خانه » همه » مذهبی » تقسیم غنائم جنگی در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امیر المؤمنین علیه السلام

تقسیم غنائم جنگی در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امیر المؤمنین علیه السلام


تقسیم غنائم جنگی در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله امیر المؤمنین علیه السلام

۱۳۹۵/۰۸/۰۹


۳۳۷۵ بازدید

غنائم جنگی در زمان پیامبر وحضرت علی ع چگونه تقسیم میشد؟؟ آیا تقسیم مال بین مردم با کسانی مثل طلحه و زبیر که زحمات و جهادها و رشادتهای زیادی در جنگ انجام داده اند با یک غلام که تا بحال نجنگیده باید برابر باشد؟؟

غنائم جنگی در اسلام مربوط به رزمندگان و شرکت کنندگان در جنگ است و یک پنجم آن از باب خمس در اختیار حاکم اسلامی قرار می گیرد . در تقسیم این گونه اموال هیچ تفاوتی میان رزمندگان نیست و سابقه رشادت و زحمات افراد در این مورد، تأثیری ندارد . در مورد تقسیم سایر اموال عمومی نیز پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیر المؤمنین علیه السلام آن را به طور مساوی میان افراد جامعه تقسیم می کردند در عین حال در مواردی که نیاز به رسیدگی بیشتر و توجه بیشتر بود مانند نیازمندان و اقشار آسیب پذیر و خانواده های شهدا و ایثارگران ، حمایت بیشتری انجام می دادند تا نیاز و محرومیت این طبقات برطرف گردد و فاصله طبقاتی در جامعه کاهش پیدا نماید .
سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام در تقسیم غنائم جنگی و بیت المال تقسیم مساوی آن در میان مبارزان و مردم بود .رسول گرامی اسلام در تقسیم غنیمت ها و سایر اموال بیت المال، قانون عدل و انصاف را رعایت می کرد و به همه مردم به طور یکسان سهم می داد ; امتیازات شخصی، قبیله ای، سنی، سبقت در قبول اسلام، شرکت در جنگ بدر، سفید و سیاه، آزاد و برده و امثال آن ها را در کسب سهم از اموال بیت المال، دخالت نمی داد . (سبحانی ، جعفر ، فروغ ولایت، انتشارات صحیفه ، 1368، ص 348) بدین وسیله، دیدگاه طبقاتی و مناسبات ستمگرانه ی برخاسته از آن را، باطل اعلام کرد و انسان ها را کنار هم و در یک صف متحد قرار داد .
سعد بن ابی وقاص در تقسیم غنائم بدر به پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم اعتراض کرد و گفت: آیا مرا که از اشراف بنی زهره ام، با این آبکش ها و باغبان های یثرب، یکسان می بینی؟ آن حضرت از شنیدن این سخن، سخت آزرده گردید و فرمود: هدف من از این جنگ، حمایت از بیچارگان در برابر زورمندان است . من برای این برانگیخته شدم که تمام تبعیضات و امتیازات موهوم را ریشه کن سازم و تساوی در برابر حقوق را، در میان مردم جای گزین آن نمایم . (سبحانی ، جعفر ، فروغ ابدیت، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، ج1، ص 514)
امیر المؤمنین علیه السلام نیز سیره و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را ادامه دادند. آن حضرت بدون هیچ تأخیر و سازشی، در روز دوّم زمامداریش تساوی در تقسیم بیت المال را اعلام کرد و در روز سوّم آن را تحقّق بخشید.
ابن ابی الحدید معتزلی از قول ابوجعفر اسکافی (دانشمند و متکلّم بزرگ معتزله متوفی سال 240 هجری) آورده است که :روز دوّم پس از بیعت با علی علیه السلام (که روز شنبه یازده شب مانده از ماه ذی الحجّه بود) آن حضرت به منبر رفت و خطبه ای ایراد کرد.
در آن خطبه راه و روش خود را که ادامه سیره پیامبر صلی الله علیه و آله بود، مشخّص، و مساوات در تقسیم بیت المال را اعلام کرد و همین سخنان، نخستین چیزی بود که خوگرفتگان به نابرابری ها، آن را خوش نداشتند، و موجب کینه و مخالفت با امام علی علیه السلام شد.
آن حضرت به صراحت فرمود :«وَ اِنّی حامِلُکُم عَلَی مَنْهَجِ نَبِیِّکُم صلی الله علیه و آله وَ مُنْفَذِ فیکُم ما أَمَرْتُ بِهِ ؛ إن ِ اسْتَقَمْتُمْ لی وَ بِاللَّهِ الْمُسْتَعانِ، ألا إنَّ مَوْضِعی مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بَعْدَ وَفاتِهِ کَمَوْضِعِی مِنْهُ أیّامَ حَیاتِهِ.»
«من شما را به راه روشن پیامبرتان صلی الله علیه و آله خواهم بُرد و به آنچه فرمان داده شده ام درباره شما عمل خواهم کرد، اگر به آنچه می خواهم (تن سپارید و) مستقیم شوید و (البتّه) از خداباید یاری جست. بدانید که موضع من نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از رحلت او، همچون موضع من در دوران زندگی اوست»
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ادامه سخنان خود، سرمایه داران را از راه و روششان پرهیز داد و اعلام کرد که استفاده های نامشروع از بیت المال پایان یافته است.
و کسی بر سیره او که سیره پیامبر خداست و بر عمل به مساوات در تقسیم بیت المال خرده نگیرد و اعتراض نکند و آنان که برای خود نسبت به سایر مردم امتیاز قائلند، بدانند که اجر مزیّت های معنوی نزد خداست و کسی را بر کسی مزیّتی مادّی نیست و همه مسلمانان برابرند و اموال خدا باید به مساوات میانشان تقسیم شود.
سپس از همگان خواست که فردا برای گرفتن سهم شان از بیت المال بیایند.
امیرمؤمنان علیه السلام به عمّار یاسر و عبیداللَّه بن ابی رافع و ابوهیثم تیهان مأموریّت داد، مالی را که در بیت المال بود تقسیم کنند و به آنها فرمود :
إعْدِلُوا بَیْنَهُم وَ لا تَفَضَّلُوا أحَداً عَلَی أحَدٍ
«عادلانه تقسیم کنید و کسی را بر کسی برتری ندهید»
آنها مسلمانان را شمردند و مقدار مال را نیز معلوم کردند که به هرکس سه دینار می رسد.
مسلمانان و نیز طلحه و زبیر با پسرهای خود برای گرفتن سهمشان از بیت المال آمدند که به هریک سه دینار دادند.
طلحه و زبیر اعتراض کردند و گفتند:
« عمر با ما چنین رفتار نمی کرد. آیا این نحوه تقسیم بیت المال، نظر خودتان است یا نظر رفیقتان ؟»
آنها پاسخ دادند :
امیرمؤمنان علیه السلام چنین دستور داده است.
آنان نزد علی علیه السلام رفتند و به این شیوه اعتراض کردند و نحوه تقسیم بیت المال را در دوره خلیفه دوّم یادآور شدند.
حضرت پرسید : فَما کانَ یُعطیکُما رَسُولُ اللَّه ؟
«رسول خدا در تقسیم بیت المال با شما چگونه رفتار می کرد؟»
آنها سکوت کردند.
امام علی علیه السلام فرمود :
اَلَیْسَ کانَ النَّبِیُّ یُقْسِمُ بَیْنَ الْمُسلِمینَ بَالسَّوِیَّةِ ؟
«آیا پیامبر بیت المال را میان مسلمانان مساوی تقسیم نمی کرد؟
گفتند : آری.
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود :
فَسُنَّةُ رَسُولِ اللَّهِ أوْلی بَالْاِتّباعِ عِنْدَکُما، أمْ سُنَّةُ عُمَرٍ ؟
«پس نزد شما سنّت پیامبر سزاوارتر است که پیروی شود یا سنّت عُمَر؟»
گفتند : سنّت رسول خدا؛ امّا ما دارای سوابق و خدمات بوده، در راه اسلام سختی ها کشیده ایم و از نزدیکان (به پیامبر صلی الله علیه و آله ) هستیم.
حضرت از آنها پرسید : سابقه شما در اسلام بیشتر است یا من ؟
گفتند : سابقه شما.
حضرت فرمود :شما به پیامبر صلی الله علیه و آله نزدیکتر هستید یا من؟
گفتند : شما.
پرسید : خدمات شما و سختی هایی که برای اسلام متحمّل شده اید بیشتر است یا خدمات من؟
گفتند : شما.
فرمود : به خدا سوگند من و کارگری که برای من کار می کند در استفاده از بیت المال یکسان هستیم.
سپس آن حضرت در خطبه ای همگان را از موضع و عملکرد خود آگاه ساخته و فرمود :
«وَ مَحَوْتُ دَواوینَ العَطایا و أعْطَیْتُ کَما کانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُعطی بِالسَّوِیَّةِ وِ لَمْ أجْعَلْها دَوْلَةً بَیْنَ الْاَغْنِیاءِ»
«و دفاتر حقوق و عطایا را (که به دستور عمر بر ملاک های طبقاتی تعیین شده بود) از بین بردم و مانند رسول خدا صلی الله علیه و آله آن را به مساوات تقسیم کردم و آن را در دست توانگران قرار ندادم»
عاصم بن ضَمره گوید :علی علیه السلام بیت المال را میان مردم تقسیم کرد و همه را یکسان داد.
یعقوبی می نویسد :علی علیه السلام مردم را در عطا برابر نهاد و کسی را بر کسی برتری نمی داد و به غلامان همان اندازه می داد که به عرب ها می بخشید، وقتی علّت را جویا شدند، در حالی که چوبی از زمین برداشت و آن را میان دو انگشت خود نهاد، فرمود :
قَرَأتُ ما بَیْنَ الدَّفّتَیْنِ فَلَمْ أجِدْ لِوَلَدِ اِسْماعیلَ عَلَی وَلَدِ اسْحاقَ فَضْلُ هذا
«تمام قرآن را خوانده ام و در آن برای فرزندان اسماعیل (عرب ها) بر فرزندان اسحاق (غیر عرب ها) به اندازه این چوب برتری نیافته ام»
امام علی علیه السلام در پاسخ اینگونه اعتراض ها و خرده گیری ها خطاب به طلحه و زبیر فرمود:
«وَ أمّا ما ذَکَرْتُما مِنْ أمْرِ الْاءُسوةِ، فَاِنَّ ذلِکَ أمْرٌ لَمْ أحْکُم أنَا فیهِ بِرأْیی ، وَ لا وَلَّیْتُهُ هَوَی مِنّی ، بَلْ وَجَدْتُ أنَا وَ.نْتُما ما جاءَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَدْ فَرِغِ مِنْهُ»
«و امّا (اعتراض) شما در مورد اینکه (چرا میان شما و سایر مسلمانان) به تساوی رفتار کرده ام، این حکمی نبوده که من به رأی خود صادر کرده و بر طبق خواسته دلم انجام داده باشم، بلکه من و شما می دانیم که این همان دستور العملی است که پیامبر صلی الله علیه و آله آورده و انجام داده است»
امیرمؤمنان علیه السلام محکم و استوار بر سیره مساوات ایستاد و با وجود همه مخالفت ها، بیت المال را به تساوی میان همگان تقسیم کرد و میان عرب و غیر عرب تفاوت نگذاشت.
از ابواسحاق نقل شده که حرث گفت :
من نزد علی علیه السلام بودم که دو زن آمدند و ادّعای فقر و مسکنت کردند.
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود : بر ما واجب است در صورت صدق گفته شما به شما کمک کنیم.
آنگاه مردی را در بازار فرستاد تا برای آنها طعام و لباس خریده و فرمود : به هر یک از آنها صد درهم بدهد.
یکی از زن ها اعتراض کرد و گفت : من عرب هستم و زن دیگر از موالی است، چگونه با ما برخورد مساوی شده است.
امام علی علیه السلام فرمود :«قد قَرَأتُ ما بَیْنَ اللَّوحَیْنَ فَما رَأَیْتُ لِوَلَدِ اِسْماعیلَ عَلَی وَلَدَ إسْحاقَ علیه السلام فَضْلاً وَلاجَناحَ بَعُوضَةٍ»
«من قرآن خوانده و در آن خوب نگریسته ام، امّا برای فرزندان اسماعیل علیه السلام (عرب ها) بر فرزندان اسحاق علیه السلام (غیر عرب ها) حتّی به اندازه بال پشه ای برتری ندیده ام»(دشتی ، محمد ، امام علی علیه السلام و اقتصاد اسلامی ، قم: مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المؤمنین علیه السلام ، 1379، ص216-224)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد