بارداری مریم (س) و آفرینش عیسی(ع)
۱۳۹۶/۰۶/۲۰
–
۳۵۶ بازدید
در رابطه با بارداری حضرت مریم آیا آن روحی که به شکل انسان بود به وسیله نزدیکی با حضرت مریم او را صاحب فرزند کرد یا فقط خبر به دنیا آوردن پسر را داد؟
قرآن کریم درباره حامله شدن حضرت مریم چنین می گوید: « در این کتاب [آسمانی قرآن] مریم را یاد کن، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد، و در ناحیه شرقی [بیت المقدس] قرار گرفت و میان خود و آنان حجابی افکند [تا خلوتگاهش از هر نظری برای عبادت آماده باشد] در این هنگام، روح خدا را به سوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص بر مریم ظاهر شد.او [سخت ترسید]. گفت: «من از شر تو به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزکاری!». گفت: «من فرستاده پروردگار توام [آمده ام] تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم. [مریم از این جمله سخت نگران شد و] گفت: «چگونه ممکن است برای من فرزندی باشد؟! در حالی که تاکنون انسانی [از طریق ازدواج] با من تماس نداشته، و زن آلوده ای هم نبوده ام! [تا از طریق نامشروع بچه دار شوم]». گفت: «مطلب همین است [نه شوهر داشته ای و نه آلوده بوده ای]. پروردگارت فرموده این کار برای من آسان است.[ما او را می آفرینیم، تا قدرت خویش را آشکار سازیم] و او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم و رحمتی باشد از سوی ما و این امری است پایان یافته و حتمی [و جای هیچ گفتگو ندارد]. سرانجام [مریم] به او بار دار شد … »(1). این آیات می گویند باردار شدن مریم با قدرت خداوندی بوده نه غیر آن و این کار برای خداوند آسان است چرا که خداوند اراده اش از مرادش تخلف نمی کند تا به چیزی امر کند که موجود باش، موجود می شود. یا در سوره آل عمران می فرماید: «خدا انجام می دهد آن چه را بخواهد» (2). خدا حضرت آدم(ع) را بدون پدر و مادر آفرید، و حضرت یحیی را در دوران پیری به زکریا داد این هم بعدی ندارد که با اراده خویش مریم را باردار نماید.در این که چگونه این فرزند به وجود آمد آیا جبرئیل در پیراهن او دمید … در قرآن سخنی به میان نیامده است(3)، ولی در برخی روایات این مسأله تبیین شده است.در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که جبرئیل در ذیل دامن او [به امر خداوند] دمید در همان لحظه بچه در رحم مریم به وجود آمد و کامل شد و به اندازه ای که در رحم زن نه ماه می ماند … (4).
در نتیجه می توان گفت باردار شدن مریم به امر خداوند و با دمیدن جبرئل بوده است.
پی نوشت ها:
1. مریم، آیات 21-16.2. آل عمران، آیه 40 و المیزان، علامه طباطبایی، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1362، ج 14، ص 15.3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، 1370، ج 12، ص 39.4. تفسیر المیزان، ج 14، ص 52.
در نتیجه می توان گفت باردار شدن مریم به امر خداوند و با دمیدن جبرئل بوده است.
پی نوشت ها:
1. مریم، آیات 21-16.2. آل عمران، آیه 40 و المیزان، علامه طباطبایی، دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، 1362، ج 14، ص 15.3. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیه، 1370، ج 12، ص 39.4. تفسیر المیزان، ج 14، ص 52.