خانه » همه » خبر » تلاش‌ها برای گسترش شورای امنیت/ محدود کردن وتوی روسیه امکان ندارد

دانلود کتاب های امتحان شده

تلاش‌ها برای گسترش شورای امنیت/ محدود کردن وتوی روسیه امکان ندارد

به گزارش راشا تودی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد طی سخنرانی در آخرین کنفرانس سال ۲۰۲۲ میلادی اظهار کرد: اگرچه ممکن است اعضای شورای امنیت سازمان ملل گسترش یابند اما احتمالا هیچکدام یک از پنج عضو دائم این شورا – آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه – حق وتو خود را از دست نخواهند داد.

وی در ادامه تصریح کرد: هم زمان با اینکه هر طرحی برای اصلاح این حق می‌تواند توسط هر یک از این کشورها با استفاده از همان حق وتو مسدود شود، محدود کردن حق وتو هم احتمالا با شکست مواجه خواهد شد.

از زمانی که روسیه جلوی تلاش‌های تحت رهبری آمریکا درخصوص محکوم کردن حمله مسکو به کی‌یف را از طریق شورای امینت سازمان ملل گرفت، اوکراین از این شورا خواسته تا راهی برای حذف حق وتوی روسیه بیابد. گوترش در همین راستا خاطرنشان کرد: با اینکه آگاهم انگلیس و فرانسه از این اقدام حمایت می‌کنند اما نسبت به انجام این کار “بدبین” هستم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ۱۵ عضو اعم از ۵ عضو دائمی و ۱۰ عضو انتخابی تشکیل می‌شود. این ۱۰ عضو انتخابی برای یک مدت دو ساله انتخاب می‌شوند و حق وتو قطعنامه‌ها را ندارند. این شورا که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد، با توافق تمامی پنج عضو دائم می‌تواند تحریم‌ها را اجرا و مجوز اقدامات نظامی را صادر کند. آن‌ها همچنین در صورت توافق تمامی اعضا می‌توانند پرونده‌ها را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهند.

311311

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها