خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

دانلود کتاب های امتحان شده

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

بین الملل تابناک: حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر اسرائیل، اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس، برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان، کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ و گفت‌وگوی تلفنی بایدن و اردوغان پیش از دیدار در نشست ناتو، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه و جهان در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل

رهبر جریان صدر از رئیس جمهوری عراق به خاطر امضا نکردن قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مقتدا صدر روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: بسیار شرم آور است که شخص موسوم به رئیس جمهوری عراق (برهم صالح) از امضای قانون جرم انگاری و ممنوعیت ارتباط با رژیم صهیونیستی خودداری کند. برای ملت ننگ است که رئیس جمهوری غیر میهنی و طرفدار عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و دنباله رو غرب و شرق داشته باشند.

قانون جرم انگاری رابطه با رژیم صهیونیستی پنجم خرداد در پارلمان عراق تصویب شد.

بیشتر بخوانید 

قانون مزبور مشتمل بر ۱۰ ماده اصلی است که هدف از تصویب آن، حفظ ارزش های ملی، اسلامی و انسانی عراق و اصول ملت این کشور در دفاع از قضیه فلسطین و ممانعت از هرگونه تلاش برای عادی سازی یا برقراری روابط با رژیم غاصب صهیونیستی عنوان شده است.

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس جمهوری باید ۱۵ روز پس از تصویب قوانین در پارلمان، آن ها را امضا و برای انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ کند.

حمله صدر به صالح پس از نشست نیروهای چارچوب هماهنگی در بغداد با حضور برخی سران اتحاد میهنی کردستان که خواستار انتخاب دوباره برهم صالح به ریاست جمهوری شده بودند انجام می شود.

اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس

وزیر خارجه روسیه سه شنبه بعدازظهر به وقت تهران از پیشنهاد ایران و آرژانتین در پیوستن به گروه «بریکس» استقبال کرد و گفت که این دو کشور این شایستگی را دارند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر به خبرنگاران گفت: «ایران و آرژانتین شایسته پیوستن به بریکس هستند و روند مقدماتی برای گسترش این گروه آغاز شده است.»

وزیر امور خارجه روسیه به این خبرگزاری گفت: «البته هم آرژانتین و هم ایران نامزدهای شایسته و قابل احترامی هستند و همچنین تعدادی دیگر از کشورهایی که در گفت‌وگوها به آنها اشاره می‌شود.»

به گفته لاوروف، تصمیم برای پیوستن به بریکس با اجماع مشخص خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: «مهمترین مورد این است که روند مقدماتی آغاز شده است. معیار اصلی تضمین اثربخشی بیشتر و افزایش تاثیر عملی کار این اتحادیه خواهد بود.»

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز سه شنبه پس از درخواست ایران و آرژانتین برای پیوستن به گروه «بریکس» گفت که پکن با شرکای بریکس همکاری خواهد کرد تا با مداومت گسترش اعضای این سازوکار را برای پیوستن شرکای همفکر بیشتر به خانواده بریکس پیش ببرند.

پیشتر هم «وانگ یی» وزیر خارجه چین، پنجشنبه دوم تیرماه در گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران از حضور «آیت‌الله رئیسی» رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس استقبال کرد.

امیرعبداللهیان هم در این گفت‌وگو ضمن تشکر از دعوت چین از جمهوری اسلامی ایران برای حضور رئیس‌جمهور در اجلاس بریکس، از ابتکار توسعه و امنیت جهانی ارائه شده از سوی چین استقبال و ابراز امیدواری کرد دوره ریاست چین بر بریکس باعث گسترش تقویت همکاری‌های چندجانبه شود.

گروه بریکس شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال ظهور، یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. از زمان شکل‌گیری آن بیش از یک دهه پیش، کشورهای عضو در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، سیاست، امنیت، نوآوری‌های فناوری و همچنین مبادلات فرهنگی و مردمی به نتایج مفیدی دست یافته‌اند. نام این گروه برگرفته از حرف اول انگلیسی اعضای تشکیل دهنده آن است.

برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان

منابع خبری از برگزاری رزمایش بین نیروهای مسلح جمهورری آذربایجان، گرجستان و ترکیه در هفته‌ای آتی خبر دادند.

خبرگزاری «نیوز آرمنیا» روز سه شنبه گزارش داد که ترکیه میزبان اولین رزمایش مشترک سه جانبه تحت عنوان «جاودانگی-۲۰۲۲» است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اولین نشست جهت برنامه‌ریزی این رزمایش روز دوشنبه در «استانبول» در مقر فرماندهی ارتش با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های دفاع سه کشور برگزار شد.

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

هدف از برگزاری این رزمایش، تبادل تجربیات نظامی و افزایش میزان آمادگی نیروهای مسلح سه کشور در برهه حساس در منطقه اعلام شده است. سه کشور یاد شده سال گذشته نیز رزمایشی را برگزار کردند که هدف آن حفاظت از پروژه‌های اقتصادی منطقه و انواع رزم در شرایط سخت اعلام شد.

ارمنستان، همسایه پرتنش جمهوری آذربایجان تاکنون واکنشی به این تحرک نظامی نشان نداده است. این کشور تاکنون هیچ گونه رزمایشی نیز برگزار نکرده است. ارمنستان در نبرد در قره باغ کوهستانی شسکت سختی از ارتش جمهوری آذربایجان خود و به طور کلی نیروهای مسلح این کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارند.

در تحولی دیگر چند قانونگذار ارشد آمریکا نسبت به فروش تجهیزات نظامی ساخت آمریکا به جمهوری آذربایجان و برهم خوردن توازن نظامی بین باکو و ایروان ابراز نگرانی کردند.

بر اساس این گزارش، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان این کشور به تصمیم «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای لغو مجدد محدودیت‌های کمک نظامی ایالات متحده به باکو واکنش تندی نشان دادند.

این دو قانونگذار ارشد آمریکا نسبت به «برهم خوردن توازن نظامی در منطقه» با فروش سلاح‌های ساخت آمریکا به جمهوری آذربایجان ابراز نگرانی کرده‌اند.

شایان ذکر است که تجهیزات ارتش جمهوری آذربایجان ساختاری کاملا غیر بومی دارد و اکثر تجهیزات این کشور ساخت کشورهای خارجی است. باکو روابط گرم نظامی با ترکیه دارد و پهپادهای «بیرقدار» ساخت ترکیه در نبرد باکو با ایروان نقش قابل توجهی داشتند.

کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

سازمان ملل در جدید ترین ارزیابی خود اعلام کرد، جنگ در سوریه که از سال ۲۰۱۱ تاکنون ادامه داشته است، ۱.۵ درصد از جمعیت این کشور یا حدود ۳۰۶ هزار و ۸۸۷ تن را کشته است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه اعلام کرد، آخرین آمار، بر اساس هشت منبع اطلاعاتی و دربرگیرنده ۱۰ سال اول درگیری تا مارس ۲۰۲۱ است که نشان می دهد در هر روز به طور میانگین ۸۳ تن در سوریه کشته شده اند که ۱۸ تن از آنها کودک هستند.

بر اساس این گزارش، میزان تلفات غیرنظامیان در ده سال گذشته نشان دهنده ۱.۵ درصد از کل جمعیت سوریه در آغاز درگیری است که نگرانی های جدی را در مورد عدم رعایت قوانین بشردوستانه بین المللی و هنجارهای حفاظت از غیرنظامیان توسط طرف های درگیر ایجاد می‌کند.

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

این گزارش افزود، با این حال این تخمین «تنها بخشی از همه مرگ‌ها» را نشان می‌دهد، زیرا فقط شامل کسانی می‌شود که در نتیجه مستقیم جنگ جان خود را از دست داده‌اند و دربرگیرنده مرگ‌های غیرمستقیم ناشی از کمبود مراقبت‌های بهداشتی یا دسترسی به غذا یا آب و همچنین تلفات نظامیان نیست.

بر اساس گزارش سازمان ملل، علت اصلی مرگ غیرنظامیان ناشی از استفاده از “سلاح های متعدد” (۳۵.۱درصد) است که شامل درگیری ها، کمین ها و قتل عام می شود. دومین علت مرگ ناشی از سلاح های سنگین (۲۳.۳ درصد) است.

پیش از این، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه وضعیت انسانی در سوریه برای میلیون ها کودک، زن و مرد در سراسر این کشور همچنان وخیم است و ۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می کنند، خواستار تمدید قطعنامه شورای امنیت مبنی بر ارسال کمک‌ها از ترکیه به سوریه که ناقض حاکمیت دمشق است، شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل عصر دوشنبه به وقت محلی در شورای امنیت با موضوع سوریه افزود: نیازها از زمان شروع جنگ در یازده سال پیش به بالاترین حد خود رسیده است.

وی تصریح کرد: بزرگترین بحران پناهجویان در جهان همچنان بر منطقه و جهان تأثیر می گذارد. ۱۴.۶ میلیون نفر به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. ۱۲ میلیون نفر در ناامنی غذایی به سر می‌برند.

گوترش تاکید کرد: زیرساخت‌ها در سوریه در حال فروپاشی است و در سال ها درگیری ویران شده است.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: فعالیت اقتصادی سوریه طی یک دهه درگیری، بحران‌های مالی منطقه‌ای، تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا به نصف کاهش یافته است.

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و اردوغان پیش از دیدار در نشست ناتو

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بایدن خاطرنشان کرد که مشتاق دیدار با اردوغان در اجلاس سران ناتو در مادرید است.

در این بیانیه آمده است: در این اجلاس رهبران کشورهای عضو درباره پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین برای امنیت ترانس آتلانتیک و سایر تهدیدات در مقابل ناتو مانند تروریسم و همچنین تصمیمات تاریخی برای تقویت دفاع و امنیت جمعی ائتلاف گفت‌وگو خواهند کرد.

حمله مقتدا صدر به برهم صالح به خاطر مسئله اسرائیل/ اعلام حمایت روسیه و چین از پیوستن ایران به بریکس/ برگزاری رزمایش نظامی ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان/ کشته شدن ۱.۵ درصد جمعیت سوریه در جنگ

پیش از این، رئیس جمهوری ترکیه تلفنی با دبیرکل ناتو در خصوص پیوستن دو کشور سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) که ماه گذشته درخواست خود را ارائه کرده بودند، گفت وگو کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن، روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: این نشست فرصتی را برای تعیین جهت‌گیری راهبردی ائتلاف در سال‌های آینده فراهم می کند.

سالیوان همچنین گفت که آمریکا روز چهارشنبه استقرار طولانی مدت و جدید نیروها در اروپا را اعلام خواهد کرد.

وی گفت، در این نشست ائتلاف به این تعهد، موضع گیری ناتو در پاسخ به بحران اوکراین عمل خواهد کرد.

نشست ناتو ۲۹ و ۳۰ ژوئن/ هشتم و نهم تیر ماه در مادرید برگزار می شود.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها