۱۳۹۷/۱۰/۲۶
–
۸۹۶ بازدید
سلام من مرتکب به قطع صله رحم هستم دلیل قابل قبولی هم ندارم دلیلش به خاطر یک سری تنش های خانوادگی بین بزرگ ترها هست من باید چکار کنم
پرسشگر گرامی ، جهت دریافت پاسخ به نکات زیر توجه نمایید :
الف ) صله رحم دستور دین
همانگونه که میدانید، یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانستهاند؛ (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 72، باب 3، روایت 73) و در جای دیگر، هدف از رسالت خویش را پس از بندگی خداوند و شکستن بت ها و طواغیت، صله رحم معرفی می کنند. (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 38، باب 65، حدیث 49)قرآن نیز حفظ پیوندهای فامیلی را یکی از وظایف و برنامه های صاحبان خرد (اولوا الالباب) تلقی کرده (21، رعد) و در آیاتی چند، تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهی می داند.
ب ) نقش صله رحم در تفکر دینی
از منظر تفکر دینی نقش صله رحم به گونه ای است که انجام آن سبب سامان دهی و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرارگرفتن تمام امور می شود؛ آنجا که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «تبارّوا و تواصلوا… و تعطون العافیه فی جمیع امورکم.» (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، باب 17، حدیث 10). همچنین در روایتی دیگر ارتباط خویشاوندی را سبب آرامش و تسکین خاطر افراد معرفی کرده و چنین می فرمانید: «ای ما رجل غضب علی ذی رحمه فلیقم الیه، ولیدنُ منه و لیمسه فان الرحم اذا مسَّت الرحم سکنت.»؛ (همان، ج 73، باب 132، حدیث 9) هرگاه کسی از رحم خود عصبانی شد، و بر او غضب کند پس باید به سوی او روانه شود و با او تماس برقرار کند. به درستی که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون می رسند. الف ) مصداق
ج ) مصداق رحم
(همه مراجع): ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند؛ مانند: پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزندان آنان و نیز عمو، عمه، خاله، دایى و فرزندان آنان.
پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر میگیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند.
احکام صله رحم در کلام مراجع معظم تقلید (حفظهم الله):
1 . سؤال: رحم در صله رحم به چه طبقهای گفته مى شود و حد آن را بیان کنید؟
آیت الله سیستانی: کسانی که با انسان در یک رحم شریکند و از اقارب به شمار میآیند، بنابراین شامل نزدیکان سببى نمىشود و همچنین کسانی که ارتباط نسبى دور دارند را شامل نمى شود.
صله رحمى که واجب است، این است که به نحوى نسبت به آنها احسان کند در مقامى که جاى احسان است. مثلا در وقت بیمارى عیادت نماید و در وقت دعوت بپذیرد و در وقت ملاقات احوال پرسى کند و در وقت نیاز کمک مالى نماید و امثال آن.
2 . آیت الله فاضل لنکرانی(ره): خیر، خویشاوندان زن یا شوهر جزء ارحام دیگرى نمى باشند.
آیت الله مکارم شیرازی: صله رحم یعنى پیوند با بستگان نسبی، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.
د ) تحقق صله رحم
سوال: صله رحم به چه چیز تحقّق مى یابد؟ آیا رفت و آمد با خویشاوندان واجب است؟
جواب (همه مراجع) : صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و… نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است. (آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 177؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س 2185 و 2189؛ آیت الله سیستانى، Sistani.org ، صله رحم و دفتر همه مراجع)
پس صله رحم گاهی اوقات با یک سرزدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده و گاهی اوقات نیز از طریق برقرارکردن یک تماس تلفنی یا نوشتن نامه برقرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائی صدق می کند که ارتباط حضوری باشد.
هـ ) بعضی از پیامدهای قطع صله رحم
از آثار و عواقب ترک صله رحم خسارت در ابعاد معنوی، مادی، کوتاه شدن عمر و…می توان نام برد.
1 . در سوره بقره آیه 27 این مسئله تأکید شده است: «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» یکی از آثار مهم قطع رحم، این است که انسان در روز قیامت به عذاب الهی گرفتار میشود.
2 . در آیه 25 سوره مبارکه رعد نیز آمده است: «وَالَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»؛ این آیه هشدار میدهد که قطع رحم نکنید، بعد بیان میدارد که اینها، کسانی هستند که به لعنت خدا گرفتار میشوند. انسانهایی که خود و بدون دلیل ترک صله رحم کند، لعنت خدا بر آنها شامل میشود و عاقبت بدی در روز قیامت بر آنها است.
نکتهای که در این آیه وجود دارد، این است که نفرین خدا برای این دنیاست؛ چون خداوند جداگانه نسبت به « وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» هشدار داده است؛ این افراد در همین دنیا گرفتار لعنت و نفرین خدا میشوند.
3 . از دیگر آثار قطع رحم، نشناختن حقایق است؛ انسان با قطع رحم با حقایق آشنا نمی شود. همین که انسان ارتباط خود را با خویشان، خدایی تعریف کند، بصیرت او بیشتر شده و حقایق بیشتری در پیش روی او گشوده میشود. در سوره مبارکه محمد(ص)، بیان میدارد که کسانی که ترک صله رحم کنند، خدا آنها را مورد لعن قرار داده و کَر میکند تا حقایق را نشنوند، چشمانشان را نیز کور میکند. البته منظور از کر و کور شدن به این معنی نیست که در دنیا گوش و چشم خود را از دست دهند، بلکه چشم و گوش دل را از دست میدهند و نمیتوانند حقایق را ببینند و بشنوند.
4 . آسیب دیگر در قطع صله رحم، نفاق است. افرادی که بی جهت قطع رحم میکنند، دچار نفاق میشوند. در آیه 22 سوره محمد(ص) به بحث نفاق نیز تأکید دارد.
ترک صله رحم مضرات دنیوی و اخروی فراوانی دارد که در اینجا به همین مقدار کفایت می کنیم.
*** با توجه به مطالب بالا شما می توانید به روش های مختلف با اقوام خود صله رحم انجام دهید مثلا با یک سرزدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده واگ امکان این کار نبود از طریق برقرارکردن یک تماس تلفنی یا نوشتن نامه و ارسال پیامک برقرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائی صدق می کند که ارتباط حضوری باشد.
قطع رح والدین و خانواده شما موجب نمی شود که وجوب صله رحم از شما برداشته شود .
الف ) صله رحم دستور دین
همانگونه که میدانید، یکی از دستورالعمل های دین در بخش احکام اسلامی که به فعالیت های عینی و خارجی انسان اختصاص دارد، ارتباط با خویشاوندان و اقوام است که از آن تحت عنوان «صله رحم» یاد می شود. در اندیشه دینی ما، حفظ، توسعه و تعمیق روابط فامیلی و ارتباط صمیمانه و حمایتی خویشاوندان از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله) آن را جزء دین دانستهاند؛ (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 72، باب 3، روایت 73) و در جای دیگر، هدف از رسالت خویش را پس از بندگی خداوند و شکستن بت ها و طواغیت، صله رحم معرفی می کنند. (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 38، باب 65، حدیث 49)قرآن نیز حفظ پیوندهای فامیلی را یکی از وظایف و برنامه های صاحبان خرد (اولوا الالباب) تلقی کرده (21، رعد) و در آیاتی چند، تارکان این امر مهم را مستحق لعنت و نفرین الهی می داند.
ب ) نقش صله رحم در تفکر دینی
از منظر تفکر دینی نقش صله رحم به گونه ای است که انجام آن سبب سامان دهی و ایجاد سلامت و عافیت و در طریق صحیح قرارگرفتن تمام امور می شود؛ آنجا که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «تبارّوا و تواصلوا… و تعطون العافیه فی جمیع امورکم.» (محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 74، باب 17، حدیث 10). همچنین در روایتی دیگر ارتباط خویشاوندی را سبب آرامش و تسکین خاطر افراد معرفی کرده و چنین می فرمانید: «ای ما رجل غضب علی ذی رحمه فلیقم الیه، ولیدنُ منه و لیمسه فان الرحم اذا مسَّت الرحم سکنت.»؛ (همان، ج 73، باب 132، حدیث 9) هرگاه کسی از رحم خود عصبانی شد، و بر او غضب کند پس باید به سوی او روانه شود و با او تماس برقرار کند. به درستی که دو رحم در تماس با یکدیگر به آرامش و سکون می رسند. الف ) مصداق
ج ) مصداق رحم
(همه مراجع): ارحام کسانى اند که در مراتب ارث واقع مى شوند؛ مانند: پدر، مادر، برادر، خواهر و فرزندان آنان و نیز عمو، عمه، خاله، دایى و فرزندان آنان.
پس هرچند برکات و آثاری که برای صله رحم بیان شده و اقتضای اخلاق اسلامی، همه بستگان سببی و نسبی را دربر میگیرد، اما خویشان نسبی از اولویت برخوردارند.
احکام صله رحم در کلام مراجع معظم تقلید (حفظهم الله):
1 . سؤال: رحم در صله رحم به چه طبقهای گفته مى شود و حد آن را بیان کنید؟
آیت الله سیستانی: کسانی که با انسان در یک رحم شریکند و از اقارب به شمار میآیند، بنابراین شامل نزدیکان سببى نمىشود و همچنین کسانی که ارتباط نسبى دور دارند را شامل نمى شود.
صله رحمى که واجب است، این است که به نحوى نسبت به آنها احسان کند در مقامى که جاى احسان است. مثلا در وقت بیمارى عیادت نماید و در وقت دعوت بپذیرد و در وقت ملاقات احوال پرسى کند و در وقت نیاز کمک مالى نماید و امثال آن.
2 . آیت الله فاضل لنکرانی(ره): خیر، خویشاوندان زن یا شوهر جزء ارحام دیگرى نمى باشند.
آیت الله مکارم شیرازی: صله رحم یعنى پیوند با بستگان نسبی، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.
د ) تحقق صله رحم
سوال: صله رحم به چه چیز تحقّق مى یابد؟ آیا رفت و آمد با خویشاوندان واجب است؟
جواب (همه مراجع) : صله رحم، منحصر به رفت و آمد با خویشاوندان نیست؛ بلکه این عمل با هدیه دادن، میهمانى کردن، پیغام فرستادن، تماس تلفنى، سلام کردن و… نیز تحقق مى یابد. پس همین اندازه که قطع رحم نشود، کافى است. (آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 177؛ آیت الله تبریزى، استفتاءات، س 2185 و 2189؛ آیت الله سیستانى، Sistani.org ، صله رحم و دفتر همه مراجع)
پس صله رحم گاهی اوقات با یک سرزدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده و گاهی اوقات نیز از طریق برقرارکردن یک تماس تلفنی یا نوشتن نامه برقرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائی صدق می کند که ارتباط حضوری باشد.
هـ ) بعضی از پیامدهای قطع صله رحم
از آثار و عواقب ترک صله رحم خسارت در ابعاد معنوی، مادی، کوتاه شدن عمر و…می توان نام برد.
1 . در سوره بقره آیه 27 این مسئله تأکید شده است: «الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» یکی از آثار مهم قطع رحم، این است که انسان در روز قیامت به عذاب الهی گرفتار میشود.
2 . در آیه 25 سوره مبارکه رعد نیز آمده است: «وَالَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»؛ این آیه هشدار میدهد که قطع رحم نکنید، بعد بیان میدارد که اینها، کسانی هستند که به لعنت خدا گرفتار میشوند. انسانهایی که خود و بدون دلیل ترک صله رحم کند، لعنت خدا بر آنها شامل میشود و عاقبت بدی در روز قیامت بر آنها است.
نکتهای که در این آیه وجود دارد، این است که نفرین خدا برای این دنیاست؛ چون خداوند جداگانه نسبت به « وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» هشدار داده است؛ این افراد در همین دنیا گرفتار لعنت و نفرین خدا میشوند.
3 . از دیگر آثار قطع رحم، نشناختن حقایق است؛ انسان با قطع رحم با حقایق آشنا نمی شود. همین که انسان ارتباط خود را با خویشان، خدایی تعریف کند، بصیرت او بیشتر شده و حقایق بیشتری در پیش روی او گشوده میشود. در سوره مبارکه محمد(ص)، بیان میدارد که کسانی که ترک صله رحم کنند، خدا آنها را مورد لعن قرار داده و کَر میکند تا حقایق را نشنوند، چشمانشان را نیز کور میکند. البته منظور از کر و کور شدن به این معنی نیست که در دنیا گوش و چشم خود را از دست دهند، بلکه چشم و گوش دل را از دست میدهند و نمیتوانند حقایق را ببینند و بشنوند.
4 . آسیب دیگر در قطع صله رحم، نفاق است. افرادی که بی جهت قطع رحم میکنند، دچار نفاق میشوند. در آیه 22 سوره محمد(ص) به بحث نفاق نیز تأکید دارد.
ترک صله رحم مضرات دنیوی و اخروی فراوانی دارد که در اینجا به همین مقدار کفایت می کنیم.
*** با توجه به مطالب بالا شما می توانید به روش های مختلف با اقوام خود صله رحم انجام دهید مثلا با یک سرزدن محدود در حد چند دقیقه و به صورت ساده واگ امکان این کار نبود از طریق برقرارکردن یک تماس تلفنی یا نوشتن نامه و ارسال پیامک برقرار شود گرچه ظاهرا صله رحم بیشتر آنجائی صدق می کند که ارتباط حضوری باشد.
قطع رح والدین و خانواده شما موجب نمی شود که وجوب صله رحم از شما برداشته شود .