بازی یارانه ای- آسیب های بازی خشن
۱۳۹۷/۰۳/۰۸
–
۲۲۶۲ بازدید
سلام شرارت های که فرد بازی کننده در بازی های جنگی کامپیوتری(مجازی) انجام میده از قبیل گشتار مردم بی گناه و انفجارها و غیورو برای آخرت وی مشکلی ندارد یعنی اینکه این اعمال برای وی ثبت نخواهد شد؟
با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز ، درابتداخدمت شما عرض نماییم که نظر همه مراجع این ست که بازی های رایانه ای باید با احکام شرعی منافات نداشته باشد و جهات اخلاقی هم در آن ملاحظه شود .ضمنا تخلف از قوانین مشروع جمهوری اسلامی جایز نیست. هر بازی رایانه ای که مفسده اخلاقی و انحراف فکری و عقیدتی مثل القای خشونت ؛ اسوه سازی از شخصیتهای غیر اخلاقی ؛ ارائه نمادهای ضد اخلاقی ؛ ارائه مفاهیم مذهبی به عنوان خرافات ؛ نمایش قمار و غیره به دنبال داشته باشد حرام است و الا اشکالی ندارد. بطور کلی میتوان گفت، فرقی بین بازی رایانه ای و غیر رایانه ای نیست هر بازی که در ان شرطی بندی باشد و یا قمار باشد یا خوف مفسده و انحرافات فکری باشد یا کمک به امریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام باشد جایز نیست و حرام است و غیر ان جایز است درباره نرم افزار کپی و تکثیر ان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و در مورد تکثیر نرم افزارهای خارجی رابطه تابع قرارداد است. ولی کپی نرم افزار خواه داخلی باشد یا خارجی برای استفاده شخصی اشکال ندارد
مقام معظم رهبری پیرامون حکم استفاده از برنامه ها و بازی های رایانه ای که بدون قفل و رایگان است (اصطلاحا کرک شده)و محصول کشور آمریکا و انگلیس است(اگر مفشده اخلاقی نداشته باشد) می فرمایند:اگر تولید داخل باشد، بنابر احتیاط واجب اجازه تولید کننده شرط است و اگر تولید خارج باشد، تابع قرارداد است. ولی رایت نرم افزار خواه داخلی باشد یا خارجی برای استفاده شخصی اشکال ندارد(آیت الله خامنه اى ، اجوبة الاستفتاءات، س 1343.) معمولا بازی های رایانه ای محصول کشورهای استعمارگر مفسده دارد ولی اگر فکر میکنید مفسده ندارد استفاده از ان اشکال ندارد.
پرسشگر گرامی ،باید توجه داشته باشید تجربه نشان داده بسیاری از جوانان و نو جوانان که دست به کار های خطرناک و خلاف شرع و اخلاق می زنند ابتدا و شروع ان را از همین فیلم ها و سی دی ها که در ظاهر عنوان بازی و سرگرمی را داشته یاد گرفته اند و انچه در ذهن ترسیم کرده اند را در خارج روی دوستان و هم سالانشان پیاده کرده در متون دینی، هر آنچه به ذهن، روح، جسم و دین شما آسیب وارد نماید، بسته به میزان و عمق آن، مشمول حکم حرمت و کراهت است. در ادامه کمی درباره بازی و آسیب بازیهای رایانه ای نا مناسب با شما سخن می گوییم تا مصداق این مطلب را دریابید. همانطور که می دانید بازی بر رشدِ شناختی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی تأثیر بسزایی دارد.فرد هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. بازی می تواند به فرد اعتماد به نفس دهد، در حقیقت بازی کردن راهی است به سوی شکل گیــری شخصیتـی سالم و مفید.اما در کنار این مزایای بازی باید مدیریت را بعهده بگیرید.انتخاب نوع بازی بر روح و جسم فرد تاثیر مستقیمی دارد.تردیدی نیست که بازی های کامپیوتری اگر به طور افراطی استفاده شوند، تاثیرگذاری منفی بر روح و روان و جسم افراد و بخصوص کودکان و نوجوانان و همچنین بدآموزی هایی دارند، اما علیرغم موارد منفی فوق، در بعضی اوقات و از سایر جنبه ها نیز می توانند بسیار مفید واقع شده و تا حدودی مانند استادانی با تجربه و کار آزموده برای آموزش مهارت های زندگی باشند. بخصوص بازی هایی که دسته جمعی بوده یا اینکه ماجراجویانه و حادثه ای، فکری (Adventure) باشند.یکی از این مزایا هماهنگی چشم و دست است.هماهنگی بین چشم ها و اعضای بدن، یکی از مهارت هایی است که همزمان با دیدن صفحه نمایش و فرمان مغز، به دست ها و انگشتان صورت می پذیرد و نکته قابل تامل این است که این کار در بازی های کامپیوتری در حداقل زمان و حداکثر سرعت باید انجام پذیرد. همچنین این مهارت به این صورت به ما کمک می نماید که مثلا همزمان با اینکه شما رانندگی می کنید، پیچ رادیو را چرخانده و یا اینکه کار دیگری انجام دهید.اما در کنار این مزیت آسیبهایی را بیان نموده اند که آگاهی از آنها عاملی برای بازداری فرد از رفتن بسمت آنها و استفاده افراطی از آنها می شود.شما هم با توجه به مطالبی که بیان می شود سعی نمایید جایگزین بهتری برای این نوع بازیها انتخاب نمایید مثلا بازیهای فکری و یا گروهی می تواند به شما کمک نماید تا انتخاب بهتری داشته باشید. 1- هیجان و تیک های عصبی بازی های کامپیوتری را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول بازی هایی که جذابیت دارند و علاوه بر ایجاد هیجان باعث تمرکز، دقت و خلاقیت می شوند وگروه دوم بازی هایی هستند که صرفا هیجان دارند پس خواه ناخواه اثر مخربی بر ذهن کودک می گذراند. اگر چه هیجان، نیاز طبیعی کودکان در دوره های سنی مشخصی است تا به رشد شخصیتی و عاطفی لازم دست پیدا کنند؛ اما نباید منکر این اصل شد که به حس هیجان پذیری کودکان و نوجوانان باید از طریق طبیعی پاسخ داده شود. بازی های خشن رایانه ای نه تنها نیاز کودکان را برای هیجان تأمین نمی کنند بلکه باعث افزایش هیجان پذیری به شکلی نامناسب در آنها می شود و پس از مدتی آنها رابا افزایش نیاز نسبت به سطح محرک محیطی بالاتری برای واکنش نشان دادن، روبه رو می کنند.2- کم توجهی از طرف دیگر کودکان به دلیل استمرار در انجام بازی های جنجالی و پر سر و صدای رایانه ای، کم توجهی پیدا می کنند و در ذهنیات خود تخیلاتی را می پرورانند. این کودکان به طور دائم در عالم خیال سر می کنند و به مرور دامنه توجه و تمرکز کمتری پیدا می کنند. 3- پرخاشگری عارضه دیگری که هیجان مستمر بر کودکان و نوجوانان ایجاد می کند، افزایش میزان ترشح هورمون این نفرین و نور اپی نفرین از مغز است که این افزایش سیستم عصبی آنها را دچار آسیب می کند و به شکل پرخاشگری، بی تحملی وتنش های عصبی آشکار می شود.4- تیک های عصبی علاوه بر این، هیجان زیاد باعث انقباض دائم عضلات شده و کودکان و نوجوانان را دچارعوارضی مانند تیک های عصبی، جویدن، گوشه لب و ناخن، قفل شدن دندان ها، اخم و چین و چروک صورت می کند، به همین دلیل آنها به ناچار برای کنترل هیجان خود، کالری بیشتری مصرف کرده و به دنبال افزایش وزن دچار عوارض جسمانی فراوانی می شوند. از طرف دیگر وارد آمدن استرس فراوان به کودکان، در نهایت موجب تغییرات فشار خون و تعداد ضربان قلب می شود.5- بدخلقی و بهانه گیری تحریک پذیری و هیجان بیش از اندازه بازی های کامپیوتری باعث بی حالی و کاهش انرژی در کودکان شده، در نتیجه کودک شروع به بدخلقی، بهانه گیری، توقعات بی جا، اذیت و آزار دیگران و حتی پرخوری می کند. این در حالی است که اگر خانواده ها نیاز به هیجان کودک خود را با استفاده از ورزش، فرستادن او به باشگاه ورزشی، تشویق به بازی های دسته جمعی و ایجاد امکان آن در فضاهایی مانند پارک را به وجود آورند، در حقیقت به فرزند خود فرصت داده اند تا با اعضای جامعه تعامل بیشتری برقرار کند، خوب را از بد تشخیص بدهد و فرصت تجربه اندوزی داشته و علاوه بر هم کلام شدن با هم بازی خود، با مفاهیم نظم و انضباط آشنا شود.6- بی نظمی و خود محوریایراد دیگری که به بازی های رایانه ای وارد است این است که این بازی ها نظم خاصی ندارند و کودک یا نوجوان هر زمان که اراده کند، مشغول بازی می شود. همین ویژگی، بی نظمی را به کودک می آموزد. دراین بازی ها شکست یا پیروزی مفهومی ندارد، در نتیجه کودکان خود محوری را می آموزند.7- کندی رشد جسمانی مهارت های حرکتی و تکامل رشد جسمانی همه از آثار مثبت و جنب و جوش و بازی در دوران کودکی است اما هنگامی که حرکات فیزیکی محدود می شود و کودک ساعت ها وقت خود را به روبه روی تلویزیون یا رایانه می گذارند، استخوان و مفاصلی که در این دوران باید نهایت رشد خود را داشته باشد از تکامل بازمانده و آسیب می بینند در نتیجه رشد کودک دچار اختلال می شود. بسیاری از مهارت های فردی در این کودکان، تکامل پیدا نمی کند و از آنجا که حرکت دست تنها فعالیت بازی رایانه ای است، کودکان نمی توانند فعالیت های شخصی شان را با سرعت عمل انجام دهد.8- ضعف توان بینایی و خستگی چشم هنگام بازی رایانه ای، چشم حدود چهار هزار حرکت در ساعت دارد و ناچار است فشار زیادی را برای دیدن دقیق و تمرکز روی صحنه هایی که پشت سر هم و با سرعت نمایش داده می شوند، تحمل کند. این اتفاق در نهایت باعث تحریک پذیری سیستم عصبی شده و مشکلات چشمی گوناگونی مثل تاری دید، عدم تطابق و دو بینی حتی تیک در پلک ها را هم به دنبال دارد. از طرف دیگر ضعف توان بینایی و خستگی چشم از عوارض تماشای ساعت ها بازی های رایانه ای هستند که سردرد، گردن درد و کمردرد را هم به دنبال دارند .بنابراین بهتر است این نوع بازی های رایانه ای را تا حد امکان از دسترس کودکان دور نگه دارید و در صورت تمایل و اصرار آنها به بازی، نظم خاصی برای استفاده از این بازی ها در نظر بگیرید.
درادامه در زمینه بازی های رایانه ای ،عوارض وسازنده گان این بازیها مطالبی را خدمتتان ارائه میدهیم.
اگر به نیکی بنگرید در بازیهای رایانهای که فعلاً در بازار موجود است، تعارضات اخلاقی با فرهنگ ایران اسلامی از قبیل: نمایش فرهنگی؛ القای خشونت و پرخاشگری؛ نمایش قمار؛ اسوه سازی از شخصیتهای غیر اخلاقی؛ ارائه نمادهای غیر اخلاقی و ضد اخلاقی؛ ارائه هویّت کالایی، خشن و ستیزه جو از زنان؛ القائات عقیدتی( مفاهیم مذهبی خاص را با موضوعات خرافی مانند جادو و ارواح شریر در هم آمیختن و نشان دادن چهره ای منفی از مفاهیم دینی و مذهبی)، زیاد دیده میشود.
اسباب بازی به عنوان ابزاری مهم در فرهنگپذیری و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارد.
به باور روانشناسان و جامعهشناسان، بازی و اسباب بازی که عمیقاً با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است در روحیه و تکوین شخصیت آنان اثر عمیقی بر جای گذارده و باعث میگردد از طریق آشنایی با الگوها و هنجارهای جامعه خویش و درونی سازی ارزشهای آن در راستای اجتماعی شدن گام بردارند؛ اما متأسفانه نباید این واقعیّت را از نظر دور داشت که بیشتر بازیهای رایانهای که با محوریت جنگ نرم ساخته شده و … گرچه در ظاهر یک بازی بیش نیست؛ اما در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، امریکا و ژاپن طراحی و تولید میشوند که ارزشها، هنجارها و الگوهای خاصی را به کودک و نوجوان ایرانی القاء میکنند که با ارزشهای فرهنگی جامعه ما سازگار نیست.
به طور کلّی در مقابله با این وضعیّت شایسته است:
الف: سعی گردد نسبت به این بازیها حالت وابستگی به وجود نیاید و گرنه میتوان چنین نتیجه گرفت که مشکل از حد قابل کنترل گذشته و باید به فکر مداخله جدی در کنترل وابستگی فرد نسبت به بازی شد که برخی از علائم آن عبارتند از:
1- صرف وقت زیاد( بیش از 3 ساعت در روز) و یا اینکه هر بار نسبت به دفعه قبل وقت بیشتری بر سر این بازیها صرف گردد.
2- احساس هیجان و سرخوشی زیاد در حین انجام بازی و احساس بیقراری، تحریکپذیری و یا افسردگی زمانی¬که فرد مشغول بازی نیست، به طوری که دوباره به سمت بازی میرود.
3- ناتوانی در دستکشیدن از بازی( به طوریکه هر بار دیگران باید وارد عمل شوند).
4- رها کردن فعّالیّتهای ورزشی و اجتماعی به خاطر انجام بازی.
5- فراموش کردن وظایف تحصیلی یا فعّالیّتهای شغلی.
6- بروز خستگی، پرخونی چشم، سردرد، درد ناحیه مچ و ساعد، کمردرد.
7- بی توجّهی و یا کم توجّهی فرد به بهداشت شخصی.
8- بی توجّهی یا کم توجّهی فرد به وعدههای غذایی و بینظمی در غذا خوردن.
9- اختلالات خواب و تغییر در الگوی خواب فرد ؛ بیدار ماندن برای بازی که باعث به همخوردن زمان خواب و بیداری میشود.
ب: میزان تأثیرپذیرى افراد از چنین بازیهایی به چند عامل بستگى دارد که عبارتند از:
1. بینش و آگاهى
2. میزان اعتقادات
3. نیروى اراده و عقل
4. اعتماد به نفس
هر چه فرد از بینش و آگاهى، اعتقادات محکم، نیروى اراده، عقل و اعتماد به نفس بیشترى برخودار باشد در تأثیرپذیرى مثبت از چنین اموری نقش بیشترى مى تواند داشته باشد؛ بنابراین یکی از راهکارها آن است که تحلیل اینگونه بازیها را مطالعه نمایید تا با شناخت اهداف سازندگان آن و محورهای تعارض با فرهنگ ایرانی با هوشمندی و آگاهی بیشتری عمل نمایید.
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز ، درابتداخدمت شما عرض نماییم که نظر همه مراجع این ست که بازی های رایانه ای باید با احکام شرعی منافات نداشته باشد و جهات اخلاقی هم در آن ملاحظه شود .ضمنا تخلف از قوانین مشروع جمهوری اسلامی جایز نیست. هر بازی رایانه ای که مفسده اخلاقی و انحراف فکری و عقیدتی مثل القای خشونت ؛ اسوه سازی از شخصیتهای غیر اخلاقی ؛ ارائه نمادهای ضد اخلاقی ؛ ارائه مفاهیم مذهبی به عنوان خرافات ؛ نمایش قمار و غیره به دنبال داشته باشد حرام است و الا اشکالی ندارد. بطور کلی میتوان گفت، فرقی بین بازی رایانه ای و غیر رایانه ای نیست هر بازی که در ان شرطی بندی باشد و یا قمار باشد یا خوف مفسده و انحرافات فکری باشد یا کمک به امریکا و اسرائیل و دشمنان اسلام باشد جایز نیست و حرام است و غیر ان جایز است درباره نرم افزار کپی و تکثیر ان بنابر احتیاط واجب جایز نیست و در مورد تکثیر نرم افزارهای خارجی رابطه تابع قرارداد است. ولی کپی نرم افزار خواه داخلی باشد یا خارجی برای استفاده شخصی اشکال ندارد
مقام معظم رهبری پیرامون حکم استفاده از برنامه ها و بازی های رایانه ای که بدون قفل و رایگان است (اصطلاحا کرک شده)و محصول کشور آمریکا و انگلیس است(اگر مفشده اخلاقی نداشته باشد) می فرمایند:اگر تولید داخل باشد، بنابر احتیاط واجب اجازه تولید کننده شرط است و اگر تولید خارج باشد، تابع قرارداد است. ولی رایت نرم افزار خواه داخلی باشد یا خارجی برای استفاده شخصی اشکال ندارد(آیت الله خامنه اى ، اجوبة الاستفتاءات، س 1343.) معمولا بازی های رایانه ای محصول کشورهای استعمارگر مفسده دارد ولی اگر فکر میکنید مفسده ندارد استفاده از ان اشکال ندارد.
پرسشگر گرامی ،باید توجه داشته باشید تجربه نشان داده بسیاری از جوانان و نو جوانان که دست به کار های خطرناک و خلاف شرع و اخلاق می زنند ابتدا و شروع ان را از همین فیلم ها و سی دی ها که در ظاهر عنوان بازی و سرگرمی را داشته یاد گرفته اند و انچه در ذهن ترسیم کرده اند را در خارج روی دوستان و هم سالانشان پیاده کرده در متون دینی، هر آنچه به ذهن، روح، جسم و دین شما آسیب وارد نماید، بسته به میزان و عمق آن، مشمول حکم حرمت و کراهت است. در ادامه کمی درباره بازی و آسیب بازیهای رایانه ای نا مناسب با شما سخن می گوییم تا مصداق این مطلب را دریابید. همانطور که می دانید بازی بر رشدِ شناختی، عاطفی، اجتماعی و فیزیکی تأثیر بسزایی دارد.فرد هنگام بازی می تواند کشف کند چه کسی است و چه توانایی هایی دارد، دنیا چیست و چگونه خود را باید با محیط هماهنگ کند. بازی می تواند به فرد اعتماد به نفس دهد، در حقیقت بازی کردن راهی است به سوی شکل گیــری شخصیتـی سالم و مفید.اما در کنار این مزایای بازی باید مدیریت را بعهده بگیرید.انتخاب نوع بازی بر روح و جسم فرد تاثیر مستقیمی دارد.تردیدی نیست که بازی های کامپیوتری اگر به طور افراطی استفاده شوند، تاثیرگذاری منفی بر روح و روان و جسم افراد و بخصوص کودکان و نوجوانان و همچنین بدآموزی هایی دارند، اما علیرغم موارد منفی فوق، در بعضی اوقات و از سایر جنبه ها نیز می توانند بسیار مفید واقع شده و تا حدودی مانند استادانی با تجربه و کار آزموده برای آموزش مهارت های زندگی باشند. بخصوص بازی هایی که دسته جمعی بوده یا اینکه ماجراجویانه و حادثه ای، فکری (Adventure) باشند.یکی از این مزایا هماهنگی چشم و دست است.هماهنگی بین چشم ها و اعضای بدن، یکی از مهارت هایی است که همزمان با دیدن صفحه نمایش و فرمان مغز، به دست ها و انگشتان صورت می پذیرد و نکته قابل تامل این است که این کار در بازی های کامپیوتری در حداقل زمان و حداکثر سرعت باید انجام پذیرد. همچنین این مهارت به این صورت به ما کمک می نماید که مثلا همزمان با اینکه شما رانندگی می کنید، پیچ رادیو را چرخانده و یا اینکه کار دیگری انجام دهید.اما در کنار این مزیت آسیبهایی را بیان نموده اند که آگاهی از آنها عاملی برای بازداری فرد از رفتن بسمت آنها و استفاده افراطی از آنها می شود.شما هم با توجه به مطالبی که بیان می شود سعی نمایید جایگزین بهتری برای این نوع بازیها انتخاب نمایید مثلا بازیهای فکری و یا گروهی می تواند به شما کمک نماید تا انتخاب بهتری داشته باشید. 1- هیجان و تیک های عصبی بازی های کامپیوتری را می توان به دو گروه تقسیم کرد. گروه اول بازی هایی که جذابیت دارند و علاوه بر ایجاد هیجان باعث تمرکز، دقت و خلاقیت می شوند وگروه دوم بازی هایی هستند که صرفا هیجان دارند پس خواه ناخواه اثر مخربی بر ذهن کودک می گذراند. اگر چه هیجان، نیاز طبیعی کودکان در دوره های سنی مشخصی است تا به رشد شخصیتی و عاطفی لازم دست پیدا کنند؛ اما نباید منکر این اصل شد که به حس هیجان پذیری کودکان و نوجوانان باید از طریق طبیعی پاسخ داده شود. بازی های خشن رایانه ای نه تنها نیاز کودکان را برای هیجان تأمین نمی کنند بلکه باعث افزایش هیجان پذیری به شکلی نامناسب در آنها می شود و پس از مدتی آنها رابا افزایش نیاز نسبت به سطح محرک محیطی بالاتری برای واکنش نشان دادن، روبه رو می کنند.2- کم توجهی از طرف دیگر کودکان به دلیل استمرار در انجام بازی های جنجالی و پر سر و صدای رایانه ای، کم توجهی پیدا می کنند و در ذهنیات خود تخیلاتی را می پرورانند. این کودکان به طور دائم در عالم خیال سر می کنند و به مرور دامنه توجه و تمرکز کمتری پیدا می کنند. 3- پرخاشگری عارضه دیگری که هیجان مستمر بر کودکان و نوجوانان ایجاد می کند، افزایش میزان ترشح هورمون این نفرین و نور اپی نفرین از مغز است که این افزایش سیستم عصبی آنها را دچار آسیب می کند و به شکل پرخاشگری، بی تحملی وتنش های عصبی آشکار می شود.4- تیک های عصبی علاوه بر این، هیجان زیاد باعث انقباض دائم عضلات شده و کودکان و نوجوانان را دچارعوارضی مانند تیک های عصبی، جویدن، گوشه لب و ناخن، قفل شدن دندان ها، اخم و چین و چروک صورت می کند، به همین دلیل آنها به ناچار برای کنترل هیجان خود، کالری بیشتری مصرف کرده و به دنبال افزایش وزن دچار عوارض جسمانی فراوانی می شوند. از طرف دیگر وارد آمدن استرس فراوان به کودکان، در نهایت موجب تغییرات فشار خون و تعداد ضربان قلب می شود.5- بدخلقی و بهانه گیری تحریک پذیری و هیجان بیش از اندازه بازی های کامپیوتری باعث بی حالی و کاهش انرژی در کودکان شده، در نتیجه کودک شروع به بدخلقی، بهانه گیری، توقعات بی جا، اذیت و آزار دیگران و حتی پرخوری می کند. این در حالی است که اگر خانواده ها نیاز به هیجان کودک خود را با استفاده از ورزش، فرستادن او به باشگاه ورزشی، تشویق به بازی های دسته جمعی و ایجاد امکان آن در فضاهایی مانند پارک را به وجود آورند، در حقیقت به فرزند خود فرصت داده اند تا با اعضای جامعه تعامل بیشتری برقرار کند، خوب را از بد تشخیص بدهد و فرصت تجربه اندوزی داشته و علاوه بر هم کلام شدن با هم بازی خود، با مفاهیم نظم و انضباط آشنا شود.6- بی نظمی و خود محوریایراد دیگری که به بازی های رایانه ای وارد است این است که این بازی ها نظم خاصی ندارند و کودک یا نوجوان هر زمان که اراده کند، مشغول بازی می شود. همین ویژگی، بی نظمی را به کودک می آموزد. دراین بازی ها شکست یا پیروزی مفهومی ندارد، در نتیجه کودکان خود محوری را می آموزند.7- کندی رشد جسمانی مهارت های حرکتی و تکامل رشد جسمانی همه از آثار مثبت و جنب و جوش و بازی در دوران کودکی است اما هنگامی که حرکات فیزیکی محدود می شود و کودک ساعت ها وقت خود را به روبه روی تلویزیون یا رایانه می گذارند، استخوان و مفاصلی که در این دوران باید نهایت رشد خود را داشته باشد از تکامل بازمانده و آسیب می بینند در نتیجه رشد کودک دچار اختلال می شود. بسیاری از مهارت های فردی در این کودکان، تکامل پیدا نمی کند و از آنجا که حرکت دست تنها فعالیت بازی رایانه ای است، کودکان نمی توانند فعالیت های شخصی شان را با سرعت عمل انجام دهد.8- ضعف توان بینایی و خستگی چشم هنگام بازی رایانه ای، چشم حدود چهار هزار حرکت در ساعت دارد و ناچار است فشار زیادی را برای دیدن دقیق و تمرکز روی صحنه هایی که پشت سر هم و با سرعت نمایش داده می شوند، تحمل کند. این اتفاق در نهایت باعث تحریک پذیری سیستم عصبی شده و مشکلات چشمی گوناگونی مثل تاری دید، عدم تطابق و دو بینی حتی تیک در پلک ها را هم به دنبال دارد. از طرف دیگر ضعف توان بینایی و خستگی چشم از عوارض تماشای ساعت ها بازی های رایانه ای هستند که سردرد، گردن درد و کمردرد را هم به دنبال دارند .بنابراین بهتر است این نوع بازی های رایانه ای را تا حد امکان از دسترس کودکان دور نگه دارید و در صورت تمایل و اصرار آنها به بازی، نظم خاصی برای استفاده از این بازی ها در نظر بگیرید.
درادامه در زمینه بازی های رایانه ای ،عوارض وسازنده گان این بازیها مطالبی را خدمتتان ارائه میدهیم.
اگر به نیکی بنگرید در بازیهای رایانهای که فعلاً در بازار موجود است، تعارضات اخلاقی با فرهنگ ایران اسلامی از قبیل: نمایش فرهنگی؛ القای خشونت و پرخاشگری؛ نمایش قمار؛ اسوه سازی از شخصیتهای غیر اخلاقی؛ ارائه نمادهای غیر اخلاقی و ضد اخلاقی؛ ارائه هویّت کالایی، خشن و ستیزه جو از زنان؛ القائات عقیدتی( مفاهیم مذهبی خاص را با موضوعات خرافی مانند جادو و ارواح شریر در هم آمیختن و نشان دادن چهره ای منفی از مفاهیم دینی و مذهبی)، زیاد دیده میشود.
اسباب بازی به عنوان ابزاری مهم در فرهنگپذیری و اجتماعی شدن کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارد.
به باور روانشناسان و جامعهشناسان، بازی و اسباب بازی که عمیقاً با زندگی کودکان و نوجوانان پیوند خورده است در روحیه و تکوین شخصیت آنان اثر عمیقی بر جای گذارده و باعث میگردد از طریق آشنایی با الگوها و هنجارهای جامعه خویش و درونی سازی ارزشهای آن در راستای اجتماعی شدن گام بردارند؛ اما متأسفانه نباید این واقعیّت را از نظر دور داشت که بیشتر بازیهای رایانهای که با محوریت جنگ نرم ساخته شده و … گرچه در ظاهر یک بازی بیش نیست؛ اما در چارچوب فرهنگی- اجتماعی اروپای غربی، امریکا و ژاپن طراحی و تولید میشوند که ارزشها، هنجارها و الگوهای خاصی را به کودک و نوجوان ایرانی القاء میکنند که با ارزشهای فرهنگی جامعه ما سازگار نیست.
به طور کلّی در مقابله با این وضعیّت شایسته است:
الف: سعی گردد نسبت به این بازیها حالت وابستگی به وجود نیاید و گرنه میتوان چنین نتیجه گرفت که مشکل از حد قابل کنترل گذشته و باید به فکر مداخله جدی در کنترل وابستگی فرد نسبت به بازی شد که برخی از علائم آن عبارتند از:
1- صرف وقت زیاد( بیش از 3 ساعت در روز) و یا اینکه هر بار نسبت به دفعه قبل وقت بیشتری بر سر این بازیها صرف گردد.
2- احساس هیجان و سرخوشی زیاد در حین انجام بازی و احساس بیقراری، تحریکپذیری و یا افسردگی زمانی¬که فرد مشغول بازی نیست، به طوری که دوباره به سمت بازی میرود.
3- ناتوانی در دستکشیدن از بازی( به طوریکه هر بار دیگران باید وارد عمل شوند).
4- رها کردن فعّالیّتهای ورزشی و اجتماعی به خاطر انجام بازی.
5- فراموش کردن وظایف تحصیلی یا فعّالیّتهای شغلی.
6- بروز خستگی، پرخونی چشم، سردرد، درد ناحیه مچ و ساعد، کمردرد.
7- بی توجّهی و یا کم توجّهی فرد به بهداشت شخصی.
8- بی توجّهی یا کم توجّهی فرد به وعدههای غذایی و بینظمی در غذا خوردن.
9- اختلالات خواب و تغییر در الگوی خواب فرد ؛ بیدار ماندن برای بازی که باعث به همخوردن زمان خواب و بیداری میشود.
ب: میزان تأثیرپذیرى افراد از چنین بازیهایی به چند عامل بستگى دارد که عبارتند از:
1. بینش و آگاهى
2. میزان اعتقادات
3. نیروى اراده و عقل
4. اعتماد به نفس
هر چه فرد از بینش و آگاهى، اعتقادات محکم، نیروى اراده، عقل و اعتماد به نفس بیشترى برخودار باشد در تأثیرپذیرى مثبت از چنین اموری نقش بیشترى مى تواند داشته باشد؛ بنابراین یکی از راهکارها آن است که تحلیل اینگونه بازیها را مطالعه نمایید تا با شناخت اهداف سازندگان آن و محورهای تعارض با فرهنگ ایرانی با هوشمندی و آگاهی بیشتری عمل نمایید.