خانه » همه » مذهبی » اعتبار استخاره

دانلود کتاب های امتحان شده

اعتبار استخاره


اعتبار استخاره

۱۳۹۷/۱۲/۰۷


۱۷۶۴ بازدید

سلام.آیا استخاره های قرآنی معتبرند؟ و اگر چنین است پس چرا برای یک نیت واحد طی چند استخاره جواب های متفاوتی دریافت می شود؟

الف. استخاره، امری مستند و معتبر است و فتوای علما در باب استخاره، بر اساس روایات معتبر می باشد.دانستن چند نکته در باب استخاره ضروری می باشد:1 – استخاره هیچ گاه جاى اندیشه و مشورت را نمى گیرد. بلکه استخاره پس از اندیشه و مشورت است. یعنى ما هر کارى را که مى خواهیم انجام بدهیم، ابتداء باید پیرامون آن اندیشه کنیم و سود و زیان آن را بسنجیم و در مرحله دوم با کسانى که در آن موضوع صاحب نظر هستند، مشورت کنیم و آنگاه یکى از دعاهایى که در استخاره وارد شده است، تلاوت کنیم و اگر تحیر ما برطرف نشد، با قرآن استخاره کنیم.
2 – باید بدانیم خیر ما به دستان خداوند متعال است و ما در هر کارى باید از خداوند خیر خود را بخواهیم. استخاره با قرآن نباید به صورت عادت و روش دائمى دربیاید و جایگزین اندیشه و مشورت و تحقیق شود.
3 – چنانکه در انجام واجبات و ترک محرمات، استخاره نباید کرد، در کارهایى که عقل آنها را تأیید مى کند و همه شواهد و قرائن به خوبى آن گواهى مى دهند، نیز نباید استخاره کرد.
4 – در استخاره از قرآن باید از بزرگان و عالمان دینی آشنا با قرآن کمک گرفت زیرا فهم مفهوم آیه نیاز به اطلاعات دینی و قرآنی دارد.
سوال: آیا عمل به استخاره واجب است؟
پاسخ : خیر، عمل به استخاره واجب نیست؛ ولى بهتر است به آن عمل شود. ( امام خمینى، استفتاءات، ج 3، احکام ازدواج، س 6 ؛ آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 1781 ؛ آیت الله خامنه اى، اجوبةالاستفتاءات، س 1434 ؛ آیت الله تبریزى، صراط النجاة، ج 9، س 218 و 219 و دفتر: آیات عظام بهجت، وحید، فاضل، نورى، سیستانى و صافى. )

ب. روایات دال بر استخاره با قرآن از جمله :
– «…الْیَسَعِ الْقُمِّیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ «علیه السلام» أُرِیدُ الشَّیْ ءَ وَ أَسْتَخِیرُ اللَّهَ فِیهِ فَلَا یُوَفَّقُ فِیهِ الرَّأْیُ إِلَى أَنْ قَالَ فَقَالَ: افْتَتِحِ الْمُصْحَفَ فَانْظُرْ إِلَى أَوَّلِ مَا تَرَى فَخُذْ بِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ.» ( وسائل الشیعة، ج 6، ص 233)
«الیسع قمى مى گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: کارى مى خواهم انجام دهم و در آن کار از خدا نیز استخاره مى کنم؛ اما به نظر ثابتى موفق نمى شوم. آن حضرت فرمود: قرآن را بگشا و به نخستین آیه که مى بینى نگاه کن و آن را بگیر که اگر خدا بخواهد [خیر تو در آن است ]».
– از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است :
هنگامى که خواستى به کتاب خدا تفأل بزنى و از تحیّر بیرون بیایى، سه بار سوره اخلاص (توحید) را بخوان و سه صلوات بر پیامبر اکرم و آل او بفرست و سپس این دعا را بخوان: « اللَّهُمَّ إِنِّى تَفَألْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَیْکَ فَأَرِنِى مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ الْمَکْتُومُ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِى غیبک»، سپس قرآن را باز کن و بدون اینکه خطوط و صفحات را بشمارى، از خط اول عاقبت کار را بخوان. ( مستدرک الوسائل، ج 4، ص 304)
می توان گفت: استخاره خود نوعی قرعه است که در آموزه های دینی سخن از قرعه در جایی که نتوانیم واقعیت را بدست آوریم، به میان آمده، و ادله قرعه قوی می باشد و برخی آیات قرآن همچون آیه، « وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یُلْقُونَ أَقْلامَهُمْ أَیُّهُمْ یَکْفُلُ مَرْیَمَ وَ ما کُنْتَ لَدَیْهِمْ إِذْ یَخْتَصِمُون … » بر آن دلالت دارد .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها