خانه » همه » سلامت » حد سالم فشار خون پایین

دانلود کتاب های امتحان شده

حد سالم فشار خون پایین

همه چیز راجع به فشار خون پایین

فشار خون پایین وضعیتی است که اگر به صورت مزمن باشد، سلامت افراد را به خطر می‌اندازد؛ چرا که در این وضعیت بدن قادر نخواهد بود اکسیژن لازم را تامین کند و عملکرد مغز و قلب مختل می‌شود؛ در نتیجه حس می‌کنید نفس کشیدن برایتان دشوار شده است و دچار سرگیجه می‌شوید.


همه چیز راجع به فشار خون پایین

حد سالم فشار خون پایین

فشار خون مقدار نیرویی است که توسط خونی که قلب پمپاژ می‌کند به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود. در حالت نرمال حداقل فشار خون 90_60 و حداکثر فشار خون 120_90 میلی متر جیوه است. اگر فشار خون اندازه گیری شده پایین‌تر از این اعداد باشد، نشان از وجود مشکل دارد؛ برای مثال اگر فشار خون شما 80/50 (یعنی 8 رو 5) باشد، دارای فشار خون پایین هستید.

فشار خون پایین به دنبال افت و کاهش ناگهانی جریان خون به اندام‌های بدن رخ می‌دهد که منجر به بروز علائم شوک یعنی تنفس سریع، ضربان قلب سریع، رنگ پریدگی پوست و… در بدنتان می‌شود. بالاتر بودن فشار خون از حدود تعیین شده به معنای فشار خون بالا است.1
 

علائم فشارخون پایین

یکی از بخش هایی که بسیار از اهمیت بالایی برخوردار است مربوط به فشار خون بالا می شود، چرا که این نوع فشار بطور کلی تمامی سیستم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و از عوامل مختلفی برخوردار است. علاوه بر این موضوع فشار خون پایین هم همانند فشار خون بالا امکان دارد سلامت انسان را به خطر بیاندازد.

فشار خون پایین یا هیپوتنش از علائم های مختلفی برخوردار است، این علائم در بدن انسان ها واکنش نشان می دهد. در ادامه هریک از علائم های فشارخون پایین را برای شما مخاطبان شرح می دهیم:
 

۱٫ سرگیجه و احساس سبک بودن سر

زمانی که این علائم را احساس می کنید باید بگوییم که دچار فشار خون پایینی هستید. در این حالت جریان خون در مسیرهایی که باید به مغز شما برسد با مشکل مواجه می شود و به سرعت پایینی به مغز می رسد. با کم شدن سرعت خون به مغز شما دچار اکسیژن کم و در نهایت احساس سرگیجه و سبک بودن سر می کنید. این علائم در بیشتر مواقع افراد را به خود دچار می کند و گاهی موجب می شود افراد غش کنند.

۲٫ احساس ضعف و خستگی

یکی تاثیرات منفی فشار خون پایین در بدن باعث ضعف و خستگی در بدن شما می شود. این احساس تمام انرژی بدن شما را کاهش می دهد، این امر به دلیل اختلالاتی که در جریان خون پیش می آید شکل می گیرد. زمانی که خون در کاهش پیدا می کند شما احساس ضعف و خستگی خواهید کرد.
 

۳٫ ضربان تند قلب

یکی از عوامل تاثیر گذار در فشار خون پایین مربوط به ضربان تند قلب می شود. این ضربان ممکن است گاهی بشدتی زیاد باشد که در قلب خود احساس تپش زیادی را داشته باشید. این میزان ضربان قلب توسط خون صورت می گیرد، زمانی که خون به سرعت به قلب شما نرسد دچار تپش قلب یا همان ضربان تند قلب می شوید زمانی که تپش قلب دارید، امکان دارد با تنگی نفس هم مواجه شوید. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
 

۴٫ پوست سرد و رنگ پریده

بیشتر افرادی که دچار فشار خون پایین هستند از پوستی سرد و رنگ پریده ای برخوردارند. این تغییرات در پوست افراد نشان دهنده این است که جریان خون به خوبی در شکل نگرفته و با مشکل مواجه شده است.
 

۵٫ کاهش تمرکز

کاهش تمرکز را می توانیم یکی دیگر از علائم های مربوط به فشار خون پایین به حساب آوریم. زمانی که جریان خون به مغز نمی رسد باعث می شود میزان اکسیژن کاهش پیدا کند، این حالت باعث می شود سلول های مغز دچار اختلال شود و در نهایت شما نتوانید به خوبی تمرکز داشته باشید.
 

۶٫ تشنگی غیرعادی

در بعضی مواقع ممکن است احساس زیاد تشنگی داشته باشید این حالت هم جزء علائم هایی می توانیم به حساب آوریم که مربوط به فشار خون پایین می شود. زمانی که میزان آب بدن به حدنساب باشد خون با جریان بهتری در بدن شروع به فعالیت می کند.
 

۷٫ تاری دید

فشار خون پایین در بدن باعث می شود میزان دید شما کم شود، به این منظور که بینایی شما کاهش پیدا می کند. این موضوع موجب می شود اطراف خود را تار ببینید. در بعضی مواقع این تاری دید ناگهانی رخ می دهد. شاید این سوال برای شما مخاطبان پیش آمده باشد که دلیل تاری دید چه چیزی می باشد؟

در پاسخ به این سوال گفته می شود، زمانی کهمیزان خون و اکسیژن بدن کاهش پیدا می کند با تاری دید مواجه خواهید شد. قابل ذکر است گفته شود حتما باید تاری دید خود را جدی بگیرید و حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنید.2
 

دلایل افت فشار خون

فشار خون پایین به دلایل مختلفی مانند بارداری، از دست دادن آب بدن، مصرف الکل و مواد مخدر، افسردگی، کمبود ویتامین B12، کم خونی، کاهش قند خون و دیابت و… رخ می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مصرف الکل کلیک کنید. برخی دیگر از علل بروز افت فشار خون شامل موارد زیر است:
 

بارداری

در طول دوره بارداری ظرفیت سیستم گردش خون افزایش می‌یابد و به همین دلیل فشار خون افت می‌کند. پس از بارداری فشار خون مادر به حالت سابق و طبیعی خود بازمی‌گردد پس جای نگرانی وجود ندارد.
 

مشکلات قلبی

 امکان دارد که برخی از بیماری‌های قلبی همچون نارسایی قلب، مشکلات دریچه قلب، برادی کاردی، حمله قلبی و غیره باعث ابتلا به فشار خون پایین بشوند.
 

اختلالات غدد درون ریز

برخی از بیماری‌های مربوط به غدد درون ریز احتمال ابتلا به فشارخون پایین را افزایش می‌دهند. از این موارد می‌توان به بیماری آدیسون، بیماری پاراتیروئید و قند خون پایین اشاره کرد.
 

کم آبی

در صورتی که آب بدن کم باشد احتمال بروز فشارخون پایین افزایش می‌‌یابد. ورزش بسیار شدید و مصرف داروهای ادرارآور از عوامل موثر در کم آبی بدن هستند. کم آبی با نشانه‌هایی همچون خستگی، ضعف، اسهال، استفراغ، ضعف و سرگیجه بروز پیدا می‌کند.
 

خونریزی شدید

در صورتی که بدن در اثر آسیب جدی، خون زیادی از دست دهد امکان ابتلا به فشار خون پایین به وجود می‌آید.
 

عفونت

در صورت ورود عفونت به جریان خون، شوک سپتیک ایجاد می‌شود که یک عارضه بسیار جدی افت فشار خون است.
 

واکنش آلرژیک

در اثر برخی از محرک‌ها همچون مصرف غذای خاص، مصرف دارو و نیش حشرات فرد دچار یک واکنش آلرژیک می‌شود که با عوارضی همچون خارش، تنگی نفس، کهیرو فشارخون پایین همراه است.1
 

نسخه ها و روش های خانگی برای درمان فشار خون پایین

 

1.ویتامین ها

ویتامین های E و B12 می توانندبه افزایش فشار خون ما کمک کنند ، یعنی در واقع ویتامین E ، نباید توسط افراد دارای فشار خون بالا ، استفاده شود .ویتامین B12 برای درمان کم خونی نیز استفاده می شود. برای دریافت مقادیر مورد نیاز این ویتامین ها، میتوانید ؛ بادام، اسفناج، تخم مرغ، شیر، پنیر و ماهی مصرف کنید و همچنین می توانید با مشورت دکتر خود، از مکمل های این ویتامین ها نیز استفاده کنید. 
 

2.قهوه

شما نیاز به 1یا 2 قاشق غذاخوری پودر قهوه و یک فنجان آب و شکر به مقدار لازم دارید ، پودر قهوه را به آب اضافه کنید و سپس آنهارا به جوش بیاورید پس از 5 دقیقه شکر را به آن اضافه کنید و اجازه دهید که کمی قبل از مصرف ، سرد شود ؛ شما باید روزانه دو فنجان قهوه بنوشید.
 

3.چای سبز

شما به یک قاشق چای خوری چای سبز و یک فنجان آب داغ و عسل نیاز دارید ، چای سبز را با آب داغ مخلوط کنید و سپس عسل را به آن بیفزایید و بنوشید و 2تا 3 بار در روز از آن استفاده کنید. 
 

4.روغن رزماری 

شما به 6 قطره رزماری، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل نیاز دارید ؛ روغن ها را با هم مخلوط کنیدو تمام بدن خود را با آن ماساژ دهید هم چنین می توانید، روغن رزماری را به وان حمام خود اضافه کنید و در آن غوطه ور شوید ، شما باید یکبار در روز این کار را انجام دهید.
 

5.آب نمک

شما به یک دوم قاشق جای خوری نمک و یک لیوان آب نیاز دارید آنهارا باهم مخلوط کنید و سپس این آب نمو را بنوشیدو تنها در صورت کاهش ناگهانی فشار خون از آن استفاده کنید.
 

6.جینسینگ

شما به یک قاشق چای خوری جینسنگ و یک فنجان آب و عسل نیاز دارید ، ابتدا یک قاشق چای خوری جنسینگ را با آب مخلوط کنید، سپس آنرا بجوشانید و عسل را به آن بیفزایید و بنوشید می توانید 2تا 3 بار در روز آنرا بشویید.
 

7.شیرین بیان

شما نیاز به یک قاشق جای خوری شیرین بیان، یک فنجان آب و مقدلری عسل دارید. شیرین بیان را به آب اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه جوش بیاورید و اجازه دهید تا کمی سرد شود، سپس کمی عسل اضافع کنید و مصرف کنید شما می توانید در طول روز ، 2تا 4 بار از آن استفاده کنید. 3
 

درمان فشارخون پایین

افرادی که دچار به فشار خون پایین هستند همیشه دنبال راه حل هایی می باشند که بتوانند از این مشکل نجات پیدا کنند. به همین دلیل به پزشک های متخصص و مختلفی روی می آورند. اما در این مقاله به شما درمان هایی را خواهیم گفت که می تواند بسیار تاثیرگذار باشد و در نهایت به شما کمک می کند تا حد امکان میزان فشار خون طبیعی را داشته باشید. این درمان ها در برگیرنده موارد زیر می باشد:

– آب تا حد امکان زیاد مصرف کنید (به جریان خون شما کمک می کند)

– زمانی که خواب هستید یا اینکه نشسته اید سعی کنید به آرامی از جای خود بلند شوید.

– هنگامی که نشسته اید سعی کنید حالت پاهایتان طوری نباشد که به شکل ضربدری روی هم قرار گرفته باشد.

– سعی کنید غذاهایی را مصرف کنید که ماده ها مغذی اسیدفولیک و B12 داشته باشد. چرا که این نوع ماده ها سرشار از ویتامین هستند و بدن شما نیاز به چنین ویتامین هایی دارد.

– تا می توانید ورزش کنید، به این دلیل که ورزش کردن باعث می شود خون به خوبی در بدن جریان پیدا کند.

– به هیچ عنوان کم خوابی نداشته باشید.

– دخانیات بخصوص سیگار مصرف نکنید(سیگار موجب می شود گردش خون با مشکل مواجه شود)

– اگر دچار بیماری خاصی نیستید سعی کنید میزان نمک مصرفی خود را تا حدودی بیشتر کنید. سدیم یکی از نیازهای بدن است که باید به آن دقت شود(برای مصرف نمک سعی کنید حتما تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید.)

– تغذیه مناسبی داشته باشید و سعی کنید تمامی احتیاجات بدن را با تغذیه متناسب برطرف کنید.

– تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید.

– از جوراب واریس استفاده کنید.

– داروهای گیاهی مصرف کنید.

اگر زمانی این درمان ها را انجام دادید و هیچ تغییری احساس نکردید باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.medkadeh.com
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها