در پاسخ به این پرسش به نکاتی اشاره می شود:
سرشت و گوهر انسان از دو جنبه مادی(بدن) و فرامادی(روح) تشکیل شده است. انسان نه مانند فرشته ها عقل محض و مجرد است و نه مانند حیوانات غریزه محض و خالص است، بلکه انسان آمیزه ای از عقل و شهوت، اراده و غرایز است.
در جبهه معنوی و فرامادی انسان لشکریانی در وجود انسان نهاده شده، که عبارتنداز: عقل، فطرت، اراده. این جبهه درونی برخوردار از پشتیبانی بیرونی است که همان «وحی» و «امداد و توفیق الهی» است.
در جبهه مادی و حیوانی انسان لشکریانی مانند: غرایز، نفس اماره(هوای نفس) قرار دارد که از بیرون مورد پشتیبانی شیطان و وسواس او قرار گیرد. این میدان نبرد حق و باطل همواره در درون انسان برقرار است. کمال حقیقی انسان و رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی او در این میدان سرنوشت ساز معین می شود. این میدان نبرد، میدان آزمایش و امتحان است.
کمال شایسته انسان در پرتو مبارزه و ایستادگی و مقاومت ارادی و اختیاری انسان محقق می شود. اگر قرار بود خداوند در کشاکش و درگیری میان عقل و شهوت به طور قهری وارد شده و شهوت و غریزه را از انسان دور کند، این کار کمالی برای انسان محسوب نمی شود زیرا انسان در این پیروزی هیچ نقشی ایفا نکرده است. پیروزی در میدان نبرد عقل و شهوت، زمانی ارزشمند و قابل ستایش و کمال آفرین است که انسان از دورن و با اتکاء به اراده خود، آن را محقق نماید.
البته خداوند در قرآن کریم در موارد متعدد وعده داده که کسانی که در مسیر بندگی ایستادگی و مجاهدت نمایند، مورد تأیید و نصرت ما قرار خواهند گرفت: «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»(عنکبوت/69)
البته شرط و مقدمه نصرت و تأیید الهی در « وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینا» یعنی مجاهده و تلاش خالصانه، نهفته است و خداوند خلف وعده نمی کند. بنابراین اختیار انسان از بزرگترین موهبت های الهی است و نقش بسیار نیرومندی در رهبری کنش های آدمی دارد. اراده به خوبی قابل تقویت و نیرومند سازی است و با تقویت آن دشوارترین کارها سهل و آسان می گردد.
یک جوان در عین نیرومندی در غرایز، از اراده و توان مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و طهارت نفس و گرایش های معنوی در او، بسیار بالاست. خداوند در قرآن مجید از جوانانی چون حضرت یوسف(ع) و اصحاب کهف، مثال می آورد که با اراده سترگ خویش، در برابر طوفان سهمگین غرایز و حوداث ایستادگی و بزرگترین افتخارات را در تاریخ بشر برای خود ثبت کردند.
در تاریخ انقلاب اسلامی نیز، اراده جوانان با ایمانی چون حسین فهمیده ها، زیباترین جلوه تأثیر شگرف اراده و ایمان جوانان را به نمایش گذاشته است. البته اراده از راه انجام فرایض و عبادات و نیز مستحبات و ترک گناهان تقویت و نیرومند می شود.
نکته شایان توجه اینکه درست است که بسیاری از انسانها در مواردی، به گناه گراییده و در برابر غرایز و هواهای نفسانی سرتسلیم فرود می آورند، اما در عین حال خداوند باب توبه ای را به روی بندگان گشوده و راهی قرار داده است که آدمیان، بتوانند زندگی پاک و پیراسته از آلودگی را آغاز کنند و آلودگی های پیشین را با اشک ندامت و آب معرفت الهی بشویند و در جهت کمال و سعادت جاودانی گام بردارند. خداوند در قرآن کریم، بسیار توبه کنندگان را دوست دارد: « إن الله یحب التوابین».