خانه » همه » مذهبی » بخشش و پیوند صله به امام

دانلود کتاب های امتحان شده

بخشش و پیوند صله به امام

تفاسیر در مورد آیه مبارکه ۲۱ از سوره شریفه رعد :
« والذین یصلون ما امرالله به ان یوصل و یخشون ربهم و یخافون سوء العذاب »
همین مردم با ایمان هستند که به فرمان خدا به کسانی که باید پیوند دوستی نمایند صله و پیوند می کنند و از خدا می ترسند و از شدائد و سختی های روز حساب و قیامت ، بیمناک و ترسانند.
امام رضا علیه السلام :
«رحم ما آل محمد علیهم السلام به عرش الهی متصل بوده و پیوسته می گوید: خدایا رحمت کن کسی که به من صله کرد و جدا و قطع کن هر کس را که صله ما را قطع کند.» (تفسیر جامع/ ج۳/ ص ۴۷۹)
مهمترین وظایف شیعیان در غیبت ، پیوند با آن حضرت علیه السلام است . مفهوم وسیع و ابعاد متعدد آن اعم از مال و جان و تبعیتهای مختلف در این امر واجب و ضروری است . مال و بخشش مادی یک مصداق ازین پیوند است . گاهی در روایات تا چندین برابر پاداش الهی را بر این کار مترتب دانسته اند . در خصوص مصداق آن باید با علما و دانشمندان محل مشورت نموده و مقدار کمک مالی یا بدنی در مورد ترویج چنین فرهنگی روشن باشد. همه امور خیر از اعمال فرهنگی ، بهداشت و درمان ، اشتغال و معیشت و … هر یک میتواند مصداق مناسبی باشد .
و نیز فرموده اند:
«هر کس پندارد که امام به آنچه در دست مردم هست احتیاج دارد کافر است ، جز این نیست که مردم نیازمند این هستند که امام از ایشان بپذیرد . خداوند عزوجل فرموده : از اموال آنها صدقه برگیر زیرا آن ها را به وسیله ی آن پاک و تزکیه می نمایی.» (مکیال المکارم/ج۲/ص۳۵۳) برای این بخشش مقداری معین و مشخص نشده است . البته برخی روایات ترک آن را موجب دوری از خدای متعال دانسته اند . نیت و اخلاص هدیه دهنده در هر یک از انواع روش های مصرف آن بخشش مهم دانسته و باید این فرهنگ را غنی نماییم . کلام گهربار مولایمان حضرت حجة بن الحسن روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا را که فرمودند:
«اما اموالکم، فلا نقبلها الا لتطهروا، فمن شاء فلیصل و من شاء فلیقطع، فما آتانی الله خیر مما آتاکم»
قبول اموالتان از جانب ما، صرفا برای پاک شدن شماست. پس هرکه می خواهد صله نماید و هرکه می خواهد قطع کند، چرا که آن چه از خداوند به من می رسد ، از آن چه به شما داده شده بهتر است.
(احتجاج طبرسی/ج2/ص281)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها