خانه » همه » سلامت » اشعه مادون قرمز چیست و چه عملی انجام می‌دهد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

اشعه مادون قرمز چیست و چه عملی انجام می‌دهد؟

درمان به وسیله مادون قرمز (طول موج بلند)

اشعه مادون قرمز ، موج‌های انرژی هستند که چشمان غیر مسلح قادر به رویت آن نیست. این اشعه به سطح پوست نفوذ کرده و در حالی که سیستم و کارکرد بدن را فعال می‌کند، دمای سطحی پوست را به آرامی‌افزایش می‌دهد.


درمان به وسیله مادون قرمز (طول موج بلند)
مادون قرمز توانسته کمک‌های زیادی به درمان در علم پزشکی کند
 
چکیده
اشعه مادون قرمز ، موج‌های انرژی هستند که چشمان غیر مسلح قادر به رویت آن نیست. این اشعه به سطح پوست نفوذ کرده و در حالی که سیستم و کارکرد بدن را فعال می‌کند، دمای سطحی پوست را به آرامی‌افزایش می‌دهد. نور خورشید با گرم کردن پوست بدن انرژی لازم برای تولید ویتامین D را فراهم می‌کند، با این حال تکنولوژی‌های گرمایی نیز مزایای درمانی دارند.

تعداد کلمات 3303/ تخمین زمان مطالعه 17 دقیقه

درمان به وسیله مادون قرمز (طول موج بلند)
نویسنده: محمد داودی

اشعه مادون قرمز چیست و چه عملی انجام می‌دهد؟

اشعه مادون قرمز ، موج‌های انرژی هستند که چشمان غیر مسلح قادر به رویت آن نیست. این اشعه به سطح پوست نفوذ کرده و در حالی که سیستم و کارکرد بدن را فعال می‌کند، دمای سطحی پوست را به آرامی‌افزایش می‌دهد.
بدن ما انرژی مادون قرمز را با طول موجی مابین ۳ و ۵۰ میکرون یا میکرومتر، و با بیشترین بازده انرژی با طول موج ۹.۴ میکرومتر را از سطح پوست ساطح می‌کند. کف دست انسان، انرژی مادون قرمز را با طول موجی مابین ۸ الی ۱۴ میکرومتر بازتاب می‌دهد. طب یا درمان کف دستی، از جمله طب‌های سنتی است که ۳۰۰۰ سال پیش در چین مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این طب، از اشعه مادون قرمز برای موارد درمانی استفاده می‌شد. درمان‌گران (التیام دهندگان) کف دست، درست مانند درمان‌گران ریکی، انرژی و گرما را از کف دست بازتاب می‌دهند. تحقیقی که در کشور تایوان انجام گرفت، میزان قابل‌توجهی از انرژی مادون قرمز ساطع شده از دستان استادان چی کونگ را اندازه‌گیری کرد. مرتاض‌های هندی نیز طب کف دستی را مورد استفاده قرار داده و استفاده از آن را برای موارد درمانی به ویژه برای درمان پیرچشمی‌توصیه می‌کنند.

 

گرما درمانی طبیعی

گرما درمانی از هزاران سال پیش وجود داشته و مردم تمدن‌های مختلف نیز آن را مورد استفاده قرار می‌دادند. از مصر باستان و چین گرفته تا سرخپوستان آمریکایی (بومیان آمریکایی)، روم و فنلاند.
انسان‌ها از مدت‌های مدیدی به این نکته پی‌برده بودند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، در رشد و حفظ سلامتی بسیار مفید است. خورشید درمانی نیز نوع یا قسمی ‌از گرمادرمانی با مادون قرمز تلقی شده که برای تولید ویتامین دی پوست اهمیت بسزایی دارد اما تابش نور خورشید برحسب فصل‌های سال متنوع است. اشعه مادون قرمز دور، اشعه‌ای نامرئی از نور طبیعی خورشید با طول موج بلند است. ما باید در حین آفتاب گرفتن جوانب احتیاط و اعتدال را رعایت کنیم زیرا نور خورشید حاوی اشعه فرابنفش است که می‌تواند باعث سوختگی پوست شود. در این مواقع هیچ کنترلی دمایی را نمی‌توان صورت داد.
با وجود در دسترس بودن تکنولوژی‌های درمانی برای دفع گرمای اشعه مادون قرمز، این تکنولوژی توانایی افزایش تولید ویتامین دی را ندارند اما درعوض اشعه فرابنفش را نیز انتقال نمی‌دهند.
زوج‌هایی که کنار یکدیگر می‌خوابند به عنوان انتقال دهنده و دریافت کننده اشعه مادون قرمز عمل می‌کنند. اگر تنها بخوابید، بدن شما تنها اشعه مادون قرمز دفع کرده و چیزی دریافت نمی‌کند. زمانی که دو شخص کنار یکدیگر می‌نشینند، ارتعاشات مادون قرمز بینشان رد و بدل می‌شود.

 

تکنولوژی گرما درمانی

دهه‌هاست که دانشمندان مدرک لازم دال بر تاثیر گرما در حفظ و افزایش سلامتی بدن را یافته‌اند. آن‌ها انواع مختلفی از گرما درمانی را که دارای بیشترین تاثیرگذاری بودند را مورد تحقیق و توسعه قرار دادند. این نوع گرما درمانی‌ها نواحی خاصی از بدن مورد هدف قرار داده و زمینه لازم برای نفوذ عمیق گرما به بدن را فراهم می‌آورد.
گرمادرمانی سنتی می‌تواند خطرناک، ناخوشایند، غیربهداشتی، ناکارا و غیر موثر باشد. برای مثال حمام بخار (تایلندی) دمای بسیار بالایی تولید می‌کند که منجر به استرس گرمایی می‌شود. استرس گرمایی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامتی انسان از جمله افرادی که دارای مشکلات قلبی یا فشار خون هستند وارد آورد. تراکم گرمایی و پتو‌پیچ کردن نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد: نگهداری از آن‌ها در مکان اصلی خود مشکل است، دما را ثابت نگه ندارید و اجازه ندهید که گرمای محیط به راحتی از دست برود.
تحقیق‌ها و پیشرفت‌هایی که در دهه شصت میلادی انجام گرفت، تکنولوژی گرمایی مادون قرمز و درمان انقلابی آن را که رویه امن، موثر، بهداشتی و موثری دارد را معرفی کرد. این تحقیقات در ژاپن و آلمان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشت. امروزه متخصصان پزشکی و سلامت بسیاری وجود دارند که از تکنولوِژی گرما درمانی برای توانبخشی(نوسازی)، درمان مشکلات جسمانی و فیزیکی از جمله آسیب دیدگی‌های ورزشی و دفع مسمومیت استفاده می‌کنند. متخصصانی نیز وجود دارند که از گرما درمانی برای درمان حیوانات استفاده می‌کنند.( از سایت pubmed.gov که نقل‌های بی‌شماری را از نشریه‌های جهانی جمع‌آوری کرده دیدن کنید)

 

کاربردهای مادون قرمز ژاپنی

محققان ژاپنی دامنه‌ی استفاده از تکنولوژی مادون قرمز را برای درمان، گرمادهی، حفاظت، پخت و پز و خشک کردن توسعه داده‌اند. بین سال‌های 1977 و 1987، بیش از 150 حق ثبت اختراع مهم اعطا گردید. محصولات دارای تکنولوژی مادون قرمز که امروزه در دسترس هستند از این قرارند:
•    تشک‌های خواب و بخاری‌هایی که برای گرمایش لحظه‌ای یا فوری مورد استفاده قرار می‌گیرند . در این مورد دمای هوا خنک می‌ماند.
•    حمام بخار مادون قرمزی
•    بشقاب‌های پلاستیکی که به منظور نگهداری طولانی مدت از ماهی و سبزیجات تازه در یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد
•    اجاق‌هایی که جایگزین ماکروفر‌های مضر می‌شوند، این‌گونه اجاق‌ها پخت و پز یکنواخت‌تری را فراهم می‌کند.
•    سفال‌سازی و دستمال کاغذی (کاغذهای سرامیکی)
•    پارچه‌های پشمی‌ و نخی مشبع از پودر عایق‌بندی سرامیکی که در تولید جوراب، دستکش، ژاکت و صندلی اتومبیل استفاده می‌شود. این پارچه‌ها بدن را در اقلیم‌های سرد (شرایط سرما) گرم نگه داشته و مزایای سلامتی مادون قرمز را فراهم می‌کند.
•    سشوارهایی که گرمای کمتری را تولید می‌کنند و خنک‌تر هستند، آسیب‌های وارده به موها را کاهش داده و موها را سریع‌تر خشک می‌کند.
•    پنل‌های ماشین‌های جوجه‌کشی که در بخش زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

درمان پزشکی مادون قرمز (خاصیت درمانی و پزشکی مادون قرمز)

در 25 سال گذشته محققان و پزشکان ژاپنی و چینی مطالعات گسترده‌ای در مورد گرما درمانی مادون قرمز انجام داده‌اند و اکتشافات گسترده و خارق‌العاده‌ی خود را منتشر کردند. انجمن مادون قرمز در ژاپن متشکل از پزشکان و فیزیوتراپ‌هاییست که هم‌و‌غم خود را در جهت پیشرفت تحقیقات در حوزه‌ی گرما درمانی و مزایای گرمای مادون قرمز بکار می‌گیرند. یافته‌های آن‌ها روش گرما درمانی مادون قرمز را به عنوان یکی از روش‌های درمانی موثر مورد تایید و حمایت خود قرار می‌دهد.دکتر تاداشی ایشیکاوا که در اداره تحقیقات و توسعه پزشکی در فوجی مشغول به کار بود، حق ثبت اختراع برای اختراع شوفاژ مادون قرمز سرامیکی زیرکانیا در سال 1965 دریافت کرد. این دستگاه در اولین سیستم درمان حرارتی مادون قرمز مورد استفاده قرار گرفت. تا سال 1979، پزشکان عمومی‌در ژاپن تنها افرادی بودند که از سیستم حرارتی (گرمایی) مادون قرمز استفاده می‌کردند، این سیستم‌ها تا آن زمان برای استفاده عمومی‌ساخته و در دسترس قرار می‌گرفت. این فن‌آوری در ادامه به سیستم مادون قرمز پیشرفته بدل گشت.
دکتر تاداشی ایشیکاوا که در اداره تحقیقات و توسعه پزشکی در فوجی مشغول به کار بود، حق ثبت اختراع برای اختراع شوفاژ مادون قرمز سرامیکی زیرکانیا در سال 1965 دریافت کرد. این دستگاه در اولین سیستم درمان حرارتی مادون قرمز مورد استفاده قرار گرفت. تا سال 1979، پزشکان عمومی‌در ژاپن تنها افرادی بودند که از سیستم حرارتی (گرمایی) مادون قرمز استفاده می‌کردند، این سیستم‌ها تا آن زمان برای استفاده عمومی‌ساخته و در دسترس قرار می‌گرفت. این فن‌آوری در ادامه به سیستم مادون قرمز پیشرفته بدل گشت.
این فن‌آوری‌ها از دهه هشتاد میلادی در ایالات متحده فروخته شده است. یکی از کاربردهای مادون قرمز حرارتی با طول موج بلند در آمریکا، استفاده از آن‌ها به شکل پنل‌های‌ است که در مرطوب کننده‌های شیرخوارگاه‌های بیمارستان و به منظور گرم نگه داشتن نوزادان استفاده می‌شود. فناوری مادون قرمز نتایج چشم‌گیری بدنبال داشته و به سرعت در جهان شناخته و مورد تحسین واقع شد. مزایای فوق العاده ای دارد و برای مصرف کنندگان خود احساسی فراتر از احساس اولیه ناشی از سلامتی و آسایش فراهم می‌آورد. بیش از 700 هزار سیستم حرارتی مادون قرمز در آسیا به فروش رفت که برای درمان کل بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیش از 30 میلیون نفر در کشورهای آسیا، اروپا و استرالیا از درمان موضعی یا متمرکز مادون قرمز با طول موج 1.2 تا 25.0 میکرون که از لامپ ساطع می‌شود بهره مند می‌شوند. این طول موج برابر با طول موج بکار گرفته شده در کل بدن انسان است.

 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اشعه مادون قرمز

انکلوژی (غده‌شناسی) حرارتی در آلمان  

بیش از 80 سال است که پزشکان آلمانی از نوع مستقل و توسعه یافته‌ای از دستگاه مادون قرمز جهت درمان بدن انسان استفاده می‌کنند.
بیمارستان سنت جرج در آلمان طرحی برای درمان سرطان دارد که شامل یک هفته مسمومیت‌زدایی و ارتقای سیستم ایمنی بدن همراه با رژیم و مکمل‌های غذایی است، این طرح دو هفته درمان موضعی مادون قرمز هیپرترمی ‌و شیمی‌درمانی با دوز دارویی پایین را نیز شامل می‌شود. این طرح نتایج مثبتی را در درمان سرطان به دست داد. پزشکان در بیمارستان سنت جرج یافتند که:
•    حرارت مادون قرمز به درون بدن نفوذ کرده، دمای بدن را تا 42 درجه سانتی‌گراد (107.6 فارنهایت) بالا برده و سلول‌های سرطانی را گرم می‌کند. سلول‌های سرطانی در دمای بیش از 42 درجه سانتی‌گراد از بین می‌روند.
•    حرارت مادون قرمز باعث منبسط شدن مویرگ‌های بدن شده و به گردش خون و کاهش پتانسیل رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.
•    زمانی که روش‌های درمانی متداول در درمان سرطان شکست می‌خورند، گرمادرمانی مادون قرمزی باعث تسکین درد و افزایش طول عمر می‌شود.

 

مزایای مادون قرمز درمانی برای سلامت بدن

محققان ژاپنی و چینی موفقیت‌های اخیر خود در کاهش یا از بین بردن معضلات مربوط به سلامت که با استفاده از مادون قرمز درمانی صورت گرفته را منتشر کرده‌اند:
•    آرتروز، التهاب، ورم،نقرس و رماتیسم
•    آسم، برونشیت، مشکلات سینوسی
•    بالا بودن فشار خون
•    سرطان، سرطان خون و سرطان پروستات
•    سندروم یا نشانگان مجرای مچ دست
•    مشکلات گردش خون
•    سیروز (کبدی)
•    سرماخوردگی،آنفولانزا و تب
•    آماس مثانه
•    دیابت شیرین
•    سردرد، گوش درد و میگرن
•    بواسیر
•    تبخال
•    هپاتیت
•    مشکلات قاعدگی، سندروم پیش ماهانگی و آماس پستان
•    معضلات یائسگی
•    ریز جانداران: باکتری، ویروس، قارچ، انگل
•    نفریت (التهاب مزمن کلیه‌ها)
•    درد عصبی و کارکرد غیر‌عادی عصب
•    خون دماغ شدن
•    مرض چاقی، سلولیت (چربی زیر‌ پوست ران و کپل)، چربی اضافه بدن، کاهش وزن یا لاغری
•    درد کمر، شانه، گردن و ماهیچه‌ها
•    فلج شدن
•    سیاتیک و کمردرد
•    معضلات پوستی: مسدود شدن منافذ پوست، جوش، آکنه، خشکی پوست، چین و چروک ، آسیب دیدگی، سوختگی و اسکارهای (جای زخم) روی لایه‌های پوستی، انعطاف‌پذیری و نرمی‌و زبری پوست ( بافت)، سرمازدگی، بوی بدن
•    آسیب‌های ورزشی
•    التهاب تاندون
•    زنگ زدن گوش
•    مشکلات مسمومیت
•    زخم ( معده یا اثنی عشری)
•    مشکلات اوریک اسید
•    عفونت مخمر

 

مسمومیت‌زدایی به‌وسیله پرتوهای مادون قرمز

تجمع سموم در بدن یکی از مهمترین دلایل مشکلات فیزیکی بدن انسان از جمله فرایند سالخوردگی و بیماری‌هایی از قبیل سرطان است. بدن انسان منبع تمامی ‌بیوتوکسین‌هاست که همین بیوتوکسین‌ها علل و سبب بسیاری از بیماریهاست.
مقاله ” آماده شدن برای مادون قرمز” نمای کلی و جالبی را در مورد تاریخ و ارزش درمانی مادون قرمز بیان می‌کند. در این‌جا برگزیده‌ای از مطالب آن را می‌خوانیم:
” رندی گووم از سایت www.infraredsauna.net واقع در ونکوور کانادا، پس از متحول شدن زندگیش بوسیله سم‌زدایی، به یکی از توزیع کنندگان حمام بخار مادون قرمز بدل گشت. او در گذشته یک آتش نشان بود و سلامت خود را پیوسته رو به زوال می‌دید تا زمانی که حتی توان ادامه کار را نداشت. بیماری او ورم بافت لنفی یا فیبرومالیژیا تشخیص داده شد و در نهایت متوجه شد که ریشه بیماریش به دلیل انباشته شدن سموم مازادیست که در جریان حرفه یا شغل خود در بدن به وجود آمده بود.او نقل می‌کند: در طول هشت سالی که از بیماریش می‌گذشت، فرصت زیادی برای تحقیق در مورد گزینه‌های جایگزین برای بهبود و بازیابی سلامت خود داشت. رندی می‌گوید:” من متوجه شدم که محققان ارشد در فیبرومالیژیا و سندروم خستگی مزمن اعلام کردند که در بدن بیماران آن‌ها دوز بالایی (حجم بالایی) از سم وجود دارد. زمانی که از مقدار این سموم کاسته می‌شد، علائم بیماری آن‌ها به طرز چشم‌گیری بهبود می‌یافت. این شیوه برای من هم مثمر ثمر بود. سم‌زدایی باعث شد تا دوباره رو پاهای خودم بایستم.”یکی از مطالعاتی که توسط محققان آمریکایی انجام گرفته نشان می‌دهد که عرق بدن افرادی که از حمام مادون قرمز استفاده می‌کنند از عرق بدن مصرف کنندگان حمام بخار معمولی یا افرادی که به طور عادی ورزش می‌کنند متفاوت است. بخش غیر آبی که از عرق متصاعد یا آزاد می‌شود کلسترول، سموم قابل حل در چربی، سموم فلزات سنگین، سولفوریک اسید،سدیم، آمونیاک و اوریک اسید هستند.
تشعشعات مادون قرمزی مولکول‌های آب را به لرزش و جنب وجوش وا می‌دارد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و سموم را آزاد می‌کند.

مقدار زیادی از انرژی انسان به شکل انرژی مادون قرمز از بدن ساطع می‌شود. برخی ماده‌ها در مقابل نور مادون قرمز واضح هستند اما مقابل نور مرئی مات و کدر.( کیسه‌های پلاستیکی که دور بازو را می‌پوشاند را در نظر بگیرید) باقی ماده‌ها نیز در مقابل نور مرئی واضح و شفاف هستند اما در مقابل بازتاب نور مادون قرمز مات و کدر. ( مانند عینک)
سم مازاد در بدن دامنه‌ی گسترده‌ای از شرایط سلامتی بدن را تحت شعاع قرار می‌دهد، از بیماری فیبروکیستیک (افزایش تصلب بافت‌ها) یابه اختصار(FBD) در پستان زنان گرفته تا اختلال رفتاری ناشی از کمبود توجه در کودکان یا به اختصار (ADHD) .علائم فیزیکی یا جسمانی شامل واکنش‌های آلرژیک، حساسیت‌های شیمیایی، فقدان مهارت، خستگی، سرماخوردگی‌های متداول یا آنفولانزا، سردرد، ناهماهنگی‌های هورمونی، بی‌خوابی، درد ماهیچه یا مفاصل، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوستی و تراکم یا احتباس سینوسی هستند. علائم روان‌شناختی هم شامل تغییرات رفتاری، مشکلات تمرکز، از دست دادن حافظه، پریشانی ذهنی و تغییرات خلق و خو یا مزاج است.
پرتو مادون قرمز دور در سم‌زدایی فلزهایی چون آلومینیوم، سرب و جیوه، الکل، کلسترول و نیکوتین و همچنین در دفع سموم آمونیاک، کلر، سولفوریک اسید و دیگر سموم محیطی هفت برابر موثرتر از حرارت‌های متعارف یا حمام‌های بخار عمل می‌کند.
براساس گزارشات محققان مادون قرمز ژاپنی و توشیکو یامازاکی درمان شناس و نویسنده مبانی علمی‌و مزایای درمانی پرتودرمانی مادون قرمز:
” یکی از دلایل موثر و مفید واقع شدن پرتوهای مادون قرمز در درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها، توانایی موج‌های مادون قرمز در از بین بردن سموم‌هاییست که اغلب عامل اصلی بسیاری از مشکلات مربوط به سلامت هستند. سمومی‌که پس از وارد شدن به بدن نمی‌توان به سرعت از بین برد، توسط مقدار زیادی آب احاطه می‌شوند. گردش خون مسدود می‌شود و انرژی سلولی در مکان تجمیع این سموم ضعیف شده و آسیب می‌بینند. با این وجود زمانی که 10 میکرون از امواج مادون قرمز را به مولکول‌های آبی که حاوی سم هستند بتابانیم، مولکول‌های آب شروع به لرزش می‌کنند. این لرزش پیوند یونی موجود میان اتم‌هایی که باعث پیوند میان مولکول‌های آب می‌شود ‌را سست می‌کند. زمانی که پیوند مولکولی آب می‌شکند، گازها و دیگر ماده‌های سمی‌محصور شده در مولکول‌های آب آزاد می‌شوند.
یکی از مطالعاتی که توسط محققان آمریکایی انجام گرفته نشان می‌دهد که عرق بدن افرادی که از حمام مادون قرمز استفاده می‌کنند از عرق بدن مصرف کنندگان حمام بخار معمولی یا افرادی که به طور عادی ورزش می‌کنند متفاوت است. بخش غیر آبی که از عرق متصاعد یا آزاد می‌شود کلسترول، سموم قابل حل در چربی، سموم فلزات سنگین، سولفوریک اسید،سدیم، آمونیاک و اوریک اسید هستند.
تشعشعات مادون قرمزی مولکول‌های آب را به لرزش و جنب وجوش وا می‌دارد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و سموم را آزاد می‌کند.

 

اثرات درمان حرارتی مادون قرمز

این قسمت نسخه خلاصه و ویرایش شده‌ی فصل نهم کتاب گرما و سرما درمانی یا نتیجه‌گیری از داده‌های جمع‌آوری شده در آن است. اگرچه که این مبحث منوط به درمان حرارتی مادون قرمز است ولی یکی از نکته‌های جالب بحث ما در مورد مزایای تابش یا پرتو مادون قرمز نیز هست.
به‌طور‌کلی این موضوع که حرارت مادون قرمز اثرات درمانی مطلوب زیر را به همراه دارد مورد پذیرش قرار گرفته است:
1.    حرارت مادون قرمز توسعه‌پذیری(کشش) بافت پیوندی بافت‌ها را افزایش می‌دهد. بافت‌هایی که تا سطح 45 درجه سلسیوس (113 فارنهایت) حرارت داده شده و سپس مرتجع می‌شوند حاکی از کشش یا درازش باقیمانده غیرالاستیک تا حدود 0.5 تا 0.9 درصد است که پس از ازبین رفتن این کشش باقی می‌ماند. زمانی که این کشش در دمای عادی بافت‌ها اتفاق می‌افتد، بافت‌های یکسان خاصیت ارتجاعی پیدا نمی‌کنند. بنابراین 20 ارتجاع بافتی می‌تواند 10 الی 18 درصد از طول بافت‌ها را حرارت داده و کش بدهد (مرتجع کند). کشش بافت‌ها در حضور گرما می‌تواند در کار با رباط‌ها، بافت فیبروزی مفصل‌ها، تاندون‌ها، لایه یا نوار پیوندی و سینوویم که زخم ، ضخیم یا منقبض شده است بسیار باارزش و حائز اهمیت باشد. چنین کششی که در دمای 45 درجه سلسیوس انجام گرفته ،نسبت به کشش‌های مشابه در بافت‌هایی با دمای عادی، تضعیف کمتری را در بافت‌های مرتجع شده به دنبال دارد. آزمایشات انجام گرفته به وضوح نشان می‌دهد زمانی که از گرما و کشش یا ورزش‌های تحرکی به‌طور همزمان استفاده شود،  کشش کم نیرو می‌تواند درازش باقیمانده قابل توجهی را تولید کند. این‌گونه کشش‌ها نسبت به کشش‌های بافتی در دماهای عادی بی‌خطرتر است.
حرارت می‌تواند با درگیری مستقیم با پایانه‌های آزاد عصب و اعصاب محیطی یا پیرامون، درد را کاهش دهد.

2.    حرارت مادون قرمز منجر به کاهش سختی مفصل می‌شود. در این مواقع سختی مفصل انگشت روماتیسمی‌در دمای 45 درجه سلسیوس و در مقایسه با 33 درجه سلسیوس(91.4 فارنهایت)، 20 درصد کاهش داشته که با مشاهدات ذهنی و عینی سختی مفاصل کاملا هم‌خوانی دارد. گمانه‌زنی‌هایی که وجود دارد این است که ممکن است هرگونه سختی مفاصل و بافت‌های پیوندی ضخیم شده به یک شیوه واکنش نشان دهند.

3.    حرارت مادون قرمز گرفتگی یا اسپاسم عضلانی را تسکین می‌دهد. اگرچه که اسپاسم عضلانی ثانویه عامل بیماری زمینه‌ای اسکلتی، مفصلی و نوروپاتولوژیست اما از مدت‌ها پیش مشاهده شده که اسپاسم عضلانی با حرارت کاهش می‌یابد. این نتایج احتمالا طی اثر ترکیبی گرما بر هردو اعصاب اصلی و ثانوی سلول‌های اسپیندل و از اثرات آن بر ارگان‌های تاندون گلژی ایجاد شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که اثر حداکثری حرارت در دامنه دما درمانی، با حرارت تابشی امکان‌پذیر است.
4.    حرارت مادون قرمز باعث تسکین درد می‌شود. ممکن است که درد طی کاهش اسپاسم همراه یا ثانویه کاهش پیدا کند. گاهی اوقات ممکن است که درد به کم خونی ناشی از تنش یا اسپاسم مرتبط باشد که می‌توان با استفاده از هیپرمی( افزایش ذخیره خون) که منجر به آماس رگ‌های خونی ناشی از گرما می‌شود و سپس شکستن حلقه بازخوردی که کم خونی موضعی منجر به اسپاسم و سپس درد بیشتر می‌شود ، درد را کاهش داده و منجر به بهبود آن شد. حرارت می‌تواند با درگیری مستقیم با پایانه‌های آزاد عصبی و اعصاب محیطی درد را کاهش دهد. مطالعات مرتبط با دندان‌پزشکی نشان می‌دهد که استفاده مکرر از حرارت در نهایت منجر به از بین رفتن واکنش‌های عصبی و همچنین عامل درد پالپ یا مغز دندان می‌شود. حرارت مادون قرمز می‌تواند باعث افزایش تولید اندورفین و از کار افتادن دروازه نخاعی شود (دروازه نخاعی مدل پیشنهادی ملزاک و وال است) که هر دو می‌تواند باعث کاهش درد شود.
از مادون قرمز درمانی در بیش از 40 پایگاه و درمانگاه‌های پزشکی مشهور در چین به عنوان درمان‌کننده و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. در این شیوه از لامپ‌هایی که طول موجی برابر با 2.0 الی 25.0 میکرون ساطع می‌کنند استفاده می‌شود.

5.    حرارت مادون قرمز منجر به افزایش جریان خون می‌شود. حرارت در یک قسمت از بدن منجر به تولید کنش تلفیقی اتساع وریدی در نقاط دور بدن حتی در زمانی که تغییری در دمای اصلی بدن وجود ندارد می‌شود. حرارت دادن به یک دست یا پا منجر به افزایش گردش خون در دست یا پای جهت مخالف می‌شود، حرارت دادن به ساعد منجر به اتساع وریدی فوقانی می‌شود، حرارت دادن به بالاتنه جلویی منجر به اتساع وریدی دست می‌شود.حرارت دادن به ماهیچه‌ها به وسیله مادون قرمز منجر به افزایش گردش خون در بدن مشابه آن‌چه هنگام ورزش کردن برای بدن اتفاق می‌افتد می‌شود. افزایش دمای بدن منجر به افزایش جریان خون و اتساع وریدی مویرگ‌ها، سرخرگ‌ها و سیاه‌رگ‌ها می‌شود. این عمل احتمالا طی درگیری مستقیم با ماهیچه‌های نرم صورت می‌گیرد. آزاد شدن برادی کینین که بر اثر فعالیت غدد عرق تولید می‌شود منجر به افزایش جریان خون و اتساع وریدی می‌شود. گرمازدگی کلی بدن که منجر به افزایش دمای کلی بدن می‌شود، تحریکات اتساع وریدی که در نتیجه تحریک هیپوتالاموس به وجود آمده را افزایش داده و باعث کاهش تن سمپاتیک در تلاقی شریانی وریدی می‌شود. اتساع وریدی به وسیله کنش‌های آکسون که تعادل اعصاب کنترل کننده رگ‌ها را تغییر می‌دهد نیز تولید می‌شود.
6.    حرارت مادون قرمز در درمان نفوذ التهاب، ورم و ترشحات التهابی کمک می‌کند. افزایش گردش خون محیطی فرایند انتقال را که منجر به فروکش کردن و کوچک شدن ورم یا آماس می‌شود را فراهم می‌کند که همین عامل می‌تواند در کاهش التهاب و درد و همچنین سرعت درمان کمک به‌سزایی بکند.
7.    حرارت مادون قرمز در درمان سرطان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا از حرارت مادون قرمز در درمان سرطان استفاده می‌شود. این یک روش تجربی جدید است که در برخی موارد هنگامی‌که درستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوید بخش آینده درخشان و شگرفی هستند. محققان آمریکایی با تلاش و دقت خود دمای تومور‌های سرطانی را کنترل می‌کنند، این درحالی‌ است که موفقیت‌های اخیر گزارش شده از محققان ژاپنی چنین احتیاطی را ذکر نمی‌کند.
8.    حرارت مادون قرمز به ترمیم آسیب‌های وارده به بافت‌های نرم کمک می‌کند. خاصیت درمانی مادون قرمز به درمانی پیشرو در آسیب‌های بافت‌های نرم بدل گشته است، این درمان کننده منجر به افزایش تسکین بیماری‌ها یا آسیب‌های لاعلاج و مزمن می‌شود و همزمان با آن تسکین و درمان آسیب‌های جدید را سرعت می‌بخشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها