خانه » همه » سلامت » بیماری کم تعریقی

دانلود کتاب های امتحان شده

بیماری کم تعریقی

همه چیز راجع به بیماری کم تعریقی

انهیدروزیس به عدم توانایی تعریق نرمال می‌گویند. زمانی که عرق نکنید، بدن نمی‌تواند خود را خنک نگه دارد. و منجر به گرم شدن بیش از حد و گرمازدگی_وضعیت بالقوه کشنده_ شود.


همه چیز راجع به بیماری کم تعریقی

بیماری کم تعریقی

بیماری کم تعریقی یا انهیدروزیس ناتوانی در عرق کردن به طور طبیعی است. هنگامی که عرق نکرده و بدن نیز نمی تواند خود را خنک کند. در نتیجه باعث می شود تا بدن دچار گرمای بیش از حد شده و در بعضی از موارد دچار گرمازدگی خواهد شد. تشخیص کم تعریقی که به آن هیپوهیدروز نیز گفته می شود کار دشواری است.

اغلب کم تعریقی حتی ممکن است هیچگاه شناسایی نشود. ده ها عامل وجود دارد که می تواند باعث بروز این بیماری شود این موارد شامل آسیب های پوستی، برخی از بیماری ها و داروهای خاص شود. همچنین این بیماری ممکن است به صورت ارثی بوده یا بعداً در زندگی به وجود بیاید. شیوه درمان بیماری کم تعریقی با توجه به علت اصلی بروز این بیماری انتخاب خواهد شد.1
 

علت بیماری کم تعریقی

کم تعریقی هنگامی اتفاق می افتد که غدد عرق فرد به درستی کار نکرده یا در نتیجه بیماری که با آن متولد شده (بیماری مادرزادی) یا بیماری هایی که عصب ها یا پوست را درگیر می کنند، به وجود بیاید.

علل بروز کم تعریقی شامل موارد زیر می شود:

بیماری هایی مثل دیابت و سندرم گیلین باره که باعث آسیب عصبی (نوروپاتی) می شود.

بیماری هایی که با آن ها به دنیا آمده اید، مانند برخی از علائم مادرزادی که بر روی رشد غدد عرق تأثیر گذار هستند.

بیماری وراثتی متابولیسمی مثل بیماری فابری بر روی سوخت و ساز فرد تأثیر داشته و می تواند باعث بروز کم تعریقی در فرد شود.

بیماری های بافت همبند مثل سندرم شوگرن که باعث بروز خشکی چشم و دهان می شود.

آسیب پوستی مانند سوختگی، پرتودرمانی یا بیماری هایی مثل پسوزیاریس که منافذ پوست را مسدود می کند (انسداد مجاری منافذ) می تواند باعث بروز بیماری آنهیدروز شود.

مصرف برخی از داروها مثل مورفین و سم بوتولینیوم نوع A و داروهای مورد استفاده برای درمان مشکلات و بیماری های روانی.1

همه چیز راجع به بیماری کم تعریقی

نشانه ها

علائم و نشانه های کم تعریقی عبارتند از:

کم یا اصلا عرق نکردن

گیجی

ضعف و خالی شدن عضلات

 سرخ شدن

 احساس گرما
 

فقدان تعریق می تواند در نواحی زیر اتفاق بیفتد

در بیشتر سطح بدن

در یک ناحیه

در قطعات پراکنده

نواحی که می توانند عرق کنند ممکن است برای تولید عرق بیشتر تلاش کنند، بنابراین ممکن است در حالی تعداد کمی نواحی دیگر یا هیچ ناحیه ی دیگری عرق نکند، یک ناحیه بسیار زیاد دچار تعریق شود. کم تعریقی که بر قسمت بزرگی از بدن اثر می گذارد از خنک شدن مناسب جلوگیری می کند.

لذا تمرین های ورزشی شدید، کار فیزیکی سخت و آب و هوا می توانند موجب گرفتگی عضلات ناشی از گرما، خستگی ناشی از گرما یا حتی سکته قلبی شوند. 

کم تعریقی می تواند به خودی خود رخ دهد یا یکی از بیشمار علائم وضعیتی دیگر باشد مانند دیابت یا آسیب پوستی.2
 

عوامل تشدید

برخی عوامل تشدید احتمال کم تعریقی عبارتند از:
 

سن

افراد بالای 65 سال و کودکان بیشتر در معرض اسرس های گرمایشی قرار دارند که می تواند منجر به کم تعریقی شود. 
 

 برخی مشکلات سلامت

هر وضعیت پزشکی که به عصب های ارادی آسیب می زند مانند دیابت، مشکلات غدد تعریقی را محتمل تر می کند.
 

بیماری های پوستی

بساری از بیماری ها که موجب التهاب یا سوزش پوستی می شوند، بر غدد تعریقی نیز اثر می گذارند. اینها عبارتند از سوریاس، اماس پوست عصبی، که با پوسته شدن شدید پوست شناسایی می شود، جوش ناشی از گرما، پینه خوردگی پوست، که موجب سفتی و سختی پوست می شود، و پوست فلسی- گوست استخوانی وبه شدت خشک.
 

وضعیت های غیر طبیعی ژنتیکی

جهش ها در برخی ژن ها می توانند منجر به بیماری هایی شوند که بر غدد تعریقی اثر می گذارند.2

همه چیز راجع به بیماری کم تعریقی

زمان مناسب مراجعه به پزشک

اگر به سختی عرق می کنید، حتی زمانی که گرم است یا شدیدا ورزش یا کار می کنید، با پزشک مشورت نمایید. از آنجاییکه کم تعریقی خطر ابتلا به حمله ی گرمایشی را افزایش می دهد چنانچه علائم مریضی مربوط به گرما را تجربه کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. علائمی از قبیل:

ضعف

حالت تهوع

گیجی

ضربان قلب تند

سیخ شدن موی بدن در عین گرم بودن دما.2
 

تشخیص انهیدروزیس

پزشک بر اساس علائم و نشانه‌های بیمار، سابقه پزشکی و معاینه بدنی به انهیدروزیس مشکوک می‌شود. اما ممکن است برای تایید تشخیص به آزمایش‌هایی نیاز پیدا کنید. که شامل:
 

تست تعریق

در طول این آزمایش که به عنوان آزمایش تنظیم تعریق شناخته می‌شود، بدن شما با پودری پوشیده می‌شود که در صورت تعریق و در محل تعریق رنگ آن تغییر می‌کند. سپس وارد محفظه ای می‌شوید که باعث افزایش دمای بدن شما به حدی می‌شود که افراد نرمال در آن دما عرق می‌کنند. عکس‌های دیجیتال نتایج را مستند می‌کنند و می‌توان تمام سطح بدن را  همزمان تست کرد.
 

بیوپسی پوستی

در بعضی موارد  برای نقاطی از بدن که مشکوک به انهیدروزیس است تقاضای بیوپسی پوستی می‌کند. برای این آزمایش، سلول‌های پوستی و گاها غدد عرق برای بررسی زیر میکروسکوپ برداشته می‌شوند.3
 

درمان بیماری کم تعریقی

بیماری کم تعریقی در صورتی که تنها یک بخش کوچک و تعدادی از غدد تعریقی را درگیر کرده باشد نیازی به درمان نخواهد داشت. اما در صورتی که بخش اعظم غدد تعریقی در اثر این بیماری درگیر شده باشد ممکن است حتی باعث مرگ فرد مبتلا شود در نتیجه درمان در چنین مواردی ضروری خواهد بود.انتخاب بهترین شیوه برای درمان نیز به بیماری که باعث بروز آن شده بستگی خواهد داشت.

به عنوان مثال اگر داروهای مصرفی باعث بروز این بیماری شده باشد، تنها با قطع مصرف دارو این بیماری بهبود خواهد یافت. همچنین در صورتی که مجاری عرق مسدود شده باشد می توان با تمیز کردن و لایه برداری ملایم پوست این مشکل را برطرف کرد.1
 

عوارض

بیماری‌های مربوط به گرما از مهمترین عوارض انهیدروزیس هستند. کودکان آسیب پذیرتر هستند، چون دمای بدن آنها سریعتر افزایش می‌یابد  و بدن‌ آنها گرمای کمتری آزاد می‌کند.

بیماری‌های مرتبط با گرما شامل:
 

گرفتگی  گرمایی

علائم شامل درد عضلانی و اسپاسم است.  درجای خنک استراحت کنید واز آب یا نوشیدنی‌های دیگر استفاده کنید. اگر گرفتگی بیش از یک ساعت طول کشید، از کمک پزشکی استفاده کنید.
 

خستگی ناشی از گرما

علائم شامل خستگی، حالت تهوع و نبض تند است. به یک جای خنک بروید و اگر علائم شما بیش از یک ساعت طول کشید، از کمک‌های پزشکی استفاده کنید.

همه چیز راجع به بیماری کم تعریقی
 

گرمازدگی

این وضعیت خطرناک هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن بالای ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۵ درجه سانتیگراد)  یا بالاتر برسد. در این حالت  ممکن است پوست گرم، قرمز یا خشک باشد. اگر سریعا این حالت درمان نشود، میتواند باعث  از دست رفتن هوشیاری شد.3
 

پیش گیری

اغلب نمی‌توان از بروز انهیدروزیس پیشگیری کرد. اما میتوان از بیماری‌های خطرناک مرتبط با گرما پیشگیری کرد. برای در ایمن ماندن:

هنگام گرم بودن هوا، لباس سبک و نازک بپوشید.

در روزهای گرم، در جای خنک بمانید.

از یک بطری اسپری آب برای خنک نگه داشتن خود استفاده کنید.

سطح فعالیت خود را کنترل کنید تا زیاده روی نشود.

درباره علائم بیماری‌های مربوط به گرما و درمان آن‌ها بیاموزید.3

پینوشتها
1.wwwpezeshket.com
2.www.sabzosalem.com
3.www.virtualdr.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها