خانه » همه » مذهبی » اولین امام علیه السلام در رجعت

دانلود کتاب های امتحان شده

اولین امام علیه السلام در رجعت

از اعتقادات ویژه‌ و ضروریات مذهب تشیّع ، عقیده به رجعت است. رجعت در لغت به معنای بازگشت است. معنی اصطلاحی رجعت از دیدگاه شیعه این است که خداوند هم زمان با ظهور حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف « شماری از امت محمد صلی الله علیه و آله را پس از مرگشان و پیش از قیامت بر می انگیزاند واین باور از ویژگیهای مذهب آل محمد صلی الله علیه و آله می باشد که قرآن نیز بر درستی آن گواهی می دهد.(«رجعت» به معنای خاص آن جزء عقاید شیعه است واعتقاد به آن ضروری است وانکار آن , بر اساس بعضی از روایات انسان را از دایره تشیع خارج می سازد . ما معتقدیم گروهی بعد از ظهور حضرت به دنیا برمی گردند. آیات و روایات فراوانی بر این مطلب دلالت دارد، مانند آیه 83 سوره نمل و 11 سوره غافر و روایاتی که علامه مجلسی در جلد 53 بحارالانوار گرد آورده است.
رجعت خاص که در دوران ظهور اتفاق می افتد، دو مرحله زمانی دارد :
مرحله اول مقارن با ظهور و قیام امام زمان عجل الله فرجه الشریف اتفاق می افتد و افرادی که در گذشته زندگی می کرده اند مانند برخی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله وائمه علیهم السلام به دنیا باز می گردند واز اصحاب امام زمان عجل الله فرجه الشریف می شوند و حضرت را در قیامش یاری می کنند.
مرحله دوم رجعت که زمان بازگشتن ائمه علیهم السلام به دنیاست، قبل از شهادت یا رحلت امام زمان عجل الله فرجه الشریف اتفاق می افتد. اولین امامی که با رجعت ایشان رجعت ائمه علیهم السلام آغاز می شود، امام حسین علیه السلام است. بنابر روایات، هنگام رحلت امام زمان عجل الله فرجه الشریف امام حسین علیه السلام زنده می شود و مراسم به خاک سپاری امام زمان عجل الله فرجه الشریف را عهده دار می شود و سپس حکومت را رهبری می نماید و مدت طولانی نیز حکومت می فرماید.
(مختصر بصائر الدرجات، ص48)
ائمه علیهم السلام حکومت جهانی را که امام مهدی عجل الله فرجه الشریف ایجاد می کند، به مدت طولانی اداره و ادامه فرمایند. امام صادق علیه السلام می فرماید: « ما من امام الا و یکرّ فی قرنه»؛ امامی نیست مگر آنکه در زمان خود رجعت می کند.»
(الایقاظ من الهجعه، ص 361، ح112)
در حدیث دیگری امام صادق علیه السلام می فرماید: « لیس منا من لم یؤمن بکرّتنا؛ از من نیست کسی که به رجعت ما ایمان نداشته باشد.» لذا ما در زیارت «آل یاسین» که ویژه امام عصر عجل الله فرجه الشریف است، بعد از نام بردن اسامی ائمه علیهم السلام شهادت می دهیم: « ان رجعتکم حق لاشک فیها؛ رجعت شما بدون شک واقع خواهد شد.»(شیخ صدوق، الفقیه، ج3، ص458) و ما نیز آرزو می کنیم که در آن زمان باشیم، چنان که در زیارت جامعه می خوانیم: « و یکر فی رجعتکم؛ خدا یا ما را از کسانی قرار ده که در رجعت ائمه علیهم السلام باز می گردند» و در وداع زیارت جامعه آمده « و أحیانی فی رجعتکم؛ و خدا مرا در رجعت شما ائمه زنده گرداند.» خلاصه آنکه از نظر علما و دانشمندان شیعه چنین پیش از قیام قیامت در ادامه حکومت حضرت مهدى عجل الله فرجه الشریف به ترتیب، دوران رجعت هر یک از ائمه هدا علیهم السلام فرا رسد و جمعى از نیکان بسیار نیک از هر دوران و هم چنین بدکاران بسیار بد از هر زمان به دنیا بازگردند. نیکان براى دیدن دولت کریمه اهل بیت و رسیدن به آرزوى حکومت عدل و داد و بدکاران از براى عقوبت و عذاب دنیا که سزاى اعمال خود را در این دنیا ندیده اند.
برای مطالعه در این زمینه ر.ک:
آینده جهان(دولت و سیاست در اندیشه مهدویت)، رحیم کارگر
بازگشت به دنیا در پایان تاریخ , خدامراد سلیمیان

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها