خانه » همه » مذهبی » بهترین فیلم‌های imdb؛ ۱۰۰ فیلم پرطرفدار و نام آشنا

دانلود کتاب های امتحان شده

بهترین فیلم‌های imdb؛ ۱۰۰ فیلم پرطرفدار و نام آشنا

عصراسلام: وبسایت imdb یکی از پرطرفدارترین سایت‌های سینمایی دنیاست. کاربران در سراسر دنیا با عضویت در این سایت امکان امتیاز دادن به فیلم‌ها و سریال‌ها را خواهند داشت. بر اساس این امتیاز و با اعمال برخی صافی‌ها، وبسایت imdb سالانه فهرستی از ۲۵۰ فیلم برتر دنیا را ارائه می‌کند. هرچند دست‌اندرکاران صنعت فیلم هم بی‌تردید بخشی از امتیازدهندگان هستند، imdb منبعی است برای شناسایی بهترین‌ فیلم‌ها از نظر تماشاچی‌های عادی. اگر می‌خواهید نظر مردم سینمادوست را درباره برترین فیلم‌های دنیا بدانید، این شما و این ۱۰۰ فیلم از بهترین فیلم های جهان از نظر imdb .
۱. رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴) (The Shawshank Redemption)
فرانک دارابونت پیشنهاد ۲٫۵میلیون‌دلاری واگذاری امتیاز فیلم‌نامه را رد کرد، چون معتقد بود این بهترین فرصت او برای خلق کاری بزرگ است. فیلم بر اساس داستانی از استفن کینگ با بازی‌های درخشان تیم رابینز و مورگان فریمن ساخته شده است. رستگاری در شاوشنک برای ۷ جایزه اسکار نامزد شد، اما تقریبا تمامی آنها را به فارست گامپ باخت؛ فیلمی که در رتبه دوازدهم این فهرست است!
۲. پدرخوانده (۱۹۷۲) (The Godfather)
پدرخوانده‌های کاپولا هم در نظر تماشاچیان عادی و هم برای برای منتقدان فیلم‌هایی تحسین‌شده هستند. سایت‌ها و مجلات معتبر گوناگونی پدرخوانده را در فهرست بهترین‌هایشان قرار داده‌اند. در مطلب بهترین فیلم‌های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم نام این فیلم به چشم می‌خورد. پدرخوانده در فهرست بهترین‌های کایه دو سینما رتبه ۴۰ را دارد.
۳. پدرخوانده: قسمت دوم (۱۹۷۴) (The Godfather: part 2)
همان‌طور که گفتیم تماشاچیان سینما طرفدار پدرخوانده‌های کاپولا هستند. در رتبه‌بندی imdb قسمت دوم پدرخوانده بلافاصله پس از فیلم اول قرار گرفته است. در فهرست بهترین فیلم‌های جهان هم این دو فیلم فاصله کمی با هم دارند.
۴. شوالیه تاریک (۲۰۰۸) (The Dark Knight)
شوالیه تاریک کریستوفر نولان هم از آن فیلم‌هایی است که طرفداران پروپاقرصی دارد. نام این فیلم هم در فهرست بهترین فیلم های جهان به چشم می‌خورد. شوالیه تاریک در نظر خیلی‌ها یکی از بهترین فیلم‌های قرن حاضر است.
۵. دوازده مرد خشمگین (۱۹۵۷) (12Angry Men)
با اینکه تقریبا تمام فیلم در یک مکان ثابت می‌گذرد، آن‌قدر هیجان‌انگیز است که نه‌تنها حوصله‌تان سر نمی‌رود، احتمالا حسابی هم از تماشای آن لذت می‌برید. دوازده مرد خشمگین در فهرست بهترین فیلم های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم حضور دارد.
۶. فهرست شیندلر (۱۹۹۳) (Schindler’s List)
این اقتباس از رمان «عهد شیندلر» نوشته‌ٔ «توماس کنیلی» را، که برنده ۷ اسکار شد، در فهرست بهترین فیلم های جهان و بهترین‌های متاکریتیک هم خواهید دید. فیلم داستان زندگی «اسکار شیندلر»، که در طول جنگ جهانی دوم جان هزاران یهودی را نجات داد.
۷. ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه (۲۰۰۳) (Lord of the Rings: Return of the King)
سومین فیلم از سه‌گانه‌ٔ ارباب حلقه‌ها برنده‌ ۱۱ اسکار و تنها فیلم فانتزی است که موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم سال شده است. بازگشت پادشاه این سه‌گانه را به پرفروش‌ترین سه‌گانه‌ تاریخ سینما تبدیل کرد. این فیلم در فهرست بهترین‌های متاکریتیک رتبه ۹۷ را دارد.
۸. داستان عامه‌پسند (۱۹۹۴) (Pulp Fiction)
داستان عامه‌پسند را هم در هر دو فهرست بهترین فیلم های جهان و بهترین‌های متاکریتیک می‌بینید. به‌خاطر دیالوگ‌های عجیب، داستان غیرخطی و اشاره‌های بسیارش به فرهنگ عامیانه، از جذابیت‌های این فیلمبرنده نخل طلای کن است.
۹. خوب، بد، زشت (۱۹۷۷) (The Good, the Bad, and the Ugly)
یک فیلم دیگر که در فهرست بهترین فیلم های جهان هم وجود دارد. اگر اهل سینما نباشید هم احتمالا موسیقی این فیلم را شنیده‌اید. خیلی‌ها این فیلم را محبوب‌ترین وسترن تاریخ سینما می‌دانند.
۱۰. ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (۲۰۰۱) (Lord of the Rings: Fellowship of the Ring)
نخستین فیلم از سه‌گانه ارباب حلقه‌ها به خاطر اقتباس وفادارانه‌اش از کتاب تالکین، دل طرفدارانش را برد. این فیلم هم در فهرست بهترین فیلم های جهان به چشم می‌خورد.
۱۱. باشگاه مشت‌زنی (۱۹۹۹) (Fight Club)
یک فیلم دیگر از فهرست بهترین فیلم های جهان که به‌عنوان یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ شناخته می‌شود.
۱۲. فارست گامپ (۱۹۹۴) (Forrest Gump)
فارست گامپ فیلم تحسین‌شده رابرت زمه‌کیس برنده ۶ اسکار از ۱۳ اسکاری شد که نامزد دریافت آن بود. فیلم داستان زندگی فارست گامپ، پسرک کندذهن اما خوش‌قلب است. در گذر این داستان، وقایع تاریخی مهم آمریکا را در طول چند دهه مشاهده می‌کنیم. فیلم دومین فیلم پرفروش سال پس از شیرشاه شد. شخصیت فارست گامپ با بازی درخشان تام هنکس تلفیق دلپذیری از کمدی و درام خلق کرده است.
۱۳. تلقین (۲۰۱۰) (Inception)
فیلم دیگری از کریستوفر نولان که خیلی‌ها طرفدار داستان پیچیده‌ آن هستند. فیلم‌های نولان طرفداران پروواقرصی در سراسر جهان دارند. تلقین در فهرست بهترین فیلم های جهان هم وجود دارد.
۱۴. ارباب حلقه‌ها: دو برج (۲۰۰۲) (Lord of the Rings: The Two Towers)
کاربران imdb به هر ۳ فیلم ارباب حلقه‌ها توجه ویژه‌ای داشته‌اند. فیلم دوم نیز مانند فیلم اول هم طرفداران را راضی کرد و هم نظر مثبت منتقدان را جلب کرد. فیلم نامزد ۶ جایزه اسکار شد و ۲ اسکار دریافت کرد.
۱۵. جنگ ستارگان: امپراطوری حمله می‌کند (۱۹۸۰) (Star wars: The Empire Strikes Back)
برخی منابع این فیلم را پرطرفدارترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای می‌دانند. هرچند فیلم در هنگام نمایش با نقدهای متناقضی روبه‌رو شد، بعدها به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینما تبدیل شد.
۱۶. ماتریکس (۱۹۹۹) (Matrix)
فیلم دیگری از فهرست بهترین فیلم های جهان که هنوز هم به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی‌ ـ تخیلی سینما تحسین می‌شود. این فیلم به‌شدت ژانر علمی‌ ـ تخیلی و اکشن را تحت‌تأثیر قرار داد و استانداردهای جدیدی خلق کرد.
۱۷. رفقای خوب (۱۹۹۰) (Goodfellas)
این فیلم مارتین اسکورسیزی را یکی از بهترین فیلم‌های گنگستری تاریخ سینما می‌دانند. رفقای خوب اقتباسی است از کتابی درباره زندگی واقعی یک عضو مافیا که خبرچین اف‌بی‌آی بوده است. اسکورسیزی برای کارگردانی این فیلم برنده خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین شد.
۱۸. پرواز بر فراز آشیانه فاخته (۱۹۷۵) (One Flew Over The Cuckoos Nest)
این فیلم که با نام «دیوانه از قفس پرید» معروف است، اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته کن کیسی. فیلم داستان رندل مک‌مورفی یاغی در یک بیمارستان روانی است که در برابر مدیریت دیکتاتورمآبانه پرستار راچد آرام نمی‌گیرد. در فهرست بهترین فیلم های جهان نکات جالبی درباره این فیلم می‌خوانید.
۱۹. هفت سامورایی (۱۹۵۴) (Seven Samurai)
فیلمی که در فهرست بهترین‌های متاکریتیک جایگاه پنجاه‌وهفتم را دارد، داستان ۷ رونین (سامورایی بی‌ارباب) است که توسط اهالی روستایی استخدام می‌شوند تا از آنها در برابر دزدان محافظت کنند. این فیلم آکیرا کوروساوا، چنان پرطرفدار است که بازسازی‌های متعددی داشته و در فیلم‌های بسیاری به آن ارجاع شده است.
۲۰. هفت (۱۹۹۵) (Seven)
این فیلم جنایی ـ روان‌شناختی دومین فیلم بلند دیوید فینچر است. فیلم پس از نمایش، تحسین منتقدان را به همراه داشت. منتقدان بی‌پردگی، سبک تاریک و مضمون فیلم را ستایش کردند. شخصیت‌های اصلی به برد پیت و مورگان فریمن سپرده شد؛ نقش‌هایی که پیش‌تر به افرادی چون دنزل واشنگتن و آل پاچینو پیشنهاد شده بود! فیلم‌برداری هفت به عهده فیلم‌بردار ایرانی ـ ‌فرانسوی، داریوش خنجی بود. فیلم با این جمله از زبان مورگان فریمن پایان می‌یابد: «ارنست همینگوی می‌گه “دنیا جای قشنگیه؛ ارزش جنگیدن داره” من با قسمت دوم موافقم!»
۲۱. زندگی زیباست (۱۹۹۷) (Life is Beautiful)
روبرتو بنینی، کارگردانی ایتالیایی فیلم، ستاره فیلم هم هست. فیلم درباره پدری است که سرسختانه تلاش می‌کند به‌کمک قوه تخیل، از پسرش در مقابل واقعیت‌های هولناک پیرامونش در اردوگاه‌های کار نازی محافظت کند. فیلم از نظر هنری و تجاری موفقیت چشمگیری داشت و یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان جهان است. فیلم برنده اسکار بهترین فیلم خارجی و بنینی نیز برنده اسکار بازیگری شد.
۲۲. شهر خدا (۲۰۰۲) (City of God)
فیلم داستان رشد جرم و جنایت در حاشیه شهر ریودوژانیرو برزیل (معروف به شهر خدا) در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ میلادی است. شهر خدا در سال ۲۰۰۲ نماینده سینمای برزیل در اسکار بود.
۲۳. سکوت بره‌ها (۱۹۹۱) (Silence of the Lambs)
سکوت بره‌ها با بازی به‌یادماندنی جودی فاستر و آنتونی هاپکینز، یکی از ۳ فیلم تاریخ سینماست که توانست در هر ۵ رشته اصلی برنده اسکار شود.
۲۴. چه زندگی شگفت‌انگیزی (۱۹۴۶) (It’s a Wonderful Life)
این فیلم فانتزی فرانک کاپرا در زمان نمایش بازخوردهای متناقضی دریافت کرد و توفیق تجاری چندانی نداشت؛ اما امروزه پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی روزهای کریسمس و سال نو است. فیلم داستان مردی است که ناامید از زندگی تصمیم به خودکشی می‌گیرد. فرشته‌ای نگهبان از راه می‌رسد و آینده‌ بدون او و پیامدهای مرگش در زندگی عزیزانش را به او نشان می‌دهد. داستان جهان‌شمول فیلم باعث شده در گذر سال‌ها همچنان بتوان با آن ارتباط برقرار کرد و از تماشای آن لذت برد.
۲۵. جنگ ستارگان: امیدی تازه (۱۹۷۷) (Star wars: A New Hope)
امیدی دوباره یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های ژانر علمی-تخیلی است. این فیلم که در فهرست بهترین فیلم های جهان هم موجود است شروعی بود برای تولید فیلم‌های پرهزینه با جلوه‌های ویژه‌ی فراوان در سینما.
۲۶. نجات سرباز رایان (۱۹۹۸) (Saving Private Ryan)
سرباز جیمز فرانسیس رایان که ۳ برادرش در جنگ کشته‌ شده‌اند باید نزد مادرش برگردد. گروهی از سربازان آمریکایی مأمور می‌شوند تا سرباز رایان را از جبهه بازگردانند. فیلم هم در گیشه و هم در میان منتقدان موفق بود. نجات سرباز رایان نامزد ۱۱ جایزه اسکار شد. اسپیلبرگ اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌ها در ژانر جنگی به شمار می‌رود.
۲۷. شهر اشباح (۲۰۰۱) (Spirited Away)
این فیلمِ هایائو میازاکی را یکی از برترین انیمیشن‌های تاریخ سینما می‌دانند. فیلم درباره دخترکی ده‌ساله است که پس از نقل‌مکان به محله‌ای جدید، وارد دنیایی فانتزی (بر پایه افسانه‌های ژاپنی) می‌شود. او به‌قصد یافتن راه نجات، شروع به کار برای جادوگری می‌کند که پدر و مادرش را به خوک تبدیل کرده است! شهر اشباح برنده اسکار بهترین انیمیشن سال و همین‌طور شیر طلایی جشنواره برلین شد. این فیلم پردرآمدترین فیلم صنعت سینمای ژاپن است.
۲۸. مسیر سبز (۱۹۹۹) (The Green Mile)
فیلم دیگری از فرانک دارابونت و بازهم با اقتباس از رمان استفن کینگ. داستان زندانبانی (تام هنکس) در بخش محکومان به اعدام که شاهد رویدادهای فراطبیعی پیرامون یک زندانی اسرارآمیز (مایکل کلارک دانکن) است. فیلم هم گیشه موفقی داشت و هم تحسین منتقدان را در پی. مسیر سبز نامزد دریافت ۴ جایزه اسکار شد.
۲۹. انگل (۲۰۱۹) (Parasite)
اعضای خانواده کیم که وضع مالی خوبی ندارند، پس از آشنایی با خانواده متمول پارک، فرصتی طلایی پیش رویشان می‌بینند. خیلی زود هم‌زیستی ویژه‌ای میان آنها شکل می‌گیرد: کیم‌ها در مقابل خدمات چشمگیری که ارائه می‌کنند، همگی حقوق‌بگیر پارک‌ها می‌شوند (هرچند خانواده پارک روح‌شان هم خبر ندارد). وقتی مزاحمی آسایش خانواده کیم را تهدید می‌کند، جنگی وحشیانه برای حفظ موقعیت آغاز می‌شود که هم‌زیستی پارک‌ها و کیم‌ها را مختل می‌کند. انگل نخستین فیلم غیرآمریکایی است که اسکار بهترین فیلم سال دریافت کرده است.
۳۰. میان‌ستاره‌ای (۲۰۱۴) (Interstellar)
باز هم فیلمی از کریستوفر نولان! میان‌ستاره‌ای به‌ خاطر مباحث علمی‌، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و بازی متیو مک‌کاناهی، آن هاتاوی و مکنزی فوی مورد تحسین قرار گرفت. جالب است بدانید یکی از تهیه‌کنندگان فیلم فیزیکدان نظری کیپ تورن است که مشاور علمی پروژه هم بوده است.
۳۱. لئون: حرفه‌ای (۱۹۹۴) (Léon: The Professional)
این فیلم اکشن ـ درام به کارگردانی لوک بسون فرانسوی، داستان همراهی آدم‌کشی حرفه‌ای (ژان رنو) و دختربچه‌ای دوازده‌ساله (ناتالی پورتمن) است که خانواده‌اش به‌دست پلیسی فاسد کشته شده‌اند. خیلی‌ها این فیلم را بهترین کار ژان رنو می‌دانند. لئون آغاز مسیر حرفه‌ای پورتمن در دنیای سینما بود. برای خیلی‌ها این فیلم یادآوری تک‌آهنگ خواننده انگلیسی، استینگ، «شکل قلب من» (Shape of My Heart) است.
۳۲. مظنونین همیشگی (۱۹۹۵) (The Usual Suspects)
این فیلم رازآلود به کارگردانی برایان سینگر ماجرای گروهی خلاف‌کار است که مجبور می‌شوند برای تبهکاری اسرارآمیز کار کنند. کریستوفر مک‌کوئری برای این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و کوین اسپیسی برنده اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد. سینگر معتقد است مظنونین همیشگی برای این ساخته شده است که در تماشای دوم، همه‌چیزهایی را که بار اول ندیدید ببینید!
۳۳. هاراگیری (۱۹۶۲) (Harakiri)
هاراگیری به کارگردانی ماساکی کوبایاشی داستان یک سامورایی بی‌ارباب است. تحت فشار فقر و گرسنگی، داماد سامورایی نزد ارباب می‌رود و با تهدید به خودکشی به‌روش هاراگیری درخواست کمک می‌کند. نه‌تنها کمکی به او نمی‌شود، بلکه او را مجبور به هاراگیری می‌کنند. پس از مرگ دختر و نوه‌اش، آتش انتقام در سامورایی شعله می‌گیرد.
۳۴. شیرشاه (۱۹۹۴) (The Lion King)
شیرشاه اولین محصول غیراقتباسی دیزنی است. فیلم از داستان‌ یوسف و موسی در ادیان مختلف و همچنین نمایشنامه هملت شکسپیر الهام گرفته است. با بهره‌گیری از نام‌های درخشانی چون هانس زیمر و التون جان، شیرشاه برنده اسکار بهترین موسیقی و بهترین آهنگ شد. شیرشاه پرفروش‌ترین فیلم انیمیشنی است که به‌روش سنتی ساخته شده است.
۳۵. بازگشت به آینده (۱۹۸۵) (Back to the Future)
فیلمی به کارگردانی رابرت زمه‌کیس و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ که در میان علاقه‌مندان به فیلم‌های علمی ـ تخیلی بسیار پرطرفدار است و از بهترین فیلم های imdb است. فیلم نظر مثبت منتقدان را هم در پی داشت. موفقیت چشمگیر فیلم منجر به ساخت ۲ دنباله برای آن شد که موفقیت فیلم نخست را نداشتند. طرفداران پروپاقرص و نیز تأثیر چشمگیر فیلم بر فرهنگ عام به تولید زنجیره‌ای از محصولات چندرسانه‌ای مرتبط به آن منجر شد.
۳۶. پیانیست (۲۰۰۲) (The Pianist)
رومن پولانسکی این فیلم را بهترین اثر خود می‌داند. فیلم برگرفته از زندگی پیانیست لهستانی، ولادیسلاو اشپیلمان است، در دوران اشغال لهستان توسط نازی‌ها. آدرین برودی برای بازی در این فیلم اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. فیلم همچنین برنده اسکار بهترین کارگردانی، اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و برنده نخل طلای کن شد.
۳۷. نابودگر ۲: روز داوری (۱۹۹۱) (Terminator 2: Judgement Day)
خیلی‌ها این فیلم پایان‌دنیایی را بهترین فیلم جیمز کامرون می‌دانند. برخی هم آن را بهترین دنباله تاریخ سینما می‌دانند. منتقدان بازی بازیگران صحنه‌های اکشن و جلوه‌های ویژه فیلم را تحسین کردند. برخی از فنون جلوه‌های ویژه برای نخستین بار با نابودگر ۲ به صنعت سینما معرفی شدند. داستان نابودگری که به‌همراه مادر و پسری استثنایی برای جلوگیری از نابودی دنیا تلاش می‌کند نقطه عطفی در کارنامه کاری آرنولد شوارتزنگر بود.
۳۸. تاریخ مجهول آمریکا (۱۹۹۸) (American History X)
فیلم‌نامه‌نویس دیوید مک‌کنا فیلم‌نامه را بر اساس تجارب زندگی شخصی خودش در دوران نوجوانی و جوانی نوشت. فیلم داستان ۲ برادر است که درگیر گروه‌های نئو‌نازی و فعالیت‌های نژادپرستانه می‌شوند. برادر بزرگ‌تر که پس از گذراندن دوران محکومیت اصلاح شده است تلاش می‌کند مانع شست‌وشوی ذهنی برادر کوچکش شود. ادوارد نورتن برای بازی در این فیلم نامزد اسکار بازیگری شد.
۳۹. عصر جدید (۱۹۳۶) (Modern Times)
فیلم با بازی چارلی چاپلین داستان مردی است که در دنیایی جدید و در عصر صنعتی‌شدن برای گذران زندگی تقلا می‌کند. عصر جدید به بیکاری و وضعیت اقتصادی دشواری اشاره می‌کند که مردم بسیاری در دوران رکود بزرگ آمریکا گرفتار آن شدند. چاپلین این وضعیت را ناشی از صنعتی‌شدن می‌دانست.
۴۰. روانی (۱۹۶۰) (Psycho)
روانی داستان وقایعی است که در مسافرخانه نورمن بیتس (آنتونی پرکینز) رخ می‌دهد. در پایان داستان، رازی غیرمنتظره آشکار می‌شود. امروزه روانی را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما از نظر فضاسازی، فیلم‌برداری، موسیقی و بازیگری می‌دانند. خیلی‌ها معتقدند روانی راه را برای فیلم‌های ژانر اسلشر باز کرده است. روانی در فهرست بهترین‌های متاکریتیک جایگاه سی‌ام را دارد.
۴۱. گلادیاتور (۲۰۰۰) (Gladiator)
فیلم داستان فرماندهی (راسل کرو) است که پس از خیانت فرزندِ (واکین فونیکس) جاه‌طلبِ امپراتور و مرگ دل‌خراش همسر و پسرش، به ورطه بردگی می‌افتد. او در مسیر انتقام، تبدیل به گلادیاتوری معروف می‌شود و تلاش می‌کند با مبارزات پی‌درپی به امپراتور جدید نزدیک شود. خیلی‌ها این فیلم برنده اسکار را بهترین فیلم ریدلی اسکات می‌دانند. کرو برای بازی در این فیلم برنده اسکار شد. این فیلم تأثیر چشمگیری در اقبال دوباره به داستان‌های تاریخی ـ حماسی و ساخت سریال‌هایی مانند سریال رم داشت.
۴۲. همیلتون (۲۰۲۰) (Hamilton‌)
این فیلم در واقع اجرای ضبط‌شده تئاتری موزیکال به همین نام است. همیلتون داستان زندگی یکی از مؤسسان آمریکا به‌نام الکساندر همیلتون است. اقبال تماشاچیان و منتقدان به این فیلم در اصل مرهون نمایشنامه تحسین‌برانگیز همیلتون است. نمایشنامه همیلتون در سال ۲۰۱۶ برنده پولیتزر شد.
۴۳. روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱) (City Lights)
با اینکه فیلم‌های باکلام در حال ظهور بودند، این فیلم نمایشی موفقیت‌آمیز در آمریکا و در جهان داشت. منتقدان بسیاری معتقدند این فیلم بهترین اثر چاپلین است. این فیلم در فهرست بهترین‌های متاکریتیک جایگاه دهم و در فهرست بهترین‌های کایه دو سینما رتبه هفدهم را دارد.
۴۴. جدامانده (۲۰۰۶) (The Departed)
هرچند خیلی‌ها معتقدند اسکورسیزی لایق دریافت این جایزه برای فیلم‌های شایسته‌تری بود، جدامانده فیلمی است که اسکار کارگردانی را نصیب این کارگردان نامدار کرد. جدامانده که بازسازی فیلمی هنگ‌کنگی است، هم در گیشه موفق بود و هم نظر منتقدان را جلب کرد. این فیلم اسکورسیزی را با بازی ستارگانی چون لئوناردو دی‌کاپریو و مت دیمن، می‌توان پرطرفدارترین فیلم این کارگردان بین تماشاچیان عادی سینما دانست.
۴۵. دست‌نیافتنی‌ها (۲۰۱۱) (The Intouchables)
این کمدی ـ درام فرانسوی دومین فیلم پرفروش در گیشه‌های فرانسه و دومین فیلم پربیننده‌ فرانسوی در جهان و از بهترین فیلم های imdb است. دست‌نیافتنی‌ها داستان نویسنده‌ای کج‌خلق است که در حادثه چتربازی فلج شده است. پس از استخدام پرستاری که سابقه دزدی و زندان هم دارد، رابطه آنها به‌تدریج گرم‌تر می‌شود. فیلم نامزد ۷ جایزه سزار شد. از میان آنها عمر سای برنده سزار بازیگری شد.
۴۶. شلاق (۲۰۱۴) (Whiplash)
این فیلمِ دیمین شزل داستان رقابت و جنگیدن در دنیای موسیقی است. شلاق داستان رابطه‌ای نه‌چندان گرم بین استاد و شاگرد است. شزل فیلم‌نامه را بر پایه تجربه شخصی‌اش از دوران عضویت در گروه موسیقی در کالج نوشت و برای آن نامزد اسکار شد. جی. کی. سیمونز هم برنده اسکار نقش مکمل شد. شلاق داستانی نو از پشت پرده دنیای پررقابت موسیقی ارائه می‌کند.
۴۷. پرستیژ (۲۰۰۶) (The Prestige)
چهارمین فیلم کریستوفر نولان در فهرست بهترین فیلم های imdb در فارسی با نام «حیثیت» هم شناخته می‌شود. فیلم که از بازی ستارگانی مانند کریستین بیل و هیو جکمن بهره می‌برد، اقتباسی از کتابی به همین نام است. نولان فیلم‌نامه را با همکاری برادرش جاناتان نوشت. در پرستیژ شاهد داستان رقابت دو شعبده‌باز در سال‌های پایانی قرن نوزده هستیم. حرص برای پیشی‌گرفتن از رقیب فرجام مرگباری دارد.
۴۸. مدفن کرم‌های شب‌تاب (۱۹۸۹) (Grave of the Fireflies)
این انیمه ژاپنی داستان برادر و خواهری است که برای زنده ماندن در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم تقلا می‌کنند. هرچند تفاوت فرهنگی، برداشت‌های متفاوتی از برخی قسمت‌های فیلم ایجاد می‌کند، اغلب تماشاچیان و منتقدان مدفن کرم‌های شب‌تاب را یکی از برترین فیلم‌های ضدجنگ می‌دانند. این فیلم هشتادوسومین فیلم در فهرست بهترین‌ فیلم‌های متاکریتیک است.
۴۹. روزی‌روزگاری در غرب (۱۹۶۸) (Once Upon A Time In The West)
یک فیلم دیگر از فهرست بهترین فیلم‌های جهان، ساخته سرجیو لئونه که در گذر زمان به جایگاه رفیعی در سینما رسیده است.
۵۰. کازابلانکا (۱۹۴۳) (Casablanca)
از کازابلانکا هم در مطلب بهترین فیلم‌های جهان گفتیم. این فیلم‌ با بازی همفی بوگارت و اینگرید برگمان برنده ۳ اسکار است.
۵۱. سینما پارادیزو (۱۹۸۸) (Cinema Paradiso)
سینما پارادیزو داستان عشق است و سانسور! در این فیلمِ جوزپه تورناتوره با موسیقی به‌یادماندنی انیو موریکونه، خاطرات کودکی و جوانی سالواتوره را در گذر رابطه‌اش با آپاراتچی سینما پارادیزو تماشا می‌کنیم. فیلم برنده نخل طلای کن و اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شد.
۵۲. پنجره پشتی (۱۹۵۴) (Rear Window)
پنجره پشتی هم از آن فیلم‌هایی است که در بسیاری از فهرست‌های معتبر معرفی فیلم دیده می‌شود. این فیلم سومین فیلم فهرست برترین‌های متاکریتیک است.
۵۳. بیگانه (۱۹۷۹) (Alien)
نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های بیگانه داستان رویارویی ساکنان فضاپیمای نوسترومو با مهاجمی ناشناخته است. این فیلمِ ریدلی اسکات برنده اسکار جلوه‌های ویژه شد. بیگانه سکوی پرتابی برای سیگورنی ویور بود که در این فیلم برای نخستین بار نقش اصلی داشت؛ شخصیتی که رابطه‌اش با موجود بیگانه محور اصلی داستان در دنباله‌های این فیلم است.
۵۴. اینک آخرالزمان (۱۹۷۹) (Apocalypse Now)
در جنگ ویتنام، فرمانده ویلارد برای ماموریتی خطرناک و محرمانه به کامبوج فرستاده می‌شود. مأموریت او کشتن سرهنگی است که پس از تمرد از ارتش آمریکا، جایگاه مقدسی بین محلی‌ها پیدا کرده است. فیلم که روند تولید پردردسری داشت، برنده ۲ اسکار و همچنین برنده نخل طلای کن شد. اینک، آخرالزمان را یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما می‌دانند. در فهرست بهترین فیلم‌های جهان از نظر متاکریتیک این فیلم رتبه ۹۲ را دارد.
۵۵. ممنتو (۲۰۰۰) (Memento)
مشخص است که فیلم‌بین‌های دنیا علاقه خاصی به کریستوفر نولان دارند! فیلم که بر اساس طرحی از جاناتان نولان نوشته شده است داستان مردی است که بر اثر حادثه‌، دیگر نمی‌تواند خاطره جدید بسازد. حافظه او رویدادها را فقط ۱۵ دقیقه حفظ می‌کند! درون‌مایه داستان بر پایه برداشت انسان از خاطرات و آنچه به یاد می‌آورد و همچنین ساختار غیرخطی ممنتو (یا یادگاری) تحسین منتقدان را برانگیخت.
۵۶. مهاجمان صندوق گمشده (۱۹۸۱) (Raiders of the Lost Ark)
نخستین فیلم از مجموعه فیلم‌های شخصیت ایندیانا جونز را هم پیش‌تر در فهرست بهترین فیلم‌های جهان معرفی کردیم. تولید این فیلم اسکاری با خلق استانداردهایی نو در جلوه‌های ویژه همراه بود.
۵۷. دیکتاتور بزرگ (۱۹۴۰) (The Great Dictator)
نخستین فیلم باکلام و صداگذاری‌شده چاپلین این کمدی‌ ـ ‌درام سیاسی بود که موفق‌ترین فیلم او از نظر تجاری هم بود. فیلم‌برداری فیلم که اشاره مستقیمی به هیتلر، موسیلینی و سیاست‌های آنها دارد، تنها چند روز پیش از آغاز جنگ جهانی دوم شروع شد. جالب اینکه هرچند در آلمان و کشورهای اشغال‌شده توسط نازی‌ها نمایش فیلم ممنوع بود، به‌گفته برخی منابع، خود هیتلر فیلم را دو بار تماشا کرده است!
۵۸. جنگوی زنجیر‌گسسته (۲۰۱۲) (Django Unchained)
تارانتینو برای این فیلم برنده اسکار بهترین فیلم‌نامه شد. فیلم ادای احترام تارانتینو است به وسترن اسپاگتی، به‌ویژه فیلم جنگو ساختۀ سرجیو کوربوچی. داستان از جایی شروع می‌شود که دکتر شولتز، مأمور جایزه‌بگیر، جنگوی برده را می‌خرد تا به او کمک کند. کریستوف والتز برای این فیلم برنده اسکار بازیگری شد.
۵۹. زندگی دیگران (۲۰۰۶) (The Lives of Others)
فیلم داستان پلیس امنیت آلمان شرقی، گرد وایسلر است که مأموریت دارد زندگی یک کارگردان تئاتر را زیر نظر بگیرد. در این مسیر، باورهای وایسلر دگرگون می‌شود. اصالت و هم‌خوانی فیلم با واقعیتِ جاریِ آن زمان از موارد ستایش‌شده فیلم است. جالب اینکه کارگردان فیلم، فلوریان هنکل فون دونرسمارک، در آلمان شرقی بزرگ نشده است و در زمان سقوط دیوار برلین فقط ۱۶ سال داشته.
۶۰. جوکر (۲۰۱۹) (Joker‌)
فیلم که نخستین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد توانست نظر منتقدان را جلب کند و برنده شیر طلایی شود. واکین فونیکس پس از هیث لجر، دومین فردی است که برای بازی در نقش جوکر اسکار گرفته است. فیلم هنگام نمایش حواشی زیادی داشت، اما سرانجام تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم آمریکا با درجه R (ممنوعیت تماشای فیلم برای افراد زیر ۱۷ سال بدون همراهی فرد بالغ) شد.
۶۱. راه‌های افتخار (۱۹۵۷) (Paths of Glory)
۶۲. وال-‌ای (۲۰۰۸) (Wall-E)
۶۳. درخشش (۱۹۸۰) (Shining)
۶۴. انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸) (Avengers: Infinity War)
۶۵. بلوار سانست (۱۹۵۰) (Sunset Boulevard)
۶۶. شاهدی برای دادستان (۱۹۵۷) (Witness for the Prosecution)
۶۷. مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸) (Spider-Man: Into the Spider-Verse)
۶۸. پرنسس مونونوکه (۱۹۹۷) (Princess Mononoke)
۶۹. اولدبوی (۲۰۰۳) (Oldboy)
دومین فیلم کره‌ای در فهرست بهترین‌های imdb را خیلی‌ها یکی از بهترین فیلم‌های نئوـ‌نوآر تاریخ سینما می‌دانند. اولدبوی یا «رفیق قدیمی» داستان مردی است که پس از ۱۵ سال اسارت در مکانی شبیه به هتل، به‌دنبال یافتن دلیل اسارتش و گرفتن انتقام می‌رود. فیلم که برنده جایزه بزرگ جشنواره کن شد، از جمله به‌خاطر صحنه‌های اکشن مورد تحسین قرار گرفت.
۷۰. دکتر استرنج‌لاو (۱۹۶۴) (Dr. Strangelove)
۷۱. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (۲۰۱۲) (The Dark Knight Rises)
۷۲. روزی‌روزگاری در آمریکا (۱۹۸۴) (Once Upon A Time In America)
۷۳. بیگانگان (۱۹۸۶) (Aliens)
۷۴. انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) (Avengers: Endgame)
۷۵. نام تو (۲۰۱۶) (Your Name)
۷۶. کوکو (۲۰۱۷) (Coco)
۷۷. زیبایی آمریکایی (۱۹۹۹) (American Beauty)
۷۸. شجاع‌دل (۱۹۹۵) (Braveheart)
۷۹. سه کله‌پوک (۲۰۰۹) (3Idiots)
۸۰. کشتی (۱۹۸۱) (Das Boot)
کشتی به کارگردانی ولفگانگ پترسون محصول آلمان غربی است. کشتی هم در سینما و هم در قالب سریال به نمایش درآمد. فیلم داستان زیردریایی آلمانی و خدمه آن است که برای شرکت در جنگ آتلانتیک مسیری پرخطر را طی می‌کنند. فیلم در کنار اینکه هیجان‌انگیز است، به پوچی این هیاهو و زندگی آدم‌هایی که برای جلب رضایت فرماندهانشان تلاش می‌کنند اشاره دارد. فیلم که تحسین چشمگیر منتقدان را در پی داشت نامزد ۲ جایزه اسکار شد.
۸۱. داستان اسباب‌بازی (۱۹۹۵) (Toy story)
۸۲. بهشت و دوزخ (۱۹۶۳) (High and Low)
۸۳. آمادئوس (۱۹۸۴) (Amadeus)
۸۴. کفرناحوم (۲۰۱۸) (Capharnaüm)
۸۵. ستاره‌های روی زمین (۲۰۰۷) (Taare Zameen Par)

۸۶. جنگ ستارگان: بازگشت جدای (۱۹۸۳) (Star wars: Return of the Jedi)
۸۷. حرام‌زاده‌های لعنتی (۲۰۰۹) (Inglourious Basterds)
۸۸. سگ‌های انباری (۱۹۹۲) (Reservoir Dogs)
۸۹. ویل هانتینگ نابغه (۱۹۹۷) (Good Will Hunting)
۹۰. ۲۰۰۱: ادیسه فضایی (۱۹۶۸) (2001: A Space Odyssey)
هرچند فیلم‌های کوبریک از نیمه دوم وارد فهرست صدتایی می‌شوند، روشن است او بین سینمادوستان پرطرفدار است! پنجمین فیلم کوبریک در فهرست برترین‌های imdb در آغاز با نقدهای ناهم‌خوانی روبه‌رو شد؛ اما فیلم به‌تدریج طرفداران خودش را پیدا کرد و امروز یکی از بهترین و اثرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما به شمار می‌رود. کوبریک فیلم‌نامه ادیسه فضایی را با همکاری آرتور سی. کلارک نوشت.
۹۱. مرثیه‌ای برای یک رؤیا (۲۰۰۰) (Requiem for a Dream)
۹۲. سرگیجه (۱۹۵۸) (Vertigo)
۹۳. ام (۱۹۳۱) (M)
۹۴. دنگال (۲۰۱۶) (Dangal)
۹۵. درخشش ابدی یک ذهن پاک (۲۰۰۴) (Eternal Sunshine of the Spotless Mind)
۹۶. شکار‌ (۲۰۱۲) (The Hunt)
شکار به کارگردانی توماس وینتربرگ داستان مردی (مدس میکلسن) است که به‌اشتباه متهم به تجاوز جنسی به یک کودک می‌شود. فیلم نماینده دانمارک در اسکار بود و توانست نامزد بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شود. میکلسن برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن دریافت کرد. به‌عقیده برخی منتقدان، شکار پرسشی دشوار را مطرح می‌کند و شجاعت کنکاش برای یافتن پاسخ را هم دارد.
۹۷. همشهری کین (۱۹۴۱) (Citizen Kane)
۹۸. ۱۹۱۷ (۲۰۱۹) (1917)
۹۹. غلاف تمام‌فلزی (۱۹۸۷) (Full Metal Jacket)
۱۰۰. دزد دوچرخه (۱۹۴۸) (Bicycle Thieves)
سخن پایانی
این هم از ۱۰۰ فیلم نخست فهرست بهترین فیلم های imdb . سایت‌ها و مجلات سینمایی مختلف معیارهای متفاوتی برای رتبه‌بندی فیلم‌ها دارند. وقتی پای سلیقه در میان باشد، ماجرا پیچیده‌تر هم می‌شود. 
این فهرست چقدر با سلیقه شما هم‌خوان است؟ به‌نظر شما جای چه فیلم‌هایی در فهرست بهترین فیلم های imdb خالی است؟ شما بر چه مبنایی فیلمی را برای تماشا انتخاب می‌کنید؟ پیش آمده که فیلمی را بر اساس نظر منتقدان یا تماشاچیان فیلم‌ها تماشا کنید و سپس از انتخابتان راضی نباشید؟ 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها