خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » (تصویر) امضای ۷ پادشاه قاجار

دانلود کتاب های امتحان شده

(تصویر) امضای ۷ پادشاه قاجار

هر چند قریب ۱۰۰ سال از انقراض سلسلۀ قاجار و بیش از آن از پایان سلطنت ۶ پادشاه قبل از سلطان احمد شاه می‌گذرد اما هم‌چنان موضوع تحقیقات تاریخی‌اند خاصه این که دربارۀ آنها و به ویژه ناصرالدین شاه قاجار فیلم و سریال ساخته می‌شود و تازه‌ترین آنها هم «جیران» است که به معشوقۀ ناصرالدین شاه می‌پردازد و از شبکۀ نمایش خانگی در حال پخش است.

(تصویر) امضای ۷ پادشاه قاجار را ببینید

به گزارش عصر ایران، در تازه ترین مورد، تارنمای «تاریخ ما» تصویری از مهر و امضاهای ۷ پادشاه قاجار منتشر کرده که به ترتیب تاریخی از این قرار است:

یک. مهر آقامحمد خان قاجار
دو. مهر فتحعلی شاه
سه. مهر محمد شاه
چهار. امضای ناصرالدین شاه
پنج. مهر مظفرالدین شاه
شش. امضای محمد علی شاه
هفت. امضای سلطان احمد شاه

جالب‌تر از همه همان طور که حدس زده می‌شد امضای ناصرالدین شاه است. از این حیث که به زبان انگلیسی است و دستخط امضای اوست در در دفتر یادبود موزۀ مادام توسو.

او که در تراشیدن ریش و سفر خارجی و دانستن زبان و خواندن شعر و داستان از اسلاف خود متفاوت است در امضا و دست کم در موزه‌ای خارجی هم این تفاوت را بروز داده است.

این یادآوری هم البته جا و ضرورت دارد که طبعا ناصرالدین شاه ذیل فرمان‌های داخلی چنین (با حروف انگلیسی) امضا نمی‌کرده و آن دستخط منحصر به بازدیدهای خارجی است و باید در نظر داشت که معیار برای این که حکم پادشاه کدام است مُهر سلطنتی بوده و نوع ابلاغ آن و نه امضای صِرف.

* این توضیح هم خالی از لطف نیست که نام آخرین پادشاه قاجار «سلطان احمد» است و منافاتی با عنوان «شاه» ندارد. کلمۀ «میرزا» به معنی شاهزاده (در آخر و نه در اول برای کسانی به مثابۀ احترام به جایگاه حساب و کتاب) طبعا باید پس از سلطنت حذف می شده است اما سلطان احمد نام اوست و سلطان احمد شاه درست است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها