خانه » همه » سلامت » حقایقی در رابطه با بهبودی بعد از عمل

دانلود کتاب های امتحان شده

حقایقی در رابطه با بهبودی بعد از عمل

بهبودی بعد از عمل جراحی تیروئید

در صورتی که قصد انجام عمل جراحی تیروئید را دارید و یا قبلا تحت عمل قرار گرفته‌اید، بهتر است از برخی حقایق در رابطه با بهبودی بعد از عمل آگاهی داشته باشید.


بهبودی بعد از عمل جراحی تیروئید

حقایقی در رابطه با بهبودی بعد از عمل

در صورتی که قصد انجام عمل جراحی تیروئید را دارید و یا قبلا تحت عمل قرار گرفته‌اید، بهتر است از برخی حقایق در رابطه با بهبودی بعد از عمل آگاهی داشته باشید.

غده‌ی تیروئید یکی از غدد لنفاوی و یا غدد درون ریز در بدن انسان می‌باشد. این غده مسئول کنترل نرخ متابولیکی بدن و متعادل سازی سطح کلسیم می‌باشد. غده‌ی تیروئید ممکن است مبتلا به بیماری‌های خاصی مانند گره‌های تیروئیدی، سرطان تیروئید و پرکاری تیروئید مبتلا شود. به منظور درمان چنین مواردی، جراحی تیروئید انجام می‌شود. جراحی ممکن است منجر به برداشتن بخشی و یا کل غده‌ی تیروئید گردد. این فرایند به عنوان تیروئیدکتومی شناخته می‌شود. بهبودی بعد از عمل تیروئید معمولا بستگی به سن بیمار و سلامت کلی او دارد.

کارهایی که بعد از عمل باید انجام شود چیست؟
این یک واقعیت آشکار است که بعد از هر نوع جراحی، بدن نیازمند زمان زیادی به منظور بهبود می‌باشد. زمان بهبود وابسته به میزان و شدت عمل جراحی انجام شده می‌باشد. بعد از جراحی، بیمار نیازمند مراقبت بیشتر به منظور بازیابی سلامت جسمی می‌باشد. پزشک به بیمار توصیه می‌کند که در روز اول بعد از ترخیص از بیمارستان به طور کامل در بستر استراحت کند. جهت جلوگیری از خونریزی و یا بروز هر گونه مشکل تنفسی وضعیت بیمار به صورت مرتب توسط پزشک بررسی می‌شود. رژیم غذایی بیمار در چند روز اول بعد از عمل باید تنها شامل مایعات باشد. با این‌حال، در شرایط نرمال، بیمار می‌تواند رژیم غذایی خود را بعد از سه روز عمل یعنی 72 ساعت به حالت عادی برگرداند. برای حداقل دو هفته، به بیمار توصیه می‌شود که از انجام کارهای سنگین خودداری کند. بیماران معمولا بعد از این دوره‌ی زمانی به حالت اولیه‌ی خود بازگشته و می‌توانند کارهای معمول خود را به راحتی انجام دهند. با این‌حال، این موضوع وابسته به نوع کار و فشار کاری موجود می‌باشد. بعد از ترخیص از بیمارستان، پزشک توصیه‌هایی را جهت مراقبت بعد از عمل به بیمار می‌کند که جهت بهبودی زودتر باید این توصیه‌ها به دقت توسط بیمار اجراء شود.

خوردن
توصیه می‌شود که تا 3 تا 7 روز بعد از عمل مایعات و غذاهای نرم مصرف شود. رژیم غذایی مایع برای بیمارانی که به گلو درد و یا در در ناحیه‌ی گردن مبتلا هستند، توصیه می‌شود. درد ممکن است به واسطه‌ی لوله ی تنفسی و یا جراحی ایجاد شود.

تنفس و تمیز کردن گلو
بعد از جراحی یک لوله‌ی کوچک را از طریق گردن وارد بدن بیمار می‌کنند. منظقه‌ای که تحت عمل جراحی قرار گرفته، مستعد تولید برخی مایعات خاص بوده و این موضوع ممکن است برای بهبودی بیمار حیاتی باشد. بنابراین، این لوله که به عنوان زهکش شناخته می‌شود، مانع از تولید و یا تجمع مایعات در این ناحیه می‌شود. بعد از برداشتن زهکش، که 24 ساعت بعد از عمل انجام می‌شود، بیمار می‌تواند حمام کند. با این‌حال، بعد از حمام گردن، ناحیه‌ی جراحی شده باید به درستی خشک شود.

رانندگی
بعد از جراحی، کاملا عادی است که بیمار حالت سفتی و یا درد در ناحیه‌ی گردن داشته باشد. در چنین مواردی، نباید بیمار اقدام به رانندگی کند، چون عضلات سفت ممکن است محدوده‌ی حرکتی گردن را کاهش دهند. بنابراین، حرکت دادن سر از یک طرف به طرف دیگر و نگاه کردن به پشت سر هنگام رانندگی مشکل می‌باشد. رانندگی نیز بعد از مصرف هر گونه داروهای تسکین دهنده‌ی درد توصیه نمی‌شود. دستورالعمل‌های مناسبی در رابطه با تمرینات گردن و مفصل توسط فیزیوتراپ بیمارستان توصیه می‌شود. یک تمرین ساده می‌تواند به آرامی سر را به سمت راست چرخش داده و آن را در طول قفسه‌ی سینه بچرخاند، تا زمانی‌که سر به سمت چپ برگردد. چنین تمریناتی به آرام شدن و شل شدن عضلات کمک می‌کند. این سفتی ناحیه‌ی گردن به شرطی که تمرینات توصیه شده به درستی انجام شود، معمولا در عرض چند هفته از بین می‌رود.

دارو و مراجعه به پزشک
بعد از جراحی، بیمار ممکن است نیاز به یک دوره استفاده از دارو داشته باشد. به طور کلی داروها ممکن است شامل آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد درد باشند. یک سری روش‌های کلی وجود دارد که باید بعد از هر نوع جراحی دنبال شود و این روش‌ها به بهبود سریعتر بیمار کمک می‌کند.

خطرات بعد از عمل و اثرات جانبی
اگرچه جراحی به عنوان روشی امن در نظر گرفته می‌شود، اما عوارض و اثرات جانبی نیز ممکن است در هنگام انجام عمل و یا بعد از آن رخ دهد. یکی از عوارض جانبی جراحی تیروئید این است که بیمار ممکن است از گرفتگی صدا یا تغییر در صدا رنج ببرد. در طول جراحی، این احتمال وجود دارد که کنترل صدا آسیب ببیند. این موضوع به این دلیل است که حنجره بسیار به غده‌ی تیروئید نزدیک است. موضوع مهم این است که مشکل تغییر در صدا یا گرفتگی صدا در 1 نفر از هر 250 نفر بیماری که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد.

افرادی که از کم کاری تیروئید رنج می‌برند، در معرض برداشتن کامل غده‌ی تیروئید قرار دارند. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید هورمون‌های ضروری تیروئید نباشد. در چنین مواردی، داروهایی با نام داروهای تیروکسین جایگزین هورمون تیروئید می‌شود. این قرص‌ها جایگزین هورمون‌هایی شده که در شرایط طبیعی توسط غده‌ی تیروئید تولید می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد، هورمون‌های تیروئیدی به منظور حفظ فرایند متابولیسم بدن ضروری می‌باشد. در غیاب این هورمون‌ها، بیمار ممکن است از خستگی شدید، افسردگی، افزایش وزن نامطلوب، مشکلات مو و چندین مشکل مربوط به کم کاری تیروئید رنج ببرد. مراجعه‌ی منظم به پزشک به حفظ سطوح مورد نیاز هورمون در خون کمک می‌کند.

بعد از جراحی تیروئید، مردم اغلب سطوح پایین کلسیم را در خون تجربه می‌کنند. در صورتی که غده‌های پاراتیروئید در طول جراحی تحت تاثیر قرار گیرد، این موضوع ممکن است رخ دهد. به منظور کمک به کنترل سطح کلسیم در خون، مکمل‌های کلسیم تجویز می‌شود. این شرایط معمولا موقتی است، چون غده‌های پاراتیروئید بعد از مدت زمان کوتاهی عملکرد خود را از سر می‌گیرند.

زخم ایجاد شده در طول عمل جراحی ممکن است باعث بروز عفونت شود. بعد از ترخیص از بیمارستان و در خانه باید مراقب بود که این زخم تحریک نشود. پاک نگه داشتن زخم و خشک کردن آن به بهبود سریع زخم کمک می‌کند. زخم نباید در همه‌ی زمان ها پوشش داده شده باشد، چون مواجهه‌ی زخم با هوا به خشک شدن زخم کمک می‌کند. بعد از عمل باید از شنا کردن اجتناب کرد و از رفتن به مکان‌های شلوغ نیز پرهیز کرد.

بهبود بعد از عمل تیروئید ممکن است به زمان و صبر و حوصله‌ی زیادی نیاز داشته باشد. پیروی از مراحل توصیه شده در همه‌ی مراحل قبل و بعد از عمل به بهبود سریع تر بیمار کمک می‌کند. در صورت بروز کوچک‌ترین عوارض و علائم غیر منتظره، بلافاصله باید به پزشک مراجعه شود. دنبال کردن توصیه‌های پزشکی در همه‌ی مراحل عمل به پیشگیری از اضطراب و نگرانی کمک می‌کند.

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده

منبع: راسخون

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها