خانه » همه » مذهبی » حدود اطاعت زن از مرد

دانلود کتاب های امتحان شده

حدود اطاعت زن از مرد

با توجه به آن که هر اجتماعی هر چند کوچک, باید دارای مدیر و مسؤولی باشد, خانواده نیز – که سنگ زیرین اجتماع و هسته اولیه آن است – از این قاعده مستثنی نیست و در نظام خانوادگی اسلام, مسؤولیت اداره و تأمین نیازمندی های خانواده, بر دوش مرد نهاده شده است; لیکن این به معنای حاکمیت او بر زن نیست; بلکه نوعی مسؤولیت است. در موارد زیر خارج شدن زن از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد: الف ) خارج شدن برای یاد گرفتن معارف و واجبات و محرمات دینی در صورتی که در منزل امکان یاد گرفتن نباشد. ب ) خارج شدن برای معالجه بیماری در صورتی که امکان معالجه در منزل نباشد. ج ) برای فرار از خطر جانی, مالی, آبرویی. د ) برای انجام واجبات عینی که موقوف بر خارج شدن است مثل حج واجب یا نجات جان انسانی .ه ) چنانچه ماندن در منزل باعث عسر و حرج غیرقابل تحمل باشد. و ) اگر در ضمن عقد ازدواج با شوهر شرط کرده باشد که برای کار و امثال آن از خانه خارج شود و شوهر هم شرط را پذیرفته باشد. ز ) مجبور باشد برای تأمین مخارج و معاش از منزل خارج شود در صورتی که شوهر قدرت بر تأمین مخارج ندارد و یا اگر قدرت دارد مخارج زن را ندهد. ولی باید توجه داشت که موارد مذکور به عنوان قانون در شریعت بیان شده اند و در جایی که تفاهم و هم دلی و صمیمیت باشد در نظام خانواده نوبت به قانون نمی رسد. اصولا چنین قانون هایی در زندگی زناشویی هنگام اختلاف ها بیان می شود تا هر یک از زن و مردی که با یکدیگر ناسازگاری دارند ملزم به رعایت آن گردند و اختلاف شدت پیدا نکند. در غیر این صورت زن و شوهر یک روح در دو بدن هستند و از هر لحاظ غم خوار و دلسوز یکدیگرند و چه خوب گفته اند که زن و شوهر شریک زندگی هم هستند و دو مونس و شریک غمخوار بیشتر به ایثار و راضی نگهداشتن یکدیگر می اندیشند نه به حد و مرزهای قانونی و وظیفه های خشک. این نکته را هم اضافه کنیم که خانم ها در محیط خانه مسئولیت خانه داری -شیردادن و…را ندارند و حتی می توانند در مقابل این کارها از شوهر پول دریافت کنند. اما همانگونه که بیان شد در محیط خانه که صفا و صمیمیت حاکم باشد زن و شوهر با رضا و رغبت حاضر به هرگونه ایثار و فداکاری نسبت به یکدیگر هستند.قرآن نیز در مورد رابطه عاطفی زن و شوهر می فرماید: «وَ مِن آیاتِه اَن خَلقَ لَکُم مِن انفُسِکُم اَزواجاً لِتَسکُنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَودَّه وَ رَحمَة اِن فی ذلِک لایات لِقومٍ یَتفَکرون؛ از نشانه های او این که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در بین شما مودت و رحمت قرار داد. در این امور نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.» (روم، آیه 21).اما اینکه در فرهنگ اسلام قوانینی برای تأمین نظر شوهر بیان شده است مبتنی بر اصول روان شناختی مرد و زن است به طوری که اگر نظر شوهر تأمین شود او احساس مسؤولیت بیشتر می کند و هر آنچه که در توان دارد در اختیار خانواده اش می گذارد.
خواهر خوبم، به تجربه ثابت شده زنانی که مدتی ناسازگاری و حتی فرمایشات گاه نامعقول شوهر را تحمل کرده اند و به شوهر ثابت کرده اند پای بند زندگی هستند و محیط زندگیشان آنقدر شاد و آرامش بخش بوده که با رفتارشان به همسرشان قبولانده اند که در خانه آرامش بیشتر دارد و مورد اطاعت است، رفته رفته از هرگونه ناهنجاری و ناسازگاری مرد و صرف وقتش در بیرون از خانه کم می کند و حتی با زیاد شدن محبت و اعتماد به همسرش، مشکلاتی چون عدم اجازه و سختگیری یا بدخلقی حل می شود. اما رسیدن به این وضعیت مطلوب نیاز به زمان و تحمل یک دوران دارد. تحملی که متاسفانه در نسل جدید جوانان امروزی کمرنگتر شده است حال آنکه جوانان عزیز باید بدانند که صبر و شکیبایی است که در بسیاری از موارد باعث شکوفایی گل تفاهم و توافق در زندگی زناشویی ایشان خواهد بود و البته لازم است که در کنار این صبوری با درایت و نرم زبانی سعی کنند در فرصتی مناسب و جوی آرام حرف دلشان را با همسرشان درمیان بگذارند و خواسته ها و توقعاتشان را مطرح کنند تا علاوه بر اینکه بیشتر با خصوصیات اخلاقی یکدیگر آشنا می شوند، زمینه هاى بروز سوء تفاهم ها و ناراحتی ها هم از بین برود.
و کلام آخر
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از بیرون رفتن زنان از خانه بدون اجازه شوهر نهی کردند، اگر زن بدون اجازه و رضای شوهر خارج شود تمام ملائکه آسمان و هر جن و انسی که بر او می گذرد لعنتش می کنند تا به خانه بازگردد.
امام صادق علیه السلام می فرماید: مردی از انصار به مسافرت رفت و به همسرش تأکید کرد تا من برنگردم از خانه بیرون نرو، پدر آن زن در ایام سفر شوهرش بیمار شد، زن کسی را نزد رسول حق فرستاد، و اجازه عیادت خواست فرمود از شوهر اطاعت کن و در خانه بنشین، حال بیمار سنگین شد باز پیام داد ولی رسول اسلام همان جواب را داد، پدر از دنیا رفت، زن قاصدی نزد پیامبر فرستاد، که برای نماز به جنازه پدر بروم حضرت همان جواب را داد، پدر را به خاک سپردند و زن در خانه ماند، پیامبر پیام دادند، ای زن خداوند بپاس این فرمانبرداری از شوهرت، پدرت و تو را آمرزید!

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها