خانه » همه » مذهبی » با سلام با اینکه میگویند رقیه و ام کلثوم دختران تنی پیامبر نبودند ولی پیامبر از انان مراقبت میکرده پس سوالی که من دارم این است که چرا بعد از اینکه عثمان طبق منابع شیعی رقیه را مورد ضرب وشتم قرار دادند و و ایشان بر اثر جراحات جان دادند ویا طبق منابع سنی وقتی رقیه در بستر مرگ بود عثمان با کسی دیگر هم خواب بود پس چرا بعد از مرگ رقیه اجازه ازدواج ام کلثوم با عثمان را دادند در حالی که با رقیه ان جور برخورد کرده بود (حتی اگر پیامبر پدر ان دو نباشد ولی سرپرست ان ها که بودند) پس چجور راضی به ازدواج ام کلثوم با عثمان بعد از ازار رقیه توسط عثمان شدند مختصر توضیح دهید.

دانلود کتاب های امتحان شده

با سلام با اینکه میگویند رقیه و ام کلثوم دختران تنی پیامبر نبودند ولی پیامبر از انان مراقبت میکرده پس سوالی که من دارم این است که چرا بعد از اینکه عثمان طبق منابع شیعی رقیه را مورد ضرب وشتم قرار دادند و و ایشان بر اثر جراحات جان دادند ویا طبق منابع سنی وقتی رقیه در بستر مرگ بود عثمان با کسی دیگر هم خواب بود پس چرا بعد از مرگ رقیه اجازه ازدواج ام کلثوم با عثمان را دادند در حالی که با رقیه ان جور برخورد کرده بود (حتی اگر پیامبر پدر ان دو نباشد ولی سرپرست ان ها که بودند) پس چجور راضی به ازدواج ام کلثوم با عثمان بعد از ازار رقیه توسط عثمان شدند مختصر توضیح دهید.

در باره فرزندان و دختران پیامبر(ص) در منابع تاریخی شیعه و سنی اختلاف وجود دارد.
= توضیح بیشتر در خصوص فرزندان و دختران پیامبر(ص)
پیامبر از خدیجه، هفت فرزند یا فرزند خوانده داشت؛ سه پسر: قاسم، طاهر و طیب که هر سه در کودکی از دنیا رفتند – که قاسم بزرگترین آنها بود – و چهار دختر: زینب، امّ کلثوم، رقیه که هر سه در دوران پیامبر از دنیا رفتند و فاطمه – که فاطمه، کوچک ترین آنها بود و پس از پیامبر و یادگار پیامبر بود که 70 یا 90 روز پس از پیامبر از دنیا رفت
پیامبر از ماریه قبطیه هم فرزندی به نام ابراهیم داشت که در 16 یا 18 ماهگی درگذشت .
همه پسران پیامبر از خدیجه، پیش از بعثت از دنیا رفتند؛ امّا دختران، دوران رسالت پیامبر را درک کردند .
در خصوص دختران پیامبر ص بین مورخین از علمای شیعه و اهل سنت اختلاف وجود دارد و این دست‌یازیدن به حقیقت را سخت می‌کند، در بین علمای شیعه نیز در باره دختران پیامبر اختلاف وجود دارد . مثلا مرحوم جعفر مرتضی جبل عاملی ره صاحب کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم(ص) از مورخین مبرز تاریخ اسلامی با استدلال خود بیان می‌دارند اینها دختران پیامبر نیستند اما آیت الله محمد هادی یوسفی غروی کارشناس تاریخ اسلام و استاد حوزه علمیه قم این دختران را دختران پیامبر می داند
اختلاف در این است که آیا دختران خود حضرت خدیجه از شوهر سابقش بودند و همراه با حضرت خدیجه به خانه پیامبر آمدند و یا اصلا ارتباطی با حضرت خدیجه نداشتند و حضرت خدیجه آنها را از باب رحمت و مهربانی پذیرفته و پرورش می داد. لذا وقتی به همسری پیامبر در آمد آنها را به خانه پیامبر آورد و در آن خانه بزرگ شدند.
= در باره دو دختر رُقَیه و اُمّ کُلثوم گفته شده است، این دو، پیش از بعثت، به ازدواج دو پسر ابولهب، به نام های عُتْبه و عُتَیبه در آمدند . ابولهب، عموی پیامبر و از سرسخت ترین دشمنان آن حضرت بود . او همسایه پیامبر بود و با همسرش اُمّ جمیل، بر سر راه پیامبر، خار و خاشاک و زباله می ریختند.
پس از نزول سوره مَسَد در ذمّ آنها، ابولهب و زنش، پسران خود را وادار کردند تا از دختران پیامبر جدا شوند. پس از آن، رقیه، به ازدواج عثمان درآمد و با وی به حبشه مهاجرت کرد . در آن جا صاحب فرزندی به نام عبدالله شدند . پس از بازگشت از حبشه به مکه، نوبت به هجرت به مدینه رسید . خستگی این دو هجرت از تنشان در نیامده بود که عبدالله در شش سالگی از دنیا رفت و رقیه، بیمار گشت . عثمان، به جهت بیماری همسرش از جنگ بدر باز ماند ؛ امّا همان ایام، در سال دوم هجری، رقیه، فوت کرد .
در سال سوم هجری، عثمان با اُمّ کلثوم ( دختر دیگر پیامبر ) ازدواج کرد که بدین سبب، لقب ” ذوالنّورین (دارای دو نور) ” گرفت. اُمّ کلثوم در سال نهم هجری، در خانة عثمان، بدون به جا گذاشتن فرزندی، به دیار باقی شتافت
= در مورد دختران حضرت باید گفت، اختلاف شده که آیا رقیه و ام کلثوم فرزندان آن حضرت هستند یا دختر خوانده های آن حضرت
1- برخی آن دو را دختران خدیجه (س) می‌دانند و معتقدند این دو دختر حاصل ازدواج‌های خدیجه با شوهران سابقش بوده است. یعنی این دو، دختران خدیجه بودند که پس از ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر(ص)، در خانه آن حضرت بزرگ شدند.
2- عده‌ای از مورخین این دو را نه تنها دختران پیامبر نمی‌دانند بلکه آنان را دختران خدیجه(س) هم نمی‌دانند و می‌گویند این دو دختران «هاله»، خواهر خدیجه (س) هستند. مقدسی (یکی از مورخان قدیمی عالم اسلام) که خود بر این است در این باره می‌نویسد: رقیه و دختر دیگری که منسوب به پیامبر (ص) است دختران پیامبر (ص) و حضرت خدیجه نبوده اند؛ بلکه این دو دختر (و پسری بنام هند) از فرزندان هاله، خواهر خدیجه بوده اند، منتهی در اثر فقر و ناداری و سپس مردن پدر و مادر آنها، آن دو دختر تحت سرپرستی خدیجه در آمدند و پس از ازدواج ایشان با پیامبر این دو در دامن رسول خدا (ص) پرورش یافتند (و آن پسر هم نزد فامیل پدرخویش رفته و نزد آنان بزرگ شد)
با توجه به اینکه این دختران در دامان پیامبر پرورش یافتند پیامبر بسیار آنان را دوست می‌داشت و همچون یگانه دختر خویش (فاطمه زهرا سلام الله علیها) با آنان رفتار می‌کرد. اما آنان هرگز در مقام، شخصیت، خودسازی و … به درجه حضرت صدیقه طاهره نرسیدند.
= در پاسخ در باره کتک خوردن دختران پیامبر( رقیه یا ام کلثوم) از عثمان
اولا. در منابع در باره کتک خوردن دختران پیامبر رقیه یا ام کلثوم یا هردو از عثمان و شکایت دختران به پیامبر اختلاف وجود دارد
ثانیا. در اینکه عثمان ابتدا با رقیه و یا ابتدا با ام کلثوم ازدواج کرده است اختلاف است گرچه مشهور این است که عثمان ابتدا با رقیه و پس از مرگ رقیه با ام کلثوم ازدواج کرده است
ثالثا. بیماری و صدمات رقیه و ام کلثوم مربوط به شوهران قبلی یعنی عتبه و عتیبه فرزندان ابولهب عموی پیامبر بود و آنها هردو با تحمل بیماری در خانه عثمان از دنیا رفتند .
رابعا .گرچه در برخی از منابع شیعه و اهل سنت در باره بد رفتاری عثمان با رقیه و پس از مرگ او با ام کلثوم وجود دارد اما قابل اثبات نیست برخی این گزارش ها را ضعیف می دانند.
خامسا. بد رفتاری با زنان در عرب جاهلی قبل و پس از اسلام مرسوم بود و بارها زنان نسبت به بد رفتاری مردان با آنان نزد پیامبر شکایت می کردند و ممکن است عثمان هم با همسرانش بد رفتاری کرده باشد.
سادسا .عثمان هم معصوم نبود مثل دیگر مردان عرب ممکن است رقیه و یا ام کلثوم را اذیت کرده باشد.
سابعا . رقیه و ام کلثوم قبلا ازدواج کرده بودند و مطلقه و صاحب فرزندان و بی سرپرست و احتمالا بیمار بودند و برای ازدواج نیازی به اذن پیامبر نداشتند گرچه آنان در خانه پیامبر بودند اما ظاهرا برادران و فامیلان خدیجه و بزرگان قریش در امر ازدواج رقیه و خدیجه تصمیم گیر بودند علاوه بر این عثمان از اعیان و بزرگان قریش و بنی امیه بود و ازدواج با عثمان نوعی امتیاز محسوب می شد.
برای آگاهی بیشتر پیشنهاد می گردد کتاب بنات النبی (دختران پیامبر(ص) ) نوشته جعفر مرتضی الحسینی العاملی، ( انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی) را مطالعه فرمائید.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها