خانه » همه » مذهبی » انتساب تمثال امام علی(ع) به علی‌اشرف والی

دانلود کتاب های امتحان شده

انتساب تمثال امام علی(ع) به علی‌اشرف والی

جواب اجمالی :
پیام رهبری در باره درگذشت علی اشرف والی در باره مقام و جایگاه علمی و هنری او بود نه بخاطر تصویرگری از تمثال علی ع . اثر هنری والی ، اثر هنری او ست با موافقین و مخالفین خود . تاییدی از مراجع در باره نقاشی والی از علی ع وجود ندارد. تایید بزرگان ، تایید جایگاه علمی و هنری ایشان بود نه اثر هنری او .
توضیح بیشتر :
1- علی‌اشرف والی (۱۲۹۹ ولیان (ساوجبلاغ) – ۱۱ دی ۱۳۸۹ تهران)، نگارگر، خوشنویس، تذهیب نگار و نقاش و پژوهشگر عرفان بود .
ایشان که علاوه بر نگارگری به چندین هنر دیگر از جمله خوشنویسی و تذهیب و صفحه‌آرایی نیز آراسته‌اند، در کار خوشنویسی شیوه مرحوم حسن زرین خط را می‌پسندید و از آن پیروی می‌نمود.
از جمله کارهای او، گذشته از تابلوهای نقاشی بسیار، باید از طرح‌های کتاب ترجمه الصلوه عالم نامی ملا محسن فیض کاشانی را نام برد که همراه با خوشنویسی حسن زرین خط انتشار یافت. برجسته‌ترین ویژگی وی جستجو و تفحص در حوزه عرفان و ادب بود که سالهای بسیار بدان پرداخت و تفسیر و تبیین مقالات شمس تبریزی محصول همان سال هاست. او آخرین شاگرد مکتب کمال‌الملک بود. یکی از نفیس‌ترین آثار وی تمثالی از امام علی (ع) است که در موزه آستان قدس رضوی در مشهد مقدس نگهداری می‌شود.
ویژگی دیگر والی مطالعه و تأمّل در ادبیات عرفانی بود که کشف رموز مقالات شمس تبریزی از سال 1352 تا 1357ش حاصل آن است. نخستین جلد این مطالعات عرفانی در سال 1393ش در کتابی 584 صفحه‌‌ای، با عنوان طلوع دوباره‌ی شمس منتشر شده است.
علی اشرف والی در روز ۱۱ دی ماه ۱۳۸۹ بر اثر کهولت سن در ۹۰ سالگی درگذشت و پیکر این استاد از مقابل خانه هنرمندان تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک آرمید.
رهبر معظم انقلاب نیز پس از درگذشت این هنرمند در پیامی فرموده بودند:
«بسمه تعالی»
درگذشت هنرمند مؤمن و اهل معنی و اهل دل، جناب آقای علی اشرف والی رحمه الله علیه را به آن خاندان محترم و به جامعه هنری کشور و به آشنایان باهنر آن مرحوم تسلیت می‌گویم؛ و رحمت و مغفرت الهی و علو درجات را برای آن مرد صالح که نشانه‌های ایمان و تعهد را در مدت سی و پنج ساله آشنایی با ایشان بار‌ها مشاهده کرده‌ام، از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. سیدعلی خامنه ای- 21 دی 1389»
2- در باره آثار علمی و هنری از جمله نقاشی تمثال علی(ع) نمی توان صریح اظهار نظر کرد و با این اثر هنری منتسب به او موافق بود و یا مخالف، چون انتساب اثری به کسی در اینترنت و فضای مجازی براحتی قابل تایید نیست .
مرحوم والی همانند دیگر هنرمندان آثار خود را تقدیم آستان قدس رضوی کردند می‌توان با مراجعه یا سوال از آن مرکز جواب دقیق‌تری گرفت.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها