خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » توسعه شهری و بهره گیری از دانش و نوآوری

دانلود کتاب های امتحان شده

توسعه شهری و بهره گیری از دانش و نوآوری

از این رو شناخت رویکردها، درک دقیق از سوگیری ها و تعیین اهداف توسعه باید مبتنی بر دانش و نوآوری و با نگاه به آینده پژوهی و با بهره گیری از دستاوردهای بشر باشد. رفع چالش های شهری بدون در نظر گرفتن دانش و نوآوری مفهومی ندارد. بنابراین اگر می خواهیم چالش های شهری برطرف شود، نیازمند بهره گیری از دانش و نوآوری هستیم.

محور اصلی توسعه شهری مبتنی بر دانش و نوآوری، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی هستند که باید از ظرفیت این نهادهای علمی و پژوهشی در راستای توسعه پایدار شهری که جزو وظایف اساسی هبیتات بوده و خواهان موفقیت در آن است، استفاده شود.
در اولین  اجلاس وزرای شهرسازی که هفدهم فروردین سال جاری _ 6 آوریل _ به میزبانی اصفهان برگزار شد،  وزرای شهرسازی ایران، ایتالیا، الجزایر، روسیه ،مالزی ، سوریه ، پرو، اکراین ودیگر کشورهای عضو ، رییس اجرایی و معاونین هبیتات، استاندار اصفهان و تعدادی از استادان دانشگاه حضور داشتند، محور اصلی بحث، دانش و نوآوری و توسعه پایدار شهرها بود.
جامعه رهبران شهری باید نسبت به بازشناسی ارزش های تاریخی و تمدنی، زیست محیطی، فرهنگ و خانواده اقدام کرده  و ظرفیت های آن را بررسی و پیگیری کنند.

بهسازی سکونت های زیستی، تغییرات اقلیمی، موضوعات جوانان و ایجاد اشتغال، خانواده، سالمندان و همچنین تامین توسعه اقتصاد محلی، تعیین شاخص های طراحی شهری، تمرکز زدایی ، قانونگذاری و حکمروایی، جابه جایی شهری، انرژی شهری و کاهش خطرپذیری شهری از جمله محورهای 26 گانه برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد و کمیته ملی اسکان بشر ایران است که محمدمهدی مظاهری به آن اشاره کرد.

کمیته ملی اسکان بشر ایران آمادگی دارد که در حوزه ملی و بین المللی طی یادداشت تفاهم نامه هایی با دانشگاه های کلان شهرها مبنای توسعه پایدار شهری را با رویکرد دانش و نوآوری پیگیری کند. از جمله این موارد توسعه مبتنی بر عدالت فضایی است، بدان معنا که هیچ فرد، گروه، نژاد، جنس و مکانی نباید در حاشیه قرار بگیرد.

گفتنی است برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند. رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعۀ اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی، اجتماعی درخور برای عموم است. هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعۀ شهری، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان.

* دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران
*متن سخنان مطرح در ویبنار مجازی کمیته ملی اسکان بشر ایران با موضوع بهینه سازی زیست، دانش و نوآوری ، توسعه شهری

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها