۱۳۹۵/۱۲/۰۲
–
۱۰۶ بازدید
در بعضی از روایات، توصیه به بیشتر خواندن قرآن شده و در بعضی به بهتر خواندن، این دو دسته روایات چگونه قابل جمعاند؟
به چند صورت میتوان میان این دو گروه روایات جمع کرد:
اول این که، مراد از هر چه بیشتر خواندن، مجرّد بیشتر خواندن بدون تدبّر نیست؛ بلکه مراد این است که وقت بیشتر گذارده و آیات زیادی را با تأمّل و تعمّق بهتری قرائت کنیم.
دوم این که، ممکن است مراد این باشد که آیات تأمّل و تدبّر شده را سریعتر بخوانیم.
سوم این که میتوان گفت دو دسته روایات ناظر به اختلاف حالات انسان است، یعنی در بعضی مواقع در انسان حال تدبّر و تعمق بیشتر هست، و در بعضی مواقع کمتر، آن زمان که وضعیت و حال مناسب بود بیشتر و بهتر خوانده شود و آن زمان که این طور نبود به کم اکتفا شود.
اول این که، مراد از هر چه بیشتر خواندن، مجرّد بیشتر خواندن بدون تدبّر نیست؛ بلکه مراد این است که وقت بیشتر گذارده و آیات زیادی را با تأمّل و تعمّق بهتری قرائت کنیم.
دوم این که، ممکن است مراد این باشد که آیات تأمّل و تدبّر شده را سریعتر بخوانیم.
سوم این که میتوان گفت دو دسته روایات ناظر به اختلاف حالات انسان است، یعنی در بعضی مواقع در انسان حال تدبّر و تعمق بیشتر هست، و در بعضی مواقع کمتر، آن زمان که وضعیت و حال مناسب بود بیشتر و بهتر خوانده شود و آن زمان که این طور نبود به کم اکتفا شود.