خانه » همه » مذهبی » بلندترین کوه و بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی کجاست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

بلندترین کوه و بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی کجاست؟

کوه المپیوس در سیاره مریخ، بزرگترین آتشفشان شناخته شده در منظومه شمسی است و بر هم انباشته شدن گدازه‌های آتشفشانی در طی میلیون‌ها سال، قله‌ای با ارتفاع ۲/۵ برابر اورست که بلندترین قله کره زمین است، تشکیل داده‌اند.
این آتشفشان در نیمکره غربی مریخ واقع شده است و از نوع آتشفشان‌های سپری (Shield Volcano) است. این نوع آتشفشان‌ها از بر روی هم قرار گرفتن گدازه‌های متوالی به وجود می‌آیند و به شکل دایره‌های کم‌ارتفاعی شبیه سپر هستند و شیب بسیار کمی دارند.

دلایل متعددی برای روی هم انباشته شدن گدازه‌های آتشفشان المپیوس و دیگر آتشفشان‌های سطح مریخ وجود دارد. جاذبه بسيار اندک که در مقایسه با جاذبه زمین می‌توان آن را هیچ انگاشت، نبود عوامل فرسایشی و حرکت بسیار کند صفحه‌های تشکیل دهنده مریخ سبب شده این گدازه‌ها روی هم انباشته شده و به ارتفاع ۲۶ کیلومتری برسند. قطر دهانه آتشفشان المپیوس که بخشی از رشته کوهی با همین نام است، ۸۶ کیلومتر و پایه مخروط آتشفشان ۵۵۰ کیلومتر است.

در قرن ۱۹ میلادی و پیش از اختراع کاوشگرهای فضایی، قله المپیوس یک کوه یخی فرض می‌شد. با این حال در آن زمان نیز درباره ساختار المپیوس و اینکه آیا واقعا یک کوه یخی است، شبهه‌های فراوانی وجود داشت. بعدها مشخص شد که المپیوس از روی هم انباشته شدن گدازه‌های نوعی سنگ آتشفشانی به نام بازالت تشکیل شده است. از نظر زمین‌شناسی، کوه المپیوس و جزایر هاوایی ساختاری شبیه به هم دارند.

فضاپیمای مارینر۹ در سال ۱۹۷۱ و همزمان با طوفان گردوغبار کیهانی به پیرامون مریخ رسید. با فروکش کردن غبار اولین چیزهایی که مشخص شد، کوه‌های مرتفعی بود که از کوه‌های زمینی بسیار مرتفع‌تر بودند و در منطقه تارسیس مریخ قرار داشتند. مارینر۹ همچنین مشخص کرد، بر خلاف باورهای اولیه این قله‌های بلند، کوه‌های آتشفشانی هستند که در نتیجه انباشت گدازه‌ها تشکیل شده‌اند.

علل آتشفشانی در مریخ

به دلایل مختلف آتشفشان‌ها در زمین و مریخ شکل گرفته و فوران می کنند. در زمین ، این پدیده ها با حرکت صفحات زمین ساختی زیرزمینی مرتبط هستند. در مریخ چنین حرکتی وجود ندارد و آنها شخصیتی کاملاً متفاوت دارند.

دانشمندان بر این باورند که آتشفشان های مریخ در اثر برخورد با جسمی عظیم کیهانی تشکیل شده‌اند. شدت برخورد چنان زیاد بود که این جسم به عمق مرکز سیاره رفت. در طرف کاملاً مخالف کره زمین، شکاف بزرگی به طول هزاران کیلومتر تشکیل شده است. و از فشار اضافی ، ماده از طریق شکافهای باز شده شروع به شکستن کرد. Olympus در محل یکی از این ترک ها رشد کرد.
کوه المپ تنها آتشفشانی نیست که در مریخ یافت می شود. آتشفشان های کوچکتری در نزدیکی المپ و همچنین در مناطق دیگر کره زمین وجود دارد ، به عنوان مثال در منطقه ای به نام الیسیوم. در مریخ ، ۲۰ آتشفشان کشف شده است که از این تعداد ۵ آتشفشان ، از جمله المپ ، برای ساختار خود آتشفشان سپر نامیده می‌شوند.
منابع: العربیه، ماهیگیر

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها