خانه » همه » خبر » توافق تهران و ریاض در صدر اخبار خبرگزاری عربستان

دانلود کتاب های امتحان شده

توافق تهران و ریاض در صدر اخبار خبرگزاری عربستان

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) امروز (جمعه) نوشت: امروز بیانیه سه جانبه مشترک پادشاهی عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین به شرح زیر صادر شد.

در پاسخ به ابتکار شایسته شی جین‌پینگ رئیس جمهوری خلق چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان با سران دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، از ۶ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۳ (۱۵ تا۱۹ اسفند)، مذاکراتی در پکن بین هیات‌های پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

این بیانیه افزود: طرف‌های سعودی و ایرانی از جمهوری عراق و سلطان‌نشین عمان به دلیل میزبانی از گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف که طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ انجام شد و از رهبری و دولت جمهوری خلق چین به دلیل میزبانی و حمایت از مذاکرات و تلاش برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات قدردانی و تشکر کردند.

بر اساس اعلام واس، در این بیانیه سه کشور اعلام کردند که عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توافقی دست یافتند که موافقت با از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های آن‌ها حداکثر ظرف مدت دو ماه و تاکید بر احترام به حاکمیت دو کشور و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر را شامل می شود و توافق کردند که وزرای خارجه دو کشور برای فعال‌سازی این نشست و تبادل سفرا و بررسی راه‌های توسعه روابط بین خود و همچنین فعال کردن قرارداد همکاری امنیتی منعقده در ۲۲ / ۱.۱۴۲۲ هجری قمری مطابق با ۱۷ / ۴.۲۰۰۱ میلادی و موافقت نامه عمومی همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، فناوری، علم، فرهنگ، ورزش و جوانان، منعقده در تاریخ ۲.۲/ ۱۴۱۹ هجری قمری مطابق با ۲۷ / ۵.۱۹۹۸ میلادی نشستی برگزار کنند.

خبرگزاری رسمی عربستان اضافه کرد که سه کشور علاقمندی خود را برای به‌کارگیری تمامی تلاش‌ها جهت ارتقای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی ابراز کردند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (جمعه) روایتی از تلاش‌های صورت گرفته برای پایان بن‌بست ۷ساله و توافق از سرگیری روابط دوجانبه ایران و عربستان ارائه کرد.

وی تصریح کرد که سفر بهمن ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین و گفت‌وگوی شی جین پینگ رئیس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان، بستر شکل‌گیری مذاکرات جدید و بسیار جدی میان هیات‌های ایران و عربستان سعودی را فراهم کرد.

وی افزود: گفت‌وگوهای انجام شده میان دو کشور صریح، شفاف، همه‌جانبه و سازنده بود؛ رفع سوءتفاهم‌ها و نگاه رو به آینده در روابط تهران – ریاض قطعاً توسعه ثبات و امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و جهان اسلام را برای مدیریت چالش‌های موجود به‌دنبال خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان از نقش سازنده جمهوری خلق چین در خصوص حمایت از توسعه روابط کشورها که لازمه رفع چالش‌ها و افزایش صلح و ثبات و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی است، قدردانی کرد.

311311

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها