خانه » همه » مذهبی » اشتباه خطرناک برخی روشنفکران

دانلود کتاب های امتحان شده

اشتباه خطرناک برخی روشنفکران

همین الان کلیسای کاتولیک که سال هاست از اسب افتاده و از طرفی مانند یهود و اسلام متولی دینی شریعت مدار و مناسک محور هم نیست، از بزرگ ترین کمپانی های اقتصادی دنیا به شمار می رود. میلیون ها و میلیون ها انسان در غربِ تا دندان سکولار شده دارای باورهای ضعیف و عمیق مذهبی هستند و نهاد دین را نمی توان در بطن فرهنگ و باورهای انسان های آن دیار ورشکسته تلقی کرد. 
حال مقایسه کنید با دین اسلامی که ذاتا به شدت استیلا خواه، شریعت مدار و مناسک محور است. 
کاری با صحنه بین المللی و مسلمانان مهاجر به غرب و اسلام هراسی و موضوعاتی از این قبیل ندارم ولی جامعه ایرانی ما آن چنان آمیخته با فرهنگ دینی و مذهبی است و ریشه تاریخی نهاد دین آن چنان در عمق فرهنگ و باورهای آن رسوخ نموده که صدها حکومت و رژیم سیاسی مذهبی و ضد مذهبی نیز نمی توانند آن را به خرّه بکشانند. این که خیال کنیم حالا که در اثر سیاست های جاری کار حجاب و روزه داری به لجبازی و تمسخر کشیده شده پس دیگر فاتحه نهاد دین باید خوانده شود، تصوری ساده انگارانه، عبث و عوامانه است. 
تمام این مقدمه را گفتم که به این نکته پر اهمیت برسم که تنها راه عاقلانه با نهاد دین و دین داران، تعامل و به رسمیت شناختن آنان به قصد ارتقای فرهنگ مدارا و بردباری مذهبی و احترام متقابل میان دین داران و خداناباوران است؛ نه لجبازی و یا تمسخر و یا به هیچ انگاشتن آنان.
آرمان یک جامعه لیبرالِ همراه با تضمین آزادی های فردی تنها با هم دلی و پذیرش فرهنگ بردباری و به رسمیت شناختن عقاید دیگران محقق خواهد شد. 
متاسفانه فقر فرهنگ مدارا و تحمل در کشور ما در هر دو سو محسوس است.
احسان شجاعی 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها