خانه » همه » خبر » افزایش قیمت اینترنت تثبیت شد/ گام دوم گرانی هزینه اینترنت در راه است؟

دانلود کتاب های امتحان شده

افزایش قیمت اینترنت تثبیت شد/ گام دوم گرانی هزینه اینترنت در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با حذف بسته‌های اقتصادی اینترنت از سرویس‌های در دسترس اپراتورهایی چون ایرانسل و همراه اول، مودم‌های ارائه شده این دو خدمات دهنده نیز به شدت محدود شد.

هر دو خدمات دهنده عمده اینترنت همراه در ایران، بسیاری از مودم‌های اینترنت خود را در حالی ناموجود کرده‌اند که این مودم‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی دیگر در دسترس هستند اما پشتیبانی‌های این دو خدمات دهنده پاسخ روشنی درباره چرایی این اتفاق نمی‌دهند.

قیمت مودم در سال‌های اخیر افزایشی قابل توجه را تجربه کرده و مودم‌های در دسترس این دو خدمات‌دهنده بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد تند نماینده مجلس از گرانی اینترنت: تعرفه بسته‌های جدید متناسب باحقوق وزیر است

اینترنت ایران؛ گران‌تر از اروپا و کندتر از آنگولا

چرا اینترنت گران شد؟

بهای اینترنت در حالی با رشدی قابل توجه روبرو شده است که در جریان تبلیغات انتخاباتی وعده‌هایی در خصوص کاهش قیمت اینترنت از سوی رییس‌جمهوری و تیم همراهش داده می‌شد.

در روزهای ابتدایی حذف بسته‌های اقتصادی نیز اما و اگرهایی در خصوص قانونی بودن یا غیر قانونی بودن افزایش قیمت‌ها مطرح شد اما در نهایت این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که موضوع را تایید کرده ودر سخنانی، عکس وعده‌های داده شده در انتخابات تاکید کرد برای ماندگاری شبکه چاره‌ای جز افزایش قیمت اینترنت نیست.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در اظهاراتی قانونی بودن افزایش قیمت اینترنت را تایید کرده است.

«صادق عباسی شاهکوه» با اشاره به اینکه مرجع تعرفه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، گفت: آخرین مصوبه تعرفه اینترنت همراه مربوط به سال ۹۵ و اینترنت ثابت مربوط به سال ۹۶ است و بعد از این تاریخ، کمیسیون مصوبه‌ جدیدی دراین‌باره نداشته‌ است.

وی به تعیین کف و سقف قیمت بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات برای اپراتورها اشاره کرد و افزود: اگر اپراتورها بین کف و سقف قیمت بفروشند و با دلایل توجیهی عدم مخالفت سازمان را گرفته باشند تخلفی نکرده‌اند و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان ناظر مصوبات کمیسیون تنظیم برای رعایت حدود قانونی قیمت‌ها بسیار حساسیت دارد و هرگونه افزایش حداقلی در چارچوب مقررات هم حتماً باید با توجیهات کامل و اطمینان از تداوم خدمت و افزایش کیفیت شبکه باشد.

اینترنت

گرانی دلار چگونه بر بهای اینترنت تاثیر می‌گذارد؟

عباسی شاهکوه با اشاره به بالا رفتن هزینه‌های شبکه‌ها در سال‌های گذشته، گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بر اساس اطلاعات ما اپراتورها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای شبکه‌های خود هزینه می‌کردند اما این رقم هم‌اکنون به دلیل افزایش قیمت دلار به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که ازنظر ریالی حتی بیشتر هم هست ولی حجم تجهیزاتی که می‌توان تأمین کرد بسیار کمتر است. با توجه به اینکه درآمد ریالی است اگر این روند ادامه پیدا کند در آینده شبکه‌ باکیفیتی باقی نمی‌ماند که در مورد ارزانی یا گرانی آن صحبت کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در سال گذشته به دلیل قانون بودجه امکان افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات کمیسیون وجود نداشت درحالی‌که اپراتورها دائماً با طرح مشکلات خود به دنبال موافقت با افزایش بودند اما امسال که این منع قانونی برداشته شد در حد همان مصوبات سال‌های ۹۵ و ۹۶ به‌صورت حداقلی تغییراتی در تعرفه‌های خود اعمال کرده‌اند.

سقف و کف قیمت اینترنت چقدر است؟

طبق اعلام رسمی سقف فروش یک گیگابایت اینترنت برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری به ترتیب حدود ۴۰ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان و برای اپراتورهای ثابت حدود ۲ هزار تومان بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات است. به این ترتیب با استناد به این مساله افزایش بهای اینترنت از سوی دولت سیزدهم بلامانع است.

بررسی سایت‌های خرید بسته این ۲ اپراتور تلفن همراه نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیشترین مدت اعتبار بسته‌های اینترنت همراه ۴ ماه (۱۲۰ روز) است و همه بسته‌های بلندمدت گذشته از جمله بسته‌های شش‌ماهه و یکساله که خرید آن‌ها اینترنت ارزانی در اختیار مردم می‌گذاشت به‌طور کامل حذف شده‌اند. علاوه بر این بسته‌های پرطرفدار و به صرفه کوتاه‌مدت هم حذف و کاربران مجبور به استفاده از بسته‌های گران قیمت‌تری هستند.

به‌عنوان نمونه بسته پرطرفدار یک ماه اینترنت با ۱۰گیگابایت ترافیک از بسته‌های هر ۲ اپراتور حذف شده و کاربران مجبور به خرید بسته‌های یک‌ماهه با حجم ترافیک پایین‌تری شده‌اند.

کاربران این ۲ اپراتور درحالی‌که پیش از این بسته یک‌ماهه با ۱۰گیگابایت ترافیک را می‌توانستند با قیمت ۲۹هزار و۵۰۰ تومان بخرند اکنون در بهترین حالت باید بسته یک‌ماهه با حجم ۷گیگابایت را با قیمت ۲۸هزار و ۲۰۰تومان بخرند! این مسئله در مورد این بسته افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت بیشتر از ۳۶.۵درصد نشان می‌دهد.

 این جدول هزینه اینترنت در کشورهای مختلف بر اساس درامد خانوار را نشان می دهد. 

جدول

وزیر ارتباطات چه می‌گوید؟

زارع پور اعلام کرده است برای اصلاح تعرفه‌های حوزه فناوری کارگروهی را تشکیل داده‌ایم تا مدل‌های مختلف را برای بازنگری تعرفه‌ها ترسیم کنند.

وی با دفاع تلویحی از افزایش قیمت اینترنت تاکید کرده است: خط قرمز این وزارتخانه افزایش تعرفه اینترنت، بدون افزایش کیفیت آن است و همچنین هیچکس در وزارت ارتباطات به‌دنبال افزایش سود اپراتورها نیست.

به این ترتیب به نظر می‌رسد تبانی این بار اپراتورهای خدمات دهنده خلاف سال ۱۳۹۹، تبانی موفقی بوده است. در تیرماه سال۱۳۹۹ این ۲ اپراتور دست به اقدامی مشابه زده بودند که با شکایت دولت و درنظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای آنها از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی سرانجام بسته‌های به‌صرفه بار دیگر در دسترس قرار گرفتند.

در آن زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات اعلام کرده بود که افزایش قیمت اینترنت موبایل با «تبانی» همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است و این اپراتورها باید قیمت‌ها را به وضعیت گذشته بازگردانند.

در آن مقطع زمانی پس از حدود ۴۵ روز کش و قوس سرانجام ۲ اپراتور مسلط کشور از اقدام مشترک‌شان برای گران کردن و حذف برخی بسته‌های اینترنت موبایل صرف‌نظر کرده و بسته‌های بلندمدت و به صرفه به اپلیکیشن‌ها و کدهای ستاره مربع بازگشت.

با اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور این طور به نظر می رسد افزایش قیمت اینترنت امروز و افزایش کیفیت در آینده اتفاق خواهد افتاد.

۲۲۳۲۲۳

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها