خانه » همه » سلامت » تفسیر ارقام یا میزان فشار خون

دانلود کتاب های امتحان شده

تفسیر ارقام یا میزان فشار خون

تفسیر ارقام نشان داده شده در دستگاه فشار خون

افرادی که در آنها فشار خون بالا تشخیص داده شده است، می‌توانند به راحتی فشار خون خود را به کمک یک فشار سنج خون (Sphygmomanometer) مورد بررسی قرار دهند.


تفسیر ارقام نشان داده شده در دستگاه فشار خون

افرادی که در آنها فشار خون بالا تشخیص داده شده است، می‌توانند به راحتی فشار خون خود را به کمک یک فشار سنج خون مورد بررسی قرار دهند. چنانچه به دنبال توضیحی در خصوص ارقام ثبت شده بر روی دستگاه فشار خون می‌باشید، پس این مقاله را مطالعه نمایید.

قلب انسان، اندام حیاتی بدن است که خون اکسیژن دار شده را به تمام اندام‌های بدن ما می‌فرستد. هنگامی که این خون در بدن جریان می‌یابد، فشاری را بر روی دیواره‌های رگها وارد می‌سازد. این فشار اعمال شده چیزی جز فشار خون نمی‌باشد. فشار خون هرگز یکسان نخواهد بود. این فشار بسته به چندین عامل مانند وضعیت قرار گیری بدن، ورزش، خواب و شرایط عاطفی، به طور مداوم در حال تغییر است. در نتیجه فشار خون به منظور مواجه و رسیدگی به شرایط متفاوت بدن تغییر می‌کند.

فشار خون همیشه با سلامتی انسان در ارتباط است. فشار خون بالا و یا هیپرتنشن هیچگونه علامت و نشانه خاصی را از خود نشان نداده و در اکثر اوقات، ارقام نشان داده شده در دستگاه فشار سنج خون تنها منبع تشخیص فشار خون بالا است. افراد بسیاری وجود داشته که اطلاع ندارند مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند. برای تمامی افراد اهمیت دارد که مراقب فشار خون خود باشند. توضیحاتی که در ادامه در خصوص ارقام نشان داده شده در دستگاه فشار سنج خون آورده شده است، به شما در درک فشار خون طبیعی، بالا و پایین کمک خواهد کرد.

تفسیر ارقام نشان داده شده در دستگاه فشار خون
 

تفسیر ارقام یا میزان فشار خون

دستگاه فشار سنج خون و یا دستگاه فشار خون، دستگاهی است که به منظور اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از ستونی از جیوه بکار برده می‌شود. ارقام نشان داده شده در دستگاه همواره شامل دو رقم است که یکی از آنها نشان دهنده فشار خون سیستولیک و دیگری حاکی از فشار خون دیاستولیک می‌باشد. فشار سیستولیک، فشاری است که به هنگام پمپاژ کردن خون توسط قلب تجربه می‌شود، در حالی که فشار دیاستولیک، فشار خون در زمان استراحت قلب است. ارقام نشان داده شده در فشار خون سیستولیک همیشه بیشتر از این ارقام در فشار خون دیاستولیک است. فرض کنید که دستگاه فشار سنج ارقام 120 روی 80 میلی‌متر جیوه (mmHg 80 /120) را نشان ‌دهد، در این صورت 120 نشان دهنده فشار خون سیستولیک و 80 حاکی از فشار خون دیاستولیک می‌باشد.

میزان فشار خون طبیعی، عدد فشار سیستولیک را کمتر از 120 و دیاستولیک را پایین‌تر از 80 نشان می‌دهد. در بزرگسالان میانگین میزان فشار خون می‌تواند در محدوده‌ی 120 روی 80 میلی‌متر جیوه تا 140 روی 90 میلی‌متر جیوه قرار گیرد. میانگین میزان فشار خون چیزی جز میانگین یا معدل اعداد بدست آمده در زمانهای مختلف نیست. لازم است که این میانگین یا متوسط مورد بررسی قرار گیرد، به این دلیل که فشار خون هرگز به طور ثابت باقی نمی‌ماند. این میزان با شرایط متفاوت بدنی و وضعیت سلامتی تغییر می‌کند. میزان فشار خون بالا، اعداد بالای 140 روی 90 میلی‌متر جیوه می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر نگاهی به جدول ذیل بیاندازید.
 

جدول فشار خون

کمتر از 120 و کمتر از 80
 
فشار خون طبیعی
بین 120 تا 139 و یا بین 80 تا 89
 
پیش فشار خون بالا
بین 140 تا 159 و یا بین 90 تا 99
 
مرحله اول فشار خون بالا
160 یا بیشتر و یا 100 یا بیشتر مرحله دوم فشار خون بالا

ارقام نشان داده شده در جدول برای بزرگسالان بوده و این ارقام در کودکان و نوجوانان متفاوت خواهد بود.

چنانچه پس از بدست آوردن میزان میانگین فشار خون، هیپرتنشن و یا فشار خون بالا تشخیص داده شد، آنگاه فرد بایستی در اولین فرصت به پزشک مراجعه نماید. فشار خون بسیار بالا می‌تواند پیامدهای جانی یا مرگبار مانند حمله قلبی و یا سکته مغزی را به همراه داشته باشد. داروهای مخصوص فشار خون بالا به راحتی در دسترس بوده و می‌توانند به پایین آوردن فشار خون کمک نمایند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیاز داشته مراقب رژیم غذایی خود باشند به این دلیل که لازم است میزان مصرف سدیم و یا نمک خود را کاهش دهند. نمک به عنوان یک کاتالیزور جهت افزایش فشار خون عمل می‌کند. این افراد همچنین بایستی تحت یک برنامه ورزشی منظم قرار گیرند. بایستی فشار خون خود را به طور منظم بررسی یا چک کرده تا اطلاع یابند که آیا فشارشان تحت کنترل قرار دارد یا خیر. حتی میزان فشار خون پایین نبایستی نادیده گرفته شود و بدون فوت وقت باید تحت درمان قرار گیرند.

فشار خون معمولاً با افزایش سن، بیشتر می‌شود. فشار خون بالا را می‌توان با یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و داروهای تجویز شده توسط پزشک تحت کنترل درآورد. چنانچه میزان فشار خون طبیعی باشد، آنگاه فرد بایستی به پیروی از یک سبک زندگی سالم ادامه داده تا از شروع فشار خون بالا جلوگیری نموده و یا آن را به تأخیر اندازد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها