۱۳۹۶/۰۷/۰۱
–
۱۳۷ بازدید
سلام علیکم
بنده از میرزا ها هستم(مادرم سیده هستند) می توانم دست دیگران را به نشانه تواضع ببوسم؟؟؟
دور از شان جدم نیست؟؟؟
درباره دست بوسیدن گفتنی است:
1 . سراسر تاریخ شیعه کتب و احادیث فقهى، سیره ائمه (ع) و بزرگان دینى پر است از احترام به مقام ولایت، تعظیم علماء دین و شعائر اسلامى. منتهى آنچه که مهم است نوع نگاه به این قبیل مسائل مى باشد بله اگر خداى نخواسته کسى به قصد چاپلوسى و تملق و یا به هدف و پست و مقام و رسیدن به آمال و آرزوهاى دنیوى این قبیل اعمال را انجام دهد شدیداً در اسلام مردود شمرده شده و مورد سرزنش قرار گرفته است. اما اگر هدف فقط رضاى خدا و نشان دادن کمال ارادت و اخلاص براى و مقام علم و دانش و… که در شخص خاص متبلور شده است باشد عملى بسیار پسندیده و قابل تمجید مى باشد.
2 . از نظر تاریخى هم از روایات زیادى استفاده مى شود که در زمان رسول خدا (ص) و ائمه هم این کار انجام مى شده است مثلاً عن ابى عبدالله(ع) قال: «لا یقبل رأس احد و لا یداه الا رسول الله او من ارید به رسول الله (ص)» یعنى سر و دست کسى را نباید بوسید به جز رسول خدا(ص) یا کسى که با بوسیدن سر ودست او مقصود رسول خدا (ص) باشد (فرزندان رسول خدا یا علما و پیشوایان دینى) (بحار الانوار ج 73 ص 307).
همچنین از روایات استفاده مى شود که علاوه بر زمان رسول خدا (ص) در زمان ائمه(ع) هم این کار نسبت به ایشان انجام مى شده است. یونس بن یعقوب گفت: به امام صادق عرض کردم دست خود را بده تا ببوسم؛ حضرت دست خود را به من داد؛ (بوسیدم) عرض کردم فدایت شوم سر خویش را به من بده تا بوسه زنم حضرت به تقاضاى من رفتار نمود؛ عرض کردم دو پاى خود را بده تا ببوسم، حضرت فرمود قسم یاد کرده ام که اجازه ندهم کسى پایم را ببوسد ، (بحارالانوار، ج 76، ص 39).
ابن عمر مى گوید: ما دست رسول خدا را مى بوسیدیم ، (محجة البیضاء، ج 3، ص 387). در امالى طوسى از ابن مسعود روایت کرده که رسول خدا را دیدم که دستش در دست على(ع) بود و آن حضرت دست على(ع) را مى بوسید من عرض کردم یا رسول اللّه على در نزد شما چه منزلت و مقامى دارد؟ فرمود همان منزلتى را که من پیش خدا دارم ، (مناقب آل ابیطالب، ج 2، ص 220).
3 . بوسیدن دست بزرگترها مثل دایی و عمو و پدر و مادر اشکال ندارد اگر چه روایتی در نهی از بوسیدن دست افراد آمده است، ولی با توجه به روایات دیگر، موارد استثنایی وجود دارد؛ از جمله بوسیدن دست پدر و مادر، معلم، استاد و… برای مطالعه بیشتر، ر.ک: جلد 76 بحارالانوار، صفحه 40 . از روایات استفاده میشود که در زمان رسول خدا و ائمه هم این کار انجام میشده است.
بنابراین بوسیدن دست خاص رسول خدا(ص) نبوده است و این عمل نسبت به اهل بیت(ع) هم رواج داشته و حتی خود رسول خدا(ص) دست علی (ع) و کارگری را بوسیده است. البته بوسیدن دست علما اگر به این عنوان باشد که آنها شاگردان مکتب امامان(ع) و رواج دهنده روش و منش آنها و مشعل داران علم و هدایت در جامعه بشری می باشند، در واقع نوعی تکریم علم و عمل و بزرگداشت کمال و فضیلت است و اشکالی ندارد و هم چنین بوسیدن دست والدین به جهت احترام به آنان اشکالی ندارد و بیانگر روح تواضع و کرنش در برابر بزرگی و عظمت می باشد.
1 . سراسر تاریخ شیعه کتب و احادیث فقهى، سیره ائمه (ع) و بزرگان دینى پر است از احترام به مقام ولایت، تعظیم علماء دین و شعائر اسلامى. منتهى آنچه که مهم است نوع نگاه به این قبیل مسائل مى باشد بله اگر خداى نخواسته کسى به قصد چاپلوسى و تملق و یا به هدف و پست و مقام و رسیدن به آمال و آرزوهاى دنیوى این قبیل اعمال را انجام دهد شدیداً در اسلام مردود شمرده شده و مورد سرزنش قرار گرفته است. اما اگر هدف فقط رضاى خدا و نشان دادن کمال ارادت و اخلاص براى و مقام علم و دانش و… که در شخص خاص متبلور شده است باشد عملى بسیار پسندیده و قابل تمجید مى باشد.
2 . از نظر تاریخى هم از روایات زیادى استفاده مى شود که در زمان رسول خدا (ص) و ائمه هم این کار انجام مى شده است مثلاً عن ابى عبدالله(ع) قال: «لا یقبل رأس احد و لا یداه الا رسول الله او من ارید به رسول الله (ص)» یعنى سر و دست کسى را نباید بوسید به جز رسول خدا(ص) یا کسى که با بوسیدن سر ودست او مقصود رسول خدا (ص) باشد (فرزندان رسول خدا یا علما و پیشوایان دینى) (بحار الانوار ج 73 ص 307).
همچنین از روایات استفاده مى شود که علاوه بر زمان رسول خدا (ص) در زمان ائمه(ع) هم این کار نسبت به ایشان انجام مى شده است. یونس بن یعقوب گفت: به امام صادق عرض کردم دست خود را بده تا ببوسم؛ حضرت دست خود را به من داد؛ (بوسیدم) عرض کردم فدایت شوم سر خویش را به من بده تا بوسه زنم حضرت به تقاضاى من رفتار نمود؛ عرض کردم دو پاى خود را بده تا ببوسم، حضرت فرمود قسم یاد کرده ام که اجازه ندهم کسى پایم را ببوسد ، (بحارالانوار، ج 76، ص 39).
ابن عمر مى گوید: ما دست رسول خدا را مى بوسیدیم ، (محجة البیضاء، ج 3، ص 387). در امالى طوسى از ابن مسعود روایت کرده که رسول خدا را دیدم که دستش در دست على(ع) بود و آن حضرت دست على(ع) را مى بوسید من عرض کردم یا رسول اللّه على در نزد شما چه منزلت و مقامى دارد؟ فرمود همان منزلتى را که من پیش خدا دارم ، (مناقب آل ابیطالب، ج 2، ص 220).
3 . بوسیدن دست بزرگترها مثل دایی و عمو و پدر و مادر اشکال ندارد اگر چه روایتی در نهی از بوسیدن دست افراد آمده است، ولی با توجه به روایات دیگر، موارد استثنایی وجود دارد؛ از جمله بوسیدن دست پدر و مادر، معلم، استاد و… برای مطالعه بیشتر، ر.ک: جلد 76 بحارالانوار، صفحه 40 . از روایات استفاده میشود که در زمان رسول خدا و ائمه هم این کار انجام میشده است.
بنابراین بوسیدن دست خاص رسول خدا(ص) نبوده است و این عمل نسبت به اهل بیت(ع) هم رواج داشته و حتی خود رسول خدا(ص) دست علی (ع) و کارگری را بوسیده است. البته بوسیدن دست علما اگر به این عنوان باشد که آنها شاگردان مکتب امامان(ع) و رواج دهنده روش و منش آنها و مشعل داران علم و هدایت در جامعه بشری می باشند، در واقع نوعی تکریم علم و عمل و بزرگداشت کمال و فضیلت است و اشکالی ندارد و هم چنین بوسیدن دست والدین به جهت احترام به آنان اشکالی ندارد و بیانگر روح تواضع و کرنش در برابر بزرگی و عظمت می باشد.