خانه » همه » سلامت » توانبخشی قلب

دانلود کتاب های امتحان شده

توانبخشی قلب

هرآنچه که باید راجع به توانبخشی قلبی بدانیم

توانبخشی قلبی، فعالیت های برنامه ریزی شده، یا برنامه ای برای بهبود سلامت قلب و عروق پس از حمله قلبی، عروق کرونر بای پس عروق، پیوند قلب، و سایر رویدادهای مهم قلبی عروقی است. بسیاری از مردم، پس از چنین رویدادهایی، نیاز به ایجاد تغییرات در شیوه زندگی دارند. برنامه های توانبخشی قلبی برای بیان نیازها و اهداف خود و ایجاد گام های واقع بینانه به سوی رفع آنها تلاش میکنند.


هرآنچه که باید راجع به توانبخشی قلبی بدانیم

توانبخشی قلب

توانبخشی قلب، که به آن توان بازسازی قلبی نیز گفته می شود، یک برنامه سرپایی سفارشی ورزش و آموزش برای بیماران قلبی است. توانبخشی قلب به بیمار کمک می کند تا سلامت قلب خود را بهبود بخشیده و در بهبودی بیمار از حمله قلبی، اشکال دیگر بیماری های قلبی یا جراحی برای درمان بیماری های قلبی موثر است.

توانبخشی قلبی اغلب شامل تمرینات ورزشی، پشتیبانی عاطفی و آموزش در مورد تغییر شیوه زندگی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مانند خوردن رژیم غذایی سالم، حفظ وزن سالم و ترک سیگار است.

اهداف توانبخشی قلبی شامل ایجاد یک برنامه شخصی برای کمک به بیمار در بازیابی قدرت، جلوگیری از بدتر شدن وضعیت بیماری، کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده و بهبود سلامتی و کیفیت زندگی بیمار می باشد. توانبخشی قلب گذشته بیمار را تغییر نمی دهد، اما می تواند به بیمار در بهبود آینده سلامت قلب کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که برنامه های توانبخشی قلبی می تواند خطر مرگ بیمار در اثر بیماری های قلبی و خطر ابتلا به مشکلات قلبی در آینده را کاهش دهد. انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا برنامه های توانبخشی قلب را توصیه می کنند.1
 

چه کسی باید در برنامه بازتوانی قلبی شرکت نماید؟

پزشکان اغلب بازتوانی قلبی را برای افرادی که حمله قلبی یا جراحی بای پس داشته اند، تجویز می کنند. اما بسیاری از مردم با انواع بیماری های قلبی و عروقی می توانند از بازتوانی قلبی بهره مند شوند. بازتوانی می تواند به شما در موارد زیر کمک کند:

• نارسایی قلبی.

• بیماری عروق محیطی یا پی ای دی (PAD).

• انجام و یا نیاز به انجام عمل پیوند قلب.

• انجام عمل آنژیوپلاستی برای باز کردن عروق کرونر.

• انواع دیگری از عمل جراحی قلب، مانند تعویض دریچه.مراقبت پزشکی هزینه بازتوانی قلبی را به بیمارانی با بیماری های قلبی مشخص، می پردازد.

• متأسفانه اغلب مردم بازتوانی قلب را بصورت کامل انجام نمی دهند و اگر شروع به انجام آن کرده اند، نیمه کاره رها نموده اند. این امر مخصوصاً در مورد زنان و افراد مسن تر صادق است. این دسته از افراد هم می توانند به اندازه جوان ترها از مزایای برنامه بازتوانی قلبی، بهره مند شوند. اگر پزشک شما بازتوانی قلبی را پیشنهاد می دهد، با او همراه شوید تا به بهترین نتیجه برسید.2

هرآنچه که باید راجع به توانبخشی قلبی بدانیم

اهداف توانبخشی قلب

توانبخشی قلب سه هدف مهم را دنبال می کند:
 

مشاوره و تمرین در ورزش

ورزش باعث پمپاژ قلب و کل سیستم قلبی و عروقی بیمار می شود. بیمار یاد می گیرد که بدن خود را به روش هایی که باعث تقویت سلامت قلب می شود حرکت دهد.
 

آموزش برای زندگی سالم از نظر قلبی

یکی از عناصر اصلی توانبخشی قلب، آموزش خود مراقبتی به بیماران است که یادبگیرند چگونه عوامل خطر خود را مدیریت کنند.
 

مشاوره برای کاهش استرس

استرس به قلب آسیب می رساند. برهمین اساس بخشی از توانبخشی قلب کمک به بیمار برای مدیریت و کاهش استرس است.

توانبخشی قلبی اطلاعات، پشتیبانی و توصیه های لازم برای بازگشت به زندگی روزمره را به بیمار و خانواده بیمار می دهد. توانبخشی قلب نقش مهمی در بهبودی طولانی مدت بیمار دارد. تحقیقات نشان داده است که توانبخشی قلبی می تواند خطر ابتلا به یک رویداد قلبی دیگر، بستری مجدد در بیمارستان را کاهش دهد و تأثیر مثبتی بر بهزیستی و کیفیت زندگی بیمار بگذارد. شرکت در توانبخشی قلبی به بیمار کمک می کند تا یک زندگی سالم داشته باشد.1
 

برنامه‌های توان‌بخشی چه خدماتی را ارائه می‌دهند؟

برنامه‌های توان‌بخشی معمولاً شامل بخش‌های زیر می‌باشند:
 

یک معاینه‌ی پزشکی به‌منظور تشخیص نیازها و محدودیت‌های شما

تیم پزشکی با استفاده از این اطلاعات، یک برنامه‌ی توان‌بخشی مخصوص برای فرد طراحی کرده و به او در هدف‌گذاری کمک می‌کنند.
 

یک برنامه‌ی فعالیت‌های فیزیکی طراحی شده مخصوص نیازهای فرد

تمرینات ورزشی معمولاً در حالی آغاز می‌شوند که ضربان قلب و فشارخون شما در طول فعالیت تحت نظرند. ممکن است شما با یک فیزیوتراپیست کار کرده و یا تحت نظر متخصص طب ورزشی و یا دیگر افراد متخصص قرار بگیرید.

در طول این جریان یاد می‌گیرید که چگونه ضربان قلب و سختی تمرینات را اندازه بگیرید. پس از آن، تمرینات شما سخت‌تر شده و بر روی تردمیل و یا دوچرخه‌ی ثابت انجام خواهند شد.
 

مشاوره و آموزش به‌منظور درک درست از عارضه و روش‌های مدیریت آن

ممکن است یک متخصص تغذیه، برنامه‌ی غذایی سالمی را برای شما طراحی کند. اگر شما سیگار می‌کشید، جلسات مشاوره به شما در ترک آن کمک می‌کنند. مشاوره همچنین به شما کمک می‌کند تا با افسردگی، خشم و اضطراب در طول دوره‌ی درمان کنار بیایید.

حمایت و آموزش در جهت کمک به فرد برای بازگشت به کار و فعالیت‌های روزمره و همچنین کمک به او برای مدیریت عارضه‌ی قلبی خود.3

هرآنچه که باید راجع به توانبخشی قلبی بدانیم

به هنگام انتخاب یک برنامه‌ی توان‌بخشی، به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

 

زمان

آیا زمان اجرای این برنامه با برنامه‌های شما تداخلی ندارد؟
 

مکان

آیا می‌توان به‌سادگی به محل برگزاری جلسات رسید؟
 

خدمات

آیا این برنامه خدمات موردنیاز شما را ارائه می‌دهد؟
 

محیط

آیا این برنامه به‌صورت تکی اجرا می‌شود یا گروهی؟ آیا وسایل موردنیاز فراهم‌اند یا باید بیشتر فعالیت‌های فیزیکی را در خانه انجام دهم؟
 

هزینه

آیا می‌توانید هزینه‌ی آن را تقبل کنید؟ آیا تحت پوشش بیمه‌ی شما هست؟3
 

خطرات توانبخشی قلب

توانبخشی قلب برای هرکسی که به بیماری قلبی مبتلا باشد مناسب نیست.

تیم مراقبت های بهداشتی بیمار را، از نظر سابقه پزشکی، معاینه جسمی و آزمایشات انجام شده بررسی می کند، تا مطمئن شوند بیمار کاندید مناسبی برای شروع یک برنامه توانبخشی قلبی است یا نیست.

به ندرت، برخی از افراد در حال توانبخشی قلبی، از جمله آسیب هایی مانند درد عضلات رنج می برند. تیم مراقبت های بهداشتی هنگام ورزش، بیمار را به دقت کنترل می کند و به بیمار آموزش های لازم را می دهند. بر همین اساس احتمال بروز خطر در حین تمرینات ورزشی کم است.

نحوه استفاده و بهره مندی از توانبخشی قلب عبارت است:

داروهای خود را به درستی مصرف کنید.

برای دستیابی به اهداف خود نقش فعالی داشته باشید.

با مشورت با تیم پزشکی، اهداف سلامت قلب خود را مشخص کنید.

در صورت صلاحدید پزشک در یکی از برنامه های توانبخشی قلب ثبت نام کنید.

در طول توانبخشی اگر علائم جدیدی را تجربه کردید به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر واجد شرایط هستید یا به یکی از بیماری های قلبی دچار شده اید در مورد شرکت در تمرینات توانبخشی با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین اگر به نارسایی قلبی مبتلا شده اید یا دستگاهی از قبیل ضربان ساز دارید، ممکن است بتوانید در یک برنامه توانبخشی قلبی شرکت کنید. اگر پزشک یا پرستار توصیه کنند که شما نیازی به توانبخشی قلبی ندارید اما احساس می کنید از مزایای آن بهره مند می شوید، از بیان این مطلب برای آن ها نترسید و با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید شاید روش های جایگزین دیگری را به شما معرفی کنند.1

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.medicalhelp.ir
3.www.drmehdikarimi.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها