جن در زندگی انسان – دخالت جن در زندگی
۱۳۹۶/۰۴/۰۳
–
۲۶۷۴ بازدید
سلام .چرا گاهی جن در زندگی انسان دخالت می کند و ورود پیدا می کند ؟
علیکم السلام : راجع به جن و دخالت کردن او در زندگی به مطالب زیر توجه نمایید:
1. جن از موجودات الهی است و همان گونه که جسم انسان از خاک خلق شده است، او هم جسم دارد که اصلش از آتش خلق شده است. پس چون جسم دارد، به بسیاری از کارهای مادی نیز قادر است. چنان در قرآن کریم آمده، به حضرت سلیمان علیهالسلام در شهرسازی و بنا سازی کمک میکردند. جنیان نیز مؤمن و کافر دارند.جن درزندگی انسان دخالت مستقیم و غیر مستقیم دارد. وسوسه ابلیس و شیاطین و شیطان هر کس که همه از جنیان هستند، بر زندگی انسان تأثیر غیر مستقیم دارد. اما شیطان (جنّ) بر انسان سلطه ندارد.
دخالت جنّ (شیطان) فقط این نیست که مثلاً بتواند لیوان یا نمکدان یا انگشتری را بردارد، بلکه میتواند از راه حرص، طمع، خودخواهی، تکبر و هوای نفسی که در انسان وجود دارد، به وسیلهی او کل کره زمین را به فساد بکشاند، چنان که شاهدیم.
2. توضیح بیشتر
توانایی های جنیان
توانایی های جن و روح: اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،از جمله مى تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه جا کند. در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان (ع)وقتى عفریتى از جن مدعى مى شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد ، [1] حضرت سلیمان او را تکذیب نمى کند. [2] این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.
در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». [3] از این قضیه معلوم می شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه ها و افرادی از جن قرار گیرند. البته باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه هایى را به آتش مى کشند و موهوماتی از این قبیل…که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست [4] علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.
در باره قدرت روح باید گفت از آنجا که روح، یک امر مادّی نیست؛ محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می تابد و هیچ کدام از آنها نمی تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود .چنانکه از آیات و روایات استفاده می شود که روح انسانها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و ارواح مؤمنان بر حسب قدر و اندازه فضیلت شان کم و بیش خانواده شان را زیارت می کنند . [5] البته طبق روایات این امتیازات ، اختصاص به ارواح مؤمنان داشته که با اذن خداوند از آزادی نسبی برخوردارند، اما ارواح کافران و مشرکان و کسانی که اهل پلیدی و ظلمند، در وادی برهوت به بند کشیده شده و در عقاب اعمال خود گرفتارند و نمی توانند آزادانه رفت و آمد کنند .
بر این اساس نظریه اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها که همان دخالت آنها در تدبیر امور عالم می باشد فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛ زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند، [6] و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
غرایب و عجایب الجن، بدر الدین بن عبدالله الشبلى، ترجمه و تحقیق و تعلیق ابراهیم محمد الجمل.
جن و شیطان، علیرضا رجالى، تهران، نشر نبوغ.
عود ارواح؛ ناصر مکارم شیرازی.
ارتباط با ارواح، ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نسل جوان.
نمایه: شیطان، فرشته یا جن، سؤال 100 (سایت: 857) .
توانایی شیطان و جن، سؤال 138 (سایت: 883) .
[1] نمل، 40 – 30.
[2] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119.
[3] شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹ . ،به نقل از سایت تبیان
[4] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص155 و 156.(با دخل و تصرف)
[5] مجلسى، بحارالانوار، ج 6، ص 268 .
[6] مکارم شیرازی، ناصر، ارتباط با ارواح، انتشارات نسل جوان، چاپ دهم، ص162.
1. جن از موجودات الهی است و همان گونه که جسم انسان از خاک خلق شده است، او هم جسم دارد که اصلش از آتش خلق شده است. پس چون جسم دارد، به بسیاری از کارهای مادی نیز قادر است. چنان در قرآن کریم آمده، به حضرت سلیمان علیهالسلام در شهرسازی و بنا سازی کمک میکردند. جنیان نیز مؤمن و کافر دارند.جن درزندگی انسان دخالت مستقیم و غیر مستقیم دارد. وسوسه ابلیس و شیاطین و شیطان هر کس که همه از جنیان هستند، بر زندگی انسان تأثیر غیر مستقیم دارد. اما شیطان (جنّ) بر انسان سلطه ندارد.
دخالت جنّ (شیطان) فقط این نیست که مثلاً بتواند لیوان یا نمکدان یا انگشتری را بردارد، بلکه میتواند از راه حرص، طمع، خودخواهی، تکبر و هوای نفسی که در انسان وجود دارد، به وسیلهی او کل کره زمین را به فساد بکشاند، چنان که شاهدیم.
2. توضیح بیشتر
توانایی های جنیان
توانایی های جن و روح: اگرچه جن از نظر قدرت فکرى ضعیف است زیرا درک او، درکى عقلى و قوى نیست و حداکثر خیالى و وهمى است ولى قدرت فیزیکی او زیاد است،از جمله مى تواند با سرعت زیاد کارهاى خارق العاده انجام دهد و بارهای سنگینى را در کمترین زمان جابه جا کند. در قرآن مجید داستان حضرت سلیمان (ع)وقتى عفریتى از جن مدعى مى شود که می تواند تخت بلقیس را در زمان بسیار اندکی از سرزمین بسیار دوری منتقل کند و به نزدآن حضرت بیاورد ، [1] حضرت سلیمان او را تکذیب نمى کند. [2] این دلیل برقدرت فوق العاده اجنه است.
در باره آزار و اذیت جنیان و ضرر وارد کردن به انسانها، مرحوم شیخ مفید در کتاب «ارشاد» آورده است: «در آثاری از ابن عباس نقل شده: زمانی که پیامبر اسلام (ص) به قصد جنگ با قبیله بنی مصطلق از مدینه خارج شد، هنگام شب به دره وحشتناک و صعب العبوری رسید. اواخر شب جبرئیل بر آن حضرت نازل شد و خبر داد که طایفه ای از جن در وسط دره جمع شده و قصد مکر و شر و آزار و اذیت شما و اصحابتان را دارند». [3] از این قضیه معلوم می شود که حتی افراد مؤمن و نیکوکار ممکن است مورد آزار و اذیت گروه ها و افرادی از جن قرار گیرند. البته باید توجه داشت که اگر چه وجود جن امری واقعی است و آن ها در نوع خود شرور و صالح دارند و قدرت انجام کارهای بزرگ و فوق العاده ای دارند، اما واقعیت آن است که بیش از اندازه در باره این موجودات بزرگنمایی شده است و دروغ ها و خرافات زیادى در باره این موجود در اذهان مردم وجود دارد مثل اینکه آنها را صرفا موذی و پرآزار، کینه توز و بد رفتار می دانند که اگر یک ظرف آب داغ بریزید، آنها خانه هایى را به آتش مى کشند و موهوماتی از این قبیل…که با هیچ عقل و منطقی مناسبت ندارد و قابل قبول نیست [4] علاوه برای انسان این امکان وجود دارد که با اتخاذ شیوه هایی از آزار آنان در امان بماند.
در باره قدرت روح باید گفت از آنجا که روح، یک امر مادّی نیست؛ محدودیت ماده را ندارد و به سان اشعه خورشید که از ورای شیشه و ابر به داخل اتاق و منزل می تابد و هیچ کدام از آنها نمی تواند مانع از حضور و حرکت حیات آفرین ذرّات آن شود، می تواند در همه جا حاضر شود .چنانکه از آیات و روایات استفاده می شود که روح انسانها پس از مرگ می توانند از مسائل دنیا آگاهی پیدا کنند و ارواح مؤمنان بر حسب قدر و اندازه فضیلت شان کم و بیش خانواده شان را زیارت می کنند . [5] البته طبق روایات این امتیازات ، اختصاص به ارواح مؤمنان داشته که با اذن خداوند از آزادی نسبی برخوردارند، اما ارواح کافران و مشرکان و کسانی که اهل پلیدی و ظلمند، در وادی برهوت به بند کشیده شده و در عقاب اعمال خود گرفتارند و نمی توانند آزادانه رفت و آمد کنند .
بر این اساس نظریه اذیت و آزار ارواح خبیثه و سرگردان و تأثیر گذاری آنان در موفقیت یا عدم موفقیت انسان در کارها که همان دخالت آنها در تدبیر امور عالم می باشد فرضیه ای پوچ و تو خالی و عاری از ادله عقلی، تجربی و نقلی است؛ زیرا پر واضح است که نه ارواح آنقدر بیکارند که بی جهت در کار خلق الله دخالت کنند، [6] و نه چنین قدرت و اجازه ای از سوی خداوند دارند؛ زیرا اوست که تنها مؤثر در عالم وجود است.
برای آگاهی بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:
غرایب و عجایب الجن، بدر الدین بن عبدالله الشبلى، ترجمه و تحقیق و تعلیق ابراهیم محمد الجمل.
جن و شیطان، علیرضا رجالى، تهران، نشر نبوغ.
عود ارواح؛ ناصر مکارم شیرازی.
ارتباط با ارواح، ناصر مکارم شیرازی، انتشارات نسل جوان.
نمایه: شیطان، فرشته یا جن، سؤال 100 (سایت: 857) .
توانایی شیطان و جن، سؤال 138 (سایت: 883) .
[1] نمل، 40 – 30.
[2] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119.
[3] شیخ مفید، ارشاد، ص ۳۹۹ . ،به نقل از سایت تبیان
[4] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 25، دارالکتب الاسلامیه، چاپ نهم، ص155 و 156.(با دخل و تصرف)
[5] مجلسى، بحارالانوار، ج 6، ص 268 .
[6] مکارم شیرازی، ناصر، ارتباط با ارواح، انتشارات نسل جوان، چاپ دهم، ص162.