خانه » همه » مذهبی » حرمت نام م ح م د

دانلود کتاب های امتحان شده

حرمت نام م ح م د

بعضی روایات از نام حضرت را به آن صورت نهی نموده اند . این نهی را برخی محدود به زمان غیبت ، برخی به دلیل تقیه و ترس مطرح نموده اند . .بعضی از عالمان گفته اند تا زمان ظهور امام علیه السلام بردن نام ویژه حضرت جایز نیست . تنها می توان از لقب های گوناگون ایشان بهره برد که معروف ترین آنها مهدی و قائم و صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف است.البته در میان عالمان گذشته و حال، کسانی بر این باورند: نهی از نام بردن، مخصوص به دوره غیبت صغری است که جان حضرت در خطر بوده و اکنون منعی برای نام بردن نیست.امام هادی علیه السلام می فرماید: «لا یَحل لکم ذکره باسمه» (اصول کافی ـ جلد 1 ـ ص 332) «برای شما حلال نیست که او را به اسم یاد کنید.»و در روایتی دیگر می فرماید:‌ «لا یحل ذکره باسمه حتی یخرج فیملأ الارض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً»؛ (وسائل الشیعه ـ ج 7 ، ص 488) «به اسم یاد کردن آن حضرت حلال نیست تا زمانی که ظهور کند و زمین را از عدل و داد پر سازد، پس از آن که پر از ستم و بی داد شده باشد.» مرحوم کلینی می گوید: «شخصی از محمد بن عثمان پرسید، آیا جانشین امام حسن عسگری علیه السلام را دیده ای؟ او گفت : آری! پس از نام حضرت پرسید؟ گفت: نتیجه اش طلب کردن دشمنان از اوست. بپرهیزید از خدا و از این مطلب دم فرو بندید.» (همان /ج 11 / ص 487)
با توجه به این مطلب روشن که نزد عده ای از عالمان بردن نام امام حرام است. به همین دلیل نام ویژه حضرت با حروف مقطعه (م.ح.م.د) می نویسند تا هنگام خواندن حدیث یا مطلبی که نام ویژه امام در آن آمده است،انسان ناخوداگاه آن اسم را تلفظ نکنند و به کلمه (م.ح.م.د) که رسید بداند نام ویژه امام است و نباید به زبان بیاورد.در دوران بعد مانند عصر ما، هیچگونه حکمتى در منع از ذکر نام آن حضرت به نظر نمى رسد، (کتاب مهدى موعود، ص 236). در سؤالى که در این رابطه از بعضى فقهاء عصر حاضر شده است فرموده اند: ظاهرا حکم (حرمت) مخصوص زمان تقیّه بوده است و احتیاط در زمان حاضر این است که با القاب نام آن حضرت برده شود. در زمان حاضر بردن نام مخصوص آن حضرت کراهت دارد
(طبق سؤال از دفتر آیت الله بهجت)
البته بنا بر نظر برخی محققان مانند آیت الله معرفت اسمی که ذکر آن ممنوع شد -ا ح م د – است زیرا در انجیل بشارت به بعثت پیامبری احمد شده است و لذا اگر شیعیان این وصف حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف را به کار ببرند چه بسا دست آویز مسیحیان شود که پیامبر آخر الزمان هنوز مبعوث نشده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها