خانه » همه » مذهبی » افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل با عملکرد ضعیف کلیه‌ها

دانلود کتاب های امتحان شده

افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل با عملکرد ضعیف کلیه‌ها

عصراسلام: در پژوهش بزرگ مشاهده ای و جدیدی که توسط محققان موسسه کارولینسکای سوئد انجام شده است، نشان داده شده که در افراد مسن مبتلا به بیماری کلیوی، خطر ابتلا به زوال عقل بیشتر است و این خطر با سرعت و مرحله کاهش عملکرد کلیه افزایش می‌یابد.

مجریان این پژوهش می گویند: «مطالعه ما بر اهمیت عملکرد ناکافی کلیه‌ها به عنوان یک عامل خطرناک شناخته شده برای زوال عقل تأکید می‌کند. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که افزایش خطر ابتلا به زوال عقل به دنبال بیماری کلیوی نسبت به عوامل خطر دیگری نظیر بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت، مشابه و یا بیشتر است».

دیمنتیا، دمانس یا زوال عقل به کاهش تدریجی وضعیت شناختی و عملکرد بدن فراتر از روند طبیعی پیری گفته می‌شود. این اتفاق بیشتر در سنین پیری رخ می‌دهد و تخمین ها نشان می‌دهند که دارای شیوع جهانی ۵ تا ۷ درصد در افراد بالای ۶۰ سال است.

دمانس به طور کلی وضعیت سلامت فرد را با مشکل مواجه نموده و خطر مرگ را نیز افزایش می‌دهد، با این وجود استراتژی‌های درمانی محدودی برای آن وجود دارد. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر، شناسایی عوامل خطر بالقوه ای که قابل اصلاح هستند، یکی از چند استراتژی مناسب برای جلوگیری از زوال عقل است.

از سوی دیگر، بیماری‌های مزمن کلیه شامل کاهش مداوم عملکرد کلیه بوده و در میان افراد مسن نیز بسیار شایع هستند. درصد ابتلا به چنین اختلالاتی در کل جمعیت با توجه به سن، بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است که بسیار بالا محسوب می‌گردد. به گفته محققان، حتی اشکالات جزئی و کاهش خفیف عملکرد کلیه نیز می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های دیگری همراه باشد.

حالا در این مطالعه که توسط محققان سوئدی بر روی بیش از ۳۲۵ هزار فرد ۶۵ سال به بالا انجام شده، محققان ارتباط روشنی بین عملکرد ضعیف کلیه و احتمال ابتلا به زوال عقل را نشان داده‌اند. طبق این یافته‌ها، هرچه عملکرد کلیه‌ها ضعیف تر باشد، میزان و سرعت بروز زوال عقل بالاتر است.

در این تحقیق، از سنجش کراتینین به عنوان شاخص مهم خونی برای تشخیص عملکرد کلیه‌ها استفاده شده است. کراتینین یک ماده زائد از عضلات است که توسط کلیه‌ها از خون خارج شده و در ادرار آزاد می‌شود. این ماده همراه با عوامل دیگری مانند سن و جنس برای محاسبه به اصطلاح میزان تخلیه فیلتراسیون گلومرولی یا eGFR استفاده می‌شود و مقدار آن در افراد سالم در بازه ای خاص قرار دارد.

این یافته‌ها که بر اهمیت غربالگری و نظارت بر معضل زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری کلیوی به ویژه سالمندان تأکید می‌کنند، در مجله معتبر Neurology منتشر شده‌اند.



سیناپرس

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها