خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » جهانگیری تفهیم اتهام شد/طالبان نمی‌دانند «مرز» چیست؟! /روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل

دانلود کتاب های امتحان شده

جهانگیری تفهیم اتهام شد/طالبان نمی‌دانند «مرز» چیست؟! /روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل

به گزارش «تابناکـ» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۸ اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که تیتر‌های مرتبط با روز جهانی قدس، بیدار شدن سرخک از خواب زمستانی و صادرات روزانه ۷۰۰ کانتینر هندوانه از ایران خشک به ترکیه پر آب! در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل

احمد کاظم زاده طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان روز جهانی قدس و نگرانی‌های فزاینده امنیتی اسرائیل نوشت: با وجود روندی بودن بحران فلسطین هر سال تحولاتی در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی روی می‌دهد که بر کم و کیف روز جهانی قدس هم تاثیر می‌گذارد و آن را تا حدودی از سال‌های گذشته متمایز می‌کند. یکی از این عوامل تاثیرگذار فروکش نسبی بیماری کروناست که فضای مساعدتری را در مقایسه با چند سال اخیر برای برگزاری مراسم روز جهانی قدس فراهم کرده است. در داخل فلسطین، قدرت بازدارندگی مقاومت تاثیر خود را گذاشته و با وجود این که فلسطینی‌ها طی چهارعملیات کاری آن هم در داخل اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ موسوم به اسرائیل، ضربه امنیتی سنگین بر این رژیم وارد کردند، اما در مقابل تل آویو نتوانست همچون سال‌ها و دهه‌های گذشته به عملیات‌های مشت آهنین متوسل بشود و به جنگ تمام عیار روی آورد. مشارکت فعال فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ در رخداد‌های فلسطین به خصوص مسائلی که به سرنوشت قدس و مسجد الاقصی مربوط می‌شود، بر نگرانی رژیم صهیونیستی افزوده است، زیرا احتمال این که این رژیم را وارد جنگ داخلی کند، وجود دارد. با وجود این که در جریان جنگ ۱۹۴۸ نزدیک به نیمی از فلسطینی‌ها از خانه و کاشانه خود آواره شدند، اما حدود ۱۶۷ هزار نفر در این اراضی باقی ماندند که اکنون تعداد آن‌ها به بیش از دو میلیون نفر افزایش یافته و به یکی از دغدغه‌های جدی این رژیم تبدیل شده است. افزایش دو برابری خرید سلاح در میان اسرائیلی‌ها و ابراز بدبینی و نگرانی نیمی از اسرائیلی‌ها به آینده و بقای خود از عمق نگرانی‌های امنیتی داخلی این رژیم پرده بر می‌دارد. اسرائیل طی سال‌های اخیر و به طور مشخص از اواخر دوره ترامپ کوشیده است راه نجات خود را در خارج و در پرتو عادی سازی روابط با برخی از کشور‌های عربی جست وجو کند، اما این رویکرد نیز در ورای تبلیغات پرهیاهوی خود با مشکلات خاصی روبه روست. هر چه رژیم صهیونیستی به سمت کشور‌های عربی کشیده می‌شود و از این طریق می‌خواهد رابطه با این کشور‌ها را از مسئله فلسطین جدا کند و به نوعی پشت فلسطینی‌ها را از ناحیه اعراب خالی کند در مقابل فلسطینی‌ها نیز دو رویکرد جایگزین را در پیش گرفته‌اند: نخست این که بیش از پیش امید به داخل داشته باشند و راه نجات و موفقیت خود را در تقویت وحدت داخلی جست وجو کنند و دوم این که بیش از پیش به محور مقاومت نزدیک شوند و به آن اعتماد کنند و امیدوار باشند. این موضوع از این جهت قابل توجه است که بعد از آغاز خیزش‌های مردمی موسوم به بهار عربی برخی از کشور‌ها مثل ترکیه در رقابت با محور مقاومت و با تظاهر به حمایت از حقوق فلسطینی‌ها کوشید برخی از فلسطینی‌ها را به سمت خود جلب کند و این امید را به آن‌ها بدهد که در همراهی با این کشور بهتر می‌توانند به حقوق خود دست یابند، اما طولی نکشید که مشخص شد ترکیه از این دسته از فلسطینی‌ها و به طور کلی از اخوانی‌ها به عنوان ابزاری در جهت سیاست‌های نوعثمانی گری خود استفاده می‌کند و الان با نزدیکی به رژیم صهیونیستی و عربستان و امارات به راحتی پشت آن‌ها را خالی کرده است. با این رویکرد اکنون برای این دسته از فلسطینی‌ها نیز مشخص و اثبات شده است دوست و متحدی مطمئن‌تر از ایران و محور مقاومت ندارند و همین امر از دیگر تحولاتی است که در صحنه فلسطین روی داده که آثار و تبعات مهمی در پی خواهد داشت و می‌تواند به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های روز قدس امسال تلقی شود.

 

طالبان نمی‌دانند «مرز» چیست؟!

روزنامه ابتکار با عنوان آن‌ها نمی‌دانند «مرز» چیست! نوشت: پس از عقب‌نشینی نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در صحنه قدرت سیاسی افغانستان، بسیاری از ناظران و تحلیلگران، با توجه به این نکته که اساسا گروه طالبان با اصول و قواعد حکمرانی آشنا نیستند و بسیاری از ساختار‌های مرتبط با این موضوع در افغانستان را نیز قبول نداشته و حتی حذف کرده‌اند، به طور خاص به این مسئله اشاره می‌کردند که احتمالِ انجام برخی اقدامات تنش‌زا از سوی آن‌ها (طالبان) به ویژه به صورت ناآگاهانه در قبال کشور‌های همسایه انتظار می‌رود.
در این راستا، به تازگی نیرو‌های طالبان در نزدیکی مرز‌های مشترک افغانستان با ایران، درصددِ انجام عملیات راهسازی بدون توجه به اصول و مقررات مرزی و هماهنگی با طرف ایرانی بوده اند که این مسئله با تذکر شدید نیرو‌های مرزبان کشورمان و در نهایت، تعطیلی موقت مرز دوغارون و گذرگاه اسلام قلعه همراه شده است. در این چارچوب، بلافاصله تماس‌های سیاسی میان دو طرف برقرار و اندکی بعد، عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع ملی طالبان با اعلام اینکه آنچه اخیرا در مرز‌های مشترک افغانستان با ایران روی داده ناشی از نوعی سوء تفاهم بوده، از حل شدنِ مسئله خبر داد.
در ادامه، گمرک ایران نیز از باز شدنِ مرز دوغارون و آغاز فعالیت‌های تجاری در این مرز خبر داده است. در این راستا، چند ماه قبل هم نیرو‌های طالبان در مرز‌های شرقی کشورمان با مرزبانان ایرانی درگیری داشتند که در آن مورد نیز دلیل اصلی این اتفاق، بی اطلاعیِ نیرو‌های طالبان از قوانین مرزی اعلام شد.
درپی تحولات اخیر، سوالات جدیدی در رابطه با نوعِ کنشگری‌های طالبان در مرز‌های مشترک افغانستان با ایران مطرح می‌شود که توجه به آن‌ها کاملا ضروری است. به عنوان مثال، آیا سریال خطا‌های طالبان در مرز‌های مشترک با ایران همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؟ و اینکه اساسا ایران در بُعد منطقه‌ای و بین المللی و حتی در ارتباطات خود با طالبان بایستی چه سیاستی را در پیش گیرد تا مانع از تبدیل شدنِ افغانستان به مرکز بی قانونی و بی‌ثباتی شود؟ (مسئله‌ای که تبعات مخربی را نیز برای ایران خواهد داشت) و درنهایت اینکه آینده روابط ایران با طالبان با توجه به تکرار اشتباهات مرزی از سوی نیرو‌های چند دسته و نَه چندان منسجم این گروه و تشدید بحران‌هایی نظیر سونامی حرکت مهاجران افغانستانی به سمت مرز‌های ایران (و اوج‌گیری برخی تحرکات ضد ایرانی در خاک افغانستان)، چگونه خواهد بود؟
فرارو در گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس سیاست خارجی، به بررسی پرسش‌های مذکور پرداخته است. مشروح گفتگو با ابوالفضل ظهره‌وند را در ادامه بخوانید:
اخیرا نیرو‌های طالبان در مجاورت مرز‌های شرقی کشورمان، نوعی تنش مرزی را به واسطه اقدام به ایجاد راهسازی بدون هماهنگی با طرف ایرانی و توجه به قوانین بین المللی سبب شدند. البته که چند مدت قبل‌تر نیز اخباری دال بر تنش‌آفرینیِ نیرو‌های طالبان در مرز‌های شرقی کشورمان و حتی درگیری آن‌ها با نیرو‌های مرزبانی ایرانی منتشر شد. محرک‌های اصلی این قبیل اقدامات تنش زای نیرو‌های طالبان را چه می‌دانید؟

 

جهانگیری تفهیم اتهام شد

روزنامه ایران در خبر در صفحه نخست نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی به این دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند و …

خبر اول اینکه، دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات تعدادی از دولتمردان حسن روحانی در دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت برگزار و موارد قضایی به آن‌ها تفهیم اتهام شد.
به گزارش برنا، علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس درباره اسامی مدیران دولت سابق که به دادگاه تخلفات اداری کارکنان دولت فراخوانده شده‌اند، گفت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دولت یازدهم و دوازدهم، بیژن نامدار زنگنه وزیر سابق نفت، محمد شریعتمداری وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی به این دادگاه‌ها فراخوانده شده‌اند و قرار است آن‌ها پاسخگوی عملکرد خود درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، کرسنت، خط فقر و عملکرد شستا، مسکن و… باشند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها