خانه » همه » خبر » به وقت خداحافظی در اوج!

دانلود کتاب های امتحان شده

به وقت خداحافظی در اوج!

ایمان گودرزی؛ پنج شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، فرهاد مجیدی سه روز پس از بالا بردن جام با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از ادامه کار با استقلال استعفا داد و با خداحافظی از هواداران از مسئولان باشگاه خواست تا با استعفایش موافقت کنند. مجیدی که پس از ۹ سال امید را به هواداران استقلال بازگزدانده بود و با رکورد فوق العاده بدون باخت تیم را قهرمان لیگ بیست و یکم کرده بود حالا پس از یک فصل هواداران و باشگاه را دوباره با آینده ای مبهم روبرو کرد، در دنیای فوتبال هیچ وقت نمی‌توان به تصمیمات شخصی بازیکنان و سرمربی ها ایرادی وارد کرد. دلایل جدایی و بلندپروازی ها شاید شخصی، مالی یا برای به گفته اکثر افراد پیشرفت باشد اما هیچ چیز به جز زمان نمی‌تواند درست یا اشتباه بودن این کار را قضاوت کند. در لیگ برتر ایران سرمربی های زیادی وجود داشتند که پس از قهرمانی در لیگ، تیم را فصل بعد به هر دلیلی ترک کردند که با هم به بررسی این موارد می‌پردازیم:

امیر قلعه نویی فصل ۸۴-۸۵، ۸۷-۸۸، ۸۹-۹۰؛

شاید منطقی ترین جدایی از تیم باشگاهی پس از کسب قهرمانی، پیشنهاد ملی باشد. استقلال امیر قلعه نویی با قهرمانی در پنجمین دوره لیگ برتر با ۵۹ امتیاز قهرمان لیگ شد و به پنجمین تیمی بدل شد که توانسته بود قهرمان لیگ برتر ایران شود. قلعه نویی برای سومین فصل متوالی بود که روی نیمکت استقلال می‌نشست و موفق شد نام خود را در لیست مربیانی ثبت کند که استقلال را قهرمان لیگ باشگاه های ایران کرده‌اند. پس از قهرمانی با استقلال او با پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی ایران روبرو شد. سرمربی موفق آبی پوشان جایگزین برانکو روی نیمکت تیم ملی شد، قلعه‌نویی در ۱۷ بازی تیم ملی ایران را به عنوان سرمربی هدایت کرد و در این ۱۷ بازی تیم ملی تنها یک باخت مقابل مکزیک در بازی دوستانه داشت.در نهایت ۳۱ تیر ۱۳۸۶شب کابوس وار امیر در تیم ملی رقم خورد و پس از ۱۲۰ دقیقه بازی مقابل کره در جام ملت های آسیا در ضربات پنالتی بازی را واگذار کردیم و پرونده‌ی تیم ملی برای همیشه روی قلعه نویی بسته شد.

به وقت خداحافظی در اوج!

استقلال با مربیگری امیر قلعه‌نویی فصل را بسیار بد شروع کرد و در پنجمین بازی خود با قبول سه شکست و یک تساوی و یک برد تا رتبه ۱۷ام در جدول رده‌بند لیگ نزول کرد در همین هنگام تغییراتی در مدیریت باشگاه صورت گرفت و امیررضا واعظی آشتیانی به جای علی فتح‌الله‌زاده مدیرعامل باشگاه گردید و پس از آن استقلال با برتری ۶–۰ در برابر استقلال اهواز صعود در جدول را آغاز کرد و در هفته ۱۸ام صدرنشینی ۱۴ هفته‌ای‌ در جدول و همچنین رقابت با ذوب‌آهن برای قهرمانی را آغاز نمود. در هفته پایانی لیگ درحالی که تیم ذوب‌آهن با اختلاف ۳ امتیازی خود تنها نیاز به یک تساوی برای قهرمانی داشت با قبول شکست در برابر فولاد خوزستان و برتری استقلال در برابر پیام، استقلال قهرمان این دوره از لیگ شد. پس از این قهرمانی امیر قلعه نویی در ۳ خرداد ۱۳۸۸ برای یک سال به صورت رسمی با تیم سپاهان قرارداد بست و هدایت این تیم را در لیگ برتر فوتبال ایران ۸۹-۸۸ بر عهده گرفت و توانست در پایان این تیم را قهرمان لیگ کند. وی در خرداد ۱۳۸۹ قرارداد خود با تیم فوتبال سپاهان را برای دو سال دیگر تمدید کرد. او توانست تیم فوتبال سپاهان را در دو دوره متوالی لیگ برتر ایران در فصل‌های ۸۹-۸۸ و ۹۰-۸۹ قهرمان کند. این برای اولین بار بود که یک تیم می‌توانست برای دو فصل متوالی قهرمان لیگ برتر شود. پس از پایان فصل دوم، امیر قلعه نویی به دلیل اختلاف با غلامحسین حسینی، رییس جدید هیأت مدیره سپاهان، از این تیم جدا شد.

فولاد خوزستان حسین فرکی فصل ۹۲-۹۳؛

سیزدهمین دوره رقابت های لیگ برتر دچار تغییر و تحولاتی بود و با حضور ۱۶ تیم برگزار شد. در لیگ سیزدهم فولاد خوزستان با حسین فرکی بار دیگر در قامت یک مدعی قهرمانی ظاهر شده و در انتها هم با کسب ۵۷ امتیاز و بالاتر از پرسپولیس قهرمان شد. فولاد که نخستین قهرمانی خود را در چهارمین دوره لیگ برتر و با فرانچیچ به دست آورده بود و بعد از ۹ فصل با حسین فرکی دوباره به عنوان قهرمان دست پیدا کرده بود. فرکی پس از کسب عنوان قهرمانی با فولاد از این تیم جدا شد و جای خودش را به دراکان اسکوچیچ، سرمربی فعلی تیم ملی داد.

با شروع فصل ۹۳-۹۴ سپاهان که لیگ را طوفانی شروع کرده بود پس از باخت به ۳-۰ به نفت تهران دچار افت شدیدی شد که در نهایت منجر به استعفای کرانچار از این تیم شد. حسین فرکی قهرمان فصل قبل لیگ جایگزین کرانچار در سپاهان شد. زمانی که بازی‌های لیگ به نیم فصل رسید، خوش‌بین‌ترین هواداران سپاهان هم تصور نمی‌کردند که تیم‌شان به قهرمانی لیگ برسد. تراکتورسازی و نفت‌تهران شانس زیادی برای قهرمانی داشتند، اما پیروزی‌های پشت سر هم سپاهان با فرکی آنها را به بالای جدول رساند. در هفته پایانی اتفاقات عجیبی رقم خورد، تراکتورسازی و نفت‌تهران با نتیجه دو بر دو به اواخر بازی خود رسیده بودند که یک نفر به تراکتوری‌ها اعلام کرد که بازی در اصفهان با تساوی خاتمه یافته است. به همین دلیل تراکتوری‌ها بدون اینکه عجله داشته باشند، منتظر پایان بازی شدند. وقتی داور سوت پایان بازی را به صدا در آورد، بازیکنان و مربیان تراکتورسازی به شکل جالبی به شادی پرداختند، اما پس از دقایقی به آنها اطلاع داده شد که بازی در اصفهان به سود سپاهان به پایان رسیده است تا یکی از عجیب‌ترین قهرمانی‌های لیگ برتر رقم بخورد.

به وقت خداحافظی در اوج!

استقلال خوزستان عبدالله ویسی فصل ۹۴-۹۵؛

پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ در حالی که ابتدای فصل به رده چهاردهم هم سقوط کرده بودند، کم کم خودشان را بالا کشیده و به استقلال خوزستان رسیدند. در هفته بیست‌ونهم، پرسپولیس مقابل نفت‌تهران شکست خورد تا ورق برای استقلال خوزستان برگردد. در هفته پایانی، پرسپولیس باید حداقل ۴ گل به راه‌آهن می‌زد تا قهرمان شود، اما تنها دو بار موفق به باز کردن دروازه این تیم شد. استقلال خوزستان با سرمربیگری ویسی ذوب‌آهن اصفهان را با دو گل شکست داد تا قهرمان شود. پس از جدایی استیماچ از این تیم اصفهانی و البته قهرمان شدن استقلال خوزستان در لیگ برتر مسئولان سپاهان مذاکرات شان با ویسی را برای نشستن روی نیمکت این تیم آغاز کردند. ویسی وقتی دید خوزستانی ها نمی‌توانند خواسته های او را برآورده کنند از جمع استقلالی ها جدا شد و به سپاهان اصفهان پیوست. سپاهان ویسی که بیشترین تغییر را نسبت به فصل قبلش داشت نتوانست انتظارات هواداران را برآورده کند و پس از کسب نتایج ضعیف در هفته بیست و پنجم لیگ پانزدهم با توافقی دو طرفه از جمع زرد پوشان جدا شد و کرانچار جایگزین او شد.

به وقت خداحافظی در اوج!

پرسپولیس برانکو فصل ۹۷-۹۸؛

پرسپولیس در لیگ هجدهم کارش را با برانکو ایوانکوویچ آغاز کرد. سرخ پوشان در این فصل در ۱۰ بازی که انجام دادند ۲۰ امتیاز کسب کرده و جالب این که با ۲۰ امتیاز در رتبه سوم جدول قرار داشتند. برانکو در پایان این فصل با اختلاف قهرمان لیگ برتر شد و سومین قهرمانی پیاپی پرسپولیس را رقم زد. در روزهای پایانی فصل، اخباری پیرامون نارضایتی برانکو از وضعیت پرسپولیس و اختلاف وی با مدیریت باشگاه به گوش می‌رسید. سرمربی پرسپولیس در موعدی ۱۱ ماهه هیچ مبلغی از پرسپولیس دریافت نکرده بود و بخشی از مطالبات وی در روزهای پایانی فصل به این مربی کروات پرداخت شد. با پایان فصل برانکو خواهان تسویه حساب با پرسپولیس شد. پرسپولیس حدود یک میلیون یورو به برانکو بدهکار بود و در نهایت نیز در شرایطی که باشگاه پرسپولیس پیش از موعد اعلام شده مدعی شده بود پول برانکو حاضر است و مشکلات ناشی از انتقال ارز مانع از پرداخت این مبلغ شده، برانکو با ارسال نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس خواهان فسخ دوطرفه قرارداد خود با این باشگاه شد و در نهایت نیز بدون توافق با پرسپولیس بر سر جدایی، به الاهلی عربستان پیوست. برانکو در مدت حضور خود در پرسپولیس، ۳ قهرمانی لیگ، ۳ قهرمانی سوپرجام، یک قهرمانی جام حذفی، یک نایب قهرمانی لیگ برتر و یک نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا را برای این تیم به دست آورد و با کلکسیونی از افتخارات این تیم را ترک کرد.

به وقت خداحافظی در اوج!

استقلال فرهاد مجیدی فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛

استقلالی‌ها در حالی فصل بیست‌ویکم را با ۶۸ امتیاز به پایان رساندند که با ۱۹ برد و ۱۱ تساوی رکوردی تاریخی از خود به ثبت رساندند و بدون شکست به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیدند. تنها سه روز پس از جشن قهرمانی شایعات جدایی مجیدی با انتشار پستی در اینستاگرام به واقعیت تبدیل شد و لبخند تلخی بر صورت هواداران استقلال نقش بست. مجیدی که سه ساله با استقلال قرارداد داشت، در اقدامی غیر قابل باور و برای چندمین‌بار و این‌بار بعد از قهرمان کردن استقلال در لیگ برتر، از این تیم رفت تا خاطرات رفت و برگشت‌های او نزد هواداران این تیم بیشتر از لحظاتی باشد که به‌ صورت آبی‌ها لبخند هدیه کرده است. مجیدی پیوستن به تیم الاتحاد کلبا تجربه جدیدی در کارنامه سرمربی‌گری خودش می‌داند و امیدوار است روزی با تجربه برگردد و استقلال را به ستاره سوم آسیایی برساند.

به وقت خداحافظی در اوج!

بیشتر بخوانید:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها