خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » امضا‌های استیضاح وزیر «صمت» کاهش یافت، اما نتیجه رسمی فردا اعلام می‌شود

دانلود کتاب های امتحان شده

امضا‌های استیضاح وزیر «صمت» کاهش یافت، اما نتیجه رسمی فردا اعلام می‌شود

امضا‌های استیضاح وزیر صمت کاهش یافت، اما نتیجه رسمی فردا اعلام می‌شود
 
تابناک : رابطه دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در سال جدید وارد فاز تازه‌ای شده به طوریکه این روز‌ها درخواست استیضاح ۴ وزیر در هیئت رییسه دریافت شده و استیضاح وزیر صمت هم پس از کش و قوس‌های فراوان هفته گذشته اعلام وصول شد. بر اساس قانون هیئت رییسه مجلس درخواست نمایندگان برای استیضاح وزیر صمت را که ۳۴ امضا داشت به کمیسیون تخصصی صنایع و معادن ارجاع داد. بر اساس آنچه از جزییات جلسه این کمیسیون شنیده می‌شود امضا‌های وزیر صمت کاهش یافته است، اما درباره اینکه تا چه حد کاهش یافته «جنگ روایت‌های متفاوت» وجود دارد.

از یک سو حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن نماینده مردم سنقر در مجلس و همچنین علی جدی نماینده شیروان و نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن اعلام داشته اند که این کاهش امضا‌ها منجر به حد نصاب افتادن امضا‌ها برای استیضاح شده و این استیضاح فردا اعلام وصول نمی‌شود.

علی جدی در گفت وگویی اظهار داشت: کمیسیون صنایع در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس اعلام کرد امضا‌های استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت از حد نصاب قانونی افتاده است. جدی خاطر نشان کرد: توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه امروز کمیسیون صنایع قانع کننده بود لذا تعداد زیادی از استیضاح کنندگان امضای خود را پس گرفتند. وی افزود: استیضاح وزیر صنعت ۳۴ امضا داشت و امروز تعداد امضا‌ها به زیر ۱۰ امضا کاهش یافت لذا این استیضاح از حد نصاب افتاد و در صحن علنی مجلس اعلام وصول نمی‌شود.

اما این ادعا و سخن از سوی یک نماینده دیگر و از امضا کنندگان این استیضاح رد شده و گفته شده که علی رغم کاهش امضا‌ها این استیضاح همچنان دارای امضا‌های لازم جهت اعلام وصول در صحن علنی مجلس است.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن درباره نتیجه جلسه امروز این کمیسیون در گفتگویی خاطرنشان کرد: امروز وزیر صمت آمدند و در کمیسیون توضیحاتی دادند، ولی نمایندگان و از جمله، خود من، قانع نشدند. وی تعداد نمایندگان خواستار استیضاح را ۳۴ نفر اعلام کرد و افزود: نمایندگان تا فردا فرصت دارند که امضای خود را پس بگیرند و فضای کنونی، بگونه‌ای است که استیضاح، اعلام وصول خواهد شد.

سیاهکلی در مورد ادعای تهدید پیامکی وزیر صمت از سوی دو نماینده نیز گفت: اتفاقا در این مورد وزیر جمله خوبی گفت، ایشان تاکید کردند، «نمایندگان امضاکننده استیضاح حتی فشاری برای انتصابات به من وارد نکرده اند».

عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بنابراین، هیچ شائبه و اتهامی در این زمینه، متوجه امضاکنندگان استیضاج نیست، ضمن اینکه آقای فاطمی امین به صراحت گفتند که «هیچ پیامک تهدیدآمیزی از جانب نمایندگان دریافت نکرده ام» و به این ترتیب، اساسا، صحت چنین ادعایی، زیرسوال رفت.

نماینده قزوین با بیان اینکه امروز در مجلس، شخصا، از وزیر در مورد پیامک‌های ادعایی سوال کردم و ایشان نیز گفتند پیامک تهدید آمیزی دریافت نکرده ام و این ادعا، کذب محض است.

نتیجه فردا اعلام می‌شود

اما در این میان مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تشریح نشست امروز (دوشنبه ۶ تیر ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: براساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در نشست امروز طرح استیضاح وزیر صمت که به کمیسیون ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود، در جلسه امروز بحث‌های کارشناسی مناسبی انجام گرفت، افزود: طرح استیضاح وزیر صمت ۲ محور داشت؛ نخستین محور مربوط به صنعت خودرو به‌ویژه موضوع قیمت و دومین محور نیز معدن علی‌الخصوص اکتشاف در این حوزه بود.

وی اضافه کرد: در نشست امروز نمایندگان مشکلات را با ارائه اعداد و آمار بیان کردند و وزیر نیز پاسخ‌های خود را ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ما منتظر نظر نمایندگان هستیم، تصریح کرد: اگر نمایندگان قانع شده باشند باید به ما اعلام کنند تا، فردا نتیجه اینکه استیضاح انجام خواهد شد یا استیضاح کنندگان قانع شدند را اعلام کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تا صبح امروز تعداد امضاکنندگان استیضاح حدود ۳۲ نفر بود، ادامه داد: براساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اگر تعداد متقاضیان کمتر از ۱۰ نفر شود، استیضاح بایگانی می‌شود، اما اگر تعداد امضا‌ها از ۱۰ نفر کمتر نشود، پس از اعلام کمیسیون به صحن علنی مجلس، این موضوع در نخستین نشست علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.

طاهری با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون نشست خوبی بود و مباحث مناسبی مطرح شد، اضافه کرد: در این نشست به موضوع تفکیک وزارت بازرگانی که در جلسه دولت مطرح شده نیز اشاره شد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن افزود: برخی نمایندگان در جلسه امروز مطرح کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و برخی دیگر نیز قانع شدند که همکاران باید نتایج را به صورت مکتوب به ما اعلام کنند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها