خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » جدال کدنویسی و حروف‌چینی؛ مایکروسافت در حمایت از روزنامه‌نگاران علیه گوگل

دانلود کتاب های امتحان شده

جدال کدنویسی و حروف‌چینی؛ مایکروسافت در حمایت از روزنامه‌نگاران علیه گوگل

در دهه‌ی گذشته، با افزایش نفوذ غول‌های فناوری در زندگی مردم و تصاحب بخش اعظم بازار تبلیغات، صدها روزنامه در آمریکا فعالیتشان متوقف شده است. دو جبهه‌ی جمهوری‌خواه و دموکرات در تلاش برای اصلاح روند روبه‌رشد شرکت‌های فناوری چه ازنظر تعدیل محتوای آن‌ها و چه تعدیل شرکت‌های درون‌گذارده (Corporate spin-off) با شرکت‌های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک اتفاق‌نظر ندارند؛ اما هر دو گروه معتقدند روزنامه‌نگاری محلی به حمایت نیاز مبرم دارد.

جلسه‌ی هفته‌ی گذشته کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده بر چگونگی انتشار اخبار در پلتفرم‌های گوگل و فیسبوک متمرکز بود و لایحه‌ی جدید ارائه‌شده دراین‌باره با حمایت جمهوری‌خواهان مواجه شد. این لایحه را می‌توان یکی از تهدیدهای قانونی بزرگ‌ برای فناوری به‌حساب آورد که ناشی از مجادلات چندین‌ساله‌ی ضدانحصارطلبی و اوضاع مخاطره‌آمیز روزنامه‌های محلی است. سیسیلین درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «بحران روزنامه‌نگاری در آمریکا در دموکراسی و زندگی مدنی جامعه‌ی آمریکایی وجه‌ی جدی به‌خود گرفته است.»

لایحه‌ی پیشنهادی سیسیلین با عنوان «قانون رقابت و حفاظت از روزنامه‌نگاری سال ۲۰۲۱» به خبرگزاری‌ها اجازه می‌دهد با پلتفرم‌هایی نظیر فیسبوک و گوگل بر سر توزیع محتوای آن‌ها آنلاین مذاکره کنند. سناتور ایمی کلوبشار (Amy Klobuchar)، رهبر هیئت ضدانحصارطلبی مجلس سنا، از این قانون حمایت کرد. کن باک (Ken Buck)، یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه حامی لایحه، نیز می‌افزاید: «این لایحه قدمی درست با هدف کاهش قدرت پادشاهان دیجیتالی است. هدف لایحه هموارکردن میدان بازی به‌نفع دموکراسی و آزادی‌بیان است.»

اجرای این قانون با وجود حمایت‌ها به این راحتی‌ها نخواهد بود و فشار روی کنگره بیش‌از‌پیش احساس می‌شود. ژانویه‌ی سال جاری (دی ۱۳۹۹) گوگل تهدید کرد موتور جست‌وجوی خود را در استرالیا از دسترس خارج می‌کند. این تهدید در پاسخ به قانون جدید استرالیا بود که این غول فناوری را به پرداخت پول به خبرگزاری‌ها به‌ازای محتوایشان مجبور می‌کرد. این قانون فوریه تأیید شد و گوگل به‌سرعت از مواضعش عقب‌نشینی کرد تا با خبرگزاری‌ها به‌توافق برسد.

زمانی‌که این اتفاقات رخ داد، مایکروسافت بیانیه‌ای در حمایت از استرالیا برای حفاظت از ناشران منتشر کرد. برد اسمیت، از مایکروسافت، در بیانیه‌ای رسمی می‌گوید: «پرواضح است وقتی سایر شرکت‌های فناوری گاهی به ‌ترک استرالیا تهدید می‌کنند، مایکروسافت هرگز چنین تهدیدی نخواهد کرد.» اسمیت به‌عنوان شاهد در جلسه‌ی کمیته قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده حضور یافت و حمایت خود را از لایحه‌ی سیسیلین اعلام کرد. البته چندین لحظه قبل ‌از آغاز جلسه، گوگل بیانیه‌ی تندوتیز خود علیه مایکروسافت را منتشر کرد و در آن ردموندی‌ها را به زیرپاگذاشتن قوانین دنیای آزاد اینترنت با هدف شکست رقیب متهم کرد.

افزون‌براین، بخشی از جلسه به صحبت درباره‌ی فیسبوک تعلق داشت. البته همان‌طورکه کریستیانو لیما، خبرنگار Politico، در حساب توییترش خاطرنشان کرد، سهم فیسبوک از جلسه بسیار کمتر از گوگل بود. فیسبوک ماه گذشته درگیری‌هایی با دولت استرالیا داشت که به حذف امکان اشتراک‌گذاری اخبار برای برخی کاربران و خبرگزاری‌ها در این پلتفرم منجر شد. باوجوداین، در مدت کوتاهی و در فوریه دولت استرالیا با فیسبوک به‌توافق رسید و با پذیرش برخی تغییرات دوباره امکان اشتراک‌گذاری اخبار برای کاربران فراهم شد. بررسی دقیق تغییرات اعمال‌شده در قوانین استرالیا برای فیسبوک قطعا می‌تواند برای کاربران آمریکایی نیز راه‌گشا باشد.

درنهایت، باید یادآور شویم کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان هنوز باید یک جلسه‌ی دیگر قبل از معرفی قانون، برای مباحثه درباره‌ی این لایحه برگزار کند. احتمالا اجرای لوایح مرتبط بهار امسال عملی شود. همچنین کلوبشار در مصاحبه با CNN گفت قرار است جلسات مشابهی درباره‌ی تسلط و نفوذ فناوری در کمیته‌ی رقابت مجلس سنا برگزار شود که روی هزینه‌های اپ‌استور و انتشار اخبار متمرکز است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قوانین جدید حمایت از خبرگزاری‌ها چیست؟

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها