خانه » همه » سلامت » ترشح چشم

دانلود کتاب های امتحان شده

ترشح چشم

هرآنچه که باید راجع به ترشحات چشم بدانیم

ترشحات چشم می توانند نشان دهنده و علائمی از وضعیت سلامتی شما باشد. معمولا صبح بعد از بیدار شدن از خواب، گوشه های چشم، پوسته پوسته شده و مختصری ترشح ایجاد می کند. چشم ها در طول روز و شب مخاطی را ترشح کرده تا به دفع مواد زاید کمک کنند.


هرآنچه که باید راجع به ترشحات چشم بدانیم

ترشح چشم

ترشح چشم و التهاب پلک شرایطی است که در آن فولیکولهای مو از مژه ها به علت عفونت، مسدود و یا تحریک می شوند و باعث التهاب پلک میشوند و یکی دیگر از علائم التهاب پلک،افتادگی چشم ها در صبح است.با توجه به گفته انجمن آمریکایی چشم ،استفاده از کمپرس های گرم میتواند التهاب و سختی را کم کند بهتر است که این کار را چندین بار در روز به خصوص اول صبح انجام دهید.1
 

انواع قی چشم و علل آن

 

آبکی

ورم ویروسی ملتحمه، ورم آلرژیک ملتحمه، آلرژی چشم، خشکی چشم، جراحت چشم، التهاب کیسه‌ی اشکی (dacryocystitis).
 

سخت‌

آماس پلک چشم (blepharitis)، ورم باکتریایی ملتحمه و سایر عفونت‌های چشمی، گُل‌مژه.
 

چسبنده

گًل‌مژه، ورم باکتریایی ملتحمه و سایر عفونت‌های چشمی، زخم قرنیه، التهاب کیسه‌ی اشکی.
 

رشته‌ای

خشکی چشم، زخم قرنیه، ورم آلرژیک ملتحمه، آلرژی چشمی.

ورم آلرژیک ملتحمه می‌تواند توسط عوامل حساسیت‌زایی مثل گرده‌ی گل‌ها، شوره‌ی سَر، گردوغبار و سایر عوامل تحریک‌کننده ایجاد شود. همچنین می‌تواند نوعی واکنش حساسیتی به آلودگی‌های شیمیایی، مواد آرایشی، تماس با محلول نگهداری لنز چشم و قطره‌ی چشمی باشد. قی چشمی که به‌دلیل ورم آلرژیک ملتحمه ایجاد می‌شود معمولا آبکی است.

این بیماری برخلاف عفونت‌های ویروسی و باکتریایی مُسری نیست و همیشه هر دو چشم را درگیر می‌کند.2
 

علل ایجاد کننده ترشحات چشمی نگران کننده

 

لنز

حتی اگر مدت زمان طولانی هم از لنز استفاده می‌کنید، اما چشم شما عفونی نشده، باز هم این امکان وجود دارد که قرار دادن لنز داخل چشم‌ها به مدت چند ساعت بتواند عامل التهاب و حساسیت چشمانتان شود.

در چنین حالتی ترشحات چشم بیش از حدِ طبیعی می‌شوند و هنگام صبح هم بیشتر افزایش پیدا می‌کند. هرگز با لنز نخوابید، مگر این که چشم پزشک از شما خواسته باشد. اگر ترشحات زیادی را هنگام صبح تجربه می‌کنید، در حالیکه لنز هم ندارید، احتمالاً باید لنز‌های خود را عوض کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید.

هرآنچه که باید راجع به ترشحات چشم بدانیم
 

خشکی مزمن چشم

علل زیادی هستند که باعث خشکی چشم می‌شوند، اما وضعیت‌هایی که این ترشحات را همراه با خستگی چشم افزایش می‌دهند باید جدی گرفت. پس حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا اگر خشکی چشم مزمن دارید، هر چه زودتر آن را برطرف کنید.
 

آلرژی

گاهی اوقات آلرژی‌ها عامل ایجاد آبریزش چشم، قرمزی، خارش یا ترشحات چشم هستند. ممکن است یکی از چشم‌ها یا هر دوی آن‌ها را درگیر کند، اما در چنین حالتی ترشحات چشم معمولاً رنگ غیر طبیعی ندارد. آنتی هیستامین‌ها و قطره‌های چشمی یا دیگر درمان‌های مربوط به آلرژی می‌تواند این وضعیت را بهبود ببخشد.
 

التهاب ملتحمه

التهاب ملتحمه یا چشم صورتی یک نوع عفونت چشم است که با قرمزی، ورم، درد و خارش در چشم همراه است. اگر این عفونت درمان نشود، پخش می‌شود و ممکن است به چشم آسیب بیشتری وارد کند. پس بسیار مهم است که چشم پزشک این وضعیت را مورد بررسی قرار دهد و درمانی را به کار بگیرد که معمولاً درمان از طریق قطره‌های چشم آغاز می‌شود.
 

بلفاریت

بلفاریت یک نوع التهاب در مژه‌ها است که باعث ورم و درد در اطراف چشم می‌شود و ترشحات را ایجاد می‌کند. علت آن هم تولید چربی در اطراف فولیکول‌های مو است که ترشحات آن معمولاً رنگ سبز یا زرد دارند.
 

کراتیت

انواع مختلفی از کراتیت وجود دارند. کراتیت باکتریایی قارچی، هرپتیک و غیره. کراتیت باکتریایی یک نوع عفونت است که به سرعت رشد می‌کند و اگر درمان نشود، باعث کوری خواهد شد. ترشحات اضافه با رنگ غیر طبیعی از علائم آن می‌باشد.

کراتیت قارچی روی قرنیه چشم اثر می‌گذارد و علائم مشابهی دارد. کراتیت هرپس هم به دلیل یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و باعث سوزش در چشم می‌گردد.

کراتیت آموبیک یک عفونت است که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور زیاد خورشید ایجاد می‌شود و یک نوع آفتاب سوختگی را در چشم ایجاد می‌کند.
 

گل مژه

گل مژه یک مشکل چشمی است که در پلک ایجاد می‌شود. معمولاً فولیکول‌های مژه دچار عفونت می‌گردند که به درمان پزشکی نیاز دارد و اغلب خود به خود بهبود پیدا می‌کند که شبیه به جوش در حاشیه پلک می‌باشد و همراه با درد و سوزش است. سختی هنگام پلک زدن، یکی از علائم گل مژه است که ترشحات اضافی را ایجاد می‌کند.
 

آسیب دیدگی چشم یا ضربه

هرگونه ضربه یا آسیب دیدگی بر اثر استفاده از عطر یا لوازم آرایش که به داخل چشم رفته است، عامل ایجاد مشکلاتی از جمله ترشحات غیر معمول خواهد شد. اگر هنگام بیداری اتفاق بیفتد، معمولاً ترشحات خونی دیده می‌شود که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.
 

زخم قرنیه

گاهی اوقات لایه سطحی چشم یا همان سطح قرنیه عفونی می‌شود. این زخم ترشحات سفید به همراه دارد. اشک زیاد، درد در ناحیه چشم، قرمزی، مشکلات باز کردن چشم و حساسیت به نور جزء علائم آن است. درمان آنتی بیوتیکی می‌تواند شما را از این وضعیت خلاص کند. اگر آن را درمان نکنید، آسیب بلند مدتی وارد می‌کند که ممکن است به کاشت قرنیه نیاز پیدا کنید.
 

داکریوسیتیت

این وضعیت باعث مسدودیت غده اشکی می‌شود که کمی هم دردناک است و همراه با سوزش و ورم زیر پلک پایین می‌باشد. آبریزش چشم، ترشحات چسبنده، قرمزی، تاری دید و درد همگی با آن همراه هستند. ممکن است خود به خود خوب شود و بهبود پیدا کند، اما در هر صورت باید با متخصص چشم مشورت کنید.3
 

نکاتی برای جلوگیری از مشکلات چشم

از لمس کردن چشمهایتان با دست های کثیف جلوگیری کنید.

دست هایتات را خوب بشویید.

در صورتی که عفونت چشم دارید ،از هر نوع آرایش چشم خودداری کنید.

استفاده از لنزهای قدیمی را فراموش کنید.

حتما آرایش چشم قدیمی را پاک کنید و دوباره انجام دهید.

تمام موارد فوق را بخاطر بسپارید و مراقب چشم ها و سلامتی خودتان باشید.1
 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ترشحات چشم شما بیش از حد شده یا بعد از یک هفته بهبود نیافت، باید با پزشک خود مشورت کنید. در موارد شدیدتر، ترشحات چشم ممکن است با علائم دیگری مانند درد و اختلال بینایی ایجاد شود.

اگر در کنار ترشحات چشمی خود علائم نامطلوبی را تجربه کردید، یا اگر ترشحاتی با رنگ غیرطبیعی مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این وضعیت ممکن است نشانه هایی از یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.4

هرآنچه که باید راجع به ترشحات چشم بدانیم

درمان انواع ترشحات چشم

ترشحات کم چشم امری طبیعی و بی ضرر است؛ اما اگر متوجه تغییر در رنگ، غلظت، قوام و مقدار ترشحات چشمی خود شدید، بهتر است برای رفع و شناسایی علت آن به چشم پزشک مشورت کنید.

اگر ترشحات چشم شما عفونت باشد، ممکن است پزشک قطره و پماد آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی تجویز کند. اگر آلرژی های چشمی باعث این وضعیت چشمان شما شده، قطره چشمی بدون نسخه آنتی هیستامین و ضد احتقان ممکن است علائم را تسکین دهد. علاوه بر آن، قرار گیری کمپرس آب گرم بر روی چشم می تواند به تسکین علائم خارش و ناراحتی عمومی چشم کمک کند

اگر پلک هایتان به هم چسبیده، بهترین راه برای چسبندگی چشم ها این است که یک دستمال را در آب گرم خیس کنید و برای چند دقیقه آن را روی چشم قرار دهید.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.iribnews.ir
4.www.pezeshket.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها