خانه » همه » سلامت » برگ زیتون

دانلود کتاب های امتحان شده

برگ زیتون

دم‌نوش برگ زیتون

خیلی از ما با منفعت‌های مهم روغن زیتون آشنایی داریم؛ ولی آیا اطلاع داشتید که می‌توان برگ درخت زیتون را هم مصرف کرد؟ مردمان قدیمی، با استفاده از برگ درخت زیتون، ترکیبات مفیدی را درست


دم‌نوش برگ زیتون

برگ زیتون

خیلی از ما با منفعت‌های مهم روغن زیتون آشنایی داریم؛ ولی آیا اطلاع داشتید که می‌توان برگ درخت زیتون را هم مصرف کرد؟ مردمان قدیمی، با استفاده از برگ درخت زیتون، ترکیبات مفیدی را درست می‌کردند که برای مقابله با بسیاری از بیماری‌ها، مصرف داشته است. در این بخش، در مورد فواید مهم برگ درخت زیتون، با شما صحبت می‌کنیم.
 

عصاره‌ی برگ زیتون، اثر ضد سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی دارد و در موش‌هایی که دچار تومور هستند، به کاهش اندازه تومور کمک می‌کند. همچنین، این برگ‌ها خاصیت ضد سرطان سینه داشته و از شکل‌گیری سلول‌های سرطان سینه در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری این سرطان، جلوگیری می‌کنند.
یکی از ترکیبات ارزشمند موجود در برگ زیتون، فیتوکمیکال‌های هستند. فیتوکمیکال‌ها، ترکیبات شیمیایی هستند که در گیاهان یافت می‌شوند و از گیاه در برابر بیماری و آفت‌ها، محافظت می‌کنند. وقتی که ما از گیاه استفاده می‌کنیم، فیتوکمیکال‌ها جذب بدن ما می‌شوند و به حفاظت از ما در برابر بیماری‌ها و آفت‌ها، کمک می‌کنند. یکی از فیتو کمیکال‌های موجود در برگ زیتون، «اُولِئورُوپین» (oleuropein) نام دارد که نقش اصلی را در این برگ‌ها برای سلامتی ایفا می‌کند.

خواص درمانی

جلوگیری از سرطان

عصاره‌ی برگ زیتون، اثر ضد سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی دارد و در موش‌هایی که دچار تومور هستند، به کاهش اندازه تومور کمک می‌کند. همچنین، این برگ‌ها خاصیت ضد سرطان سینه داشته و از شکل‌گیری سلول‌های سرطان سینه در مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری این سرطان، جلوگیری می‌کنند.
 

استخوان سازی

تحقیقات نشان می‌دهند که اولئوروپین موجود در برگ زیتون به استخوان‌سازی کمک نموده و از کاهش تراکم استخوان‌ها جلوگیری می‌نماید و مانع از پوکی استخوان می‌شود.
 

خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی

اولئوروپین و سایر ترکیبات برگ زیتون، دارای خواص ضد میکرو ارگانیزم‌هایی مثل باکتری و ویروس‌ها هستند. این ترکیبات، توانایی ویروس‌ها در ساخت اسیدهای آمینه را دچار اختلال کرده و در نتیجه از تکثیر ویروس‌ها، جلوگیری می‌کنند. این ترکیبات نسبت به آنتی بیوتیک‌ها این مزیت را دارند که فقط به میکرو ارگانیزم‌های مضری که می‌خواهیم نابود شوند، حمله می‌کنند و میکرو ارگانیزم‌های طبیعی بدن را که برای ما مفید هستند، از بین نمی‌برند.
 

خاصیت آنتی اکسیدانی

برگ زیتون حاوی فنول‌های متعددی است. این آنتی اکسیدان‌ها، فعالیت رادیکال‌های آزاد مضر در بدن را خنثی می‌کنند. وجود رادیکال‌های آزاد برای بدن ما مضر است؛ زیرا باعث تخریب تولید DNA می‌شوند. اگر تولید DNA دچار اختلال شود، سلول‌ها به سرعت پیر می‌شوند.
 

خاصیت ضد دیابت

ترشح انسولین در خون باعث می‌شود، گلوکز به عنوان سوخت در اختیار سلول‌های بدن قرار گیرد، اما در بیماران مبتلا به دیابت، ممکن است ترشح انسولین کمتر از میزان ترشح در یک فرد عادی باشد و بنابراین گلوکز بیش از میزان نیاز در خون باقی می‌ماند و در اصطلاح گفته می‌شود که فرد به دیابت مبتلا شده است. اما برگ درخت زیتون می‌تواند مانند گلوگز، میزان ترشح انسولین از پانکراس را در محیط برون‌تَنی افزایش دهد و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قند خون و رسیدن آن به سطح نرمال در بیماران دیابتی شود.

 دم‌نوش برگ زیتون
 

خاصیت ضد التهاب

یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها از برگ زیتون، خاصیت شفابخشی است که این برگ‌ها در از بین بردن بسیای از التهابات بدن دارند. وجود التهاب در بدن به بیماری‌‌های متعددی منجر می‌شود و حتی می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.
 

کاهش فشار خون

اولئوروپین که در برگ زیتون وجود دارد، رگ‌های خونی را گشاد کرده و فشار خون را پایین می‌آورد. همچنین از تشکیل لخته خون در رگ‌ها جلوگیری می‌کند. به علاوه، برگ زیتون، بی‌نظمی در ضربان قلب را از بین می‌برد و جریان خون در سرخرگ‌ها را بهبود می‌بخشد و قند خون را در حالت تعادل نگه می‌دارد.
 

کاهش کلسترول

برگ زیتون از طریق جلوگیری از اکسید شدن کلسترول، از تشکیل کلسترول بد (LDL) در بدن جلوگیری می‌کند. این کلسترول اکسید شده به عنوان کلسترول بد در بدن شناخته می‌شود.
 

تقویت سیستم ایمنی

برگ‌های زیتون از قدیم الایام به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب‌ها، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند. مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در محلول عصاره‌ی تهیه شده از برگ تازه زیتون، دو برابر عصاره‌ی چای سبز و چهار برابر ویتامین C است.
 

داروی ضد سرماخوردگی

به دلیل توانایی برگ زیتون در مبارزه با برخی ویروس‌ها، این برگ‌ها می‌توانند به جلوگیری و درمان سرماخوردگی کمک کنند. این در حالیست که بیماری‌های ویروسی، داروی خاصی ندارند اما برگ زیتون می‌تواند به از بین بردن سرماخوردگی، آنفلوانزا و تبخال – که همگی بیماری ویروسی هستند – کمک کند.
 

کاهش وزن

در تحقیقی که منتشر گردیده، دانشمندان دریافته‌اند که نوشیدن یک فنجان قهوه به همراه عصاره‌ی برگ زیتون می‌تواند در مقابله با چاقی و کاهش وزن مفید و مؤثر باشد.
 

طرز تهیه

عصاره برگ زیتون را می‌توان از سوپر مارکت‌ها تهیه کرد. اما اگر خودتان درخت زیتون دارید، می‌توانید چای برگ زیتون را خودتان تهیه کنید. اما اگر خودتان درخت زیتون دارید، می‌توانید چای برگ زیتون را خودتان تهیه کنید. اما توجه داشته باشید که برگ‌ها باید با کیفیت بوده و از آفت‌کش در پرورش آنها استفاده نشده باشد. در اواسط صبح اقدام به چیدن برگ‌ها نمایید تا شبنم روی برگ‌ها کاملاً خشک شده باشند. سپس برگ‌ها را در دمای 65 درجه در فر خشک کنید. بعد از اینکه برگ‌ها خشک شدند، آنها را با دست خرد کرده و چوب‌ها و ساقه‌ها را از خرده‌های برگ، جدا کنید. یک قاشق‌خوری از برگ خشک شده را در یک فنجان آب داغ به مدت 10 تا 15 دقیقه، بخیسانید. می‌توانید روزانه سه فنجان از این چای را میل کنید. این چای مزه تلخ دارد و می‌توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریکات معده، چای را همراه با غذا میل کنید.
 

موارد منع مصرف

برگ‌های زیتون، بدون ضرر و ایمن هستند؛ اما ممکن است که با بعضی از داروهای شیمی درمانی، تداخل پیدا کنند. همچنین، افرادی که فشار خون پایین دارند، بهتر است که در زمان مصرف، به مقدار فشار خون خود توجه کنند که افت شدید پیدا نکند. همیشه به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع گیاه دارویی یا هر نوع گیاه غذایی، با پزشک خود مشورت کنید و سر خود اقدام به استفاده ننمایید و چای برگ زیتون هم از این قاعده مستثنی نیست.

نویسنده: زهرا عباسی

منبع مقاله: عباسی، زهرا، (1396)، کافی‌شاب در خانه، قم: فاتح خیبر، چاپ اول. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها