۱۳۹۶/۱۰/۰۳
–
۱۱۶ بازدید
در روایات آمده که امام حسین(ع) برای معلمی که به فرزندان امام، حمد را آموخت امام به کلی هدیه داد. مگر فرزندان امام نیاز بوده که کسی به آنها حمد بیاموزد؟ مقدار هدیه چقدر بوده ؟ منظور روایت و صحت آن را بیان فرمایید.
اولا، فرزندان امام(ع) هم مانند هر فرزندان دیگران نیاز به تعلیم و تربیت دارد، حال توسط خود امام یا شخص دیگر، البته تعلیم و تربیت فرزند معصوم امام، با خود امام است. و ثانیا دلیل این پاداش را خود امام(ع) بیان فرمودند به داستان و حکایت توجه کنید:حکایت به این شرح آمده بود که: ” … چون مردی به نام عبدالرحمن سلمی تلاوت سوره حمد را به یکی از فرزندان حسین علیه السلام آموخت، و آن فرزند سوره حمد را در نزد پدرش حسین علیه السلام تلاوت نمود آن حضرت هزار سکه طلا و هزار جامه به آن آموزگار بخشید و دهانش را از در و یاقوت انباشته کرد [ و چون شگفتی عبدالرحمن را دید] فرمودند:
” این پاداش ها چگونه با حق تو برابری می کند؟”
امام حسین علیه السلام به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از درّ کرد.
درباره علت این بخشش از امام سوال کردند.
فرمود: « آنچه من به او دادم، در برابر آنچه او داده (تعلیم سوره حمد به فرزندم) ناچیز است.» و این شعر را خواند:
اذا جادت الدنیا علیک فجد بها *** علی الناس طرا قبل ان تتفلت
فلا الجود یفنیها اذاهی اقبلت *** و لاالبخل یبقیها اذا ما تولّت
( هنگامی که دنیا به تو بخشش کرد، تو نیز به مردم ببخش قبل از این که به حال خود رها شوی و از بخششاش محروم گردی.
هنگامی که مال دنیا به انسان روی آورد، جود و بخشش آن را تباه نمیکند و هنگامی که از انسان روی گرداند، بخل به آن بقا نمیبخشد.)
منابع: بحار الانوار، ج 44، ص 191، حدیث 3- مناقب، ج 4، ص 66 .
” این پاداش ها چگونه با حق تو برابری می کند؟”
امام حسین علیه السلام به عبدالرحمن سلمی، معلمی که به فرزندش سوره حمد را آموخته بود، هزار دینار طلا و هزار حلّه بخشید و دهان او را پر از درّ کرد.
درباره علت این بخشش از امام سوال کردند.
فرمود: « آنچه من به او دادم، در برابر آنچه او داده (تعلیم سوره حمد به فرزندم) ناچیز است.» و این شعر را خواند:
اذا جادت الدنیا علیک فجد بها *** علی الناس طرا قبل ان تتفلت
فلا الجود یفنیها اذاهی اقبلت *** و لاالبخل یبقیها اذا ما تولّت
( هنگامی که دنیا به تو بخشش کرد، تو نیز به مردم ببخش قبل از این که به حال خود رها شوی و از بخششاش محروم گردی.
هنگامی که مال دنیا به انسان روی آورد، جود و بخشش آن را تباه نمیکند و هنگامی که از انسان روی گرداند، بخل به آن بقا نمیبخشد.)
منابع: بحار الانوار، ج 44، ص 191، حدیث 3- مناقب، ج 4، ص 66 .