خانه » همه » خبر » باید دست جوانانی را که به کمک تئاتر آمدند را بوسید / وظیفه ما این است که تئاتر اجرا کنیم

دانلود کتاب های امتحان شده

باید دست جوانانی را که به کمک تئاتر آمدند را بوسید / وظیفه ما این است که تئاتر اجرا کنیم

کسری قاسمی: او درباره اجرای نمایش در روزهایی که جامعه ملتهب است و شرایط اجتماعی برای مردم سخت است، معتقد است که مردم همواره نیاز به دیدن تئاتر دارند: «علیرغم صحبت‌های همکاران که در این شرایط که تئاتر نباید اجرا بشود، باید بگویم که به شخصه اعتقاد دارم، در همه شرایط تئاتر باید اجرا شود. اگر قرار است که حرفی بزنیم، ما امتیاز بزرگ و شریفی به اسم صحنه تئاتر داریم. زمانی که این امتیاز داریم چرا باید حرف‌هایمان را در فضای مجازی بزنیم؟ بهتراست اگر حرفی می‌خواهیم در صحنه تئاتر بزنیم.»

او ایده اجرای تئاتر «بهرام به روایت هفت پیکر»‌ را مربوط به پایان اجرای نمایش «قصه شهرزاد به روایت سنمار» دانست که در حقیقت ایده شروع نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» زده شد: «داستان این نمایش با شرایط روز جامعه بسیار همسو است. زمانی که دیدم داستان چقدر مرتبط است و من می‌توانم حرف‌هایم را بزنم، اجرای نمایش را انتخاب کردم.»

به گفته این نویسنده شخصیت بهرام براساس عرق ملی و میهنی و البته رفسنجان که زاده خود شیخی است شکل گرفته است. او استقبال تماشاگران بسیار خوب خواند: «مخاطبان حرف خودشان را روی صحنه می‌بینند و متوجه احترام گروه به خودشان می‌شوند. چرا که زمان دیدن و زدن این حرف‌ها همین روزها و روی صحنه است.»

باید دست جوانانی را که به کمک تئاتر آمدند را بوسید / وظیفه ما این است که تئاتر اجرا کنیم

بیشتر بخوانید:

چراغ‌ها را ما روشن نگه می‌داریم

ملغمه‌ای از رنگ و موسیقی اما بی‌ریشه

او به استقبال مردم از نمایش اشاره دارد و دلیل استقبال مخاطب را احترام گروه به عقاید مردم خواند: «مردم زمانی که تئاتر می‌ببیند دوست دارند که به عقایدشان احترام گذاشته شود. به نظرم نیاز مخاطبان امروز نمایش‌های طنز نیست و آنها دوست ندارند در این شرایط کار طنز ببیند و بخندند، چرا در اینصورت به آنها بی‌احترام می‌شود. نیاز تماشاگر امروز همدری و احترام است. ما در اجرای نمایش «بهرام به روایت هفت پیکر» با مردم همدری می‌کنیم و به آنها احترام می‌گذاریم. البته در کار طنز ظریفی وجود دارد که در حقیقت کنایه‌ای به شرایط روز جامعه است.»

۳ سال گذشته تئاتر درگیر کرونا و دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا بود و این روزها شرایط اجتماعی و اعتراضات اخیر باعث شده که صندلی‌ سالن‌ها به سختی پرمی‌شود. اما با نگاهی به اسامی کارگردانانی که اجرای نمایش دارند، باید گفت که جوانان به میدان آمدند اتفاقی که در شرایط کرونا هم افتاد. او در این باره گفت: «به نظرم کارگردانان جوان می‌توانند کمک بهتری به تئاتر کنند، چرا که این نسل انگیزه بیشتری دارند و می‌خواهند آینده بهتری برای تئاتر بسازند، تا دوستانی که در خانه نشسته‌اند و می‌گویند کار نکنید.»

او به دوران کرونا اشاره دارد، دورانی که باز هم کارگردانان جوان تئاتر را تنها نگذشتند: «آن زمان هم ما کار تئاتر می‌کردیم خیلی‌ها به ما هشدار دادند که نباید در این شرایط کار کنید، اما معتقدم که در همه شرایط باید تئاتر کار کرد، چرا که در همان زمان کرونا که تئاتر تعطیل شد، باعث شد دو تماشاخانه «مستقل» و «هامون» را از دست بدهیم. بازهم همان دوستان می‌گویند که چرا دوباره تئاتر کار می‌کنید. درحالیکه شرایط این روزها باعث شد که تماشاخانه «دیوار چهارم» و «اهورا» تعطیل شود. حتی شنیده‌ام که شاید پردیس تئاتر شهرزاد هم تعطیل شود.»

اوتعطیلی تئاتر را باعث ایجاد شرایطی غیرقابل پیش‌بینی خواند: «این کار نکردن‌ها برای تئاتر خطرناک است، چرا که زمانی دوباره شرایط خوب برگشت آن زمان ممکن است که دیگر سالن تئاتر نداشته‌باشیم تا بتوانیم در آن تئاتر اجرا کنیم. وظیفه ما این است که تئاتر اجرا کنیم چه شرایط مناسب تئاتر باشد و چه شرایط مناسب تئاتر نباشد.»

او در آخر سخنان خود به این نکته اشاره کرد: «خیلی‌ها دوست دارند که تئاتر از بین برود و تعطیل شود. زمانی که اهالی تئاتر تصمیم می‌گیرند که تئاتر اجرا نکنند در حقیقت چراغ تئاتر را خاموش می‌کنند و به تعطیل تئاتر دامن می‌زنند. در حالیکه باید دست جوانانی را که به کمک تئاتر آمدند را بوسید که نگذاشتند چراغ تئاتر در این سال‌ها خاموش شود.»

۵۵۵۵

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها