خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » اعزام تانک‌های آلمان برای جنگ در اوکراین/هشدار لاوروف درباره افزایش احتمال وقوع جنگ سوم جهانی/ اخراج 400 دیپلمات روس توسط کشورهای غربی

دانلود کتاب های امتحان شده

اعزام تانک‌های آلمان برای جنگ در اوکراین/هشدار لاوروف درباره افزایش احتمال وقوع جنگ سوم جهانی/ اخراج 400 دیپلمات روس توسط کشورهای غربی

تانک‌های آلمان در راه اوکراین/

بین الملل تابناکشصت و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که تحولات و رویداد‌های زیادی را به دنبال خود داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

لهستان ۳۵ نهاد و ۱۵ فرد روس و بلاروس را تحریم کرد
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۸:۰۲

در ادامه سیاست‌های ضد روسی کشورهای غربی به بهانه عملیات نظامی ویژه این کشور در اوکراین، لهستان نیز از اعمال تحریم‌هایی علیه نهادها و اشخاص روسی خبر داد.

«ماریوس کامینسکی» وزیر کشور لهستان امروز (سه‌شنبه) گفت که ورشو تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی از جمله «گازپروم»، «نواتک»، «آکرون» و اشخاصی از روسیه و بلاروس اعمال کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این فهرست شامل شرکت‌هایی مانند گازپروم – که قبلا به عنوان بخشی از فعالیت‌های «یوروپول‌گاز» تحریم شده بود – و دیگر شرکت‌هایی مانند آکرون و الیگارش روسی «ویاچسلاو کانتور» که حدود ۲۰ درصد سهام شرکت لهستانی «آزوتی» را در اختیار دارد، همچنین تمام شرکت‌هایی که زغال سنگ روسی را به لهستانوارد می‌کردند و همچنین الیگارش‌های مرتبط با دولت بلاروس است.

بر اساس بیانیه وزارت کشور لهستان، در مجموع، ۳۵ شرکت و ۱۵ شخص روسی و بلاروسی که در حوزه انرژی در این کشور فعالیت می‌کردند، تحریم شدند.

گوترش در مسکو خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین شد
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۸:۰۱

، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد که برای دیدار با مقامات روس در میانه بحران اوکراین امروز (سه‌شنبه) وارد مسکو شد، گفت که شرایط برای آتش‌بس در اوکراین باید هر چه سریع‌تر فراهم شود.

گوترش در دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه افزود: «ما بسیار به یافتن راه‌هایی به منظور ایجاد شرایط برای گفت‌وگوی موثر، ایجاد شرایط برای آتش‌بس در اسرع وقت و ایجاد شرایط برای راه‌حل مسالمت‌آمیز علاقه‌مند هستیم».

وی همچنین با بیان این که «باید تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این وضعیت (درگیری‌ها در اوکراین) انجام دهیم»، افزود: تعابیر متفاوتی (نسبت به روسیه) داریم اما مانع گفت‌وگو نمی‌شود.

گوترش قرار است بعد از دیدار لاوروف با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار و در خصوص بحران اوکراین گفت‌وگو کند. او همچنین پس از روسیه، عازم اوکراین طرف دیگر درگیری خواهد شد.

روسیه ۳ دیپلمات سوئدی را اخراج می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۸:۰۰

وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) تصمیم به اخراج ۳ دیپلمات سوئدی از مسکو گرفت.

در بیانیه منتشر شده توسط این وزارتخانه آمده است که مسکو در واکنش به اقدامات غیردوستانه مقامات سوئد، ۳ دیپلمات را از سفارت این کشور در مسکو، «عناصر ناامطلوب» اعلام کرد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی» به نقل از این وزارتخانه، در تاریخ ۲۶ آوریل «مالنا مارد» سفیر سوئد در مسکو به وزارت خارجه روسیه احضار شد و در رابطه با اقدامات خصمانه مقامات این کشور علیه سه دیپلمات سفارت مسکو در استکهلم به‌شدت مورد اعتراض قرار گرفت.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد دیپلمات‌های روسی با اتهامات بی‌اساس و غیرمنصفانه از سوئد اخراج شدند.

گفت‌وگوی بن‌سلمان و جانسون درباره تحولات اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۲۴

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در تماس تلفنی با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا، در خصوص شیوه‌های تقویت همکاری دوجانبه و پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره تحولات اوکراین نیز رایزنی کردند و علاوه بر آن، درباره تقویت همکاری دوجانبه و شیوه‌های تقویت آن میان عربستان سعودی و بریتانیا گفت‌وگو کردند.

این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت گرفت که نخست‌وزیر بریتانیا، ۱۶ مارس گذشته برای رایزنی با مقامات سعودی در خصوص نفت به ریاض سفر کرده بود. این سفر در راستای تلاش غرب برای یافتن جایگزین برای واردات نفت از روسیه در سایه بحران اوکراین صورت گرفت.

هشدار لاوروف درباره افزایش احتمال وقوع جنگ سوم جهانی
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۲۳

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه ضمن تأکید بر اینکه مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت درباره احتمال «واقعی» وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

لاوروف در گفت‌وگویی با رسانه‌های روسیه از رویکرد کی‌یف در مذاکرات صلح انتقاد کرد و گفت: «حسن نیت، محدودیت‌های خاص خودش را دارد. اما اگر دوجانبه نباشد، کمکی به روند مذاکرات نخواهد کرد.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «اما ما داریم با هیأت تعیین‌شده از سوی [ولودیمیر] زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) گفت‌وگو می‌کنیم و این تماس‌ها ادامه خواهند داشت.»

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنانش گفت که زلنسکی فقط «وانمود می‌کند» که در حال مذاکره است. لاوروف درباره رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «هنرپیشه خوبی است.»

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «اگر چیزهایی که او می‌گوید را با دقت تماشا کنید یا آنها را با دقت بخوانید هزار تناقض پیدا خواهید کرد.»

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال خبرگزاری اینترفاکس درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم گفت: «چنین خطری جدی و واقعی است و نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.»

«دیمیتری کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات همتای روسیه‌ایش در توییتر نوشت: «روسیه آخرین فرصت برای هراساندن دنیا از کمک به اوکراین را از دست داد. بنابراین الان دارد از خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می‌کنیم. این فقط به معنای این است که روسیه شکست در اوکراین را حس کرده است. بنابراین، دنیا باید حمایت از اوکراین را مضاعف کند تا ما چیره شویم و از امنیت اروپا و جهان حراست کنیم.»

انهدام 6 ایستگاه ارسال تسلیحات به اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۲۲

وزارت دفاع روسیه خبر داد که نیروهای این کشور روز دوشنبه 27 تاسیسات نظامی اوکراین را با موشک‌های بسیار دقیق هدف قرار داده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، 6 ایستگاه در منطقه دونباس که از طریق آن تسلیحات و تجهیزات نظامی خارجی به اوکراین تحویل داده می‌شود، منهدم شده است. 

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که طی روز دوشنبه، 4 پهپاد اوکراینی در مناطق ایزیوم، دونتسک و خارکیف سرنگون شده‌اند.

از سوی دیگر، ستاد مشترک ارتش اوکراین نیز خبر داد که روسیه تلاش دارد تا مسیرهایی را که کمک‌های نظامی خارجی از سوی غربی‌ها به اوکراین ارسال می‌شود را هدف قرار دهد.

ستاد مشترک ارتش اوکراین اضافه کرد که نیروهای روس اقدام به شلیک موشک از بمب‌ افکن‌های راهبردی، کشتی‌ها و زیردریایی‌ها می‌کنند.

روسیه: آتش‌بس در اوکراین فعلا امکان‌پذیر نیست
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۲۱

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحدگفت مسکو فعلاً اعتقاد ندارد که آتش‌بس در اوکراین امکان‌پذیر باشد.

طبق گزارش خبرگزاری روسیه‌ای ایتارتاس، «دیمیتری پولیانسکی» به رسانه‌ها گفت: «درخواست‌هایی برای آتش‌بس وجود دارد. ما کریدورهای بشردوستانه را باز کردیم که البته روسیه از آنها استفاده نمی‌کند. فکر نمی‌کنیم آتش‌بس در حال حاضر جزو گزینه‌های تحت بررسی باشد چون تنها فایده‌ای که خواهد داشت این خواهد بود که به نیروهای اوکراین فرصت می‌دهد تجدید قوا کنند و صحنه‌سازی‌های تحریک‌آمیز بیشتری مثل بوچا ایجاد کنند.»

 

اخراج 400 دیپلمات روس توسط کشورهای غربی
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۱۹

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حدود ۴۰۰ دیپلمات روس از زمان آغاز حمله به اوکراین از ۲۸ کشور غربی اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس، «یوگنی ایوانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه در نشست کمیسیون موقت شورای فدراسیون روسیه برای حفاظت از حاکمیت و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشور گفت: در کنار اعمال انواع تحریم‌ها، روش مورد علاقه مجازات مسکو، اخراج دیپلمات‌های روسی بوده است. این در ۲۳ فوریه آغاز نشد. زودتر شروع شد و همکاران غربی ما این را تمرین کرده‌اند. از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، حدود ۴۰۰ کارمند مأموریت‌های خارجی ما از ۲۸ کشور غربی اخراج شده‌اند. لهستان، آلمان، اسلوونی، اسلواکی، کرواسی، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از جمله این کشورها هستند.

ایوانوف گفت: ‌البته ظرفیت نمایندگی‌های کنسولی در بسیاری از کشورها هم کاهش یافته است. این امر به منظور پیچیده کردن ارائه هرگونه کمک، از جمله به شهروندان روسیه و هموطنان ما که در این کشورها زندگی می‌کنند، انجام می‌شود. این امر در مورد دبیران مطبوعاتی در تعدادی از کشورها هم صدق می‌کند، به طوری که امکان انتقال اطلاعات وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: کاهش واقعی حداقل تشکیلات دیپلماتیک ما در تعدادی از کشورها به این معناست که غرب به سمت منزوی کردن روسیه در زمینه‌های مختلف حرکت کرده است.

یوگنی ایوانوف گفت: جنگ ترکیبی غرب با روسیه که مدت‌ها قبل از عملیات نظامی ویژه آغاز شد، به روشن شدن این واقعیت منجر شده که برای سال‌ها دیپلمات‌های ما قادر به کار کامل در کشورهای غربی نبوده‌اند. کنترل کامل سرویس‌های امنیتی غربی به طور قابل توجهی ارتباط با نمایندگان در محافل محلی را مختل می‌کند چرا که آنها می‌ترسند مقامات آنها را به خاطر ارتباط با روسیه مقصر قلمداد کنند. اخراج مداوم، حملات مقامات محلی به مدارس سفارت و صدور ویزا … نه تنها اجازه کار عادی، بلکه اجازه زندگی عادی را هم نمی‌دهد.

معاون سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنین اشاره کرد که خروج از این بحران به تحولات بیشتر بستگی دارد. او تاکید کرد: در هر سناریویی، احیای روابط دیپلماتیک با غرب به سطح پیشین، به تعبیری دشوار، طولانی و تدریجی خواهد بود.

سفارت‌های دونتسک و لوهانسک در مسکو باز می‌شود
۱۴۰۱/۰۲/۰۶ – ۱۳:۱۸

یکی از منابع دیپلماتیک گفته، سفارتخانه‌های دو منطقه لوهانسک و دونتسک در استان دونباس در شرق اوکراین به زودی، شاید ظرف یک یا دو ماه در مسکو باز خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این منبع دیپلماتیک افزود: ما تلاش‌هایی را برای انجام این کار در آینده‌ای نزدیک انجام می‌دهیم. ما می‌خواهیم ظرف یک یا دو ماه این سفارتخانه‌ها باز شوند.

۲۲ فوریه سال جاری میلادی، روسیه روابط دیپلماتیکی را با دونتسک و لوهانسک و پس از به رسمیت شناختن استقلال آنها ایجاد کرد.

تانک‌های آلمان در راه اوکراین

همزمان با ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط ناتو و هم پیمانان غربی اوکراین به این کشور، منابع آگاه دولت آلمان اعلام کردند که برلین تسلیحات سنگین از جمله تانک و سامانه دفاع هوایی در اختیار اوکراین قرار می دهد.

 خبرگزاری فرانسه امروز سه شنبه به نقل از منابع آگاه دولت آلمان نوشت که برلین مجوز تحویل تانک به اوکراین را صادر می کند.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه زوددویچه گزارش داد که آلمان متعهد به در اختیار قرار دادن سیستم های دفاع هوایی گپارد به اوکراین شده است.

این روزنامه آلمانی افزود: کریستینه لامبرشت وزیر دفاع آلمان قرار است در دیدار روز سه شنبه با متحدان در پایگاه هوایی رامشتاین آمریکا در آلمان این مساله را مطرح نماید.

امروز نمایندگان بیش از ۴۰ کشور برای هماهنگی در ارسال کمک های نظامی به اوکراین در پایگاه رامشتاین نشستی برگزار می کنند.

یک منبع دفاعی آلمان نیز روز دوشنبه به رویترز گفت: شرکت دفاعی راینمتال این کشور خواستار موافقت با ارسال ۱۰۰ خودروی زرهی قدیمی «ماردر» به اوکراین شده است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان به خاطر ارائه نکردن تسلیحات سنگین مثل تانک و توپخانه هویترز به اوکراین در داخل و خارج این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. بخش زیادی از انرژی خانه ها و کارخانجات آلمان از طریق روسیه تامین می شود و برلین نگران استفاده مسکو از این ابزار علیه خود است و نسبت به دیگر اعضای ناتو، درباره حمایت از اوکراین محتاطانه تر عمل می کند.

ورود کشتی‌های جنگی ناتو به بندر فنلاند

سه کشتی جنگی ناتو برای تمرین با نیروی دریایی فنلاند وارد بندر «تورکو» در جنوب‌غربی این کشور شدند و این در حالیست که هلسینکی احتمال پیوستن به این ائتلاف تحت امر آمریکا را در بحبوحه افزایش تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین بررسی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای دفاعی فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کردند، کشتی مین‌گذار لتونی (LVNS Virsaitis) و کشتی مین‌زدای استونی (ENS Sakala) و یک کشتی هلندی (HNLMS Schiedam) با دو کشتی شکارچی مین از ناوگان ساحلی فنلاند تمرین نظامی خواهند داشت.

در این بیانیه آمده است، این مانور دو روزه که قرار است از ۲۸ آوریل آغاز شود، کشتی‌های فنلاندی را برای مشارکت در نیروهای واکنش ناتو در ۲۰۲۲ آماده خواهد کرد و روی “اقدامات متقابل مین و کار روی چارچوب چند ملیتی” تمرکز خواهد داشت.

سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در ۱۳ آوریل گفت که کشورش ظرف هفته‌های آتی درباره عضویت در ناتو تصمیم‌گیری خواهد کرد و همین اظهارات واکنش تند روسیه را برانگیخت. فنلاند و همسایه آن سوئد، شرکای نزدیک در ناتو هستند اما از عضویت رسمی در این ائتلاف ۳۰ عضوی که در ۱۹۴۹ برای مقابله با شوروی در دوران جنگ سرد تشکیل شد، دوری کرده‌اند.

این مانور ناتو قرار است در شرایطی برگزار شود که حمله روسیه به اوکراین امروز (سه‌شنبه) وارد شصت و دومین روز خود شده است. به دنبال آغاز این حمله در ۲۴ فوریه که با انتقاد غرب مواجه شد و تحریم‌های سنگینی علیه کرملین به همراه داشت، زمزمه‌هایی از افزایش تمایل در برخی از کشورها به ویژه سوئد و فنلاند برای عضویت رسمی در ناتو شنیده می‌شود. همچنین رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که ممکن است سوئد و فنلاند در ماه مه درخواست عضویت خودشان را ارائه کنند.

امیدواری 93 درصدی مردم اوکراین برای پیروزی در جنگ

روزنامه روسی «پراوادا» در مطلبی تحت عنوان «نظر اوکراینی ها درباره زمان پایان جنگ چیست؟» نوشت: در این نظرسنجی، جامعه شناسان از مردم اوکراین پرسیده اند از نظر آنها، کی جنگ ممکن است پایان یابد.

براساس گزارش آژانس تحقیقاتی «اینفوساپینس»، ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که جنگ برای ماه های متمادی و حتی بیشتر ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که سه هفته قبل، فقط ۴۸ درصد پاسخ دهندگان معتقد بودند جنگ ادامه خواهد داشت.

جامعه شناسان معتقدند اوکراینی ها باوجود اعتقاد به پیروزی در جنگ، پایان یافتن آنرا سریع و سهل نمی دانند.

در مجموع، اوکراینی ها گمانه های زیر را درباره طول زمان جنگ مطرح کردند: تقریبا چهار درصد پیش بینی کردند که جنگ یک هفته دیگر پایان می یابد؛ ۲۸ درصد پیش بینی کردند چند ماه، ۲۱ درصد پیش بینی کردند که از ۶ ماه تا یکسال و ۱۰ درصد پیش بینی کردند که جنگ بیش از یکسال طول می کشد.

۲۰ درصد پاسخ دهندگان نیز قادر به پاسخ گویی نبودند یا از پاسخ به سئوالات خودداری کردند.

۹۳ درصد اوکراینی هایی که در این نظرسنجی مورد سئوال قرار گرفته اند، معتقدند که بر روسیه پیروز خواهند شد.

این نظرسنجی که هزار و ۳۴ نفر به آن پاسخ داده اند بین ۱۸ تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۲ انجام شده است.

کاخ سفید: تحریم های بیشتری علیه روسیه در راه است

سخنگوی کاخ سفید با اعلام اینکه آمریکا احتمالا تحریم های اقتصادی بیشتری را علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین اعمال خواهد کرد، تاکید کرد “هیچکس از تحریم های ما در امان نیست.”

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین به سوالی درباره گزارش وال استریت ژورنال درباره زندگی شخصی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و تحریم نشدن برخی از اعضای خانواده او توضیحی نداد.

وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شده است که مادر سه فرزند دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکنون تحریم نشده اند تا تنش ها با پوتین افزایش نیابد.

جن ساکی همچنین درباره کمک های نظامی آمریکا به اوکراین گفت که کمک های جدید به کی یف که توسط جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا درخواست شده ، احتمالا بخشی از یک بسته بلندمدت کمکی برای اوکراین است که به تایید کنگره نیاز دارد.

سخنگوی کاخ سفید با توضیح در مورد اظهارات لوید آستین وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن می خواهد یک “روسیه ضعیف شده را ببیند”، گفت که این اظهارات در راستای سیاست اعلام شده کاخ سفید برای جلوگیری از تسخیر اوکراین توسط روسیه است.

جن ساکی گفت: باید اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دو ماه پیش را به یاد داشته باشیم. وی از آرزوهایش برای ارتش روسیه گفت. وی قصد داشت اوکراین را تحقیرو تسخیرو حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کند.

وی ادامه داد: آنچه آستین در مورد آن حرف می زد هدف ما برای جلوگیری از وقوع این اهداف پوتین است. ما همچنین به دنبال جلوگیری از گسترش اقدامات روسیه فراتر از اوکراین هستیم.

 

 

 

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها