خانه » همه » مذهبی » امید به آینده و خوشبین بودن به جوانان

دانلود کتاب های امتحان شده

امید به آینده و خوشبین بودن به جوانان

1. خوشبین بودن و امید به آینده از سوی رهبری به دلیل عدم اطلاع از وضعیت کشور نیست، بلکه در راستای نگاه کلان راهبردی و عامل تحرک و پویای و انگیزه بخش است که بدون آن دستیابی به پیشرفت و ادامه حرکت در مسیر اهداف، امکان پذیر نخواهد بود.
همانگونه که فرمودند:«اگر یک ملتی امید خود به آینده را از دست داد، یا همت او در باز کردن راه‌ها و پیش رفتن به سمت هدفها سست شد، این ملت عقب خواهد ماند.»
(بیانات در دیدار جمعی از مردم استان گیلان‌؛89/10/8)
دشمنان با درک این واقعیت در نقطه مقابل به دنبال القای یأس و دمیدن روحیه ناامیدی در کشور هستند و در مقابل آنها باید روحیه امید به مردم و به ویژه جوانان تزریق شود.
مقام معظم رهبری فرمودند:«توصیه‌ من امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ قفلها، هیچ گامی نمی توان برداشت. آنچه می گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم… سیاست تبلیغی و رسانه‌ای دشمن و فعّال‌ترین برنامه‌های آن، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ، برنامه‌‌ همیشگی هزاران رسانه‌ صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملّت ایران است؛ و البتّه دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت میکنند. شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است»
(بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران؛97/11/22)
وجود مشکلات و آسیب های اجتماعی و اخلاقی و ریزش در میان جوانان قابل انکار نیست، اما در کنار آن رویش های فراوان کشور در میان جوانان؛ حضور پرشور در مراسمات مذهبی و هیأت ها، گروههای جهادی و مدافعان حرم و… نیز از نقطه های امید بخش است.
مقام معظم رهبری فرمودند:«انقلاب ریزش داشته است، دلِ کسانی بسته‌ به دنیا شد. صدر اسلام هم همین‌جور بود؛ در صدر اسلام هم یک عدّه انقلابیّونِ اوّلِ کار، بعد شدند دنیادارانِ اواسط و اواخر عمر. بله، این هست؛ امّا در کنار این ریزش، چند برابر، ما رویش داریم؛ رویش انقلاب؛ معجزه‌ انقلاب این است. بعد از چهل سال شما می‌بینید جوان مؤمن مسلمان که نه امام را دیده است، نه انقلاب را دیده است، نه دوران دفاع مقدّس را دیده است، نه آن حماسه‌ها را از نزدیک دیده، امّا امروز با روحیه‌ انقلابی، مثل همان جوانِ اوّلِ انقلاب -مثل همّت و خرّازی و بزرگانی از این قبیل- میرود وسط میدان و با علاقه، با احساس مسئولیّت، با شجاعت تمام در مقابل دشمن می‌ایستد. اینکه من میگویم جوانهای مؤمنِ امروز، از لحاظ انگیزه از جوان اوّل انقلاب اگر جلوتر نباشند عقب‌تر نیستند، یعنی این. اینها رویشهای انقلابند. (بیانات در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا؛1397/9/21)
نقاط امید بخش آینده کشور عبارتند از:
الف.ایمان به وعده نصرت و یاری الهی«ان تنصروا الله ینصرکم»، جمهوری اسلامی بر پایه فرهنگ اسلام ناب، در مسیر نصرت و یاری دین خدا درعصر جاهلیت مدرن و حاکمیت تفکر سکولار گام نهاده و با ایمان به وعده الهی، در برابر همه دشمنیها و کارشکنیها ایستاده است.
مقام معظم رهبری فرمودند:«خدا می گوید: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ اگر شما نصرت کردید خدا را، یعنی به سمت تمدّن اسلام و جامعه‌ اسلامی و تحقّق دین خدا پیش رفتید، خدا شما را یاری می کند.» (بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان؛98/3/1)
ب.ظرفیت ها و منابع سرشارکشور؛
یکی از نقاط امید بخش کشور، ظرفیت ها و منابع فراوان کشور است که با برنامه ریزی و مدیریت صحیح، می تواند زمینه ساز پیشرفت کشور باشد. ظرفیت های فراوان استفاده نشده کشور در بخش های مختلف، نوید بخش آینده روشنی برای کشور خواهد بود.
ج.نیروی جوان و مستعد کشور
از نقاط امید بخش فرا روی کشور، وجود نیروی جوان و با استعداد و پر تلاشی است که توانسته است با وجود همه مشکلات و سختیها، پیشرفت های خیره کننده در بخش های مختلف را در کشور رقم بزند.
مقام معظم رهبری: «آینده‌ کشور به توفیق الهی، به فضل پروردگار، آینده‌ خوبی است؛ انبوه جماعت جوان این کشور، در دل خود نخبگان زیادی دارند؛ حالا عمده نخبگان دانشگاهی هستند، در بخشهای دیگر هم نخبگانی هستند که ولو دانشگاهی نیستند امّا به‌معنای حقیقی کلمه نخبه‌اند، می توانند نقش‌آفرینی کنند. و این نخبه‌ها کار خود را خواهند کرد؛ احساس مسئولیّت می کنند. بحمدالله اهداف انقلابی و شعارهای انقلابی زنده است؛ دشمن نتوانسته است شعارهای انقلابی را کم‌رنگ بکند؛ جوری است که اگر کسانی هم در دل با این شعارها همراه نیستند، در زبان ناچارند به‌خاطر افکار عمومی، به‌خاطر دل مردم و حضور مردم، با این شعارها همراهی کنند. شعارها بحمدالله زنده است؛ حرکت انقلابی حرکت زنده‌ای است و این از استثناهای تاریخ است؛ هیچ انقلابی را در دنیا ما سراغ نداریم که در طول ۳۵ سال ۴۰ سال، با این‌همه مخالفت، با این‌همه دشمنی، آن خطّ مستقیم و صراط مستقیم خودش را توانسته باشد ادامه بدهد؛ وجود ندارد. حتّی انقلابهای بزرگی که در دنیا می‌شناسید و انقلابهای واقعی که اتّفاق افتاده، نتوانسته‌اند راه خودشان را ادامه بدهند؛ هدفها تغییر پیدا کرده. همین هم هست که دشمنان ما را عصبانی می کند؛ همین است که امروز -اگر با خبرهای خارجی آشنا باشید- مکرّر می‌شنوید، گفته می شود که تا وقتی ایران دنبال انقلاب است، کار ما با ایران مشکل است؛ راست می گویند. و من اضافه می کنم تا وقتی این تفکّر انقلابی و حرکت انقلابی هست، به توفیق الهی پیشرفت ایران، نفوذ روزافزون ایران، هیمنه و تسلّط معنوی و روحی ایران در منطقه و فراتر از منطقه، روزبه‌روز ان‌شاءالله بیشتر خواهد شد.امّا آن چیزی که به نظر من هشدار است، خطر است: ما در داخل کشور عناصر دلسردکننده داریم؛ مراقب باشید؛ مسئولین مراقب باشند. چه‌جوری دلسرد می کنند؟ موجودی‌ها را نفی می کنند. حالا مراکز علمی که شاخصهای پیشرفت علمی را در دنیا معرّفی می کنند، مراکز مشخّصی هستند که همه می‌شناسید. اینها یک شهادتی می دهند به‌نفع جمهوری اسلامی، این حضرات در داخل کشور، یا در روزنامه و مجلّه، یا در تریبون‌های رسمی و غیر رسمی این دستاوردها را انکار می کنند، اینها را توهّم می شمرند! که گاهی اوقات می‌شنفیم. [این‌] توهّم نیست، واقعیّت است. سلّول‌های بنیادی واقعیّت است، نانوی پیشرفته واقعیّت است، پیشرفتهای هسته‌ای واقعیّت است؛ همه‌ دنیا آن را می دانند؛ [امّا اینها] منکر می شوند. حالا یک روزی، حدود پانزده شانزده سال قبل از این، اگر کسی منکر می شد اشکالی نبود، [چون‌] شروع کار بود، خبر نداشتند؛ [امّا] امروز همه‌ دنیا می دانند -یعنی مراکزی که باید بدانند- که ایران در یک حرکت عظیم، سریع، در جادّه‌ علم و فنّاوری دارد پیشرفت می کند؛ این را همه‌ دنیا می دانند، آن‌وقت کسانی بیایند جوانهای ما را دلسرد کنند؛ هم دلسردی از حال، هم دلسردی از آینده؛ [این که بگویند] «آقا چه فایده دارد؟ برای که؟ برای چه؟» اینها دلسردکننده است، اینها خیانت است. هرکس بکند، خیانت است. مدیری انجام بدهد، خیانت است؛ استادی انجام بدهد، خیانت است؛ نویسنده‌ روزنامه و مجلّه‌ای انجام بدهد، خیانت است؛ خیانت به کشور است، خیانت به ناموس ملّی است».(بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در نهمین همایش ملی «نخبگان فردا، ۹۴/۷/۲۲)
د.پیشرفت های به دست آمده
از نقاط امید بخش، پیشرفت ها و دستاوردهایی است که جمهوری اسلامی توانسته است با وجود همه فشارها و تحریم ها و دشمنیها به آن دست یابد.
مقام معظم رهبری:«همه چیز ما را به «امید» تشویق می کند؛ همه چیز ما را به «اعتماد به خودمان» تشویق می کند. چرا امیدوار نباشیم؟ مایی که یک روز در فشار دو ابرقدرت – ابرقدرت امریکا و شوروی سابق – توانستیم خودمان را نگه‌داریم و بالا بکشیم، مایی که با محاصره‌ اقتصادی در طول این سال‌های متمادی – که هر زمانی به نحوی محاصره‌ اقتصادی وجود داشته – توانستیم خودمان را به این رتبه از فناوری و علم برسانیم و بخشی از این خلأها و شکاف‌ها را پُر کنیم، چرا به خودمان امیدوار نباشیم؟ چرا به ملت‌مان اعتماد نداشته باشیم؟ تاریخ و سرگذشت ما، امید و اعتماد را به ما املاء میکند؛ ما را وادار می کند که امیدوار باشیم. بله، امیدواریم؛ ما می توانیم؛ توانستیم»
(بیانات‌ در دیدار مردم قم‌‌‌ در سالروز قیام نوزده دی؛84/10/19)
ه.نفوذ اندیشه انقلاب اسلامی و بیداری مسلمانان
از نقاط امید بخش، گسترش تفکر انقلاب اسلامی در میان ملتها و بیداری مسلمانان در برابر نظام سلطه و به چالش کشیدن آن است.
مقام معظم رهبری:«مردم دنیا از مقاومت شما امیدوار شدند؛ چون دیدند شما ایستادگى کردید و در مقابل فشار زانو نزدید. اگر دشمن بخواهد امید را از مردم دنیا بگیرد، باید چه‌کار کند؟ باید به مردم دنیا وانمود کند که مقاومت ملّت ایران تمام شد و ملّت ایران نتوانستند مقاومت کنند. اگر العیاذبا‌لله‌ آمریکا و تبلیغات آمریکا و تبلیغات غرب و تبلیغات استکبار بتوانند در دنیا این حرف را به کرسى بنشانند و اگر این را بتوانند در دنیا از آب در بیاورند که ملّت ایران هم با این همه ادّعا و با این همه هیاهو بالاخره نتوانست طاقت بیاورد و بالاخره به زانو درآمد، به مقصود رسیده‌اند؛ همان امیدى که در دلهاى مسلمانها و ملّتها و مستضعفان به وجود آمده بود، مبدّل به یأس خواهد شد.»
(بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت ولی‌عصر (عجّل ا‌لله‌ تعالى فرجه الشّریف)؛68/12/22)
و.افول جبهه استکبار
مقام معظم رهبری:«یکی از نقاط امید، فرسودگی جبهه‌ مقابل ما است. بنده به طور قاطع می گویم … امروز تمدّن غربی دچار انحطاط است، یعنی واقعاً در حال زوال است… البتّه حوادث و تحوّلات جوامع بتدریج اتّفاق می‌افتد؛ یعنی زود احساس نمی شود. حتّی خود اندیشمندان غربی این را احساس کرده‌اند و بر زبان می‌آورند و می گویند. این هم یکی از نقاط امید ما است. تمدّن غربی، تمدّن مادّی در مقابل ما قرار دارد و رو به فرسودگی است. این هم یکی از نقاط امیدبخش است.(بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان؛98/3/1)
2.انتصاب های رهبری با توجه به سوابق، تجربیات ، توانایی هایی افراد و مشورت با مشاوران در هر حوزه صورت می گیرد. ممکن است این افراد زندگی ساده ای نداشته باشند، اما افرادی که انتخاب می شوند، معمولاً دارای زندگی اشرافی نیستند و عده اندکی نیز که دارای زندگی اشرافی بوده اند از جمله مسائلی که پیرامون مرحوم هاشمی رفسنجانی مطرح بود یا آقای لاریجانی، به دلایل خاصی از جمله جلوگیری از پیامدهای دور بودن آنها از مسئولیت و امکان سوء استفاده دشمنان از آنان و… از سوی ایشان در برخی مناصب منصوب شده اند.
ضمن آنکه صرف اینکه برخی از این افراد دارای زندگی اشرافی هستند، دلیل بر اینکه آن را از راه نامشروع به دست آورده باشند، وجود ندارد و نمی توان همه این افراد را متهم کرد و اثبات این مسدله نیازمند بررسی حقوقی و قضایی است. در عین حال در مواردی که تخلف یکی از این افراد محرز بشود،ایشان با وی برخورد می نمایند. مقام معظم رهبری در این رابطه فرمودند:«اگر من کسی را منصوب کرده باشم و بعد در او عیبی از قبیل همین مفاسد اقتصادی ببینم، بدون تردید با او مماشات نمی‌کنم و او را کنار می‌گذارم – مثل نمایندگیهایی که هستند و بعضی سمتهای معروف – منتها معلوم نیست آنچه درباره‌ آن شخص گفته شده، حقیقت داشته باشد.
نسبت به برخی افراد حرفهایی می‌زنند که من هم آن حرفها را شنیده‌ام و از نزدیک می‌دانم که خلاف است و درست نیست؛ ممکن است این هم از آن قبیل باشد. به‌هرحال بنده فساد را در کسی که با حکم من منصوب شده و می‌توانم او را از آن کار برکنار کنم، تحمّل نمی‌کنم؛ اما این‌که «اگر رهبری لازم می‌دانست، به آنها تذکّر می‌داد»
بله، آن‌جایی که جای تذکّر است، تذکّر می‌دهم؛ اما تذکّر به شخص چیزی نیست که از تلویزیون پخش شود. آن مقدار که شما می‌بینید بنده در سخنرانیها، نماز جمعه و در دیدار با هیأت دولت تذکّر می‌دهم و نصیحت می‌کنم – که در خبرها پخش می‌شود – چند برابرش را گاهی با زبانهای بسیار تلخ، در جلسات خصوصی به مسؤولان می‌گویم؛
لیکن بنا نیست که هرچه به مسؤولان تذکّر می‌دهیم و می‌گوییم یا تلخی نشان می‌دهیم، حتماً پخش شود تا مردم مطّلع شوند. هدف این است که آن شخص راهنمایی شود، که خیلی از اوقات اثر می‌کند و گاهی هم اثر نمی‌کند و بعد می‌بینید آن شخص می‌رود.(بیانات در جلسه‌ پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی 1382/02/22)
رییس بنیاد مستضفعان نیز پس از این اظهارات تغییر پیدا کرد.
البته باید توجه داشت که وجود برخی از مسئولان که دچار اشرافی گری شده اند، نباید موجب نادیده گرفتن خیل فراوان مسئولانی شود که دارای زندگی معمولی وساده ای هستند. در عین حال امیدواریم با اجرای قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزاران که اخیراً در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است، شاهد شفافیت در زمینه زندگی مسئولان باشیم.
درست است که رییس صدا وسیما را بر اساس قانون اساسی، رهبری معین می کنند، اما نظارت بر عملکرد صدا وسیما بر اساس اصل یکصد و هفتاد و پنجم قانون اساسی بر عهده شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی ( هر کدام دو نفر ) است. در عین حال مطالبی که به ایشان گزارش می شود، را از مسئولان این سازمان مطالبه می کنند و خودشان نسبت به عملکرد این سازمان انتقادها و نکاتی که دارند را ارایه می دهند .
ایشان در مورد صدا وسیما فرمودند:«یکی از این اعتراضها، اعتراض به صدا و سیما بود و اینکه بعضی می گویند اگر چنانچه صدا و سیما را نقد کنیم، بر خلاف رهبری مطلبی گفته ایم؛ چرا؟ چون رهبری رئیس صدا و سیما را معین می کند! اگر واقعاً ملاک این باشد، که آدم باید به هیچ کس اعتراض نکند؛ چون رئیس قوه قضائیه را هم رهبری انتخاب می کند، رئیس جمهور هم بعد از انتخابات، تنفیذ رهبری دارد؛ می گوید نصب کردم. پس باید به هیچ کس اعتراض نکرد. نه آقا، اولاً صدا و سیما را رهبری اداره نمی کند؛ این معلوم باشد. صدا و سیما را رئیس صدا و سیما اداره می کند. و رهبری هم در موارد زیادی اعتراضهایی دارد. همین اعتراضهایی که شما دارید، بعضی هایش یا خیلی هایش، اعتراضهای ما هم هست. احتمالاً اعتراضهای دیگری هم هست که چون برای من از جوانب مختلف گزارش می آورند – با اینکه خود من ممکن است به قدر شما تماشاچی تلویزیون یا گوش کننده رادیو نباشم – اطلاعاتم زیاد است. از وضع صدا و سیما اعتراضهایی هم می کنیم، اشکالاتی هم می کنیم، گاهی با آنها دعوا هم می کنیم. بالاخره آنها هم یک ضرورتهایی دارند و جواب می دهند؛ گاهی جوابشان درست است، گاهی هم نادرست است. به هر حال اعتراض هست و انتقاد شما از صدا و سیما مطلقاً به رهبری منتقل نمی شود. شما حق دارید انتقاد کنید؛ هیچ اشکالی ندارد.» (بیانات در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشجویان دانشگاه ها، 87/7/7)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها