خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه ادغامی/ چشم انتظاری ۷ میلیون جامانده یارانه

دانلود کتاب های امتحان شده

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه ادغامی/ چشم انتظاری ۷ میلیون جامانده یارانه

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه ادغامی/ چشم انتظاری ۷ میلیون جامانده یارانه

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شب گذشته رئیس جمهور در گفت‌وگو با مردم از برنامه مهم اقتصادی دولت رونمایی کرد. رئیسی در این باره با اشاره به اینکه برنامه دولت حذف ارز ۴۲۰۰ نیست، بلکه به دنبال مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌هاست، افزود: سازمان برنامه و بودجه کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.
 
پس از این اظهارات مهم اقتصادی رئیس دولت سیزدهم، خاندوزی وزیر اقتصادی دولت در گفت‌وگویی در خصوص جزئیات واریز یارانه‌های مورد اشاره رئیس جمهور با تاکید بر اینکه فرآیند آغاز پرداخت یارانه به مشمولان دریافت یارانه آغاز شده است و امیدوارم در چند ساعت آینده خاتمه یابد، افزود: تفکیک دهک‌ها را دولت با حداکثر دقت و احتیاط انجام داده است تا در بین گروه‌هایی که کاملاً نیازمند هستند و طبقه متوسط و میانی تمایز قائل شویم و به ۷۷ میلیون نفری که گیرندگان انواع یارانه‌های دولت قبل و دولت اسبق هستند، در این دو طبقه تقسیم‌بندی شده‌اند. وی ادامه داد: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردارند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستد. 
 
اشاره وزیر اقتصاد به تعداد ۷۷ میلیون نفر مشمول طرح یارانه جدید دولت در حالی بود که با شروع امروز، بسیاری از مردم از عدم واریز یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حسابشان گلایه داشتند. در این میان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این باره اعلام کرد پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنانی که به هر دلیل، ابهام یا اعتراضی به یارانه اختصاص یافته دارند، می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.
 
اما موضوع زمانی عجیب شد که سازمان هدفمندی یارانه‌ها که در سال‌های اخیر وظیفه اعلام زمان واریز یارانه‌های نقدی و معیشتی را بر عهده داشت، در اطلاعیه‌ای با عنوان «واریز یارانه‌های جدید به حساب ۷۲ میلیون نفر» اعلام کرد: «در این نوبت، خانوار‌های مشمول دریافت یارانه بر مبنای دهک بندی اعلام شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۹ دهک تقسیم می‌شود که بر این اساس به مشمولین دهک‌های اول تا سوم به ازای هر نفر ماهبانه مبلغ ۴ میلیون ریال و به دهک‌های چهارم تا نهم به ازای هر نفر ماهیانه مبلغ ۳ میلیون ریال به حساب سرپرستان پرداخت خواهد شد. براساس فهرست اعلام شده، مشمولین دریافت یارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۳ میلیون خانوار ایرانی هستند که ۷۲ میلیون ایرانی را شامل می‌شود. مبالغ اعلام شده برای دو ماه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز گردید و زمان برداشت آن تا اعلام رسمی دولت در حساب مردم غیر قابل برداشت خواهد بود. شایان ذکر است با واریز این دو مرحله از یارانه جدید، یارانه های که در دهم و بیستم هرماه به به حساب سرپرستان واریز می شد از این تاریخ پرداخت نمی گردد.»
 
اما این عبارت که مشمولین دریافت یارانه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۳ میلیون خانوار ایرانی معادل ۷۲ میلیون ایرانی می‌باشد در تناقض با عدد ۷۷ میلیون نفری وزیر اقتصاد است؛ اختلافی که حکایت از عدم تعیین تکلیف حدود ۵ میلیون ایرانی در طرح یارانه‌ای دولت است و بایداز سوی وزارت اقتصاد یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شفاف سازی شود.
 

۷ میلیون جامانده یارانه داریم!

 
از سوی دیگر، همان طور که بیان شد بسیاری از خانواده‌ها از عدم واریز یارانه به حسابشان و اینکه از رقم واریزی گلایه و انتقاد داشتند و در واکنش به این انتقادات، ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار داشت: هموطنانی که جامانده از دریافت یارانه‌ها (افرادی که هیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند) هستند، این مشکل را دارند که باید در جایی ثبت نام کنند تا خانوار جدید را ثبت و مشمول یارانه قرار بگیرند؛ که این محل همان سامانه هدفمندی یارانه‌ها می‌باشد.
 
وی تاکید کرد همکاران شبانه روزی در تلاش هستند تا این سامانه را زودتر آماده کنند و نگرانی مردم برطرف شود. از سوی دیگر، چون این سامانه هنوز آماده نشده است، هفت میلیون نفر جامانده از یارانه‌ها به سامانه ثبت شکایت هجوم آوردند. با توجه به اینکه سامانه (ثبت اعتراض و شکایت یارانه بگیران) برای حضور هم زمان نزدیک به یک میلیون آماده کرده بودیم، ولی عدم آماده سازی سامانه‌ها و هجوم یکباره به سایت، سامانه مشکل پیدا کرد و حالا در دسترس است. 
 
بنابراین همان طور که در صحبت‌های این مقام مسئول هم اشاره شد، در حال حاضر گروهی از مردم اساسا در میان یارانه بگیران نبوده اند و قرار است در روز‌های آینده سامانه‌ای برای ثبت درخواست و اطلاعات آن‌ها راه اندازی شود که البته با، اما و اگر‌هایی در خصوص عدم به روزرسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان همراه شده است و از سوی دیگر، گروهی از مردم که یارانه بگیر بوده، ولی هنوز پیامک واریز یارانه جدید را دریافت نکرده اند و یا اگر دریافت کرده اند از جایگاه خود در دهک اعلام شده، گلایه و شکایت دارند، می‌تواند به سامانه مورد نظر در وزارت کار مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.
 
در نتیجه ۷ میلیون ایرانی بر اساس گفته‌های معاون وزیر کار، در میان یارانه بگیران نیستند و فعلا باید چشم انتظار رونمایی از سامانه هدفمندی یارانه‌ها باشند؛ سامانه‌ای که بر اساس قانون باید در سال گذشته بازگشایی می‌شد و به ثبت اطلاعات خانواده‌های جامانده از یارانه و یا خانواده‌های جدید اقدام می‌کرد.

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه ادغامی/ چشم انتظاری ۷ میلیون جامانده یارانه
 

بانک مرکزی تعداد ۷۲ میلیون ایرانی یارانه بگیر را تایید کرد

 
در این شرایط، با وجود گفته وزیر اقتصاد مبنی بر واریز یارانه برای ۷۷ میلیون ایرانی، یک مقام مسئول در بانک مرکزی آمار سازمان هدفمندی یارانه‌ها را تایید کرد؛ بنابراین، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: واریز مبالغ یارانه بلافاصله پس از پایان صحبت‌های شب گذشته رییس جمهور از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه آغاز شد. وی افزود: در این مرحله و طی دو نوبت مبالغ مربوط به اردیبهشت و خرداد ماه به حساب ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار سرپرست خانوار واریز شد. به عبارت دیگر از شب گذشته ۴۷ میلیون و ۳۶۰ هزار فقره پرداخت یارانه برای دو ماه اردیبهشت و خرداد انجام شده است. مدیر اداره نظام‌های پرداخت ادامه داد: مجموع مبلغ واریزی برای دو نوبت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است. محمدبیگی با بیان اینکه دولت برای اطمینان بخشی به مردم تصمیم به پرداخت مبالغ مدنظر پیش از آغاز اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها گرفت، تاکید کرد: این مبالغ تا زمان اعلام رسمی دولت برای آغاز طرح اصلاح یارانه‌ها در حساب سرپرستان خانوار مسدود می‌ماند و همزمان با آغاز طرح قابل برداشت خواهد بود.
 

بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای بیش از ۷۰ میلیون ایرانی

 
بنابراین صحبت‌های این مقام مسئول در بانک مرکزی اولا نشان می‌دهد که بیش از ۲۳ میلیون خانوار (۷۲ میلیون ایرانی) مشمول دریافت یارانه شده اند و از سوی دیگر، دولت برای یارانه ای که قرار است تجمیعی با دو یارانه نقدی و معیشتی همراه و فقط یک بار در ماه واریز شود، ماهانه مبلغ بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان را در نظر گرفته که با توجه گذشت دو ماه ابتدایی سال، تنها ده ماه باقی مانده است که با یک حساب و کتاب مشخص می‌شود که برآورد رقم پرداختی به حساب مردم (نقدی یا کالابرگ) بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.
 
این رقم در حالی است که بررسی اعداد و ارقام قانون بودجه و تبصره ۱۴ نشان می‌دهد، در قانون بودجه امسال، مجلس به دولت اجازه داده است تا سقف ۱۶۱ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت نرخ ارز کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و همچنین رقم حدود ۷۴ هزار میلیارد تومان نیز بابت پرداخت یارانه نقدی و معیشتی هزینه کند.
 
حال با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد مبنی بر تجمیع یارانه‌ها در یک پرداخت، این گونه نتیجه گیری می‌شود که برای این کار رقم بیش ۲۳۰ هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار دارد که با توجه حمایت دولت در خصوص دارو در بستر بیمه‌ها و عدم پرداخت مستقیم به مردم، بخشی از این عدد بابت دارو کسر خواهد شد. حال باید منتظر ماند و دید که وزارت کار برای تعیین تکلیف ۷ میلیون نفری که هیچ دریافتی از یارانه‌های نقدی و معیشتی تا به امروز نداشته اند چه سازوکاری را ارائه خواهد کرد؟
 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها