خانه » همه » مذهبی » تعداد روزهای دهه فاطمیه

دانلود کتاب های امتحان شده

تعداد روزهای دهه فاطمیه

دهه‌ای را که روز شهادت در آن واقع شده دهه فاطمیه می‌گویند؛ دهم تا بیستم ماه جمادی الاولی را دهه اول؛ و اول تا دهم ماه جمادی الاخر را دهه دوم گویند.
روز شهادت حضرت فاطمه (س) بنابر فاطمیه اول روز سیزدهم جمادی الاولی است و بنا بر فاطمیه دوم روز سوم جمادی الاخره است. علت این که ایام فاطمیه چنین شده، این است که در برخی روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، پس از وفات پیامبر اسلام (ص)، 75 روز زنده مانده است و بر اساس این روایات، روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله‌علیها روز سیزدهم جمادی الاولی است. و در برخی روایات آمده است که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از پیامبر 95 روز زنده بوده است لذا تاریخ شهادت آن حضرت سوم جمادی الاخره می شود.(ر.ک.بحار الانوار ج 43 )
چون دقیقا تاریخ شهادت معلوم نیست که کدام است، علما و بزرگان و شیعیان به هر دو مورد عمل می کنند. شیخ عباس قمی، در منتهی آلامال آورده است: بهتر است به هر دو روایت عمل بکنیم و در هر دو تاریخ عزاداری کنیم. (منتهی الامال ، ج 1، ص 259)
به این نکنه نیز توجه بفرمایید که در نقاط مختلف عرف مومنین متغیر است. برای بهتر متوجه شدن ببینید در منطقه شما چگونه عزاداری برپا می شود. یعنی اینکه در بعضی نقاط بین دو روایت را عزاداری برپا می کنند. و در برخی نقاط سه روز در روایت اول و سه روز در روایت دوم و نقاط دیگر فقط روز شهادت را عزاداری می کنند. لذا نمی توان این امر را برای همه نقاط مد نظر داشت. مثلا در شهر مقدس قم تا سه روز بعد از روایت دوم نیز مجالس عزاداری برپا می باشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها