خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

دانلود کتاب های امتحان شده

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی و مزمن پوستی است که در برخی از موارد به صورت خود بخود درمان می شود.این بیماری باعث افزایش تولید سلول های پوستی می شود که این افزایش تولید سلول های پوستی باعث ایجاد پلاک و پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست می شود.این پوسته پوسته شدن اکثرا در پوست ناحیه آرنج ، زانو و مچ پا رایج تر است.


بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

شروع بیماری پسوریازیس از سلول‌های T یا لنفوسیت‌های T فرد است که به ویروس‌ها و عوامل خارجی حمله می‌کنند. سلول‌های T بخش مهمی از سلول‌های ایمنی بدن را تشکیل می‌دهند که در هنگام عفونت و سایر بیماری‌ها ترشح می‌شوند. اما هنگامی که همین سلول‌ها در محاسبات خود دچار اشتباه شوند و پاسخ‌های ایمنی نامناسبی به عوامل خارجی داشته باشند، علائم بیماری پسوریازیس بروز پیدا می‌کند.

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی و مزمن پوستی است که در  برخی از موارد به صورت خود بخود  درمان می شود.این بیماری باعث افزایش تولید سلول های پوستی می شود که این افزایش تولید سلول های پوستی باعث ایجاد پلاک و پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست می شود.این پوسته پوسته شدن اکثرا  در پوست ناحیه آرنج ، زانو و مچ پا رایج تر است.

این بیماری معمولا بر روی پوست تمام بدن تاثیر میگذارد و در زنان و مردان تقریبا به یک میزان مشاهده می شود.با وجود اینکه ابتلا به پسوریازیس در تمام سنین اتفاق می افتد ، ولی میزان ابتلا در اوایل دوره بلوغ و جوانی رایج تر است.علائم پسوریازیس می تواند با توجه به نوع و شدت آن متفاوت باشد و حتی می تواند در برخی از موارد به آرتریت پسوریازیس منجر شود (حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس دچار التهاب مفاصل و آرتریت می شوند)
 

علائم پسوریازیس

** فلسی شدن پوست به همراه پینه های زبر قرمز یا صورتی برآمده؛
** پوست خشک و ترک خورده که ممکن است خونریزی کند؛
** خارش و سوزش و درد روی پوست؛
** ضخیم شدن و برآمدگی ناخن ها
** تاول های پر از چرک روی لکه های قرمز پوست (در موارد نادر).

با وجودی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند. در ادامه ۱۰ روش خانگی برای کاهش علائم این بیماری پوستی مزمن را معرفی می‌کنیم. 

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

مصرف روزانه مکمل‌های غذایی

به احتمال زیاد مکمل‌های غذایی به کاسته شدن از علائم بیماری پسوریازیس در بدن کمک می‌کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مصرف روغن ماهی، ویتامین D، خار مریم یا خار شیری، آلوئه‌ورا، انگور اورگن تأثیر بالایی در کاهش علائم پسوریازیس دارند.

همین‌طور، گزارش شده که مصرف عصاره‌ی گل مغربی یا پامچال شب نیز برای کاهش علائم این عارضه مفید است. با این حال، قبل از اینکه اقدام به مصرف هر کدام از مواردی که ذکر کردیم کنید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است برخی از مواد غذایی دارویی با داروها یا بیماری دیگری که به آن مبتلا هستید تداخل داشته باشند.  
 

از خشکی پوست بپرهیزید

همواره سعی کنید پوست خود را مرطوب نگه دارید، برای این کار می‌توانید از یک دستگاه رطوبت‌ساز یا دستگاه بخور در خانه یا محل کار خود استفاده کنید. دستگاه‌های بخور می‌توانند به پیشگیری از خشکی پوست کمک زیادی بکنند.

علاوه بر این، دستگاه‌های بخور مخصوص پوست‌های حساس به خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری پوست کمک کرده و از بروز پلاک نیز جلوگیری می‌کند.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

 از مواجه با انواع عطرها و مواد بهداشتی رایحه‌دار بپرهیزید

بیشتر صابون‌ها و عطرها و دیگر محصولات بهداشتی آرایشی دارای رنگدانه‌ها و مواد شیمیایی هستند که ممکن است باعث تحریک پوست فرد شود.

با وجودی که استفاده از این محصولات می‌تواند موجب خوش‌بوی و رایحه مطلوب بدن شود، اما در همین حال، باعث عود التهاب عارضه‌ی پسوریازیس نیز می‌شود. در صورت امکان از استفاده از چنین محصولاتی خودداری کنید یا محصولاتی را خریداری کنید که منحصرا برای پوست‌های حساس تولید شده‌اند. 

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

تغذیه سالم

رژیم غذایی فرد می‌تواند در کاهش علائم پسوریازیس نقش مهمی ایفا کند. حذف گوشت قرمز، چربی‌های اشباع شده (که در فرآورده‌های حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و شیر یافت می‌شود)، قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات‌ها و الکل از رژیم غذایی می‌تواند از تاثیر آن‌ها در عود علائم پسوریازیس بکاهد.

در عوض، سعی کنید ماهی آب‌های سرد، انواع غلات و دانه‌ها، آجیل و اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید که نشان داده‌اند می‌توانند در کاهش التهاب مفید باشند. استفاده از روغن زیتون به صورت موضعی روی پوست نیز می‌تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. قبل از استحمام چند قاشق غذاخوری روغن زیتون را روی فرق سَر خود بریزید و به آرامی پوست خود را ماساژ دهید.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

 آب درمانی

شاید آب گرم موجب تحریک پوست شود. اما استحمام با آب ولرم به همراه نمک اپسوم  یا نمک حمام، روغن معدنی، شیر یا روغن زیتون می‌تواند خارش و پلاک‌های ناشی از عارضه‌ی پسوریازیس را تسکین دهد. نکته مهم اینکه، حتما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از حمام خود را مرطوب کنید.
 

 از اشعه بهره ببرید

نور درمانی، روش درمانی است که پوست فرد تحت‌نظر پزشک در معرض مقادیر مشخصی از پرتو ماورای بنفش قرار می‌گیرد. پرتو ماورای بنفش قابلیت آهسته کردن رشد سلول‌های پوستی ناشی از بیماری پسوریازیس را دارد. با این حال، به یاد داشته باشید، این روش درمانی مستلزم جلسات درمانی مکرر و مداوم است.

علاوه بر این، باید ذکر کنیم که سولاریوم یا تخت‌های برنزه‌کننده، وسایل مفیدی برای نور درمانی نیستند. قرار گرفتن بیش از حد در برابر پرتو ماورای بنفش می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن علائم پسوریازیس شود. به همین جهت، توصیه می‌شود، نور درمانی همواره تحت‌نظر پزشک انجام شود.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

 از استرس خود بکاهید

هر بیماری مزمنی مانند پسوریازیس می‌تواند منبع استرس باشد و واضح است که استرس می‌تواند وضعیت علائم پسوریازیس را نیز وخیم‌تر کند. سعی کنید از روش‌های مختلف کاهش استرس از جمله ورزش‌هایی مانند یوگا بهره ببرید. 
 

 از نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید

الکل برای بسیاری از کسانی که دچار پسوریازیس هستند محرک است. مطالعه‌ای که در سال ۱۳۹۴ انجام گرفته بود حاکی از آن است که نوشیدن الکل می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به پسوریازیس در بین زنان را افزایش دهد. 
 

آفتاب بگیرید

توصیه می شود 3 الی 4 روز در هفته و 20 دقیقه در هر روز از نور آفتاب استفاده کنید.این روش می تواند به دلیل افزایش ویتامین D به طور طبیعی علائم پسوریازیس را کاهش دهد.افزایش ویتامین D می تواند روند رشد و دفع سلول های پوستی را متعادل کرده و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

البته توجه داشته باشید که در صورتی که بیماری شما پیشرفت کرده است و پوست شما زخم دارد ، باید از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید .در این صورت می تواند در ساعات ابتدایی روز و از نور غیر مستقیم خورشید استفاده کنید .
 

مصرف زردچوبه

گیاهان و سبزی‌های دارویی عموما برای بسیاری از عوارض و بیماری‌ها مفید هستند. تحقیقات نشان داده که زردچوبه می‌تواند از التهاب ناشی از پسوریازیس بکاهد.

می‌توانید زردچوبه را به صورت قرص یا مکمل غذایی یا در غذای خود مصرف کنید. با این حال، بهتر است در صورت مصرف مداوم زردچوبه با پزشک خود مشورت کنید. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، مقدار خوراکی زردچوبه روزانه ۱٫۵ تا ۳ گرم است.

پودر زردچوبه را با آب ترکیب کنید تا یک خمیر چسبناک به دست بیاید، سپس این خمیر را مستقیما روی پوست آسیب دیده بزنید. این روش را هر شب پیش از خواب انجام دهید، و صبح روز بعد پوست تان را بشویید.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

هم چنین می توانید هر روز پودر زردچوبه را مستقیما با استفاده از آن به عنوان چاشنی غذا مصرف کنید. هم چنین علاوه بر خواص آن برای درمان پسوریازیس، از زردچوبه می توان برای خوش طعم شدن طعم غذاهایی مانند سبزیجات سرخ شده، گوشت، گوجه فرنگی و غیره نیز استفاده کرد.

شما همچنین می توانید از ترکیب زردچوبه و یک لیوان شیر گرم یا عسل نیز استفاده کنید.
 

روغن گلپر

روغن گلپر به عنوان یک ماده پاک کننده طبیعی برای پوست شناخته شده است.روغن گلپر درد و خارش پوست را تسکین داده و پوست را هیدراته و مرطوب نگه می دارد.همچنین روغن گلپر با کاهش سموم و عوامل بیماری زای محیطی ، از عفونت پوست جلوگیی می کند .5 قطره روغن گلپر را با 1 قاشق روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کرده و روزانه بر روی محل آسیب دیده بمالید.
 

روغن مریم گلی

روغن مریم گلی ممکن است تا بحال به گوشتان نخورده باشد.این روغن خواص ضد التهابی دارد و نوعی آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود.روغن مریم گلی علاوه بر این که پوست را نرم کرده و از خارش و زخم شدن پوست جلوگیری می کند ، می تواند از عفونت زخم های بوجود آمده نیز جلوگیری کند.10 قطره روغن مریم گلی را به مقداری آب اضافه کرده و یک پارچه تمیز را به این آب آغشته کرده و بر روی زخم های خود قرار دهید.
 

روغن نارگیل

از آن جایی که روغن نارگیل دارای خواص آنتی باکتریال و ضد قارچی زیادی است، و به خصوص حاوی مقادیر زیادی آنزیم و مواد مغذی بسیار مفید و بی خطر برای پوست است، بسیاری افراد از این روغن به عنوان یک راه ساده برای درمان پسوریازیس استفاده می کنند. پس از یک دوره استفاده از روغن نارگیل، با تعجب مشاهده خواهید کرد که این روغن نه تنها مانع گسترش پسوریازیس شده است، بلکه نشانه های آن را نیز بهبود بخشیده است.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

نحوه کاربرد
ابتدا، حمام آب گرم بگیرید تا پوست بدن تان کاملا نرم شود و مواد معذی موجود در روغن نارگیل را به آسانی جذب کند. سپس، روغن نارگیل را روی نواحی آسیب دیده و مبتلا به پسوریازیس بمالید و ۱۵ الی ۳۰ دقیقه صبر کنید تا روغن نارگیل بتواند در پوست نفوذ کند. پس از یک دوره استفاده از روغن نارگیل، شاهد بهبود قابل توجهی در نواحی پوستی مبتلا به پسوریازیس خواهید بود.
 

سرکه سیب

سرکه سیب می تواند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کند، زیرا می تواند سطح pH بدن را متعادل کند.

نحوه کاربرد

روش ۱: استفاده از سرکه سیب روی سطح پوست
سرکه سیب و آب را با نسبت های برابر ۱:۱ با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز این محلول را به آرامی روی نواحی آسیب دیده بکشید. پس از ۳۰ دقیقه، پوست تان را به طور کامل با آب تمیز بشویید. این کار را باید حداقل روزی دو مرتبه انجام دهید. با بهره گیری از این روش، خواص ضد میکروبی سرکه سیب به رفع عوامل مخرب از روی پوست، و بازیابی تعادل pH آن کمک خواهند کرد.

نکته: پیش از آن که از این روش استفاده کنید بهتر است این محلول را روی قسمت کوچکی از پوست تان بزنید و ببینید نسبت به آن آلرژی نداشته باشید.

روش ۲: نوشیدن سرکه سیب
سرکه سیب و آب را به نسبت ۲:۱۰ با هم مخلوط کنید سپس، برای این که طعم آن را بهتر کنید یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. برای این که بهترین نتیجه را بگیرید باید این محلول را به صورت منظم میل کنید.

نکته: هرگز آبی را که حاوی مقدار بسیار زیادی سرکه سیب است ننوشید، زیرا اسید موجود در سرکه سیب می تواند به پوست و همچنین مینای دندان تان آسیب وارد کند.
 

پوست موز

پوست موز یکی از مهم ترین عناصر در درمان برخی بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس است. به علاوه، استفاده از پوست موز یکی از ساده ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس به شمار می رود. پوست موز به کاهش خارش و همچنین جوش ها کمک می کند.
 

آب و جوش شیرین

ترکیب آب و جوش شیرین به رفع خارش نواحی مبتلا به پسوریازیس کمک خواهد کرد.

نحوه کاربرد
۴ قاشق چایخوری آب و یک قاشق چایخوری جوش شیرین آماده کنید. سپس، این دو را با هم ترکیب کنید و با استفاده از پارچه ای نرم این خمیر را روی نواحی مبتلا به پسوریازیس بمالید، تا از آن نواحی در برابر باکتری ها محافظت کنید. اجازه دهید آن قدر بماند تا خشک شود و خودش بریزد.
 

استفاده از دانه های کتان

خوردن خوراکی های حاوی دانه های کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 می تواند برای کاهش علائم پسوریازیس مفید باشد.
 

 گلیسیرین

گلیسیرین ماده ایست که در بیشتر لوسیون ها ، کرم ها و صابون ها وجود دارد.گلیسیرین روند بهبود زخم ها را تسریع می کند و از پوسته پوسته شدن ، خشکی و خارش پوست جلوگیری می کند.
 

ماست

ماست هم یکی از روش های خانگی و تقریبا ارزان برای کاهش علائم پسوریازیس است .ماست می تواند خارش پوست را کم کرده و پوست را مرطوب و نرم کند.همچنین پروبیوتیک های موجود در ماست می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد.مبتلایان به پسوریازیس معمولا مشکلاتی در روده دارند. مصرف ماست می تواند با تحریک سلول های T باعث افزایش سلامت روده ها ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن شود.برای استفاده از خواص ماست می توانید : ماست را بر روی زخم ها بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. از این روش یکبار در هفته استفاده کنید.
 

برگ کلم

برگ های کلم می توانند التهاب را از بین ببرند و همچنین خارش و درد را کنترل کنند. به منظور استفاده از برگ های کلم برای درمان پسوریازیس، این برگ ها را خوب بشویید. سپس برگ اها را با استفاده از یک وردنه صاف کنید و رگه های ضخیم برگ های کلم را جدا کنید تا بتوانید برگ ها را به راحتی روی پوست تان بگذارید. سپس، برگ های کلم را روی شعله کم بگذارید تا نرم شوند. در آخر، برگ ها را روی نواحی آسیب دیده پوست تان بگذارید. باید برگ ها را به گونه ای روی هم بگذارید که تمام نواحی آسیب دیده پوشیده شوند. این برگ ها را روی پوست تان بگذارید و روی آن ها را گاز استریل قرار دهید، سپس آن ها را به همین حالت رها کنید تا خشک شوند، آن گاه برگ های جدید را جایگزین شان کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا پوست آسیب دیده تان به تدریج تمیز شود و احساس بهتری داشته باشید. این یکی از بهترین و آسان ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس به شمار می رود.
 

میوه ها و سبزی های رنگی

یکی از آسان ترین درمان های خانگی برای پسوریازیس افزایش مصرف میوه ها و سبزی های تازه است. زمانی که به برنامه ریزی غذایی می پردازید اطمینان حاصل کنید که سبزی ها و میوه های رنگی را در رژیم غذایی تان گنجانده اید و مواد مغذی موجود در آن ها را از دست نمی دهید. سبزی ها و میوه های رنگی سرشار از فیبر هستند و آنتی اکسیدان هایی دارند که با بیماری های مقابله می کنند. این مواد غذایی باعث می شوند از پر خوری خودداری کنید و زودتر سیر شوید. اگر به پسوریازیس مبتلا هستید، باید وزن سالم و مناسبی داشته باشید تا داروها و دیگر راه های درمانی برای تان اثربخش تر باشند.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

روغن ماهی

استفاده از روغن ماهی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به پسوریازیس کمک کند. پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می شود. بنابراین روغن ماهی راه خوبی برای بهبود علائم پسوریازیس است. به منظور کاهش علائم بیماری پسوریازیس، باید انواع مختلف ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا – ۳ را مصرف کنید، ماهی هایی مانند ماهی تن باله دراز و ماهی سالمون. بهترین راه مقابله با پسوریازیس این است که هفته ای ۲ الی ۳ وعده ماهی مصرف کنید. نکته: اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، تحت هیچ شرایطی روغن ماهی مصرف نکنید. چرا که می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد.
 

از استعمال سیگار و فرآورده‌های دخانی خودداری کنید

از کشیدن سیگار و دیگر فرآورده‌های دخانی بپرهیزید. استعمال سیگار ممکن است به افزایش خطر بروز پسوریازیس کمک کند. در صورتی که قبلا پسوریازیس داشته باشید، استعمال سیگار می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند.

بهترین روشهای درمان خانگی بیماری پسوریازیس

سخن پایانی

چنانچه از مواردی که این مقاله ذکر کردیم، متوجه شدید، یک روش درمانی خاص برای کاهش علائم پسوریازیس وجود ندارد. در حقیقت، شاید درمانی که برای یک فرد مفید است، برای فرد دیگری ضرر داشته یا بی‌اثر باشد. در همین حال، برخی از روش‌های درمانی ممکن است برای دیگر بیماری‌ها عوارض جانبی داشته باشد.

نکته مهم اینکه، به یاد داشته باشید، تمامی درمان‌های خانگی که ذکر کردیم برای موارد خفیف پسوریازیس کاربرد دارند، اما در موارد شدیدتر، حتما نیاز به معالجه پزشکی و تجویز دارو است. حتی با وجود خفیف بودن علائم عارضه‌ی پسوریازیس، قبل از اقدام به انجام هرگونه درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت ساعدنیوز
سایت پاموه

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها