خانه » همه » مذهبی » توبه و گریه -درمان قساوت قلب-

توبه و گریه -درمان قساوت قلب-


توبه و گریه -درمان قساوت قلب-

۱۳۹۶/۱۰/۱۱


۱۰۴۴ بازدید

سلامجوانی هستم ۱۹ساله.هرچی فکرمیکنم میبینم عمدا گناهی انجام نمیدم.اما گریه ام نمیگیره.باره گناه رو روی خودم احساس میکنم.چه کنم؟

مقدمهیکی از مسائلی که پس از انجام گناه ممکن است فرد با آن مواجه باشد، احساس پلیدی و ناپاکی است که به شدت به آن مشغولیت ذهنی پیدا کرده و به مرور زمان دچار یک وسواس فکری می شوند، به گونه ای که خود را در افکار و تصاویر ناپاکی غرق می بینند و در اثر این احساس ناپاکی و پلیدی، دست به اقدامات بی فایده و بعضا خطرناک می زنند، در حالی که اینگونه نیست و خدای مهربان هرگز نظام این عالم را به گونه ای قرار نداده است و خود نیز اینگونه برخورد نمی کند که فردی به دلیل انجام یک گناه تا ابد دچار ناپاکی و عذاب گردد، بلکه اگر فردی به گناهی آلوده گردد، و پس از آن توبه حقیقی نماید، مانند فردی است که گناه نکرده است پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله)می فرماید : «التائب من الذنب کمن لا ذنب له- توبه کننده از گناه همانند کسی است که گناهی نکرده است» (بحار ج 2 ص 154) و حتی خدای مهربان گناهان او را تبدیل به ثواب کرده و در نامه اعمال او ثبت می نماید.
الف ) یاس و ناامیدی از حربه های شیطان
مساله مهم دیگری که در چنین شرایطی ممکن است برای فرد پیش آید، یاس و ناامیدی می باشد، که این از حربه های اصلی شیطان بوده، به گونه ای که به شدت در دل فرد وسوسه می کند و آینده را در نظر او سیاه و تاریک جلوه می دهد. در چنین وضعیتی فرد باید بداند، درست است که گرفتار گناه بزرگی شده و صحیح است که در وضعیت بغرنجی به سر می برد، اما چنین فردی در آخر دنیا و در انتهای راه نیست، بلکه تا انسان زنده است، امکان جبران گذشته، پیشرفت، و حرکت به سوی سعادت را دارد و هیچ وقت و هیچ وضعیتی برای رشد و تعالی دیر نیست.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که با هیچکس (حتی کسی که احساس می‌کنید به شما نزدیک و بسیار رازدار است) در این مورد صحبت نکنید، حتی نباید به بهانه صداقت با خواستگاران خود نیز درمیان بگذارید.

ب ) توبه حقیقی
توبه در حقیقت پشیمان شدن از گناه و بازگشتن از راهی است که انسان در گذشته بر خلاف رضای پروردگار رفته است . توبه حقیقی نیز همان توبه نصوح است؛ یعنی توبه و پشیمانی بدون بازگشت. اگر کسی احساس کند که واقعا از گذشته خود نادم و پشیمان گشته و راه خود را به سوی خداوند عوض کرده، باید بداند که اهل توبه واقعی است و اینچنین توبه ای هرگز رد نمی شود. به عبارت دیگر مشکل و نگرانی ای که در زمینه قبول توبه وجود دارد، از طرف خداوند- یعنی پذیرنده توبه- نیست؛ بلکه مشکل از جانب خود توبه کننده است که آیا موفق می شود راه خود را به سوی خداوند تغیر دهد یا نه.
هر گناهی قابل توبه است و خداوند خود فرموده است : «ان الله یغفر الذنوب جمیعا؛ خداوند همه گناهان را می آمرزد».

ج ) گریه
1 . منشأ گریه ارزشى، معرفت است؛ ازاین رو اگر احساس مى کنیم که در هنگام عبادت با خدا یا توسل به ائمه معصومین ( علیهم السلام ) ، حالت گریه نداشته و اشکى از چشمانمان جارى نمى شود، حتى قلبمان نیز متأثر و اندوهگین نمى گردد باید در معنویات خود تلاش بیشتری داشته باشیم تا حالت معنوی در ما زنده شود.

2 . برای جاری شدن اشک باید زمینه هاى ایجاد و توسعه شناخت به خداوند متعال و معرفت به اهل بیت(ع) را در خود تقویت کرده و موانع معرفت را از میان برداریم.
زمینه هاى ایجاد و توسعه معرفت عبارت است از:
1 ـ مطالعه و شناخت صفات ،آثار و آیات خداوند متعال ( خداشناسی )
2 ـ مطالعه و شناخت در خود (خود شناسی )
3 ـ مطالعه تاریخ زندگانى اهل بیت( علیهم السلام )
4ـ مطالعه و تفکّر در سخنان ایشان
3- شناخت خدا؛ زیرا آنان تجلى گاه اوصاف الهى اند وبا شناخت خدا و اوصاف او، مى توان فضایل آنان را دریافت [ نگا: آیین مهرورزى، بخش محبت به اهل بیت(ع ) ]

ج ) موانع معرفت؛ عمدتاً به عملکرد ما برگشته، موجب قساوت قلب مى شود،«من علامات الشقاء جمود العین» [حضرت رسول(ص)]، میزان الحکمه، ج 1، ص 455، روایت 1845 و قال على(ع): «ما جفت الدموع الا لقسوة القلوب و ما قست القلوب الالکثرة الذنوب». ( همان، ص 455، روایت 18406) و موجب مى گردد که حتى احساسات و عواطف ما در سیطره عقل ما نباشد.
این موانع عبارتند از:
1. زیاد سخن گفتن درغیر ذکر خدا (بحارالانوار، ج 71، ص 281 )
2. گناه زیاد (همان، ج 70، ص 55)
3. آرزوى زیاد (همان، ج 78، ص 83 )
4. گوش سپارى به امور لهو (بحارالانوار، ج 75، ص 370 )
5. جمع کردن مال ( مستدرک الوسائل، ج 2، ص 341 )
6. ترک عبادات (تنبیه الخواطر، ص 360 )
7 . همنشینى با افراد گمراه و ستمگر(بحارالانوار، ج 1، ص 203 )
8 . همنشینى با افراد فرومایه و پست (همان، ج 77، ص 45 )
9 . خنده زیاد(همان)

د ) براى از بین رفتن قساوت قلب در روایات امورى ذکر شده که مهم ترین آنها عبارت است از:
1. یاد مرگ ،(همان، ج 14، ص 30 )
2. پند و اندرز،(همان، ج 77، ص 199).
3.تفکر در آیات الهى، قیامت و حال خویشتن ،(همان، ج 78، ص 115.(
4 . همنشینی با اندیشمندان ،(همان، ص 308).
5. معاشرت با اهل فضل ،(معجم الفاظ غررالحکم، ص 863.
6 . گفت و گوى علمى ،(بحارالانوار، ج 1، ص 203)
7. اطعام تهى دستان ،(مشکاةالانوار، ص 107).
8. مهربانى و محبت به ایتام ،(همان.
9 . ذکر خدا،(نهج البلاغه، خ 222)
10. ذکر فضایل و مناقب و مصائب اهل بیت(ع)) ،(همانجا)
11. قرائت قرآن ،(همان، خ 176.)
12. استغفار،(بحارالانوار، ج 93، ص 284)
13. مهم تر از تمامى این امور، آن است که از خداوند متعال عاجزانه بخواهیم: به ما چشم اشک بار عنایت کند و در این میان، اهل بیت(ع) را واسطه قرارداده و از خود آنان نیز استمداد جوییم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد