خانه » همه » مذهبی » بحران ارتباطات چهره به چهره در دوران کرونا

دانلود کتاب های امتحان شده

بحران ارتباطات چهره به چهره در دوران کرونا

عصراسلام: مریم سلیمی در گفتگو با شارا اظهار داشت: در حال حاضر از ماسک در جهان با اهداف تبلیغاتی، سیاسی، اطلاع رسانی، آگاهی بخشی، اعتراضی و انتقادی، ابراز علایق و سلایق و حتی در راستای صنعت مد و لباس و… استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار داریم بعید نیست که ماسکهای رنگی به نشانه کد رنگی شخصی خاص یا مزین و منقش به پیامها و شعارهای مصور و نوشتاری بر روی ماسکها استفاده شود.

بار ارتباطی ناحیه دهان به ناحیه فوقانی صورت منتقل شده است
این دکترای علوم ارتباطات با اشاره به اینکه دو ناحیه مهم و کانونی در صورت انسانها در زمان ارتباط چشمها و دهان هستند گفت: استفاده از ماسک سبب شده تا عملاً ناحیه دهان و حالات و… آن را در زمان ارتباطات حضوری از دست دهیم.
این دکترای علوم ارتباطات گفت: ناشی از این شرایط بخشی از بار ارتباطی ناحیه دهان به ناحیه فوقانی صورت اعم از چشمها و ابروها منتقل شده و در زمان ارتباط سعی می شود تا با توجه به حالات چشمها، ابروها، چین اطراف چشم، دفعات پلک زدن، حالت چانه و… به احساسات و حالات فرد پی برد.

بحران ارتباطات چهره به چهره
وی با بیان اینکه ما با نوعی بحران ارتباطات چهره به چهره در دوران کرونایی روبرو هستیم اظهارداشت: بر این اساس توصیه می شود در کنار ارتباطات حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی از ارتباطات چهره به چهره مجازی بهره گرفته شود.
وی افزود: همچنین توصیه می شود با وجود ماسک بلندتر و شمرده تر صحبت کرد و از ظرفیت و قابلیتهای دیگر اعضای بدن برای انتقال احساسات و حالات غفلت نشد. به طور مثال در این مسیر حالات چشمها و ابروها، حرکات سر، دستها و… می توانند یاری گر باشند.
این پژوهشگر ارتباطی اضافه کرد: شرایط کرونایی و استفاده از ماسک بعضاً به افراد حسی منفی و نگرانی از عدم زیبایی یا عبوس و غیراجتماعی بودن منتقل کرده و حتی برخی از آنها را به سمت بوتاکس و… سوق داده است.

وی تاکید می کند: گاه آموزه های ارتباطی قبل از کرونا ممکن است یاریگرمان در شرایط فعلی نباشند لذا لازم است مهارت‌های ارتباطی و زبان بدن در شرایط کرونایی بیاموزیم.

 ماسک ما را از ثمرات لبخند بی بهره نسازد
سلیمی با اشاره نقش و اهمیت خنده و لبخند در حوزه ارتباطات گفت: استفاده از ماسک نباید ما را از مزایای لبخند بی بهره سازد.

استفاده از ماسکهای روشن منقش به لبخند
وی با اشاره به قانون تاثیر اول و آخر و اهمیت بهره گیری از لبخند در ارتباطات گفت: برای حل این مشکل سعی شده از ماسک‌های شفاف و نیمه شفاف یا ماسک‌های دارای ال ای دی برای نقش لبخند یا حالات صورت و… استفاده شود.
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: حداقل انتظار این است که برای انتقال احساس و انرژی خوب به دیگران به ویژه در زمان استفاده از ماسک‌های پارچه ای، از رنگهایی روشن و نقشی‌هایی از لبخند بر آن (ترسیمی یا حتی گلدوزی شده) بهره ببریم.

استفاده درست و بجا از ایموجی ها و استیکرها
سلیمی خاطر نشان کرد: محدودیت‌های ارتباطات حضوری افراد را به سمت ارتباطات مجازی سوق داده و این مهم ملاحظات خاص خود را می طلبد.
وی با بیان اینکه در ارتباطات مجازی باید مراقب زبان بدن و انتقال احساسات به ویژه از طریق ایموجی‌ها و استیکرها بود گفت‌: هر یک از علائم و ایموجی‌ها حاوی پیام خاص هستند و باید به درستی از آنها بهره گرفت تا فرد مقابل را دچار اشتباه در دریافت و برداشت روبرو نساخت.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها