خانه » همه » مذهبی » تاریخچه‌ی فومن

دانلود کتاب های امتحان شده

تاریخچه‌ی فومن

این منطقه حداقل از اواخر دوره باستان و زمان ساسانیان یکی از کانون‌های زندگی اقوام کاسپی و کادوسی و بعدها دو تیره معروف گیل و تالش بوده که متاسفانه آگاهی درخوری از ایشان در آن دوره در دست نیست. با این همه به گواهی تاریخ، فومن در اواخر دوره ساسانی به نسبت اهمیتی که داشت، کانون فرمانروایی و تختگاه خاندان حکومتگری بود که درنوشته های تاریخی از آنان با نام گیلانشاهان و دابویهیان یاد می‌شود.
نیای این دودمان، گیلانشاه فرزند فیروز ساسانی نام داشت که در سالهای ۶۳۹-۶۳۸ میلادی (۱۷ه.ق/۱۶ه.ش) فرمانروای گیل و دیلم شد وپس از او ارشد فرزندانش به نام گیل گیلانشاه معروف به «گاوباره» حکومت سرزمین گیلان به مرکزیت فومن را  دردست گرفت و از سوی یزد گرد سوم ساسانی ملقب به “فرشواد گرشاه “نیز گردید. گیل گیلانشاه پس از سالها حکمرانی سرانجام به سال چهل یا به روایتی دیگر سال شصت و دو  قمری درگذشت و همزمان با مرگش پسرانش به نامهای : دابویه و پادوسبان هریک به قدرت رسیدند که تختگاه دابویهیان به روایتی “فومن “و پادوسبانیان شهر “آمل” بود. پس از این، از سده های پنجم وششم هحری  نام فومن در ردیف امیر نشینان گیلان بیه پس آمده و تاریخ این شهر  با خاندان حکومتگر اسحاقوندکه اغلب فرمانروایان آن با لقب” دباج “شناخته می شدند, گره خورده است.
این خاندان از میانه‌ی قرن ششم  تا زمانی که شاه عباس اول صفوی، گیلان را در شوال سال ۱۰۰۰  قمری ضمیمه حکومت مرکزی نمود، بر بخش وسیعی از گیلان غربی به مرکزیت روستای گشت و بعدها فومن حکومت داشتند و در میان سایر امیر نشین‌های گیلان بیه پس  نظیر : تولم،گسکر وشفت از اهمیت و اعتبار زیادی برخوردار بودند.
اما در رابطه با تاریخ پیدایش شهر فومن باید گفت ; آگاهی روشن و دقیقی دردست نیست،ولی اغلب پژوهشگران و محققان براین باورند که این شهر با قدمت هزاران ساله خود از شهرهای کهن وتاریخی گیلان و سواحل جنوبی دریای کاسپین بوده وساختاری دیرین دارد. طبق مطالعات میدانی، هسته‌ی اولیه وقدیمی‌ترین بخش شهر فومن بازارگاه میانی آنست که امروزه در دوسوی خیابانهای شهید رجایی، باهنر و چهارم دی قرارگرفته و با رودخانه گاز روبار همجوار است. این بازار دردوره قاحاریه فواصل بین سالهای  ۱۲۷۹ تا ۱۲۸۵ خورشیدی درزمان حکمرانی عبدالحسین خان فومنی ملقب به “مدیرالملک” برفومن، از سفال و آجر تجدید بنا شده  است. (جهت آگاهی بیشتر به کتاب سرزمین ومردم فومنات، نوشته کیوان پندی رجوع کنید)
سال تاسیس شهرداری کهن شهر فومن: ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۱۰ 

کیوان پندی/ شهرداری فومن یک مؤسسه عمومی غیردولتی است که بیست و چهار سال بعد از تاسیس شهرداری تهران و رشت، در سال ۱۳۰۴ خورشیدی تاسیس و چندی بعد به خاطر پاره ای از مشکلات منحل و دوباره در سال ۱۳۰۷ بازگشایی و مجدد منحل گردید، تا اینکه در سی ام اردیبهشت سال ۱۳۱۰ شمسی(برابربا ۲۱ می ۱۹۳۱ میلادی مطابق با ۳ محرم ۱۳۵۰قمری ) با نام بلدیّه فومن، دوباره راه اندازی  و مدیریت شهری شهر فومن را برعهده گرفت که همچنان ادامه دارد.

اما اسامی شهرداران آن ازاردیبهشت  سال ۱۳۱۰  تا کنون (اردیبهشت ۱۴۰۰) به قرار ذیل است:
                 
میرزا یوسف خان شبان شفتی
شمس امیری 
حسن فرنام 
محمد حسن خورگامی
حاج سید مهدی مدنی ماسوله( دوبار ) 
علیرضا ثابت خرازی 
محمود آرین 
نعمت الله فروزش کسمایی
هوشنگ جهانگرد محبوب ( دوبار ) 
نصرت الله فرهی( دوبار ) 
حاج مرتضی کدیور ( سرپرست ) 
احمد خشوعی 
مهندس محمد صالحی 
فرزاد باشلقی 
حاج یوسف ابرشهر 
سید یوسف باقری 
اسدالله اکرامی 
اکبر نصرتیان ماسوله 
علیرضا صادقیان 
احمد رمضانی 
احمد قدیمی 
مجید روحی سید آبادی 
رضا محمدی( سرپرست ) 
 هوشنگ عباسقلی زاده
حسین غلام نیا
رضا محمدی
اولین شهردار این شهر بعد از راه اندازی مجدد در سی ام اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۰ خورشیدی میرزا یوسف خان شبان شفتی است. نامبرده که از حاکمان منطقه شفت در دوره قاجار بوده، در سال  ۱۳۲۲ خورشیدی وفات یافته و در قم مدفون است.

گیلان قدیم

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها