۱۳۹۵/۰۷/۰۳
–
۱۵۴۰ بازدید
حضرت ابرهیم (علیه السلام)قبل ازجریان ذبح فرزندشون،وقربانی کردن،درسالهای قبل که مناسک حج روبجامیآوردن،درروزقربانی چه چیزراقربانی میکردن؟عیدقربان ازکی پایه گذاری شده؟
عید قربان، به معنای بازگشت انسان به مقام تقرب الهی است که این مقام در سایه مبارزه با هواهای نفسانی و در پرتو تهذیب، خودسازی و بهره گیری از فرصت های ناب به دست می آید.
روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان است؛ یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق.
ذبح قربانی برای تقرب به پروردگار، از زمان حضرت آدم(ع) شروع شد وقتی که دو فرزندش؛ هابیل، قوچی و قابیل، مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم کردند. در قرآن مجید این واقعه تاریخی بازگو شده و آمده است: «وقتی که [هابیل و قابیل] قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد». (مائده: 27)
بعد از آن این عمل در تمام ادیان سماوی به عنوان یک عبادت و ذریعه قرب و در مناسبات و مواقع خاص به عنوان یک دستور و آیین جای ماند. اینجاست که می بینم تمام ملتها اعم از پیروان ادیان سماوی و غیر سماوی با ذبح حیوان یا صدقه دادن پول و کالا به بارگاه خداوندی یا معبود های باطل خویش تقرب می جویند.
بنابر در زمان حضرت ابراهیم هم قربانی کردن گوسفند سنت بود اما به خواست و مشیت الهی زمانی که حضرت ابراهیم برای انجام فریضه حجی اقدام به انجام مراسم حج کرد اینبار خداوند تبارک و تعالی از آن حضرت خواست تا اسماعیل را به عنوان قربانی به قربانگاه بیاورد.
حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. او برای اجرای فرمان الهی در روز عید قربان به همراه اسماعیل به سرزمین منا رفت. وقتی در منا به جمره اول رسید، شیطان بر او ظاهر شد، حضرت ابراهیم هفت سنگ به سوی او انداخت و در جمره دوم و سوم هم هفت سنگ پرتاب کرد. این رمی جمرات سه گانه از جمله مناسک حج شد.
در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.( صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵.)
بنابر این سنت قربانی کردن از زمان حضرت آدم وجود داشته است ولی در زمان حضرت ابراهیم در موسم حج و روز عید قربان این موضوع عینیت یافته است.
روز دهم ماه ذی الحجه مصادف با عید قربان از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان است؛ یادآور فداکاری و ایثار ابراهیم در راه رضای معبود و تسلیم و ایمان اسماعیل در قربانگاه عشق.
ذبح قربانی برای تقرب به پروردگار، از زمان حضرت آدم(ع) شروع شد وقتی که دو فرزندش؛ هابیل، قوچی و قابیل، مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوند تقدیم کردند. در قرآن مجید این واقعه تاریخی بازگو شده و آمده است: «وقتی که [هابیل و قابیل] قربانی تقدیم کردند، از یکی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد». (مائده: 27)
بعد از آن این عمل در تمام ادیان سماوی به عنوان یک عبادت و ذریعه قرب و در مناسبات و مواقع خاص به عنوان یک دستور و آیین جای ماند. اینجاست که می بینم تمام ملتها اعم از پیروان ادیان سماوی و غیر سماوی با ذبح حیوان یا صدقه دادن پول و کالا به بارگاه خداوندی یا معبود های باطل خویش تقرب می جویند.
بنابر در زمان حضرت ابراهیم هم قربانی کردن گوسفند سنت بود اما به خواست و مشیت الهی زمانی که حضرت ابراهیم برای انجام فریضه حجی اقدام به انجام مراسم حج کرد اینبار خداوند تبارک و تعالی از آن حضرت خواست تا اسماعیل را به عنوان قربانی به قربانگاه بیاورد.
حضرت ابراهیم بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور قربانی کردن فرزندش شد. او برای اجرای فرمان الهی در روز عید قربان به همراه اسماعیل به سرزمین منا رفت. وقتی در منا به جمره اول رسید، شیطان بر او ظاهر شد، حضرت ابراهیم هفت سنگ به سوی او انداخت و در جمره دوم و سوم هم هفت سنگ پرتاب کرد. این رمی جمرات سه گانه از جمله مناسک حج شد.
در هنگام قربانی، ابراهیم پیشانی پسرش را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر حلق او گذارد اما کارد گردن او را نبرید و سرانجام هنگامی که پدر و پسر تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان الهی را نشان دادند، خداوند عمل او را قبول نمود و ابراهیم به جای قربانی فرزندش قوچی را که جبرئیل آورده بود قربانی نمود.( صافات، آیه۱۰۴-۱۰۵.)
بنابر این سنت قربانی کردن از زمان حضرت آدم وجود داشته است ولی در زمان حضرت ابراهیم در موسم حج و روز عید قربان این موضوع عینیت یافته است.