خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » تصمیم تاریخی آلمان برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه/تشدید جنگ رسانه ای فرانسه و روسیه/تحرکات جدید نیروهای نظامی شرق روسیه

دانلود کتاب های امتحان شده

تصمیم تاریخی آلمان برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه/تشدید جنگ رسانه ای فرانسه و روسیه/تحرکات جدید نیروهای نظامی شرق روسیه

تصمیم تاریخی آلمان برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه/تشدید جنگ رسانه ای فرانسه و روسیه

بین الملل تابناک: صد و ششمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

تحرکات جدید نیروهای نظامی شرق روسیه
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۴:۴۱

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین مدعی افزایش تلاش روسیه برای پیشروی در جنوب ایزیوم شد که از دو ماه پیش متوقف شده بود.

 در بیانیه روز پنجشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: نبرد در منطقه سیورودونتسک ادامه دارد، اما در ۴۸ ساعت گذشته، گروه نیروهای شرق روسیه (EGF) احتمالا تلاش های خود را برای پیشروی به سمت جنوب ایزیوم افزایش داده اند.

این بیانیه با اشاره به اینکه «پیشروی روسیه در محور ایزیوم از ماه آوریل متوقف شده بود، زیرا نیروهای اوکراینی به خوبی از این ناحیه برای کاهش پیشروی روسیه استفاده کردند» مدعی شد: روسیه احتمالاً پس از متحمل شدن تلفات بسیار سنگین در پیشروی ناموفق به سمت کی‌یف، تلاش کرده است تا گروه نیروهای شرق را بازسازی کند، اما یگان‌های آن احتمالاً کم‌توان هستند.

بر اساس ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، روسیه احتمالاً به دنبال بازیابی شتاب در این منطقه است تا فشار بیشتری را بر سیورودونتسک وارد کند و از این طریق امکان پیشروی عمیق‌تر در منطقه دونتسک داشته باشد.

گفتگوی بایدن با همتای لهستانی حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۴:۲۷

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی با همتای لهستانی خود درباره امنیت ناتو و حمایت از اوکراین گفتگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه با آندری دودا، همتای لهستانی خود درباره حمایت از اوکراین و امنیت جناح شرقی ناتو گفتگو کرد.

در این بیانیه آمده است: بایدن و دودا در مورد حمایت مداوم خود از مردم و دولت اوکراین در پاسخ به حمله روسیه گفتگو کردند. بایدن بر تعهد آمریکا به امنیت لهستان و جناح شرقی ناتو تأکید کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که رهبران دو کشور پس از سفر بایدن به لهستان در ماه مارس، همچنین بر تعهد مشترک خود برای تقویت همکاری های امنیتی و اقتصادی دوجانبه تاکید کردند.

تشدید جنگ رسانه ای فرانسه و روسیه
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۴:۲۵

مسکو چهارشنبه شب تهدید کرد که به ممنوعیت فرانسه علیه برخی از شبکه های تلویزیونی روسیه پاسخ متقابل خواهد داد.

به گزارش الجزیره، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران بدون اشاره به اقداماتی که قرار است روسیه در قبال فرانسه انجام دهد، افزود: وزارت امور خارجه نسبت به این گونه اقدامات واکنش نشان خواهد داد و پاسخ آن داده خواهد شد.

به گفته زاخارووا، سه شبکه تلویزیونی روسیه در آخرین دور تحریم های اتحادیه اروپا گنجانده شدند، اما فرانسه تصمیم گرفت حتی قبل از اجرایی شدن تصمیم اتحادیه اروپا دسترسی آنها را قطع کند، ما مطمئناً در حال بررسی گزینه های پاسخ به این اقدامات غیر دوستانه هستیم.

زاخارووا در ادامه افزود: این یک نشانه مشخص از بیماری به سرعت در حال پیشرفت مدل دموکراسی نئولیبرالی غربی است که عامل از بین بردن دستاوردهای قبلی و تخریب ارزش ها است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از آن بیان شد که مسکو روز دوشنبه به سازمان های خبری ایالات متحده هشدار داد که در صورت عدم بهبود رفتار با روزنامه نگاران روسی در آمریکا در معرض خطر سلب اعتبار هستند.

کمبود جنگنده در اوکراین و استفاده از جت‌‌‌های نمایشی
۱۴۰۱/۰۳/۱۹ – ۱۴:۲۲

یک نشریه آمریکایی روز چهارشنبه از استفاده اوکراین از جت‌های قدیمی آکروباتیک در نبرد هوایی با روسیه خبر داد و نوشت، به دلیل کمبود جنگنده‌های پیشرفته، اوکراین از جت‌های آکروباتیک و نمایشی خود در آشیانه‌ها در تقابل با نیروی هوایی پیشرفته روسیه استفاده می‌کند.

نشریه آمریکایی «فوربس» نوشت، با گذشت بیش از صد روز از جنگ روسیه و اوکراین، نیروی هوایی کوچک و قدیمی اوکراین هنوز در حال نبرد با نیروی هوایی روسیه است که ۱۰ برابر بیشتر جنگنده دارد و اکثر آنها بسیار پیشرفته‌تر از هواپیماهای ۳۰ ساله اوکراین هستند.

اخیرا ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یک جنگنده «میگ-۲۹» شوروی را در خدمت نیروی هوایی اوکراین نشان می‌دهد. این جنگنده مافوق صوت دو موتوره، تک سرنشین، پرشمارترین نوع جت سریع در فهرست نیروی هوایی اوکراین است. قبل از جنگ، نیروی هوایی اوکراین ۵۰ میگ یا بیشتر با ۶ اسکادران در سه پایگاه در خدمت داشت. اما این میگ-۲۹ خاص و غیر عادی است. طرح رنگ آبی و زرد روشنی و رنگ تیم نمایش هوایی اوکراین است که مدت‌ها کارکرده است.

این نشریه نوشت، تعجبی ندارد که یک میگ-۲۹ آکروبایتک به خط مقدم در اوکراین بازگشته باشد. کی‌یف ده‌ها میگ غیرقابل پرواز را در انبار نگهداری می‌کرده است.

فوربس در خاتمه نوشت، تعمیر جت‌های قدیمی و داخل انبار راه حل کوتاه مدت برای یک مشکل بلندمدت است. جنگنده‌های کی‌یف در نهایت تمام خواهند شد. حتی اگر کشورهای ناتو در نهایت تمام جنگنده‌های میگ‌-۲۹ قدیمی خود را به اوکراین اهدا کنند، کل موجودیت نیروی هوایی اوکراین تا چند ماه دیگر ممکن است به چند ده جنگنده کاهش یابد.

این در حالی است که منابع رسانه‌ای اخیرا گزارش کردند که روسیه در جریان حملات هوایی به اوکراین از جنگنده‌های نسل پنجم «سوخو-۵۷» استفاده کرد است.

به گزارش وبگاه تخصصی «ارو تایمز» به نقل از خبرگزاری «تاس» یک مقام ناشناس روس گفت که ارتش روسیه از این جنگنده پیشرفته در حمله به اهداف اوکراینی استفاده کرده است.

به گفته این مقام روس، استفاده ازهواپیمای سوخو-۵۷ در اوکراین دو تا سه هفته پس از شروع حملات روسیه شروع شده واین هواپیماها خارج از محدوده فعالیت پدافند هوایی دشمن مشغول به پرواز هستند. این منبع روس گفت: «این جنگنده‌ها از موشک علیه اهداف خود استفاده می‌کنند.»

تصمیم تاریخی آلمان برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه

صدر اعظم آلمان گفت که آلمان «تصمیم تاریخی» را برای تجهیز اوکراین به سلاح گرفته است و این کار را در آینده ادامه خواهد داد.

 اولاف شولتس صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در جمع روزنامه نگاران در برلین گفت: ما تحویل سلاح زیادی انجام داده‌ایم و عملیات تحویل سلاح‌های سنگین را نیز انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد که جلوگیری از رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه مهم است و برلین با هماهنگی با متحدان کار می‌کند.

شولتس با انتقاداتی درباره کُندی آلمان در ارسال سلاح برای اوکراین روبرو است، این در حالی است که صدر اعظم آلمان بارها چنین انتقاداتی را رد کرده و گفته که کشورش در توانایی دفاعی اوکراین و کمک‌های نظامی به این کشور نقش زیادی داشته است.

هفته گذشته ، شولتس اعلام کرد که آلمان قصد ارسال سامانه دفاع موشکی IRIS- به اوکراین را دارد.

سازمان ملل: جنگ اوکراین رنج میلیون‌ها نفر را افزایش می دهد

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که تأثیرات موج جنگ در اوکراین با افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و تشدید بحران مالی، درد و رنج میلیون‌ها نفر را علاوه بر تأثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ و تغییرات آب و هوایی افزایش می دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه جهانی واکنش به بحران سازمان ملل در گزارشی عنوان کرد که این جنگ “بحران جهانیِ هزینه های معیشتی را تشدید کرده است که حداقل در یک نسل سابقه نداشته است” و مطالبات سازمان ملل برای پایان دادن به فقر شدید در سراسر جهان و دستیابی به ۱۶ هدف دیگر برای جهانی بهتر تا سال ۲۰۳۰ را تضعیف می کند.

این گروه که از سوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با هدف ارزیابی تأثیرات حمله ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین منصوب شد، همچنین عنوان داشت که ۶۰ درصد کارگران امروز درآمد واقعی کمتری نسبت به قبل از همه گیری دارند و ۶۰ درصد از فقیرترین کشورها درگیر مشکل بدهی یا مواجه با ریسک بالای درگیر شدن در آن هستند.

گوترش، که ریاست این گروه را بر عهده دارد، در یک کنفرانس خبری گفت که “تأثیر این جنگ بر امنیت غذایی، انرژی و مالی، سیستماتیک و شدید بوده و در حال افزایش است.”

او خاطرنشان کرد که این جنگ، همراه با سایر بحران‌ها “در بردارنده تهدید راه افتادن موج بی‌سابقه‌ای از گرسنگی و فقر و متعاقبا در پی داشتن هرج‌ومرج اجتماعی و اقتصادی است.”

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: افراد آسیب‌پذیر و کشورهای آسیب‌پذیر تاکنون ضربه‌های سختی را متحمل ‌شده اند اما اشتباه نکنید: هیچ کشور یا جامعه‌ای از این بحران هزینه‌های معیشتی بدون تاثیر نخواهد ماند.

گوترش گفت که قیمت مواد غذایی به سطح رکوردزنی در افزایش رسیده و قیمت کودها دو برابر شده است.

او بیان کرد: بدون کود، کمبودها از ذرت و گندم به همه محصولات اصلی از جمله برنج سرایت خواهد کرد و تأثیر مخربی بر میلیاردها نفر در آسیا و آمریکای جنوبی نیز خواهد داشت.

وی افزود: موضوع بحران غذایی امسال عدم دسترسی است و سال آینده می تواند در مورد کمبود غذا باشد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۸۰ میلیون نفر در ۴۱ کشور از ۵۳ کشوری که داده‌های موجود در آن‌ها در دسترس بود، امسال با بحران غذایی یا شرایط بدتر مواجه شوند و انتظار می‌رود که ۱۹ میلیون نفر دیگر در سال ۲۰۲۳ با سوءتغذیه مزمن در سطح جهان مواجه شوند.

علاوه بر این، در این گزارش آمده است که قیمت های بی سابقه انرژی باعث کمبود سوخت و خاموشی در تمام نقاط جهان به ویژه در آفریقا شده است.

گوترش گفت بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ و بازیابی نابرابر از تاثیرات آن و بحران آب‌وهوایی، در کنار خطر قصور در پرداخت بدهی و فروپاشی اقتصادی، با فشار مالی مداوم مواجه هستند.

ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که یکی از تسهیل‌کننده‌های گروه جهانی واکنش به بحران است، گفت: غذا، انرژی و امور مالی به هم مرتبط هستند و باید به هر سه مورد برای حل بحران جهانی رسیدگی کرد.

تحریم های جدید کانادا علیه روسیه

کانادا چهارشنبه شب صادرات خدمات پشتیبانی برای صنایع روسیه را تحریم کرده است.

به گزارش رویترز، کانادا با اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه صادرات ۲۸ خدمات پشتیبانی مانند حسابداری و تبلیغات را که برای فعالیت صنایع نفت، گاز و شیمیایی روسیه مورد نیاز است، ممنوع کرد.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا گفت که این اقدامات بر تجارت که حدود ۵۰ درصد از درآمدهای بودجه فدرال روسیه را تشکیل می دهد، تأثیر می گذارد.

جولی در ادامه افزود که اتاوا به پیگیری بی امان پاسخگویی در مورد جنگ بی معنی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ادامه خواهد داد.

از زمان آغاز حمله روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، کانادا بیش از ۱۰۷۰ فرد و نهاد روسی را تحریم کرده است.

کانادا همراه با دیگر متحدان ناتو پیش از این، کمک نظامی به اوکراین در قالب سلاح‌های تهاجمی و غیر تهاجمی برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه ارسال کرده است.

این کشور اخیرا چندین عراده توپخانه سنگین هوتزر ۷۷۷ و مهمات مربوطه به اوکراین تحویل داده است.

کانادا اسفند ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه روسیه از جمله رومن آبراموویچ میلیاردر برجسته روس اعلام کرد. در آن زمان پنج تن از رهبران ارشد تجاری روسیه به فهرست کسانی اضافه شدند که ادعا می‌شود پوتین را در جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند.

همچنین کاترینا تیخونووا و ماریا ورونتسوا دختران پوتین در میان ۱۴ نفری هستند که به فهرست تحریم‌های کانادا اضافه شده‌اند. آمریکا و انگلیس نیز اوایل ماه جاری میلادی دست به این اقدام زده بودند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها