طلسمات

خانه » همه » مذهبی » تظاهر و دورویی

تظاهر و دورویی


تظاهر و دورویی

۱۳۹۳/۰۷/۰۹


۷۹۸ بازدید

سلام. آیا وجود ارزشهای دینی در جامعه، باعث افزایش نفاق و دورویی نمی شود؟ زیرا کسانی که اعتقادی ندارند با تظاهر به مؤمن بودن، سعی می کنند خود را اشخاصی ارزشمند نشان بدهند

باید توجه داشت که پویایی معنوی و سیاسی یک جامعه به حضور بالنده ارزشهای دینی و ملّی پذیرفته شده در آن جامعه و میزان پایبندی افراد جامعه به آنها بستگی دارد. بنابراین، بهترین راه سالمسازی و افزایش آمادگی جامعه در برابر ترفندها و توطئه های پیچیده دشمن، تلاش برای حفظ، درونیسازی و گسترش ارزشها در زندگی فردی و اجتماعی است. حال اگر ارزش های دینی و معنوی در جامعه نباشد در این صورت ارزش های غیر دینی و مادی در جامعه جایگزین خواهد شد و جامعه ی ما ،مانند سایر جوامع غربی تحت تربیت و تاثیر ارزش های مغایر با دین و معنویت قرار خواهد گرفت که نتیجه ی آن انسان محوری و دوری از هدف زندگی و رسیدن به کمال می باشد .
قبول داریم که افرادی هستند که از این ارزش ها برای پیش بردن مقاصد خود استفاده می نمایند و به جامعه لطمه وارد می کنند اما ضرر آن کم تر از ،زمانی است که ارزش های دینی در جامعه نباشد .زیرا چگونه می توان دین را در جامعه ای بدون ارزش های دینی گسترش داد و چگونه حق را از باطل جدا نمود .نمونه ای از نبود ارزش های دینی در زمان امام حسین علیه السلام رخ داد که به سبب آن مردم آن زمان و آن جامعه نمی توانستند طریق حق را از باطل تشخیص دهند و حتی به حرم اهل بیت علیهم السلام عنوان خارجی می دادند و به ایشان توهین می کردند.چرا که در ان زمان ارزش هاجای خود را به ضد ارزش ها داده بود و جامعه از ارزش های دینی فاصله گرفته بود.
در چنین جامعه ای که نیاز به اصلاح داشت که امام حسین (علیه السلام) با فدا نمودن جان خود و یارانش دست به اصلاح جامعه زدند ،چرا که اگر به داد جامعه نمی رسیدند دیگر از اسلام خبری نبود .
امام حسین (علیه السلام) در ضمن بیان انگیزه های قیام خویش به این امر مهم اشاره می کند و می فرماید: «ارید أن آمر بالمعروف و أنهی عن المنکر».
و همچنین می فرماید: «انّما خرجت لطلب الاصلاح فی اُمه جدّی».
از آنجایی که ارزش هایی دینی از دین نشات گرفته ،در جامعه ای که ارزش های دینی نباشد جامعه دچار فساد و انحطاط می شود و ارزش های غیر دینی جایگزین ارزش های دینی می شود که در این صورت از دین و هدف آن خبری نخواهد بود . مثلا وقتی با حجاب بودن در جامعه مفهومی نداشته باشد در این صورت حجاب ،ارزش و منزلت خود را در جامعه از دست می دهد در حالیکه که داشتن حجاب از ضروریات دین است و در جامعه ای که حجاب نباشد جامعه دچار فساد می گردد و مانند جوامع غربی بنیان خانواده سست ، متزلزل و متلاشی می شود در حالی که اسلام اهمیت ویژه ای نسبت به خانواده قایل است و خانواده را اولین نهاد تربیتی می داند.
در نتیجه جامعه را نمی توان بدون ارزش های دینی تربیت و اصلاح نمود و بدون ارزش های دینی الگودهی برای جوانان و افراد جامعه میسر نخواهد بود.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد